[NL] Stopcontact in meterkast plaatsen

EricP

mét CE

Normen: vrijvblijvend iets wat door iedereen gemaakt kan worden. Ja, ook door jou GD. Je kunt het gebruiken. Als dat door de maker mag. Er is niemand die je dwingt eea. te gebruiken. Wellicht je opdrachtgever. Als dat je niet aan staat, dan pak je de opdracht niet aan. Dat zijn gewone onderhandelingen.
Kijk naar schroefdraad. DIN metrisch is de norm hier meestal. Maar er is helemaal niemand die je verbiedt om je machine compleet met imperial spul in elkaar te schroeven. Of het handig is, is een andere discussie.
In deze context hebben de netbeheerders van de diverse netten een layout gemaakt met 'zo willen we het graag'. Het idee is natuurlijk dat ze een inschatting van hun kosten kunnen maken als het gestandariseerd is. En verder dat iedereen die wat in die kast wil frotten daar in principe z'n eigen plekje voor heeft zodat ze elkaar zo min mogelijk in de weg zitten en niet de laatste maar moet zien hoe die het nou weer op gaat lossen. Voor de rest zal het hun echt niet boeien wat er na de hoofdschakelaar / hoofdkraan gebeurt. Daar houdt zowel hun zeggenschap als hun verantwoordelijkheid (die gaan doorgaans samen...) op.

Regels: wet. Gemaakt door de wetgever. Die kunnen afgedwongen worden. Maar een netbeheerder is geen wetgever. Die is alleen maar netbeheerder.

Een netbeheerder zou de boel kunnen chanteren en roepen: anders leveren we niet. Die vlieger gaat ook weer niet op doordat de wetgever bij privatisering iets met leveringsplicht (=regel) vastgesteld heeft.

Met de wantoestanden, willekeur en chaos valt het allemaal wel mee. Ondanks dat niemand iets af dwingt.

Het nut? Ach, soms is het handig om met de meute mee te lopen. Al is het alleen maar omdat op elke hoek van de straat een M6 boutje te koop is en iedereen wel een stel sleutels 10 heeft. Terwijl Whitworth wat lastiger is en er waarschijnlijk in maar weinig gereedschapkisten in west europa een passende sleutel voor aanwezig is. Maar als de reden om dat wel te gebruiken voor jou zwaarder is dan de verkrijgbaarheid, is er niemand die je tegen houdt...

Sine

Moderator

Op 31 juli 2020 22:02:16 schreef Wirvana:
[...]

In het verleden is mij verteld dat losse stekkerdozen niet rechtstreeks met de meterkast verbonden mogen worden en de verbinding altijd weer te verbreken moet zijn.

Stekkerdozen met snoer door de kruipruimte leggen is sowieso knoei eerste klas, of daar nou een stekker tussen zit of niet maakt het helaas niet heel veel beter ...

klopt ook, vast aangesloten stekkerdozen worden afgekeurd, doorgaans omdat de gebruikte kabel geen 2,5mm2 is, wat wel hoort bij vaste installatie..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 juli 2020 23:14:24 schreef testman:
klopt ook, vast aangesloten stekkerdozen worden afgekeurd, doorgaans omdat de gebruikte kabel geen 2,5mm2 is, wat wel hoort bij vaste installatie..

Ik heb netjes installatie kabel gebruikt van 2.5mm 2 met aan het uiteinde een stekkerdoos die is berekend op 16a.
Uiteindelijk was de installatie draad lang genoeg en heb ik geen rare dingen hoeven knutselen, vervolgens bij verschillende afstanden vast gezet.
En zo heeft blijkbaar de vorige bewoner dit ook gedaan gezien er al 2 gaten in de dikke betonnen vloer zaten.

Ik heb in het verleden in een huis uit 1910 gewoond...daar schrok ik nog wel eens als ik wat aan het aanpassen en erachter kwam hoe dit voor mij was aangelegd.

Op 31 juli 2020 20:01:22 schreef GJ_:
........... Een netbeheerder kan niet zo gek veel buiten het net beheren.

"Het net" omvat o.a. de (verzegelde) aansluiting en kWh meter in de meterkast, welke beide eigendom zijn van de netbeheerder.

Sine

Moderator

Op 1 augustus 2020 21:13:31 schreef Wirvana:
[...]

Ik heb netjes installatie kabel gebruikt van 2.5mm 2 met aan het uiteinde een stekkerdoos die is berekend op 16a.

De aderdiameter is niet het enige probleem, waarom knoeien(!) met snoer als je het ook goed kunt oplossen?

