stopcontacten werken niet

Beste,
ik ben nieuw hier, en met een zeer beperkte kennis van elektriciteit. Onlangs is het volgende probleem voorgevallen: op de eerste verdieping zijn de stopcontacten uitgevallen, maar als ik die controleer (ik heb geen voltmeter, alleen een 'test-schroevendraaier' dan blijkt er wel stroom door te komen. Dus wel licht op die tester maar als ik gelijk welk apparaat aansluit dan werkt het niet (boormachine, lamp, enzovoort die elders wel werken). Tevens zit een stuk van de verlichting op dit circuit, en die verlichting werkt naar behoren. Alle stopcontacten hebben een aarding. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? O ja, ik woon in België,
Frank

GJ_

Moderator

Dat is dus het nadeel van zo'n spanningszoeker: ook als er niet echt spanning op staat kan hij dit wel aangeven. Dat komt omdat er andere draden met spanning parallel liggen aan de draden naar dat stopcontact. Er ontstaat dan een soort spookspanning. En zoals je al ondervonden hebt: bij de minste belasting stort deze spanning al in tot niks.

Ik ga er even van uit dat er gewoon een automaat of zekering is uitgeschakeld. Dat is het meest voor de hand liggende tenminste.
In het geval van zekeringen moet je niet vertrouwen op de verklikkertjes die er op zitten. Die zijn tegenwoordig erg onbetrouwbaar.

bij een stopcontact welke wel werkt, brand de tester op beide gaten? zo ja oud krachtnet en je hebt dan 2 fasen op je stopcontact staan. gezien het licht wel werkt zal er een las verbrand zijn in een lasdoos, heb je op een werkend stopcontact maar 1 gat waar de tester op brand, dan is de blauwe draad onderbroken ergens, wrs las verbrand dus..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Ik dacht eigenlijk dat gemengde kringen in België niet zo vaak gebruikt werden.
Als dat in dit geval wel zo is zou ik met een zeer beperkte kennis geen dag langer wachten met een deskundige in te schakelen.

Bedankt voor de reacties!
De tester brandt inderdaad wel op beide gaten, maar deze stopcontacten werken dus niet...dus vermoedelijk zal ergens een las verbrand zijn (en die lasdozen zitten natuurlijk verstopt in een 'valse ' muur...
De gemengde kring, ik vermoed dat dit nu niet meer mag, dit is zo'n 25 jaar geleden geïnstalleerd.
Ik heb de zekeringen getest, en ook vervangen, maar daar lag het probleem niet, ik zal inderdaad beter een deskundige raadplegen,

gemengde kringen mogen nog wel, max 16a gezekerd dan, een wcd kring mag op 20A gezekerd in BE. vaak is het wel logisch als er iets niet werkt, wcd's in 1 ruimte werken niet, maar het licht nog wel, veel kans dat het in de centraaldoos op die kamer al fout gaat dan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Je kan dus ook niet meten als de Nul is weggevallen, doe je zelf een plezier en haal voor een 15€ een echt multimeter, dan weet je wat je meet.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fatbeard

Honourable Member

Euhh... Die 'echte' multimeter van 15 euri heeft een inwendige weerstand die hoger ligt dan die van de beruchte spanningzoeker...
Wellicht wordt er een Duspol bedoeld (al zijn die doorgaans een stuk duurder)?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
mel

Golden Member

Goed meten begint met WETEN wat je meet.
De TS geeft aan dat hij niet veel verstand heeft van elektriciteit, dus al heeft hij een Fluke of een Duspol, je moet wel ermee overweg kunnen gaan.
Het beste lijkt mij ook dat Ts een vakman inschakelt. (of een CO er die in de buurt woont)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ergens een draad los. heb je enig idee welk stopcontact het eerste punt is dat naar de zekeringkast gaat?
aangezien je weet dat de lasdozen in een valse muur zitten, mag ik aannemen dat je de verbouwing hebt (laten) doen en toch een idee hebt hoe de kabels lopen.
de verlichting zal in het begin van de kring zitten waar alles wel nog is aangesloten.
anders moet je even je lokatie ingeven, misschien zijn er wel CO'ers in de buurt

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 4 augustus 2020 09:22:27 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken