[NL] Stopcontact in meterkast plaatsen

Beste mensen

Ik wil een bestaande stopcontact vervangen in de meterkast waar ook onder de gasmeter en watermeter loopt.

Nu kan ik het nergens terug vinden.
Maar tot hoe laag mag ik de stopcontact naar beneden verplaatsen?
Ik kan mij namelijk voorstellen dat het op dezelfde hoogte als de watermeter of gasmeter niet handig is.
Wat zijn de regels hiervoor?

Graag hoor ik van jullie.

Voor elk antwoord alvast bedankt

GJ_

Moderator

Ik ben natuurlijk geen installateur, maar ik zou zeggen hang 'm waar je wil maar gebruik je gezonde verstand. Volgens mij is er niet echt een regel voor.

benleentje

Golden Member

Ik ben altijd huiverig om een stopcontact dicht bij een waterleiding te maken en hou daar liever een gezonde afstand tussen. Die water meter moet af en toe toch een keer vervangen worden en dat er dan geen water in je wcd kan spatten. Dus zeker niet onder je watermeter.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 31 juli 2020 15:12:22 schreef GJ_:
Ik ben natuurlijk geen installateur, maar ik zou zeggen hang 'm waar je wil maar gebruik je gezonde verstand. Volgens mij is er niet echt een regel voor.

O.a. Enexis heeft richtlijnen uitgevaardigd voor de indeling van de meterkast en kan handelend optreden.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

O.a. Enexis heeft richtlijnen uitgevaardigd voor de indeling van de meterkast en kan handelend optreden.

Bangmakerij.

Het artikel begint met: Voor nieuwe meterkasten. Daarmee is de discussie over een WCDtje ophangen klaar. Daarnaast: Voor bestaande woningen met een meterkast die in het verleden is aangelegd, gelden de richtlijnen die in gebruik waren op het moment dat de woning werd gebouwd.Aangezien Enexis net 10 jaar oud is, zal het dus vooral gaan over richtlijnen die er waren voordat iemand wist wie of wat Enexis is.

Even browsend: Als een meterkast niet voldoet aan de richtlijnen, kan het zijn dat een netbeheerder moet weigeren om gevraagde werkzaamheden uit te voeren.
Dat is eerder 'niet handelend' optreden :). En daarnaast zijn het ook nog eens 'richtlijnen', met name om ervoor te zorgen dat de monteur snel en veilig kan werken (wat dat ook moge betekenen). Ofwel: als de WCD netjes gemonteerd zit en geen enkele monteur in de weg zit, dan zal niemand er over zeuren dat het ding er zit, tot er een complete nieuwe aansluiting van zo'n beetje alles gemaakt gaat worden en het ding wel in de weg gaat zitten. En dan nog steeds... 'in overleg' volgens die richtlijn...

Zo'n vaart loopt het allemaal niet dus. En verbazend genoeg zit hier ruimte voor interpretatie in dit naar de kl*ten geregelde land...

Dan zou je je af kunnen vragen... Waarom wil je dat ding zo laag mogelijk hebben? Is dat handig?

mvdk

Golden Member

Denk eens na over de soort en grootte van het gereedschap wat een monteur mogelijk zou kunnen gebruiken om een watermeter te wisselen.
Tip: plaats een wcd van slagvast materiaal, als er een keer tegen aangestoten word is er dan nog geen drama.
Een wcd in de buurt of achter een gasmeter heb je alleen maar zelf last van..
Klachtenmonteurs (stoppendraaiers) worden geselecteerd op hun "postuur", kleine mannetjes bij voorkeur.

EricP

mét CE

Klachtenmonteurs (stoppendraaiers) worden geselecteerd op hun "postuur", kleine mannetjes bij voorkeur.

:+

Dank allen voor jullie antwoorden.

Ik kan hier altijd weer van leren en er wordt zo nu en dan ook nog eens leuke humor in verwerkt.

Waarom ik de stopcontact zo laag mogelijk wil plaatsen is met de domme reden: mogelijk heb ik net een te kort snoer ?
Schiet mij maar af heren! Haha
Het netsnoer verdwijnt vervolgens onder de vloer om vervolgens netjes in de woonkamer uit te komen.
Ik zit eraan te denken om een stopcontact aan te schaffen die naar beneden wijst om zo min mogelijk trekbelasting te hebben.

