Vervangende weerstand?

Goede avond.
Ik ben op zoek voor een vervangend onderdeel voor (0.27ohms k x 2 5w. Kw0943 ). Zie foto
Kan ik daar voor in de plaats twee van deze gebruiken zie foto ?

De "tussen-in" tekst K x 2 zegt me niets. Maar op eerste gezicht lijkt me dit een weerstand van 0,27 ohm en 5 Watt. Dus je hebt maar één van die alternatieve weerstanden nodig. Maar wacht even op mogelijke andere reacties. Je weet maar nooit.

Hmmm...het zou ook nog eens 25 Watt kunnen zijn. Hij lijkt me bij nader inzien wat erg groot voor een 5 Watt exemplaar. Dan moet je verder op zoek.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, je hebt gelijk; als je goed kijkt is idd een middenaftakking te zien.

dus wel 2 x 5 w ?
twee losse is namelijk veel goedkoper als een orginele
deze heb ik gevonden via jou linkje

https://fixpart.nl/nl/product/view/0000102187

nog een vraag over een koolstofweerstandje
volgens het service manual zit er een weerstandje in met de volgende codering 5.6K OHM 1/5W J

maar ik kan nergens een weerstandje vinden van 1/5w wel met 0.25w
kan het kwaad als ik deze gebruik.
dit is waarschijnlijk een beginners vraag maar dat ben ik ook.

(Een beginner 8)7 )

Ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is om 2 losse te nemen.
Ten eerste moet je dan twee aansluitdraden in één gat zien te proppen en ten tweede (maar dat is onduidelijk) is het misschien van belang dat die twee gematched moeten zijn.

Arco

Special Member

Ja,

Ik zou ze dan wel met thermische lijm aan elkaar plakken. (ze zitten niet voor niets in 1 behuizing...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 28 juli 2020 19:46:47 schreef m983642:
Goede avond.
Ik ben op zoek voor een vervangend onderdeel voor (0.27ohms k x 2 5w. Kw0943 ). Zie foto
Kan ik daar voor in de plaats twee van deze gebruiken zie foto ?

Al nagemeten?
Dit soort weerstanden kunnen 3,04A verwerken continue, gaan niet snel stuk.
Zijn ze wel stuk dan is er veel meer schade aan voorafgegaan.
Sluiting in de eindtransitoren bijvoorbeeld.

kan nergens een weerstandje vinden van 1/5w wel met 0.25w
kan het kwaad als ik deze gebruik.

Kwaad niet, wel misschien wat meer ruis maar dat hangt af van waar hij zit in je versterker. Zal zeker niet hoorbaar zijn.
Wat vermogen betreft is 0,25 watt meer dan 0,20 watt dus dat kan!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 28 juli 2020 21:44:52 schreef m983642:
nog een vraag over een koolstofweerstandje
volgens het service manual zit er een weerstandje in met de volgende codering 5.6K OHM 1/5W J

maar ik kan nergens een weerstandje vinden van 1/5w wel met 0.25w
kan het kwaad als ik deze gebruik.
dit is waarschijnlijk een beginners vraag maar dat ben ik ook.

(Een beginner 8)7 )

De twee weerstanden mogen samen 5Watt dissiperen.
Als deze weerstand onderbroken is, dan zullen de transistoren waar hij in de emitterketen zit ook defect zijn.
Twee losse weerstanden mag ook, veel versterkers hebben gewoon losse weerstanden.

Als het kleine weerstandje de juiste waarde heeft, kun je het gewoon gebruiken. Als het niet liggend in de gaatjes van de print past, kun je het ook vertikaal monteren, door een draadje naar beneden te buigen.

Op 28 juli 2020 21:49:11 schreef vergeten:
[...]Al nagemeten?
Dit soort weerstanden kunnen 3,04A verwerken continue, gaan niet snel stuk.
Zijn ze wel stuk dan is er veel meer schade aan voorafgegaan.
Sluiting in de eindtransitoren bijvoorbeeld.

[...]Kwaad niet, wel misschien wat meer ruis maar dat hangt af van waar hij zit in je versterker. Zal zeker niet hoorbaar zijn.
Wat vermogen betreft is 0,25 watt meer dan 0,20 watt dus dat kan!

