fiets accu nikkel cadmium vervangen door loodaccu

hallo
ik heb een elektrische fiets gekregen
alleen de accu was op
er zat een nikkel cadmium accu op van 12v en 5 amp
nikkel cadmium is niet meer van deze tijd en nieuwe is duur en ik verwacht
dan niet zo,n grote actieradius te hebben.
nu dacht ik als proef 2 auto accu erin te zetten van 44 amp
de hele nacht geladen en getest dat ze vol zijn
ik heb 3 ledjes voor power niveau
na 1 km was al 1 ledje uit, na 10 km nog 1 ledje, en na totaal 30 km gaat
ledje knipperen als teken van lege accu,s
de afzonderlijke accu,s meten met tester 1/2 vol
ik dacht als er 5 amp in hoort en ik zet er 44 amp in dat ik toch zeker 100 km zou moeten kunnen rijden.
WAT IS ER MIS MET DEZE GEDACHTEN?

Shiptronic

Overleden

Lood accus's zijn niet geschikt om te (diep)ontladen, dan zijn ze snel "OP" Een AGM zou al beter zijn. Die 5 Amp zal wel 5 Ah zijn?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

en die loodaccu's waren zeker al oud? dan kunnen ze zo de helft van hun capaciteit kwijt zijn. tevens is de ontlaadcurve heel anders van een loodaccu, een NICD cel is leeg bij 1V en een loodaccucel bij ~1,85V, maar dat is voor een AGM accu, startaccu's mag je maar voor 20% ontladen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ook een Sparta Pharos toevallig? Klopt die 12V wel of is het 24V (en daarom ook twee autoaccu's)?

Ik heb ook één der 24V accu's van een Pharos voorzien van 10Ah cellen (NiMH ipv de oorspronkelijke 5Ah NiCd cellen) uit een oude banaan accu. Maar ondanks dat de cellen m.i. nog vrij goed zijn, gaan ook al snel (20km) de drie ledjes uit.

Ik moet nog een tweede accu ombouwen, dan kan ik hopelijk wat meer zeggen over de effectiviteit van de hele operatie en wordt in ieder geval de reikwijdte vergroot.

Die banaan accu's hebben redelijk vaak een print-probleem en zijn soms gratis op te halen bij een fietsenzaak. Ze openmaken is wel een pokkewerk (excuseer mijn woordkeus, maar het dekt de lading) waarbij je al snel een batterij of jezelf beschadigd, dus kijk daarvoor uit.

maartenbakker

Golden Member

Op 30 juli 2020 23:10:47 schreef gerard1:
nikkel cadmium is niet meer van deze tijd en nieuwe is duur en ik verwacht
dan niet zo,n grote actieradius te hebben.

Lood is nooit een 1:1 vervanger voor nikkel geweest in accusamenstellingen. NiCd is in zoverre niet verouderd dat het ook door NiMH niet helemaal kon worden vervangen. Als je het wilt vervangen door iets beters, moet je het nog iets moderner zoeken en lithiumcellen gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een aantal dingen: Die 12V is "raar laag" . De meeste fietsen werken op ongeveer 24 of ongeveer 36V.

De controller gaat op basis van de spanning voor de hem-bekende accu bepalen wanneer ie af moet wegens "te leeg". Zomaar van NICD naar Lood overschakelen betekent dat de "hij is leeg" detectie waarschijnlijk niet goed werkt.

Voor een auto-loodaccu is bij "half" stoppen met ontladen helemaal niet verkeerd.

Met 5Ah 12V is de originele accu zo' 60Wh.

Elektrische fietsen van tegenwoordig hebben 400-800 Wh aan accu d'r in. Met 400Wh moet je zo'n 80km kunnen fietsen. Met jou 5Ah zou ik dan iets van 10km verwachten.

Ik denk dat je ergens een rekenfoutje hebt gemaakt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

nu dacht ik als proef 2 auto accu erin te zetten van 44 amp

Dat gewicht zou mijn fiets op de bagagedrager niet eens aankunnen en allen dat gewicht haalt al je actie radius naar benden.

nikkel cadmium is niet meer van deze tijd en nieuwe is duur

Ik zou het niet meer voor nieuwe toepassingen gebruiken maar ik geloof nooit dat een nieuwe NiCd accu duur is een stuk goedkoper als 2 auto accu's. lood accu zijn echt niet meer van deze tijd

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 31 juli 2020 19:09:15 schreef benleentje:
[...]Dat gewicht zou mijn fiets op de bagagedrager niet eens aankunnen en allen dat gewicht haalt al je actie radius naar benden.

