Schakelende voeding, zekering doorgebrand

Beste collega hobbyisten,

Ik heb hier een schakelende voeding uit een Alesis DEQ830. Zekering is behoorlijk heftig kapot gegaan. Ik heb echter niet veel sjoege van primair schakelende voedingen. Wie kan mij een hint geven wat hier defect is?

Alvast dank voor jullie expertise :)

de top223 maakt veel kans, maar meten is weten, het kan ook de brugcel of primaire elco zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik was net de TOP223 aan het doormeten, ik meet in circuit 12 en 15 ohm tussen resp 1-2 en 2-3. De primaire elco meet 14 ohm in circuit.

Lijkt me allemaal behoorlijk laag niet?

als je de elco meet zonder uit te solderen snap ik dat wel, verwijder de top223 maar eens, wrs is die 14ohm dan weg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vaak zie je het wel aan zo'n TOPxxx, die scheuren nogal eens open als ze goed stuk gaan.

De gelijkrichter kun je testen met een multimeter; als het de elco is, is het mogelijk dat die pas bij hogere spanning doorslaat, en dat je dat dus niet met een multimeter kunt meten. Je kunt hem eruit halen en met een geschikte grote weerstand in serie terugzetten, en dan kijken of er 325V over blijft staan. Wel even de TOP223 eruit halen natuurlijk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik ga het ding er even uithalen, kom zo met een update.

[edit]
Die ziet er behoorlijk gefrituurd uit... Is er een reden waarom dat gebeurd? Moet ik nog wat andere zaken controleren?

[Bericht gewijzigd door Antoine op zondag 2 augustus 2020 20:47:55 (58%)

Op 2 augustus 2020 20:18:51 schreef SparkyGSX:
dan kijken of er 325V over blijft staan. Wel even de TOP223 eruit halen natuurlijk.

325V.. daar had ik laatst een apart geval mee. de losse adaptervoeding van een tv, echter primaire elco was geklapt. komt wel eens voor dus vervangen, zekering vervangen en werkte weer. echter de 325V bleef maar oplopen en ging richting 630V na een minuutje, vandaar de geklapte elco dus. geen PFC aan boord, direct na net filter de brugcel en elco. er kwam netjes 19VDC uit de voeding, maar dat vanzelf oplopen van de primaire DC was wel raar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Met de TOP223 eruit meet ik iig niets meer over de gelijkrichter. De diodes in het ding meten goed. De ELCO heeft geen sluiting verder voor zover ik het kan zien.

Op 2 augustus 2020 21:01:54 schreef testman:
echter de 325V bleef maar oplopen en ging richting 630V na een minuutje, vandaar de geklapte elco dus.

Que? Ik heb zoiets eerder gehoord, maar kan me niet direct herinneren wat de oorzaak was.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Na de reparatie altijd opstarten met een gloeilamo in serie. 60 watt ofzo. Als er nog wat stuk is werkt de lamp als stroombegrenzing. Bij werken aan dergelijke voedingen, altijd een scheidingstrafo gebruiken als je wil voorkomen dat je vuurwerk krijgt als je een geaard meetapparaat aansluit.
De oorzaak van het defect is vaak een losse soldeerverbinding, bijvoorbeeld een pootje van de trafo, of een foutje in het terugregelcircuit. een uitgedroogd elcootje daarin.kan funest zijn.
Nog niet zolang geleden een soundcraft EFX8. Had een elco capaciteitsloos in het regelcircuit, de voeding regelde niet meer en +/- 15 volt werd +/- 30 volt. Vrijwel alle audio ic's waren ter ziele, meer dan 20 stuks.

[Bericht gewijzigd door buzzy op zondag 2 augustus 2020 22:19:19 (41%)

Ik heb het een keer aan de hand gehad in een Plips Videorecorder die ook steeds zekeringen aan een identiteitscrisis holp, en af en to zelfs de primaire FET eruit joeg.
Eerst flink zoeken waar de zekering zich bevond... (Is bij dat antiekkie een mooie, die zit in de Rizer van de netspannings aansluiting, zo een 8-tje die ook bij veel radio-cassetterecorders werd gebruikt....)

Zekering vervangen, en stekker er in... Yep die deed het weer.
Ik vond het CCFL Display van de klok wel wat enthiausiast... Zo krachtig had ik het niet vaak gezien...

Zet het geval weer terug, weer de stekker er in, even nog bijgebleven en ineens weer het display donker...

Oorzaak: Weerstandje in de secundaire zijde, aan de Optocoupler Open Cirquit...
Voeding ging direkt naar maximale Dutycycle...

Misschien is er iets soortgelijks aan de hand in uw voeding.

Neovo

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Ik heb bij EOO een paar TOP223Y besteld, dan zijn die alvast onderweg. Met TOP223 eruit en de stekker erin meet ik keurig gelijkgerichte netspanning.

Gelukkig werkt de rest van het apparaat nog wel, ze zijn erg zeldzaam namelijk.

@Neovo, goeie tip, ik ga de rest ook even doormeten, ansich zit er niet heel erg veel op de voeding.

@buzzy, ook een goeie tip, thx

Netjes de onderdelen van EOO mogen ontvangen, heb nog wat zaken gecontroleerd, nieuwe TOP erin gesoldeerd, en alles werkt weer als vanouds.

Het circuit voor de feedback icm met de opto werkt correct, de gelijkgerichte netspanning is ook stabiel, getest met lamp in serie, nu zonder lamp en weer ingebouwd in zijn flightcase.

Heren dank voor jullie input :)