Er is 1 uitgang van de versterker kapot dus ben ik de weerstandjes aan het doormeten en vergelijken met de goede uitgangen en deze Gaf een ander waarde aan. Nu hij er uit is meet ik hem wel goed.
Er zaten nog twee weerstanden op waar de verf vanaf was gebrand.

Ze hebben van deze versterker een tijdje geleden al de transistors vervangen.
Maar verder nergens naar gekeken.

Allen bedankt voor de hulp?

Goede middag.

Ik heb in middels delen er weer ingesoldeert en hij werk weer.
Wat is een normale temperatuur voor een heatsink in deze versterker.
Ik heb even een kleine luidspreker aangesloten om proberen maar binnen een paar minuten zit hij toch al rond de 40a 50 graden
Ik heb geen flauw idee wat normaal is
Het gaat om een Harman kardon avr142

vergeten

Golden Member

Harman kardon versterkers worden, is mijn ervaring, best warm maar het is niet echt heet.

Het kan aan de ruststroom liggen die zou je kunnen nameten en eventueel bijregelen indien te hoog.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Oké waar zou ik dat kunnen meten en wat moet ik meten/ wat is normaal.
Kun je dat hier mee verstellen? (Zie foto)

Groeten marlon

vergeten

Golden Member

De spanning over de emitterweerstanden kan je per kanaal meten op de pinnen van de connectoren CNxx die vlakbij de (bias)potmetertjes zitten. Er loopt 48mA als je daar 25,92mV meet.

Het moet in ieder geval tussen de 24,63mV en 27,22mV zijn wegens de 5% toegestane afwijking.

zie de bijlage die ik postte toen je al reageerde, moest nog ff de servicemanual downloaden. :)

Zorg wel dat hij opgewarmd is maar niet staat te spelen, volume op nul.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Oké top ik het het straks controleren

Zo ik meet op elk kanaal 50 mv met volume op nul.
Zou dat ook de reden zijn dat de boel kapot is gegaan?

Er zitten ook geen goeie transistoren in , Ene zit een sanken, en De andere ISC? , kan mij niet voorstellen dat die 2 goed matchen.

Oké hij is van mijn broertje. Die heeft dit ding kapot gekocht en heeft toen alleen wat transistors vervangen.
Maar uitgang front left heeft het nooit gedaan bij hem.
Nu doet alles het Wel weer ik heb hem afgesteld op 26mv en hij word nu bijna 10 graden koeler.

Wat zijn eigenlijk de gevolgen van deze combinatie.

maartenbakker

Golden Member

ISC is een 'second source fabrikant' met zeer wisselende kwaliteit. Indien de transistor de specs haalt, is het in principe geen probleem om verschillende merken toe te passen in een complementaire schakeling maar gezien de wisselende kwaliteit is er kans dat de specs niet gehaald worden. De eindtrap kan dan bijvoorbeeld hogere vervormingscijfers geven (hoeft niet eens hoorbaar te zijn) of een te kleine SOA (d.w.z. dat hij bij wat hogere of langdurige belasting voortijdig stukgaat).

Als hij goed werkt zo, kun je hem laten zitten. Mocht hij het wel ooit begeven dan is de reparatie wel omvangrijker dan alleen die transistoren vervangen.

Daar staat tegenover dat Sanken ook wel een van de meest vervalste merken is, dus als je niet heel zeker bent van de nieuwe transistoren is het een veiliger gok om de ISC te laten zitten.

Display in Haarlem heeft opzich wel een redelijk assortiment echte Sanken en andere bekende Japanse vermogenstorren, mocht je toch willen gaan vervangen.

Ter relativering: ik zou de boel zo laten als hij in een test gewoon goed blijft werken. Het is tenslotte een Herman Karton en die zijn toch al niet zo degelijk gebouwd. Die ISC tor hoeft niet slechter te zijn dan sommige andere toegepaste onderdelen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 1 augustus 2020 21:04:23 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 1 augustus 2020 19:11:53 schreef m983642:
Zo ik meet op elk kanaal 50 mv met volume op nul.

Dat is te hoog, 92mA is bijna het dubbele!
Stel die kanalen waar alles nog origineel is in op de juiste waarden.
De andere kanalen met niet meer originele eindtransistoren, kan ik weinig over zeggen.

Zou dat ook de reden zijn dat de boel kapot is gegaan?

Dat niet, de ruststroom wordt in warmte omgezet.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.