Rook uit Tektronix oscilloscoop

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Tijdens het werk knetterde er iets. Vrijwel onmiddellijk kwam er rook uit mijn oscilloscoop. Geen klein beetje maar dikke wolken. Het gebeurde tijdens een meting en terwijl er rook opkringelde bleef het scoopbeeld onveranderd. De stank van die rook is niet te harden. Na het werk heb ik mijn handen gewassen maar dat rare luchtje gaat er niet direct af. Het ruikt zoals plastiek het verbranden van plastiek. Mogelijk is dit een indicatie naar het soort onderdeel dat in de fout ging.

Die scoop is een klassieke analoge 100 MHz scoop type 2235A. Ik heb die jaren geleden tweede hands gekocht. Het vervelende is dat ik na afkoeling geen fout meer kan vinden. Ik zie geen verbrande onderdelen. Aan de hand van de stank is te merken dat de fout in de voeding en mogelijk in het netfilter zit. Aan de onderkant van de print onder het netfilter zit wat bruine smurrie. Bij de vorige eigenaar heeft de scoop al eerder in die buurt gebrand. Het metaal is daar zwartgeblakerd. Dat is zeker niet nieuw want er zijn sporen van een poetsbeurt met schuurpapier.

Komt dit probleem bekend voor ? Heeft iemand al zoiets meegemaakt met een Tektronix ? Het vervelende is dat ik de scoop nu uitgekast kan laten werken zonder dat er iets aan de hand is. Omdat de zekering na de netingang zit verdenk ik vooral het netfilter made in Mexico. Het netfilter heb ik losgemaakt en dat is niet nat terwijl de print daaronder sporen van vuiligheid vertoont. Weet iemand of er in zo'n netfilter condensatoren of spoelen zitten bij defect smurrie laten weglopen ?

Vriendelijke goeten,

Eduard

vergeten

Golden Member

Vrijwel zeker het netfilter, heb zoiets ook gehad met mijn zelfbouwvoeding de rook en stank is "enorm".
Er zitten condensatoren in zo'n netfilter die staan over fase en nul, en van de fase en nul naar aarde.
Er kan ook nog ergens een RIFA condensator gecremeerd zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 2 augustus 2020 23:40:17 schreef Eduard2:
Beste forumleden,

Het netfilter heb ik losgemaakt en dat is niet nat terwijl de print daaronder sporen van vuiligheid vertoont. Weet iemand of er in zo'n netfilter condensatoren of spoelen zitten bij defect smurrie laten weglopen ?

Vriendelijke goeten,

Eduard

Er kan zeker smurrie uitkomen, maar das harsachtig, dus wordt weer vast na afkoelen. Niet te verwarren met het elektrolyt van Elco's. (die zitten er alvast niet in)

Eduard2

Golden Member

Goede morgen,

Allereerst iedereen bedankt voor de tips. Vandaag ga ik wat foto's nemen en verder op zoek naar de fout. Onder het netfilter zit, op het grote printboard een raar uitziende condensator. Aan de hand van de manual hoop ik die in het schema terug te vinden en dan zal aan de hand van de schakeling wel duidelijk worden of op die plek voldoende energie aanwezig is om een dikke rookwolk te maken. Mogelijk is er rommel uit het netfilter over die verdachte C gelopen. C900 zal ik visueel eerst inspecteren. Op dat printje is me bij eerste controle geen brandschade opgevallen. Ik ga het stekker/netfilter ook uitbouwen. Het is al losgeschroefd maar hangt nog vast aan de draden. Zichtbare schade lijkt die netingang niet te hebben. Doorslag naar massa is uitgesloten want dan zou de verliesstroomschakelaar van de huisinstallatie onderuit gaan. Die stekkeringang blijft verdacht omdat de zekering van de scoop niet is doorgebrand. Die zekering staat direct na de netingang.

@Hubie: Wat is een Rifa rookbom ? In oude radio en tv waren Wima condensators berucht maar Rifa ken ik niet. Zijn dat van die zelfherstellende condensatoren met opgedampt diëlectricum ? Is er iets fout met de doorgestuurde link ? Ik kom op een filmpje over een boot. Ik heb het vluchtig doorgekeken maar rokende elektronica heb ik niet gevonden.

@Kris: Aan de onderkant van het moederboard zit een zwarte plastic plaat om reparateurs tegen hoge spanningen te beschermen. Ik heb die weggenomen en ter hoogte van de netingang is die plaat nat. Niet alles wat door de hitte is vrijgekomen is gestold. Mogelijk is dit een bijkomende aanwijzing. De stank van de rook is verschrikkelijk. Zelfs het T-shirt dat ik gisteren droeg blijft naar rook stinken. Het was ook geen klein wolkje. Het leek wel alsof je nat hout in een kachel stookt.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Vriendelijke groeten,

Eduard

[Bericht gewijzigd door Eduard2 op maandag 3 augustus 2020 09:11:59 (16%)

een Rifa rookbom is hetzelfde als een Wima rookbom.., allen van een ander merk.

Het "nat" op de isolatiefolie is eerder een restant van een chemische reactie tijdens de rookproductie dan een elektrolyt die uit een onderdeel liep.

maartenbakker

Golden Member

Het natte zal wel een restant zijn van het impregnatiemiddel dat er uitgekookt is. Slechter spul dan bij echte oliecondensatoren waarschijnlijk maar alsnog een beetje vloeibaar.

Op 3 augustus 2020 09:02:05 schreef Eduard2:
@Hubie: Wat is een Rifa rookbom ? In oude radio en tv waren Wima condensators berucht maar Rifa ken ik niet. Zijn dat van die zelfherstellende condensatoren met opgedampt diëlectricum ? Is er iets fout met de doorgestuurde link ? Ik kom op een filmpje over een boot. Ik heb het vluchtig doorgekeken maar rokende elektronica heb ik niet gevonden.

Wimadropjes waren inderdaad berucht. De daarop volgende generatie papiercondensatoren wordt helaas nog steeds geproduceerd (WIMA MP3 en RIFA PME) en bestaat grotendeels uit van die mooie in doorzichtige hars ingegoten types. RIFA heeft ook een SMD uitvoering en een paar types die in echt plastic ingegoten zijn, maar die zijn slechts marginaal beter (mechanisch iets stabieler dus minder haarscheurtjes). Het blijven echter papiercondensatoren op een plaats waar polypropyleen of eventueel polyester hoort. Die types worden ook al tig jaar opgedampt en zijn dan zelfherstellend.

Helaas zijn er fabrikanten (zoals Schaffner kennelijk nog jaren, maar ook apparatenfabrieken) die in het oude mantra van opgedampt en zelfherstellend zijn blijven hangen toen dat nog relatief bijzonder was. Andere onderdelenfabrikanten waren in de jaren '70 al druk met mixed dielectric (ook niet echt betrouwbaar) en later polypropyleen dat uiteindelijk op alle punten beter was.

Mijnsinziens de enige manier om papiercondensatoren wel bederijfszeker te krijgen is te duur voor simpele netfilters - meer iets voor audiofielen of heel bijzondere types. Hermetische blikken bus met glasdoorvoeren (rubber voor tweede keus types) en het beste papier en olie (pcb's is misschien teveel gevraagd >:) )

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 3 augustus 2020 09:02:05 schreef Eduard2:
een raar uitziende condensator. Aan de hand van de manual hoop ik die in het schema terug te vinden

Op pagina 197 van de pdf vind je de C900 die 0.15µF is. Omdat de scope goed werkt en de C parallel staat aan de netspanning is de kans groot dat dit het defecte component is. Met zoveel zichtbare rook als jij beschrijft zal het niet moeilijk zijn om de plaats des onheils te vinden.