Op 31 juli 2020 16:46:52 schreef Arco:
Je kunt ook inbouwen (DINrail model). Wel zo handig/netjes...
https://www.elektramat.nl/emat-dinrail-wandcontactdoos-met-aarde/?chan…

Helaas heb ik hier geen plek meer voor.
Zelf vindt ik het ook niet zo heel netjes een netsnoer voor mijn groepenkast langs te laten lopen.

Anoniem

Een vast gemonteerd stopcontact met een snoer aansluiten dat dan nog eens onder de vloer loopt is knoeiwerk.
In Belgie mag dat niet eens.

Door dingen zelf te doen, kun je voor kleinere werkjes erg veel besparen.
Overdrijf niet door door ook nog eens extreem op je materiaal te beknibbelen.
Geschikte kabel 3x2.5mm2 kost minder dan 1Eu30/m.

Als je het over huisinstallaties hebt vermeld je best voor welk land het is, omdat de reglementering op sommige punten afwijkt.

GJ_

Moderator

Op 31 juli 2020 18:43:46 schreef grotedikken:
Als je het over huisinstallaties hebt vermeld je best voor welk land het is, omdat de reglementering op sommige punten afwijkt.

Zie topictitel.

Op 31 juli 2020 16:31:44 schreef herbert116:
[...]
O.a. Enexis heeft richtlijnen uitgevaardigd voor de indeling van de meterkast en kan handelend optreden.

Daar geloof ik helemaal niks van om het maar een plomp te brengen. Enexis maakt hier geen wetten. Als bedrijf kunnen ze in eerste instantie weigeren om in de kast te werken, maar niet om een wissewasje als een WCD die een beetje laag hangt.
Er zijn normen voor en die zijn afhankelijk van het soort woning en het soort verwarming.

benleentje

Golden Member

Een vast gemonteerd stopcontact met een snoer aansluiten dat dan nog eens onder de vloer loopt is knoeiwerk.
In Belgie mag dat niet eens.

Ik ben het met je eens dat het knoeiwerk is maar ik zie er ook niet gelijk een groot probleem in. Of je nu een verlengkabel met tafelcontactdoos voor bv een TV meubel van wcd uit woonkamer pakt of een vertrek ernaast. Maar die verlengsnoeren kan je in diverse lengte krijgen en dan kan de WCD ook op een beetje fatsoenlijke hoogte.

Waarom zou dat in belgie niet mogen daar mag je toch ook gewoon een verlengkabel gebruiken om naar je tv meubel te gaan.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 31 juli 2020 19:01:05 (10%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Het maakt met een stekker ook geen deel uit van de installatie denk ik :-)

Op 31 juli 2020 18:52:43 schreef GJ_:
[...]Zie topictitel.
[...]
Daar geloof ik helemaal niks van om het maar een plomp te brengen. Enexis maakt hier geen wetten. Als bedrijf kunnen ze in eerste instantie weigeren om in de kast te werken, maar niet om een wissewasje als een WCD die een beetje laag hangt.

Het woord "wet" is ook niet genoemd en de opmerking/aanvulling was algemeen, had niet specifiek betrekking op de hoogte van een WCD.
Feit is wel dat de gezamenlijke netwerkbeheerders officiële richtlijnen hebben uitgevaardigd over de "indeling" van de meterkast en tot naleving daarvan kunnen overgaan. Het is best mogelijk dat de plaatsing van een aparte WCD buiten de verdeelkast om, niet specifiek in die richtlijnen is genoemd.

GJ_

Moderator

Wat bedoel je met "tot naleving overgaan"? Een netbeheerder kan niet zo gek veel buiten het net beheren.

