Buizenradio

Hallo forumleden,
Ik heb een oude philips buizenradio gevonden en die wil ik restaureren. Ik wil ook twee teer condensatoren vervangen door moderne uitvoeringen. De eerst is 3.3k 300 volt en de tweede 2.2 k 300 volt, wat zou ik als vervangers kunnen gebruiken? Het gaat om de Philips B4x23A radio.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor de snelle reactie! Dus de spanning en waarde mag wel hoger zijn dan aangegeven?

Oké bedankt Thevel en Arco, ook bedankt voor het bijgevoegd overzicht
mvrgr. Luc

RAAF12

Golden Member

Zijn niet zo kritisch om in stijl te blijven zou je er een paar gele rakkers in kunnen zetten.

RAAF12

Golden Member

Op dit plaatje is het elcootje ook vervangen door een nieuw exemplaar.

...ging iets mis met de quoteknop...

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 3 augustus 2020 13:40:45 (53%)

Tidak Ada

Golden Member

Wil je restaureren of wil je 'spelend krijgen'?

In het eerste geval zou ik proberen moderne axiale condensatoren van dezelfde waarde te krijgen en die dan in gieten in de teer, die je van de oude teerknollen afsmelt. Er is over de techniek wel wat op internet te vinden (ik dacht o.a. op het forum van de NVHR)
Gaat het je uitsluitend om het toestel werkend te krijgen dan zou ik de moeite niet doen en er lekker gewone goede folie condensatoren in solderen.

Zitten condensatoren aan de primaire kant van de voedingstrafo, zoals ik denk te zien, zorg dan in beide gevallen voor X2 condensatoren voor 400V of een gewone voor 630V à 1000V

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Teerknollen kun je namaken.
Maar de teerknol uitboren en een nieuw exemplaar instoppen kan ook.

Hugo Welther

Moderator

Let op met die oude teer condensatoren. De teer bevat PCB's.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

...Snijd teerknol in schijfjes... Stukje DROP iemand?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Thevel

Golden Member

Mmmmm, lekker met BBQ saus. :)

maartenbakker

Golden Member

Let op, het gaat vrijwel zeker NIET om 300V condensatoren. Daar werden rond die tijd al lang polyesterfoliecondensatoren toegepast. 1300V klinkt voordehandliggender.

Die op de uitgangstransformatoren kun je vervangen door KP, MKP of FKP types van tenminste 1000V (liever nog 1250V of 1600V, als die slecht verkrijgbaar zijn mag je uitwijken naar 2kV ceramisch). Ik weet uit m'n hoofd niet waar de andere precies in de schakeling zitten, als die in het primaire circuit van de trafo zitten, gebruik je in plaats daarvan X2 types. Anders ook MKP's van 1250V.

Op 3 augustus 2020 13:42:39 schreef Tidak Ada:
Zitten condensatoren aan de primaire kant van de voedingstrafo, zoals ik denk te zien, zorg dan in beide gevallen voor X2 condensatoren voor 400V of een gewone voor 630V à 1000V

X2 condensatoren hebben meestal een nominale spanning tussen 275VAC en 315VAC, die zijn goed genoeg om over het net te zetten. Als je een gewone condensator primair zou gebruiken, dan moet deze tenminste 800VDC aankunnen (in de praktijk 1000V). 630VDC is te weinig, je zult ook zien in de datasheets dat daar bijstaat dat ze niet over de netspanning mogen ondanks dat ze 250VAC aankunnen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dank voor de reacties, Maarten ik denk dat je gelijk hebt, ik kon de waardes niet goed meer lezen en dacht eerst dat er 1300 volt stond maar dat leek me veel, dus ik ging ervan uit dat het 300 volt moet zijn. Heb inmiddels de condensatoren vervangen, maar waarschijnlijk dus niet de goede gebruikt, zie foto. Ik hoor nu een lichte brom uit de luidspreker.