[...]Ik zou het niet meer voor nieuwe toepassingen gebruiken maar ik geloof nooit dat een nieuwe NiCd accu duur is een stuk goedkoper als 2 auto accu's. lood accu zijn echt niet meer van deze tijd

een 44Ah accu doet een 12 kilo, 25kg kan een bagagedrager makkelijk aan. alleen die nieuwe fietsen van alu kunnen geen moer hebben..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

bedankt mensen
ik ben weer een stuk wijzer geworden
ik zat er aan te denken om een 24v lithium accu te kopen maar wist niet hoeveel amp uur
met lader ben je bij aliexpres al 180 euro kwijt dus ik wil wel zeker zijn
DE ACCU DIE ERIN ZAT WAS NATUURLIJK 24V de 2 lood heb ik in serie gezet
ik had van een kennis een goede accu gehad en er 1 op de sloop gehaald om
te testen hoelang 44 amp/uur mee zou gaan
ik heb de accu,s laten testen bij de garage
de accu,s op bagagedrager is geen succes (lijkt of er een kind op blijft zitten, ook op standaard valt hij om)
op oorspronkelijke accu staat alleen 24v 5 a op.
merk van de fiets is kynast pas
wat is agm accu?
wat is een banaanaccu?
kan ik losse lithium accu pakket gegarandeerd zo gebruiken?
moet ik die ook constant onder lading houden voor max radius?

https://www.e-bikeaccu.nl/media/catalog/product/cache/219305179bdc9de1359d34c14b42575d/s/p/sparta-ion-nimh-24v-11ah-frame-_banaan_.jpg

Banaan accu. Zit in het frame van Sparta fietsen en heeft vaak 10Ah of 11Ah D-cel NiMH accu's (20 stuks dus 24V).
Laadkarakteristiek tussen NiCd en NiMH is verschillend maar ik laad de NiMH accu die ik heb gemaakt gewoon op met de NiCd lader. Of dat verstandig is, is een tweede, maar voor mij lijkt het te werken.

AGM is Absorbed Glass Mat, een accu met een poreus materiaal (glasvezel mat) tussen de platen waar het electroliet in zit in tegenstelling tot een gewone lood-accu waar de platen los naast elkaar staan en het water (met zwavelzuur...) gewoon tussen zit/klotst.

Uiteraard weet ik niet hoe goed de fiets nog is, maar ik zou me wel twee keer bedenken voordat ik 200 euro in een oude elektrische fiets ga stoppen.
Aan de andere kant, als ie gratis was... (Ik heb die van mij ook voor 75 euro gekocht en de accu's bleken stuk te zijn, maar in tegenstelling tot de modernere elektrische fietsen in het huishouden, fietst die 15 jaar oude fiets heerlijk ZONDER ondersteuning).

benleentje

Golden Member

alleen die nieuwe fietsen van alu kunnen geen moer hebben..

Precies, mijn bagage drager is voor licht spul, regenjas, wat extra eten en drinken niet voor 25kG aan accu's ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb 20-30 jaar geleden besloten: geen mensen meer op m'n baggagedrager. Gewoon 2x gemerkt dat een fiets daar niet echt tegen kan. Gaat niet altijd direct stuk, maar kort daarna is ie ineens "op"....

@roland hieronder: Dat achterwiel was 20-30 jaar geleden ook al een probleem.... Bij mijn fiets toen dan...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bij de huidige fietsen sloop je niet alleen je baggagedrager maar ook je achterwiel.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 3 augustus 2020 08:53:33 schreef rew:
Ik heb 20-30 jaar geleden besloten: geen mensen meer op m'n bagagedrager. Gewoon 2x gemerkt dat een fiets daar niet echt tegen kan. Gaat niet altijd direct stuk, maar kort daarna is ie ineens "op"....

Geinig _/-\o_ :) En toch zie je zoveel fietsers met een zwaar iemand achteraan.
Bij een fiets van mij was het frame zelfs naar beneden verbogen. Ook de spaken zien er erg van af en het wiel ja. Dan slaat soms plots je wiel in een acht...

On topic: Kijk eens bij Louis Rossman, zo en fiets wil je vast wel hebben, hij is bezig met een nog betere! Vind de filmpjes geinig waar hij praat terwijl ie fietst.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 3 augustus 2020 14:45:19 (14%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
benleentje

Golden Member

Ik denk niet het probleem direct bij een extra persoon zit maar bij het toaal gewicht. Toen ik nog jong was woog ik nog geen 50kg en dan iemand van 50 kg achterop dat ging allemaal goed, tegenwoordig weeg ik 110kG en dat gewicht word verdeelt over de 2 wielen nog iemand achterop en al dat gewicht komt er bij het achterwiel bij, gaat denk niet goed met mijn sportfiets.
Alhoewel als je naar het buitenland kijk zie je soms wel meer dan 300kg op de fiets en dan ook nog even meeliften mee een vrachtwagen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Je moest es zien hoe ze fietsen mishandelen in Vietnam... :) :'( Ding wordt voor alles misbruikt...
Dan rijden ze meestal met zo een fiets van voor de oorlog, er hangt nog nauwelijks een bel aan, niets meer.
Die fietsen kunnen vast wel tegen een stootje. Je ziet achter iemand veel die dan ook nog een grote TV bij zich geeft.

En dat alles op blote voeten! Hun voeten zien er soms zo zwart als een kolenkelder uit... Ik lig weer plat van het lachen...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Ik vervoerde voordat ik een auto had, doorgaans televisies achterop de fiets. Soms lopend, vaak gewoon fietsend.

Ik heb wel eens een doorgezakt frame gehad bij een wat aftandse damesfiets. De bagagedragers en de wielen (26x1,375) hielden het altijd goed uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik nam er vroeger van trafo's en acu's, tv's tot koelkasten op mee. altijd frame en wielen heel gebleven. heb 1 keer gehad dat na een harde remtest de voorvork omknikte net boven de band. bij voormalig werkgever had ik een gewone fiets van 25 jaar oud als dienstfiets met een bak voor erop gelast. die leed wel van de 20 kilo voorop.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 4 augustus 2020 10:16:18 (31%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

beste r-p
ik heb zo,n banaanaccu op de kop getikt
hoe test jij of de cellen nog goed zijn?
al mijn cellen meten 1,2v
amp meter op accu pakket zetten geeft meer dan 25 amp
accu pakket zonder print uit banaan zo op mijn fiets gaat 1 ledje knipperen
als teken dat accu leeg is.
hoe laad jij accupakket op ??v ?? amp ??tijd

De originele lader laad met 3 ampere.
Ik vind dat zonder electronica en bewaking een beetje gevaarlijk dat is meer als 0,1 C

Je kun ze ook laden met en lapvoeding 1 amp 33volt
op een gegeven moment worden de cellen allemaal warm
als ze warm worden zijn ze vol. dus alle cellen worden in het ideale geval tegelijk warm.

Ontladen kun je met 2 autolampen van 12 volt 60 wat in serie doen.
Deze lampen zet je dan over de string van 20 cellen.
Controleer de voltages PER cel met een multimeter 0.9 volt is leeg en je moet dan de cel niet verder ontladen.

Vaak is er 1 cel slecht van de 20 let dus goed op. als een cel ompoolt door diepontlading kan hij ontploffen.

Op 8 augustus 2020 23:39:10 schreef gerard1:
amp meter op accu pakket zetten geeft meer dan 25 amp
hoe laad jij accupakket op ??v ?? amp ??tijd

Ehhh, sluit je 'm kort op een ampere meter? Zou ik (1) niet doen en (2) dan verwacht ik nog wel wat meer dan 25A...

Ik laad ze per 10 cellen op met een Hobby lader (iMax B6 kloon). Deze kan ook ontladen en dan de capaciteit meten (ontlaad dan geloof ik tot 1 volt per cel). Controleer tijdens laden en ontladen of de spanning per cel gelijk is. Tijdens pogingen het originele NiCd pakket weer tot leven te redden deed ik dat niet en bleek in elke set van 12 er één slechte cel te zitten. Maar ik laadde wel vrolijk tot de eindspanning van 14,5V per 10, dus de andere cellen kregen meer spanning voor hun kiezen. Bij het nieuwe pakket lijkt het netjes verdeeld te worden. Ik heb de puntlasverbindingen zo doorgeknipt dat ik hiermee de nieuwe soldeerverbindingen kon maken en ik niet rechtstreeks OP de cel hoefde te solderen. Niet ideaal, maar het was maar een experiment.

Zoals gezegd laad ik nu ik een accu gemaakt heb met die NiMH banaan cellen met de normale fietslader. Maar die accu heeft verder totaal geen beveiliging behalve een temperatuursensor.

benleentje

Golden Member

IK heb eigenlijk nooit MiMh accu gezien met beveiliging. Een temperatuursensor is genoeg.De cellen worden toch pas warm als ze vol zijn. Wat wel een probleem is bij zo een lange accu dat je de temperatuur maar op 1 plaats meet. Er zouden er eigenlijk minimaal 4 in moeten zitten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

een 9,6V staafaccu van makita heeft er al 2 ntc inzitten, maar die meting is vooral belangrijk als je snellaad..

waar rook was, werkt nu iets niet meer