Spanning meten, berekenen en nieuwe spanning uitsturen

Ik wil graag een spanning meten (0-30V ongeveer) en hier een berekening op loslaten en de berekende spanning(en) weer uitsturen.
Dit moet met een zo laag mogelijk verlies aan energie omdat het om een batterij bewaking gaat. Ik denk dus iets van een programmeerbaar iets. Ik wil het ook zo klein mogelijk houden zodat ik het makkelijk in kan bouwen.

vergeten

Golden Member

Je zal meer en duidelijkere info moeten geven.
Gaat het om AC, DC bijvoorbeeld?
In het geval van AC welk frequentie(bereik)?
Krijgt "de schakeling" een eigen voeding?
En moet het berekende aan de uitgang AC of DC zijn?

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 2 augustus 2020 12:11:15 (12%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 2 augustus 2020 12:07:36 schreef vergeten:
Je zal meer en duidelijkere info moeten geven.
Gaat het om AC, DC bijvoorbeeld.
In het geval van AC welk frequentie(bereik)
En moet het berekende aan de uitgang AC of DC zijn?

Sorry, ik nam aan dat als het om een batterij gaat dat het dan wel duidelijk was, maar ja, aannames :) . Het gaat hier dus alleen om DC.
De voeding zou ik dan van de meetspanning willen betrekken. Ik denk dat sowieso onder bijvoorbeeld een 18V de berekening niet meer relevant zal zijn.

[Bericht gewijzigd door pasjomp op zondag 2 augustus 2020 12:14:11 (15%)

Arco

Special Member

Simpel is een klein microcontrollertje. AD in -> Berekenen (of lookup table) -> DA of PWM uit.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 augustus 2020 12:17:16 schreef Arco:
Simpel is een klein microcontrollertje. AD in -> Berekenen (of lookup table) -> DA of PWM uit.

Ok, geef eens een voorbeeld, ben een beetje leek, maar kan veel. dus waar zou ik dit moeten zoeken en welke tools/software heb ik hier voor nodig. is het dan ook automatisch geflasht....blijft het dan bewaard...?

Op 2 augustus 2020 11:55:40 schreef pasjomp:
... en hier een berekening op loslaten en de berekende spanning(en) weer uitsturen.

Vertel eens hoe die berekening er uit zou moeten zien.

Lambiek

Special Member

Iets meer info zou wel fijn zijn. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Precies; het klinkt alsof dit veel simpeler en zuiniger zou kunnen zonder microcontroller.

Wat is een acceptabel verbruik, en over wat voor accu gaat het?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 2 augustus 2020 12:46:34 schreef KlaasZ:
[...]Vertel eens hoe die berekening er uit zou moeten zien.

Nou, de ingang is 0-30V. De uitgang is een lineare uitkomst van deze, Maar wel lager als de ingang. Dus 29V wordt dan 26V of zo. tevens moet hier ook weer een berekende waarde komen welke de helft is van de eerste uitgang. Niet moeilijk lijkt me.

Het is eigenlijk om een NiMh systeem te omzeilen zodat ik hier een Lion accu voor kan gebruiken. Maar ik wil niet dat deze topic straks over batterijen/accu's gaat.

Op 2 augustus 2020 13:20:45 schreef SparkyGSX:
Precies; het klinkt alsof dit veel simpeler en zuiniger zou kunnen zonder microcontroller.

Wat is een acceptabel verbruik, en over wat voor accu gaat het?

Is een microcontroller niet altijd zuiniger? Ik heb dan ook wat meer mogelijkheden om te tweaken. Mocht het systeempje nou goed werken kan ik misschien nog eens kijken naar iets goedkopers/beters/zuiniger.

[Bericht gewijzigd door pasjomp op zondag 2 augustus 2020 13:38:41 (29%)

Dus gewoon een spannings-deler met 3 weerstandjes??

Arco

Special Member

Met 3 weerstanden kom je er niet.
Er moet een paar volt worden afgetrokken en het restant door twee gedeeld...

Paar diodes kan voor spanningsval (als de nauwkeurigheid niet zo nauw steekt)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 2 augustus 2020 14:30:54 (27%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het gaat dus gewoon om een Lithium accu in een oude Sparta ION, zeg dat dan.

Het is veruit het gemakkelijkst om de weerstanden van de deler op het BMS op te zoeken en aan te passen; voor de meting halverwege het pakket kun je gewoon de volledige accuspanning nemen en 2x verder delen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Sparky heeft hem door denk ik (een aanname).

Ik denk dat pasjomp eerst met een duidelijke schets of zoiets moet komen.
Het is mij nog geheel niet duidelijk hoe hij de ion banaan wil foppen.