Arco

Special Member

Er zitten 3 Rifa's in die in ieder geval vervangen moeten worden om een rookvrije werkplek te creeeren... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

De stinkerd is gevonden. De condensator die er wat vreemd uitzag onder de netingang is C904. Eentje uit de top3 van Arco. Uitwendig is het wat vies in die buurt. Bij goed toekijken zie je een lichtjes gezwollen C904 met kleine scheurtjes in de behuizing. Met een verzameling tangen heb ik C904 weggeknabbeld tot er nog 2 opstaande aansluitdraden overblijven. Ik had geen 68n en daarom monteerde ik een 82n 850Vpp. Het is een oranje Philips condensator. Ik hoop dat die de netspanning voor lange tijd aankan.

Het is niet de eerste keer dat er in dat deel van de scoop wordt gewerkt. De netingang is groter dan de originele en werd uitgevijld. Er zijn ook brandsporen uit een ver verleden. Foto's vertellen meer.

Iedereen bedankt voor de geboden hulp. Het ziet er naar uit dat de klus wordt geklaard.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Alweer zo een Rifa rookbommetje dus. 8)7
Weer een apparaat gered van de sloop.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Ik zou die andere twee Rifa's ook maar vervangen, vroeger of later ontploffen die ook...
(of zorgen ervoor dat je ALS zo nu en dan tript...)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 3 augustus 2020 15:16:40 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

die oranje C is een model voor DC, hoop dat je een model voor minimaal 630V hebt genomen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Eduard2

Golden Member

Hallo testman,

Op de oranje condensator staat 850Vpp. Ik interpreteer dat als peak to peak. 230V netspanning geeft 649V top tot top. Op eerste zicht zit ik veilig met het spul dat in voorraad is. Ik heb eens een doosje vol zulke oranje Philips condensatoren gekregen. Verschillende capaciteitswaarden. Er zijn er bij met best hoge werkspanning.

Ik heb geen idee wat voor condensatoren het zijn. Als iemand me overtuigt dat die oranje condensator een risicoding is in deze toepassing dan zal ik een beter bestellen. Tips zijn meer dan welkom.

Vriendelijke groeten,

Eduard

maartenbakker

Golden Member

850Vpp zal wel een 2kVDC KP/MKP of MKP type zijn. Als het goed is staat dat er allemaal op, samen met een aanduiding van 3 cijfers om ze in de databoeken op te zoeken? Dat zijn pulsvaste types voor gebruik in horizontale afbuiging en schakelende voedingen.

Deze is veel spanningsvaster dan nodig is op deze plek, dus gaat nooit meer stuk, zelfs al zou hij eigenlijk aan de X2 norm moeten voldoen om direct aan de netspanning te mogen hangen.

@Arco: ik gok dat die andere twee bij een vorig rookincident al vervangen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Eduard2

Golden Member

Dag Maarten,

Op de condensator staat naast het Philips logo:
82n J 850 Vp-p
375 KP/MKP K4

Vriendelijke groeten,

Eduard

maartenbakker

Golden Member

KP/MKP is in elk geval pulsvast, als ik het goed heb betekent dat een constructie van afwisselend opgedampt en niet opgedampt polypropyleenfolie.

De serie staat in de Philips databoeken bekend als 2222 375 ..... en blijkt nog steeds onder de merknaam Vishay/BC te bestaan: https://www.vishay.com/docs/28127/kpmkp375.pdf

Waar ik net als jij dacht dat de Vpp rating wel geruststellend was, twijfel ik nu wel een beetje. De DC rating is niet de 1700V die ik een beetje verwachtte maar slechts 630V met een AC rating van 300V. Die liggen bij veel X2 condensatoren al hoger, alleen die kunnen dan weer niet tegen snelle pulsen waar deze wel tegen kan. Wat betreft de stijgtijden heeft de condensator het zeer makkelijk op deze plek.

K4 zou een datumcode volgens IEC 60062 kunnen zijn. Maand 4 van het jaar K, zou dan april 1998 moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 3 augustus 2020 22:22:19 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."