Tidak Ada

Golden Member

Hmmm, nu begrijp ik waarom die CV-pompautomaat (Varel?), die ik ooit op de FIAREX kocht, (stilletjes) is ontploft: Voedings-C van 630V....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bedankt voor de snelle reactie! Dus de spanning en waarde mag wel hoger zijn dan aangegeven?

Lijkt mij alleen iets voor de spanning. Die waarde moet hetzelfde blijven. Anders krijg je zo'n raar geluid.

Op 3 augustus 2020 20:48:55 schreef Tidak Ada:
Hmmm, nu begrijp ik waarom die CV-pompautomaat (Varel?), die ik ooit op de FIAREX kocht, (stilletjes) is ontploft: Voedings-C van 630V....

Was dat niet een RIFA?

Die dingen durven inderdaad nogal eens te klappen.
Ik heb het ooit met een heel ous elektrisch orgel gehad die al jaren niet meer was gebruikt omdat er toetsen bleven hangen.

Dat heb ik volledig kunnen herstellen, en na het opstarten met de gloeilamp-in-serie methode flitste de lamp even fel, en bleef daarna heel zwakjes licht geven.

Dus, lamp er vantussen en direkt de spanning erop...

Nog geen 5 minuten later: PAF! en een leuke sliert rook uit dat toestel...
Ik geschrokken omdat ik hierdoor dacht dat dat toestel nu écht omzeep was.

Gelukkig niet... 1 zekering, en -1 RIFA cap later, en het geval heeft daar in dat internaat nog jaren gespeeld.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
maartenbakker

Golden Member

@Luc06: daar zal de brom niet door komen, te lichte condensatoren blijven het op die plekken wel een tijdje doen maar kunnen grote gevolgschade aanrichten als ze doorslaan (uitgangstrafo en voedingstrafo).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

@Neovo:
Nee, ik dacht dat het een vuurrode Wima was. Het printje zat aanvankelijk in een stekervoedingskastje, maar ik had het in een muurdoosje overgezet. Heeft jaren zonder probleem gedraaid, totdat ik af en toe onbegrepen uitval van die groep kreeg. Notabene de groep, die bedoeld is on altijd aan te blijven (CV, koeling e.d.).
Bij toeval ontdekte ik tijdens inspectie in het verwarmingshok dat het deksel van het doosje gesmolten was, dat was dus die C!
Total-loss en IC niet meer verkrijgbaar :(

Ik zit nu te wachten tot een en ander duidelijk wordt met de 'ontgassing' en wat ik dan als alternatief voor mijn 40+ jaar oude ketel kan gaan zoeken. Ketel (gietijzer) doet het nog steeds perfect.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hugo Welther

Moderator

Op 3 augustus 2020 20:47:09 schreef Luc06:
.... maar waarschijnlijk dus niet de goede gebruikt, zie foto. Ik hoor nu een lichte brom uit de luidspreker.

De brom zal wel door de extra lange draden komen, en/of de buitenfolie van de condensator ligt niet aan massa of laagohmige kant.
De lange draden heeft Philips nooit zo bedoeld.
BACO IJmuiden heeft 630V vervangingstypes.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
RAAF12

Golden Member

@Luc En zorg dat de afgeschermde kabel aan de anode niet beschadigd raakt bij het solderen. Brom kan ook komen als het luikje met afscherming geen aardcontact maakt. Maar eerst de reparatie netjes uitvoeren....

maartenbakker

Golden Member

@Hugo Welther: 630V is op die plek krap, daarom heeft Philips daar nog speciale teerknollen toegepast. Tijdens spelen op normaal volume zal het wel gaan, maar als de luidspreker bijvoorbeeld onderbroken raakt zou je een probleem kunnen hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Dus de spanning en waarde mag wel hoger zijn dan aangegeven?

De waarden aanhouden die in het schema staan (3300 en 2200pF)

Arco

Special Member

Ik gebruik daarvoor meestal die gele keramische 2kv condensatoren.

https://www.donberg.ie/thumbs/2/2n2-2kv-5.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com