Hoi,

Ik haak toch graag even aan in dit topic (leek mij redelijk geschikt).
Ook ik ben een tijdje bezig met het knutselen met de verschillende beschikbare Sparta Ion bouwpaketten/wrakken.
Ik heb zojuist de PCB voor een vervangend BMS voor de banaanaccu's afgerond, welke besteld is maar nog wel getest moet worden, en eveneens software voor geschreven moet worden.

Mocht ik nog genoeg tijd hier en daar over hebben ben ik van plan om hier een Li-Ion/Li-Po versie van te maken.

Mocht er iemand geïnteresseerd zijn in de voortgang, bij deze:
https://github.com/Thi3rryzz/sparta_ion

Zet je dan ook een nieuw board in de motor, of kun je het bestaande protocol nadoen, of heb je daar nog niet echt over nagedacht? In het eerste geval ben je beperkt tot Toprun motoren lijkt me; zover ik weet heeft tot dusver niemand nieuwe elektronica gemaakt voor de XHP/XHP2 motoren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Momenteel borduur ik verder op de Toprun motoren met een aangepaste versie van de PCB die Infant ontworpen heeft.
Ook heb ik al een XHP motor opengehaald en ben ik van plan hier een vervangende print voor te ontwikkelen (Mits tijd uiteraard).

Dat bedoel ik nu, het topic gaat nu opeens over de Sparta Lion....Sparky heeft gelijk. Maar als je met deze accus begint te prutsen is het voorbij (vaak gelezen). Dus ik dacht online het systeempje voor de gek houden, niet zelf beginnen te programeren aan hun systeem........oooooh ander topic... 8)7

Het is echt niet waar dat het systeem "op slot" gaat als de spanning eraf gaat. 2 weerstanden op het board aanpassen is veel eenvoudiger dan allerlei extra microcontrollers om het ding voor de gek te houden.

Overigens heb ik nog steeds mijn twijfels of het goed gaat, als je de accu buiten het BMS om gaat laden en ontladen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 2 augustus 2020 20:04:48 schreef SparkyGSX:
Het is echt niet waar dat het systeem "op slot" gaat als de spanning eraf gaat. 2 weerstanden op het board aanpassen is veel eenvoudiger dan allerlei extra microcontrollers om het ding voor de gek te houden.

Overigens heb ik nog steeds mijn twijfels of het goed gaat, als je de accu buiten het BMS om gaat laden en ontladen.

Een Lion heeft een eigen BMS. Dus dat zal het probleem niet zijn. Het ontladen is niet zo'n probleem omdat dat door het BMS wordt bewaakt. Het laden misschien wel, maar daar was ik dan dus ook mee bezig. De NiMh accu wordt bewaakt (middenspanning en temperatuur) vandaar dit topic.

Ik wil eigenlijk hat systeem intact houden, want deze fietsen rijden erg fijn. Alleen de accu's zijn erg duur en niet uitwisselbaar.

Ik snap prima hoe die fietsen in elkaar zitten, maar dat BMS doet coulomb counting, en als dat echt niet meer klopt gaat hij op een bepaald moment wel echt definitief uit.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@ Thi3rryzz
Ik ben wel benieuwd hoe je verdergaat met de "Infant" print.
Mij bevalt hij goed.

Op 2 augustus 2020 20:21:23 schreef SparkyGSX:
Ik snap prima hoe die fietsen in elkaar zitten, maar dat BMS doet coulomb counting, en als dat echt niet meer klopt gaat hij op een bepaald moment wel echt definitief uit.

Coulomb counting,.....wat is dat....

Op 2 augustus 2020 20:49:20 schreef tuxie:
Ik ben wel benieuwd hoe je verdergaat met de "Infant" print.
Mij bevalt hij goed.

Absoluut, Het werk dat Infant verzet heeft is meer dan amazing.
Om niet verder het topic van pasjomp te kapen heb ik een Discord link toegevoegd aan de readme van de git repo. Of er moet "weer" een sparta Ion specifiek topic gestart worden :)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Coulomb counting,.....wat is dat....

Het tellen van Coulombs, of wat had je gedacht (maar vraag me niet waarom dat tellen alweer in het Angelsaksisch moest).

O, weet je niet wat een Coulomb is? Toch redelijk essentieel, als je met batterijen bezig bent! Het is een eenheid van lading, volop info op het www.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 2 augustus 2020 21:25:10 (13%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
High met Henk

Special Member

Op 2 augustus 2020 21:23:36 schreef big_fat_mama:
[...]

O, weet je niet wat een Coulomb is? ...

Lol modus ON

Was toch die hopeloos verdwaalde die via westen naar India voer met zijn bootje??
Komt toe in het huidige Amerika aan en noemt de bewoners dus indianen...

Christoffel Coulombus

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???