Stopcontact losgekoppeld, maar nu weer in elkaar...

Hallo allemaal,

Omdat ik een nieuw tuinhuis aan het zetten ben, heb ik de stroom van het oude tuinhuis losgekoppeld tot aan de lasdoos. Vervolgens heb ik een nieuw tuinhuis gezet en nu wil ik de 2 stopcontacten weer aansluiten, maar ik ben vergeten een foto te maken hoe de draden gekoppeld zaten (super dom).

Op de eerste foto is de lasdoos te zien en op de 2e foto de stopcontacten (één met schakelaar). Wie kan me helpen hoe ik de stopcontacten weer op de lasdoos aan kan sluiten? Welke draden moeten gekoppeld worden en bij welke kroonsteentjes?

Alvast echt super bedankt voor de hulp! Ik kom hier echt niet verder mee!

Groeten,
Mark

grijs op blauw van de stopcontacten, bruin op bruin, geelgroen op geelgroen , zwart vanuit de schakelaar aansturen. die schakelaar combi heeft maar 3 draden, dat is dus wel fout, daar horen 4 draden aan te zitten, nu heeft je stopcontact geen aarde..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wowwww jij bent snel! Super bedankt voor het antwoord! Ik ga het zo proberen!

Klinkt ernstig als het stopcontact geen aarde heeft?! Wat adviseer je? Kan ik dat eenvoudig oplossen? Of gewoon maar 1 stopcontact koppelen en die met een verdeeldoos vertakken?

Thanks!!

stukje 4 of 5 aderige kabel gebruiken, of 2x 3 aders leggen zodat je 3 aders voor het stopcontact hebt, en 3 voor de schakelaar. buiten dienen je stopcontacten geaard te zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Naar waar gaan de 2kabels in de aftakdoos? Is het een doorlus naar een ander tuinhuis of drg? Wat voor spanning staat er op? 3 fasen 230v? Wat voor meetinstrumenten kun je hanteren?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

is gewoon 230V, 1 kabel is voeding en 1 kabel gaat naar een lamp en wcd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman Nu heb je me wel benieuwd gemaakt hoe je dat weet allemaal? 4 draden als voeding? Geen blauwe? Als dat al mis is waarom zou de rest dan correct zijn? Wat is een wcd? welke vd 2 voeding? Lamp met 4 draden? Ik zie het niet van hier, vandaar mijn interesse in je bevinding. Waarom zou een schakelaar 4 draden moeten hebben? 2 (ex aarding) is toch genoeg?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

staat in de doos, V van voeding en dat symbool met rondje en kruis, universeel symbool voor lamp..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de reactie, scherp oog, dat was me ontgaan. En de draden? 230v voeding met 4 draden?...
Edit: ah, mss op 2 plaatsen bedienbaar. Lamp met 4 draden?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Kruimel

Golden Member

Op 3 augustus 2020 19:16:36 schreef vistavision:
Klinkt ernstig als het stopcontact geen aarde heeft?! Wat adviseer je? Kan ik dat eenvoudig oplossen? Of gewoon maar 1 stopcontact koppelen en die met een verdeeldoos vertakken?

Het grootste probleem is schijnveiligheid, voor de rest zal het wel werken. In een tuinhuis waar het nog wel vochtig wil zijn moet je dat niet willen (daar buiten ook niet). Je kunt een meeradrige kabel trekken of een set losse draden door de buis trekken. Ik weet niet of je er gewoon een schakeldraad naast kan leggen, maar ik zou zo snel niet weten waarom niet.

4 draden? geelgroen is aarde, grijs is nul en bruin fase, dus 1 schakeldraad over. de reden dat er 2 van dezelfde kabel liggen is simpel, beter 1 rol kopen als 2 verschillende..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

daar horen 4 draden aan te zitten, nu heeft je stopcontact geen aarde..

Dat zou ik wel ongelofelijk dom en gevaarlijk vinden maar het kan haast niet anders.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik zou ook herbeginnen..
als je je tuinhuis helemaal afgebroken en vervangen hebt, doe dat dan ook met je electro...

of: we moeten je foto's fout interpreteren.

als de "linker" stopcontact uit foto 2 nog bovenaan op de contactdoos aangesloten wordt van foto 1 (omdat daar nog het schroefje aanhangt) dan doe je dat gewoon zoals hieronder gezegd: kleur bij kleur verbinden. gewoon toevoegn aan de lasdop

de "rechter" combo licht+stopcontact moet aan "de andere kant" van de draad die uit die contactdoos vertrekt aankomen,
dus niet op deze foto. Daar doe je dan (allicht) hetzelde:
bruin aan bruin, geelgroen aan geelgroen, en grijs op blauw.

Dan zou in je stopcontact/lichtknop combo normaal gezien je stopcontact ook moeten werken, en moet je enkel nog een extra draad voorzien van schakelaar naar lamp (blauw naar blauw, geelgroen naar geelgroen, en de schakelaar gebruiken om bruin met de bruine van de lamp te verbinden)

Sorry voor de late reactie en bedankt voor alle reacties! Mijn eerste doel was om de stroom terug te krijgen, zodat ik de stopcontacten kon gebruiken voor mijn elektrisch gereedschap. Maar nu is het tuinhuis zover klaar (dak erop etc.) en toen dacht ik zelf ook... als alles nieuw is, moet de stroom ook netjes aangesloten worden. Goed om te lezen dat jullie dat ook zo zien. Daarom heb ik dit forum weer geopend en zag nog een hoop reacties! Zeer waardevol.

Dus ik wil alles opnieuw aan gaan sluiten. Moet zeggen dat ik hier het meeste tegenop zie van het hele tuinhuis, aangezien ik niets van elektriciteit weet. Heb er de laatste dagen al best wat over gelezen, maar het is me allemaal nog niet helemaal duidelijk.

Het liefst wil ik een stopcontact dichtbij de lasdoos, een stopcontact achterin het tuinhuis en dan nog een dubbel stopcontact buiten het tuinhuis bij de veranda (onder het afdak). Dit betekent dat ik een paar vertakkingen moet gaan maken. Een schakelaar per stroomdoos zou mooi zijn, maar als dat te ingewikkeld is (voor mij) kan het ook zonder.

Mijn idee is om te starten met de 2 kabels die uit de grond komen (moet wel want deze zitten helemaal in de grond verwerkt). Testman gaf aan dat de ene kabel een voedingskabel is en de andere voor een contactdoos en lamp. Weet niet wat het verschil is tussen deze twee kabels? Maar ik neem aan dat ze zo verbonden moeten worden, zoals op de eerste foto? Een paar vragen (hopelijk niet te dom haha):

1) Om een vertakking te maken, betekent dat ik een aantal 4-draads lasklemmen moet koppelen aan de grondkabels (kleur bij kleur) en daaraan 2 XMVK buitenkabels moet bevestigen? De ene gaat dan naar een stopcontact en de andere gaat naar een volgende lasdoos met weer een vertakking.

2) Ik heb even een schema gemaakt hoe ik het zelf ongeveer zie:

Is dit een logische stroomvertakking? Of kan dit zo niet en moet het anders?

3) Ik zie dat er zowel 1.5mm² als 2,5 mm² XMVK kabels verkrijgbaar zijn. Volgens mij is 1.5mm² ruim voldoende toch? Ik lees overal dat je hetzelfde moet gebruiken als de basis. Is dat bij mij ook 1.5? Kun je dat zien?

4) Klopt het dat ik een 3-aderige XMVK (Bruine, blauwe en groen/gele ader) nodig heb als ik geen schakelaar wil gebruiken en een 4-aderige (Bruine, blauwe, zwarte en groen/gele ader) voor een extra schakelaar?

Ik verwacht dat er weinig van klopt, maar dit is wat ik tot nu toe opgehaald heb. Uiteraard hoor ik heel graag jullie adviezen/ideeën!! Als ik meer informatie gekregen heb of gevonden heb, wil ik het schema verder uitwerken.

Super bedankt allemaal alvast!!

Antwoord op vraag 4...

Blauw is nul, bruin is fase. Geel/groen is aarde, zwart is de schakeldraad naar de lamp (en vanaf de lamp weer met blauw op de nul)

Je kunt 3 lasdozen gebruiken, maar je kunt net zo goed zonder die 2 rechter lasdozen op de foto, rechtstreeks vanaf je stopcontact naar de eerste lasdoos, net wat handig uitkomt in je tuinhuis.

Schakelaars tussen stopcontacten kan wel, maar ik zou zelf geen zware machines over een lichtschakelaar laten draaien. Hier heb ik in het verleden al meerdere schakelaars mee gesloopt. Als je een lichtschakelaar wilt gebruiken om een stopcontact met daarin lampen te schakelen kan het wel.

Citaat:
1) Om een vertakking te maken, betekent dat ik een aantal 4-draads lasklemmen moet koppelen aan de grondkabels (kleur bij kleur) en daaraan 2 XMVK buitenkabels moet bevestigen? De ene gaat dan naar een stopcontact en de andere gaat naar een volgende lasdoos met weer een vertakking.

Antwoord:
3, volgens mij. Elke draadkleur krijgt zijn eigen lasklem. 3 voudige klemmen voldoen dan, want 1 is voor aankomst voeding, 1 naar het stopcontact en 1 naar de volgende lasdoos.

Je kunt ook 5 voudige kopen. 1 als voeding, en de 4 overige vrije plekken in de lasklem voor 4 stopcontacten.

Jinny

Golden Member

Als je twijfel, laat het door een pro doen.
Elektrocutie is geen fijne ervaring.
Brand in je nieuwe tuinhuis door een slechte installatie wil je ook niet.

Dit zeg ik niet om je te ontmoedigen, maar ik heb al iets teveel rampen installaties gezien en nearmisses..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ja, ik vind de vragen ook blijk geven dat dit boven zijn petje is.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Je hoeft er niet per se een professional bij te halen (dat is iemand die dat voor zijn beroep doet). Maar het moet wel iemand zijn die snapt hoe een elektrische installatie in elkaar hoort te zitten.

Thanks voor de reacties allemaal. Ik snap dat de vragen redelijk 'onwetend' overkomen. En ik begrijp de risico's, maar ik ben het hele project 'tuinhuis' begonnen om juist te leren en wat handiger te worden. Voorheen had ik nog nooit een hamer vast gehad en nu staat er al bijna een volwaardig tuinhuis met betonnen vloer, dakpannen etc. Verder ben ik iemand die niet zomaar snel iets klaar wil hebben, maar zoek alles best goed uit. Op die manier leer ik het het beste.

En ik moet zeggen dat dankzij jullie en Youtube het al een heel stuk duidelijker is geworden voor me en daar ben ik al super dankbaar voor! Ik hoop eigenlijk om deze 3 wcd's toch zelf aan te kunnen sluiten. Dan snap ik in ieder geval hoe de basis een beetje in elkaar zit.

Back on-topic, Bedankt Maus voor de toelichting! Ik heb er nog eens over nagedacht en laat de schakelaars even zitten. Verwacht niet dat ik die echt nodig heb. Dus dan heb ik geen schakeldraad nodig toch? Goed om te weten dat je zowel via een wcd kunt vertakken als via een lasdoos. Vertakken van wcd lijkt me inderdaad een betere optie en scheelt weer kabel / onnodige lasdozen.

Volgens mij dan nog 2 vragen, voordat ik het nieuwe aansluitschema kan maken die al beter in de richting komt haha. Deze vraag blijft nog even staan:

1) Ik zie dat er zowel 1.5mm² als 2,5 mm² XMVK kabels verkrijgbaar zijn. Volgens mij is 1.5mm² ruim voldoende toch? Ik lees overal dat je hetzelfde moet gebruiken als de basis. Is dat bij mij ook 1.5? Kun je dat zien?

Is het zo eenvoudig dat ik de dikte opmeet van de kabeltjes? Of kun je dat op een andere manier zien?

2) Maus geeft aan dat 3-voudige lasklemmen voldoende zijn. Als ik kies om de vertakking bij het stopcontact zelf te maken, dan zelfs maar 2 toch? Maar dan snap ik nog steeds niet waarom er 2 grondkabels naar boven komen. De ene is voeding? En die andere dan? Heb ik er aan één eigenlijk voldoende? Of moet ik die 2 kabels toch samenvoegen via een lasklem? Of zijn het gewoon 2 losse grondkabels die ik beiden kan leiden naar een losse wcd? Maar waarom is de ene dan voeding? Overal op Internet zie ik iedereen starten vanuit één kabel haha...

Thanks voor de toelichting wederom!!

Het mooiste zou zijn als je iemand vindt die het niet alleen voor je doet, maar er ook bij vertelt hoe en waarom hij iets doet. Of die je vertelt hoe het moet en het je zelf laat doen terwijl hij toekijkt.

Wat de kabeldikte is, iemand die ervaring heeft ziet of voelt direct of het 1,5 of 2,5 is.
En het staat waarschijnlijk ook op de kabelmantel ingeperst.
Het moet 2,5 zijn. 1,5 is alleen toegestaan voor de zwarte draad tussen schakelaar en lamp. Maar aangezien je met kabel werkt zal het allemaal 2,5 worden want kabels met gemixte doorsnedes bestaan wel maar zijn zeldzaam.

Van die 2 grondkabels zal er 1 de voeding zijn en de andere gaat verder, ergens anders heen. Waar dat ergens anders is, dat zal je zelf moeten uitzoeken want wij kunnen niet op afstand je tuin omspitten.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zondag 20 september 2020 12:19:08 (15%)

Als ik het zo zoe zit je met een gemengde kring. Dwz dat je op dezelfde kring zowel licht als stopkontakten gebruikt. Dan is het in België verplicht om overal 2,5mm te gebruiken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zie nergens dat het in België is. Maakt verder niet uit, ook in Nederland moet het 2,5mm2 zijn.

Wat zijn jullie snel zeg haha! Top! Klopt, KlaasZ, dan zou zeker het mooiste zijn... maar helaas ken ik niet zo iemand...

Ok helder! Ik zal nog even kijken of ik het kan vinden, maar 2.5mm it is! Super!

En over die 2 kabels... Ik weet ook niet precies waar ze vandaan komen... heb 4 meter gespit en ze blijven samen zitten... Ze zitten wel samen in dezelfde groep in de meterkast in ieder geval... maar belangrijker vind ik waarvoor ze dienen (dienden). Voorheen liep de ene naar een wcd en de andere naar een wcd + schakelaar. Betekent dit dan ik ze het beste naar 2 individuele wcd's kan leiden (dus splitsen en niet samen koppelen)?

Alleen op de ene zit dan geen voeding? Dat verschil begrijp ik nog niet helemaal eerlijk gezegd...

Jinny

Golden Member

Mark, indien je vermeld in welke omgeving je woont, dan is er vaak een nabij wonende CO'r al dan niet tegen enkele koppen koffie of vergoeding bereid je eea ter plaatse uit te leggen.
Indien je bv omgeving WestFriesland woont zou ik best eens een keer even langs willen wippen om je eea te leren.
Daar steek je veel meer van op dan de jijbuisjes kijken.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?