DeLonghi Pinguino split unit (Airco) laat sinds vanavond waarschuwingslampje zien

Beste mensen,

Ik heb een tijdje terug 2e hands een (oude) airco gekocht van iemand in de hoop het tijdens de zomerdagen wat minder warm te hebben. Tijdens de koop even gekeken en deze werd goed koud.

Omdat het vandaag de eerste wat warmere dag was heb ik de airco rond 6u aangezet. Eigenlijk koelde hij best prima (dus ik blij met mijn aankoop).

Nadat deze een tijdje aan had gestaan heb ik de airco met de knop uitgezet, hij maakte toen wel wat vreemde geluiden voor een paar minuten lang. Daarnaast bleef er ook een soort brom hoorbaar ook al stond de airco zelf uit. Daarom dus ook maar de stekker er uit getrokken.

Toen ik later op de avond de stekker weer in het stopcontact deed was direct de brom weer hoorbaar. Toen ik daarna de airco aan zette begon het apparaat gewoon weer te koelen. Na een tijdje hoorde ik echter de compressor niet meer echt en ging ik even kijken. De lucht die uit de machine kwam was ineens niet meer koel en er brande een waarschuwingslampje.

Ik heb zelf al zitten zoeken naar een handleiding van dit oude apparaat maar kan echt niets vinden. Het zou om een DeLonghi Penguino Spazzio moeten gaan.

Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn?

Ik heb even een filmpje gemaakt van het probleem:
https://youtu.be/K_dENl8k8hM

EricP

mét CE

Zonder ook maar iets van je filmpje bekeken te hebben of het apparaat te kennen: niet ergens een condenswater bak die vol zit?

mel

Golden Member

En wat geeft dat lampje aan? Het betekent wel dat de machine werkt. dus het zal iets simpels kunnen zijn..
Dat lampje zit er niet voor niks.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

of de condensbak zit vol, maar dan moet er een reservoir uitgehaald worden en geleegd, of een stop eruit getrokken dat ie leeg kan lopen.

ik neem aan dat je weet dat de buitenunit buiten moet? anders heb je er zeer zeker niks aan.. ik gok condenswater, check achter onderaan maar eens voor een stopje..

maar het lijkt me geen goed teken dat de buitenfan wel draait, maar de compressor niet. als het geen condenswater is, dan open maken en check op een losse vlakstekker of verbrande stekker op de print, dat komt vaker voor bij deze mobile dingen.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 31 juli 2020 11:02:31 (29%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zojuist de condens bak leeg gemaakt en de machine lijkt weer te werken. (Aan de achterkant zat een slangetje waar ik het water uit kon laten lopen). Ik had dit nog niet geprobeerd omdat ik de Airco zelf nog maar max een uurtje aan had gezet. Maar blijkbaar zat er nog heel wat rest water in van de vorige eigenaar.

(Wat betreft de buitenunit, die staat normaal inderdaad buiten).

Ik hoop dat alles blijft werken, super bedankt allen!

bprosman

Golden Member

Zojuist de condens bak leeg gemaakt en de machine lijkt weer te werken. (Aan de achterkant zat een slangetje waar ik het water uit kon laten lopen). Ik had dit nog niet geprobeerd omdat ik de Airco zelf nog maar max een uurtje aan had gezet. Maar blijkbaar zat er nog heel wat rest water in van de vorige eigenaar.

Onderschat niet de hoeveelheid condenswater wat een airco genereert.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

het hangt erg af van de luchtvochtigheid of je daar geregeld water uit moet laten, als je de deur toch moet openen voor de slangen van de buitenunit, dan maak een stukje tuinslang aan de uitloopslang en leg die buiten, heb je ook geen last van dat de unit vaker geleegd moet worden. dat kan zo 3 liter op een dag zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vaak zit er bij split-units een pompje in wat de condensbak leegpompt naar buiten via de slang die naar de buitenunit loopt. Kan zijn dat die van jou dat ook heeft, dan heb je dat pompje horen werken toen je de airco uitzette. Als je de stekker er dan uit trekt werkt dat niet meer. Kijk eens of je buiten ergens water uit de unit ziet lopen nadat je hem hebt uitgezet. Scheelt je weer handmatig legen van de bak...

Gebrom is van opvoerpompje condenswater, deze doen het vaak niet meer na lange stilstand. Of vernevelaar in je buitenunit is verstopt. Je alarm geeft aan dat het lekbakje te vol is.. Pompje dus in ieder geval controleren.. Waarschijnlijk als je de binnenunit naar achteren kantelt, loopt er water uit...

de hele oude units hadden geen pompje wat naar buiten het water wegpompt. deze unit haalt de 20+ jaar wel ondertussen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ondanks z'n leeftijd zal hij waarschijnlijk efficiënter werken dan die monoblock rommeldingen die bij één dag mooi weer massaal worden aangeboden bij bouwmarkten voor €250-€300.
Waardeloos dat die nog verkocht mogen worden, dat concept deugt energetisch totaal niet. Je blaast warme lucht naar buiten, maar daarmee creëer je onderdruk in huis waardoor je ook weer warme lucht aanzuigt van buiten door kieren in je woning. Over het algemeen zelfs via het half openstaande raam, want door die dikke afvoerbuis van de airco kan het raam niet meer dicht... Je kunt ze vaak wel ombouwen door een tweede buis erop te monteren zodat hij z'n aanvoerlucht ook van buiten haalt en hij efficiënter werkt, maar het blijft aanmodderen. Er gaat niets boven een vaste split-unit airco aan de wand.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op zaterdag 1 augustus 2020 10:55:24 (13%)

Oneens Testman, juist de oudere sipmele splits hebben die.. Hoe komt het water weg juist?? Zit geen opvang bak in..

dan zal de slang verstopt zitten met troep, pomp kan het lekwater niet kwijt, of de slang zit verdraaid bij de unit vanwege de twist in de gehele tule met de koelslangen.

een monoblock heeft geen slang naar buiten, daar wordt het water verdampt in de lucht die naar buiten wordt geblazen of je moet wel een bakje legen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer