Autoradio's branden door

Ik heb een autoradio die ik in een testopstelling wil uitproberen op een versterker.
Ik heb een 12v ac voeding (200VA) met gelijkrichter (kpbc3510) , dus zou ik nu gelijkstroom moeten hebben
Maar bij aansluiten brand zekering 8amp in gele draad radio door.
Ik snap niet wat er fout gaat(heb in het verleden ook een keer een radio gemold bij aansluiten gele en zwarte draad op autoaccu)
Maak ik een superbasic fout?

Een autoradio wil echt wel wat beters te eten krijgen dan spanning uit een kale trafo met een gelijkrichter daarachter. Probeer het eens met een gestabiliseerde 12V voeding!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

12 Vac dubbelzijdig gelijkgericht en afgevlakt (diodebrug en fatsoenlijke elco) levert je bijna 17 Vdc op. Ik weet niet of je autoradio's dat fijn vinden....
Iets meer gegevens over de autoradio en van de genoemde draden helpt ook.
EDIT: MNM was me net voor....

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Niet afgevlakt en alleen gelijkgericht?

Dan krijgt ie een stuiterende gelijkspanning met pieken van 12x1,41=17 voor zn kiezen....

Hang m eens op een normale 12V voeding die een fatsoenlijke spanning levert.

of een gereedschap accu van 14,4V of een startaccu. btw is alleen geel nooit genoeg, doorgaans heb je rood en geel nodig op de +12V

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Houd er ook rekening mee dat zo'n zware trafo makkelijk 20% meer spanning kan leveren bij lage belasting...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

in een autoradio zitten ook wel elco's op de voedingslijn, dus de afvlakking zal nog wel gaan. echter zit er vaak ook een crowbar in, die doorvlamt bij te hoge werkspanning. ik denk dat die het begeven heeft..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een kale trafo met gelijkrichter is wel heel erg grofstoffelijk hoor. Riekt naar autoradiomishandeling.

Als je er een stevige elektrolitische condensator bijzet en een een 9,5 volt ac trafo gaat gebruiken in plaats van een 12 volt ac trafo kan het wel op deze simpele manier.

Ik heb zoiets jaren geleden in elkaar geflanst om autoradio's aan de tand te kunnen voelen terwijl ze flink vermogen moeten leveren. Gewoon een dikke ringkern van 9,5 volt (Daar naar afgewikkeld), een gelijkrichter en een dikke elco en wat kleine rommel als zekeringen en schakelaars enzo.

In plaats van speakers een paar 100 watt belastingsweerstanden met een monitorspeakertje er op en gaan met die banaan.

In een autoradio zitten wel wat elco's op de voedingslijn maar er zit in principe geen 100 Hz filter in. De radio wordt immers nooit uit het net gevoed. Met die extra elco achter de trafo bouw je eigenlijk dat 100 Hz filter.

Als ik echt storing moet gaan zoeken in zo'n radio gebruik ik overigens mijn mooie oude delta voeding met instelbare stroom begrenzing. Ik gebruik dan dus niet de trafo omdat als ik een foutje maak (uitschieten met de scoop probe ofzo) de hele handel gelijk doorfikt. Ik schiet wel nooit uit met een meetpen maar je zal net zien dat als ik uit luiheid wel op de trafo werk ik juist dan wel uitschiet.

Onderstaande radio weer helemaal werkend gemaakt en met de trafo gedurende langere tijd getest. Dit is wel een hele oude buizenradio maar moderne radio's werken er ook goed op hoor. Alleen zijn die niet zo leuk. Daar heb ik dus geen foto's van.

De voedingstrafo of eigenlijk ringkern is overigens niet in in beeld. De trafo op de achtergrond is die van de bij de radio behorende hoogspanningsvoeding.

Mmm, ik zit er inderdaad mooi naast. Wist niet dat het voltage zo kon afwijken.
Ik ga het met een losse accu proberen.
Bedankt voor de reacties

Heb je geen labvoeding, of bv een 12V voeding voor de waterpomp in de caravan? Een accu kan, maar als je iets fout doet levert dat wel gelijk vuurwerk, misschien minder handig.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Inderdaad FlipFlop heeft gelijk. In mijn verhaal schreef ik ook dat ik een voeding met stroombegrenzing gebruik en niet de trafo om storing te zoeken. Dan kan heel makkelijk alles naar de knoppen geholpen worden. En een accu is nog erger en gevaarlijker dan een die trafo.

Een accu is nog duurder ook dan een regelbare voeding.

Je kunt bijvoorbeeld zoiets kopen:

https://nl.aliexpress.com/item/Yaogong-1502DD-hot-sale-item-15V-2A-ac-…

Het hoeft heus niet heel duur te zijn ofzo. Maar alles is beter dan een accu. En voor beetje auto accu ben je toch ook een 60 euri's kwijt en die gaat nog maar een paar jaar mee ook.

RAAF12

Golden Member

Op 5 april 2019 22:36:51 schreef Ex-fietser:
Inderdaad FlipFlop heeft gelijk. In mijn verhaal schreef ik ook dat ik een voeding met stroombegrenzing gebruik en niet de trafo om storing te zoeken.

Er zit wel een zekering en meestal ook een ompoolbeveiliging in een autoradio. Maar idd voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast. Als die 8A fuse doorfikt is er wel iets aan de hand.

het is al weer even geleden, maar ik wil jullie bedanken voor de reacties.
zoals ik het heb begreoen is dat ik met een omgebouwde trekker de tuin aan het wieden was.
Ik ga het met bescheidener spullen nog een keer proberen.

Sine

Moderator

Op 4 april 2019 13:48:23 schreef MNM(tm):
Een autoradio wil echt wel wat beters te eten krijgen dan spanning uit een kale trafo met een gelijkrichter daarachter. Probeer het eens met een gestabiliseerde 12V voeding!

Gestabiliseerd is mooi, maar zeker niet nodig, een 9V trafo met een brugcel en elco er achter is prima.

Ik heb zelf ooit een beltrafo gebruikt, ook dat werkt.

Op 5 april 2019 10:26:19 schreef jofel:
Mmm, ik zit er inderdaad mooi naast. Wist niet dat het voltage zo kon afwijken.

Het is maar een gokje van mij, maar ik heb een beetje het vermoeden dat je AC en DC niet helemaal snapt. En gek genoeg is het nog best lastig een CORRECT plaatje erbij te vinden om één en ander te pogen uit te leggen.

Maar onderstaande is redelijk.

https://4.bp.blogspot.com/-2hY5shcHzz8/VrgCjDKI9NI/AAAAAAAAF7w/rrYCh2sXqIk/s640/AC%2Bto%2BDC%2BFull%2BWave%2BRectifier%2BVoltage%2BTime%2BDiagram.jpg

Dit is een 9V trafo, zoals elders ook aangeraden. Je ziet dat de TOPPEN van de sinus, veel hoger zijn dan 9V (aangegeven met het lijntje Veff). Maar ook dat je een gedeelte van de tijd, je juist MINDER dan 9V hebt.
Ik kijk nu alleen even naar de rode gedeeltes van de sinus.

Maar gemiddeld is het 9 volt. Dus of je 9V wisselspanning of 9V gelijkspanning op een lampje zet, hij zal evenveel licht geven.

Tweede grafiek is dezelfde sinus gelijkgericht. Dat heb je dus aan de radio gevoerd. Alleen niet uit een 9V maar uit een 12V trafo (dus de 11,33V wordt dan 15,56V met dezelfde berekening).

Het laatste plaatje is met een buffercondensator. De 'ripple' is afhankelijk van de grootte van de condensator (hoeveel uF) en hoeveel stroom je trekt. Hier kan dus weer de 100Hz brom die eerder genoemd wordt vandaan komen of juist mee verkleind worden.

Conclusie: 12Vac is gelijk aan inwisselbaar voor 12Vdc. Voor een lampje.
Maar voor een DC apparaat waar je een gelijkgericht Vac signaal op zet, is het een ander verhaal... Daar zit dus ook een (waarschijnlijk 16V) condensator in en je krijgt dan een veel te hoge spanning.

mel

Golden Member

Even offtopic: zijn die buizenradio.s nog ergens te krijgen?
Vooral de lange en de kortegolf.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Een accu wordt vaak zwakstroom genoemd, maar m.i. is niets minder waar. Ongezekerd levert zo'n accu vaak meer dan 100 Ampere. Dat is niet bepaald zwakstroom. Alles wat het op zijn weg tegenkomt met een lage weerstand, fikt gewoon uit. Een 2,5mm2 snoertje is geen enkel probleem, dat verdampt gewoon.
Voor het testen van autoradio etc heb je geen superdeluxe voeding nodig. Zo fraai is het boordnet ook niet.
Ik heb jaren geleden een voeding gebouwd met een 20A trafo waaruit 10,5 volt kwam. Een stevige bruggelijkrichter en twee elco's van 10000uF en het werkt al jaren probleemloos. Een zekering in de 12 volt voorkomt fatale schade. Er zit zelfs een instelling op voor de uitgangsspanning. Normaal staat de trafo op het net via de 240 volt tap. Mocht een toestel er heel zwaar aan trekken,dan kan ik met een schakelaartje, het net op de 220V tap zetten.

Niet toevallig de twee minpolen van de luidsprekerterminals aan elkaar of aan massa verbonden? Dat vinden ze niet leuk... Autoradio's hebben geen gezamenlijke massa bij de luidsprekers.

Zoek eens op markplaats naar server voedingen.
Ik heb er 2,levert 5v 10A en 12v 30A.
Niet alleen bak vermogen maar ook super stabiel!