Bosch wtl120 draait niet meer

Hallo,

onze droger, de Bosch wtl120 (uit 2002) stopte van de week tijdens een droogbeurt er opeens mee (waarschuwingspiepjes te horen, reservoir, filter en nog een aantal lampjes brandden).
Ook rook het een beetje branderig. In de trommel was het erg heet geworden.

Condensor was zeer vuil, deze schoongemaakt (was al weer enige tijd geleden dat ik deze schoongemaakt had). Ook apparaat opengemaakt en het stof van 18 jaar gebruik verwijderd. Ook bij het verwarmingselement. Ziet er nu weer netjes uit binnenin.

Maar als ik hem nu aanzet, hoor ik wel de pomp draaien en wat relais klikken, maar de trommel draait niet (ook niet als ik deze een zet geef).
Lampjes branden normaal. Wat kan dat zijn?

Hoe krijg ik trouwens het bedieningspaneel los? Zit dat geklikt, want ik zie geen schroeven.

Het is een oud ding natuurlijk , maar alles ziet er nog zo netjes uit...

Alvast bedankt voor het meedenken !

Los maken eerst de 2 schroeven bij de watertank misschien aan de rechterzij 1 schroef en dan zit die verder geklikt ,een schroevendraaier tussen het bovendeel helpt dan wel.

Ik zag op een youtube filmpje (www.youtube.com/watch?v=FeQxFXprWz4) dat het frontpaneel eraf geklikt kan worden (zonder enige schroef), dus dit gedaan.
Paneel is wel los, maar verschillende plastic nokjes braken af (bros plastic).
Printplaat verwijderd (van de zwarte plastic houder braken ook delen af) en er was wat verbrand bij een printrelais.
Misschien heeft het staan vonken, of gewoon een kortsluiting.
Anyway, ik ga maar op zoek maar een andere machine. De lagers van de motor begonnen ook een beetje te piepen....

vergeten

Golden Member

Misschien heeft het staan vonken, of gewoon een kortsluiting.

Daar is hij weer!      Het grote misverstand!

Dit is geen KORTSLUITING maar een slecht contact geweest van de relais-pin met het printspoor. Door thermische werking (uitzetten/krimpen) laat het relatief slappe tin los.
Zie bijgevoegd voorbeeldplaatje uit de praktijk.
Dan ontstaat er weerstand en zoals misschien bekend, ontstaat er veel warmte bij een (hoge)stroom(I) die door die ontstane weerstand loopt en dan fikt de boel weg, en ja dat gaat met vonken gepaard.
I2x R = warmte, de stroom domineert in deze formule.

Misschien een nieuw relais, (als het een relais is wat erboven zit) maar verder is dit gewoon te herstellen.

EDIT: Dan ook meteen de andere solderingen nasolderen.
Enkele daarvan zien er niet al te best uit.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Is inderdaad een pin die zich door herhaaldelijk uitzetten en krimpen heeft losgemaakt van zijn eilandje...
(of is nooit erg goed gesoldeerd geweest van fabriek uit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Heeft wel 18 jaar goed gezeten dus niet echt slecht gesoldeerd geweest :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Dat wel natuurlijk... ;)

De blauwe soldering lijkt half gesoldeerd, en de rode vertoont een 'losbreekring' (staat ook op het punt los te komen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Graag een foto van de componentzijde. Ik herken geen footprint van de pinnen van een relais.

Arco

Special Member

Voor het probleem maakt 't niks uit waar de pin aan vast zit. (in ieder geval een pin waar redelijk veel stroom door loopt... ;) )
Relais zie ik zo:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nu zie ik het ook. Dubbelpolig 16A relais. Spoelzijde net nog in beeld.

Nieuw relais en goede bypass maken en weer klaar! Ook al is de droger 18 jaar oud, gaat dit lukken... Kan wel weer 10 jaar!

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 1 augustus 2020 19:05:24 (43%)

de reden dat die onderste pin weg is gebakken is wrs omdat de bovenste pin niet of amper geleid. ook kan er nog een layer aan de andere kant zitten die weggebrand is. ik zou het rotte stuk er goed uit frezen en met een stukje vd draad 1mm2 om de pinnen draaien en dan solderen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je hem gemaakt krijgt of van plan bent verder te gaan met de herstelling, mss toch eens best de achterplaat er af halen en de weerstand nakijken op vuilophoping. Toestellen van deze leeftijd vullen geregeld de kranten en gezien ik lees dat het onderhoud geslabbakt geweest is kan er mogelijks wat vuil in de weerstand zitten wachten op een gepast brandmomentje. Ook de condensfilter naar het licht houden in de fijnmazige richting, hier zou je moeten kunnen los door kijken. De rest is hier al gezegd zie ik.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
vergeten

Golden Member

Op 1 augustus 2020 09:01:26 schreef AdG:
Anyway, ik ga maar op zoek maar een andere machine. De lagers van de motor begonnen ook een beetje te piepen....

TS is waarschijnlijk een andere weg ingeslagen en kijkt niet meer nu zijn "we" tevergeefs bezig. :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

sorry, ik was even afwezig voor een paar dagen....

Maar bedankt voor alle input, misschien ga ik hem toch fixen en bij mijn ouders plaatsen. Ik had de machine tenslotte al helemaal schoongemaakt binnenin. Jammer alleen van die plastic nokjes en afscherming, dat dat afbrak.

Relais is idd zoals Arco getekend heeft.

Bedankt iedereen !

Zou het doen, plastic nokjes breken wel vaker,evt hulpplaatjes en paar parkertjes weer vastzetten