RAAF12

Golden Member

Zal wel een geldkwestie zijn, een paar meter 2.5mm2 blauw, bruin en geel/groen met buis is drie keer duurder dan een el cheapo verdeeldoos met kabel. Vastzetten van zo'n verdeeldoos aan de muur is not done. Typisch iets voor een beunhaas/broddelaar/frutselaar/koekenbakker/prutser/sukkel.Er zijn vast nog meer synoniemen te vinden.

Op 2 augustus 2020 10:54:00 schreef Sine:
[...]

De aderdiameter is niet het enige probleem, waarom knoeien(!) met snoer als je het ook goed kunt oplossen?

installatiekabel klinkt mij als ymvk kabel. dat is prima, maar geen stekkerdozen gebruiken aan die kabel, dat is weer prutswerk. ook door de kruipruimte gaan met ymvk mag alleen als deze dan tegen wand of plafond is vastgezet, geen losse ymvk kabel door het zand heen, dan moet het grondkabel zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Vastzetten van zo'n verdeeldoos aan de muur is not done.

??? leg uit? Een verdeeldoos of tafelcontactdoos is niets anders als een opbouw WCD, je hebt ze met schroefgaten.

installatiekabel klinkt mij als ymvk kabel. dat is prima, maar geen stekkerdozen gebruiken aan die kabel,

Een stekkerdoos is gewoon een wcd waarom mag ik die niet aan een kabel monteren en vastschroeven tegen de muur.

Onze huis installateur doet het ook, zijn dan wel verdeeldozen van menekes en met slagvast klepjes erop maar feitelijk is het nog steeds een veredelde verdeeldoos. Als ik ergen 6 stopcontacten wil hebben ga ik toch geen 6 voudige opbouw dozen vinden. O ja toch wel een goede kwaliteit verdeeldoos met 6 wcd's erin die open kan en waar een fatsoenlijke kabel in kan worden afgemonteerd.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 2 augustus 2020 21:11:57 (21%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
RAAF12

Golden Member

Op 2 augustus 2020 21:03:40 schreef benleentje:
[...]??? leg uit? Een verdeeldoos of tafelcontactdoos is niets anders als een opbouw WCD, je hebt ze met schroefgaten.

Dacht aan dit soort spul. Maar dat het er ook met schroefgaten is om vast zetten wist ik niet. Dat zal wel wat steviger spul zijn dan die op de foto.

Plastic (Met CE) zegt 2500Watt maar de sticker zegt wat anders....rarara

benleentje

Golden Member

Ik denk dan meer aan dit soorthttps://www.patchkastwinkel.nl/pub/media/catalog/category/tafelcontactdoos-6-stopcontacten-zwart-1102zls-6v-nl.jpg

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik denk dat benleentje meer aan zoiets denkt: https://www.gamma.nl/assortiment/ok-4-voudig-geaard-stopcontact-opbouw…
En die zijn er in vele varianten en kwaliteiten.

benleentje

Golden Member

IK schroef die dingen onder mijn bureau ook zo veel mogelijk vast of hang ze op aan haken onder mijn bureau want ander blijf je er achter haken met je voeten. Op de grond worden het toch alleen maar stofnesten.
Op het werk hebben we een aantal van deze hangen opgehangen door de installateur netjes binnenin de staande H-balken van het pand. En dan met ymvk kabel aangesloten.
https://www.zeinstra.nl/media/catalog/product/cache/1/image/1800x/60af72448aab7c32aa713e592934b7f0/s/t/stekkerdoos_met_5_meter.jpg

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 2 augustus 2020 21:29:29 schreef benleentje:
IK schroef die dingen onder mijn bureau ook zo veel mogelijk vast of hang ze op aan haken onder mijn bureau want ander blijf je er achter haken met je voeten. Op de grond worden het toch alleen maar stofnesten.
Op het werk hebben we een aantal van deze hangen opgehangen door de installateur netjes binnenin de staande H-balken van het pand. En dan met ymvk kabel aangesloten.
[afbeelding]

dat zijn fatsoenlijke blokken waar een ymvk ook inpast zonder vijl of breekwerk. je ziet ook zat dat men een 2 € slof van t snoer ontdoet en die aan een ymvk schroeft, dat is dus prutswerk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik het zo lees heb ik het alleen onder de vloer het nog netter te maken, ik gebruik de juiste netsnoer en een stevige stekkerdoos die wel iets duurder was als 2 euro.
Ik wordt ook altijd een beetje bang dat het al voor 2 euro kan....