Wandcontactdoos gewoon met boerenverstand ergens monteren. De bangmakerij van netbeheerders en andere leveranciers kun je negeren, is van toepassing bij nieuwbouw.

klopt, als de meterkast eenmaal klaar is hoor je 60 jaar niks meer van de nebeheerder. de melkerij dat hun meter perse op 160cm moet hangen is dan over.

moderne automaten kun je 2 draden per klem insteken, ik zet de meterkast wcd doorgaans bij een aparte groep. anders heb je geen internet als een algemene groep aardstoring heeft met tuinverlichting bijv. een 4 voudige blok is het handigste, men slingert er standaard al een stekkerblok neer.

dat een slof geen deel van de installatie is klopt an sich, maar de 3140 keurder valt erover als daar een stel losse stekkerdozen op de vloer ligt met een berg rag en stof erop..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 juli 2020 17:50:45 schreef Wirvana:
Het netsnoer verdwijnt vervolgens onder de vloer om vervolgens netjes in de woonkamer uit te komen.

En hoe verder in de woonkamer? Als je onder de vloer door gaat, waarom leg je dan niet een ordentelijke kabel die je in de meterkast op een groep koppelt?

Op 31 juli 2020 20:48:01 schreef KlaasZ:
[...]En hoe verder in de woonkamer? Als je onder de vloer door gaat, waarom leg je dan niet een ordentelijke kabel die je in de meterkast op een groep koppelt?

In de woonkamer komt het vervolgens weer in een stekkerdoos uit om te tv, tv-ontvanger enz van stroom te voorzien.
De de meterkast heeft deze ook een aparte groep die volgens behoren met een buis bij een stopcontact uitkomt.
Wat ik wel weet is dat je geen rechtstreekse verbindingen vanuit de meterkast mag leggen, maar dat er altijd een stopcontact tussen moeten zitten zodat je de verbinding kunt verbreken.

Hoe kom je er bij dat je geen rechtstreekse verbindingen mag leggen? Als je die uitvoert in de gebruikelijke 2,5mm2 dan is er niks mis mee. Of zitten bij jou thuis alle groepen via een stopcontact aangesloten?

benleentje

Golden Member

In de woonkamer komt het vervolgens weer in een stekkerdoos

Dus gewoon een standaard tafelcontactdoos met 3 of 4 aansluitingen en een stuk snoer.
https://image.allekabels.nl/image/1049920-0/3-voudige-stekkerdoos-5-meter.jpg
In principe mag je een tafelcontactdoos ook direct op een groep aansluiten al is dat met een stugge ymvk niet handig als die los in je tv meubel ligt, ergens moet er dan een lasdoos om van de stugge aders of kabel over te gaan naar soepele kabel. Maar in principe mag dat gewoon mits het een goede en 16A geschikte tafelcontactdoos is en die open te schroeven is.

Andere betere oplossing is om de WCD gewoon in de woonkamer net boven de vloer te plaatsen ipv met een losse kabel door de vloer.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 31 juli 2020 21:04:21 schreef KlaasZ:
Hoe kom je er bij dat je geen rechtstreekse verbindingen mag leggen? Als je die uitvoert in de gebruikelijke 2,5mm2 dan is er niks mis mee. Of zitten bij jou thuis alle groepen via een stopcontact aangesloten?

In het verleden is mij verteld dat losse stekkerdozen niet rechtstreeks met de meterkast verbonden mogen worden en de verbinding altijd weer te verbreken moet zijn.

Anoniem

Op 31 juli 2020 18:52:43 schreef GJ_:
Daar geloof ik helemaal niks van om het maar een plomp te brengen. Enexis maakt hier geen wetten. Als bedrijf kunnen ze in eerste instantie weigeren om in de kast te werken, maar niet om een wissewasje als een WCD die een beetje laag hangt.
Er zijn normen voor en die zijn afhankelijk van het soort woning en het soort verwarming.

Vertel me eens GJ, wat het nut is van normen en regels als ze niet afdwingbaar zijn en er geen instanties zijn die tegen wantoestanden optreden. Dat leidt enkel tot nonchalance, willekeur en chaos.
Al vind ik dat bij ons de betutteling toch wel een stapje te ver gaat.

benleentje

Golden Member

dat losse stekkerdozen

Daar heb je wel weer gelijk in. Ik schroef de stekkerdozen dan vast als ik hem direct wil bekabelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.