Dell laptop E6510 laadt accu niet op

Hugo Welther

Moderator

Grappig. Ik heb een zelfde probleem met mijn Dell Inspiron i7 na een update van Win 8.2 naar Win 10.
Na de update wordt de netvoeding niet meer gedetecteerd en de accu niet geladen. Terwijl de laptop het wel gewoon doet met netvoeding zonder accu.
Zit het niet in een Windhoos update? De laatste updates hebben meer problemen zoals niet meer printen etc.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

het kan zijn dat je de bios eerst moet updaten bij die dell, of anders de drivers bij dell downloaden en installeren, die windhoos zelf erop zet werken niet altijd goed heb ik al gemerkt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Bavelt

Golden Member

Zit het niet in een Windhoos update? De laatste updates hebben meer problemen zoals niet meer printen etc.

Nee, want zonder Windows moet het ding ook gewoon laden. (als de laptop uit staat). En dat dat-ie ook niet.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

het kan zijn dat je de bios eerst moet updaten bij die dell, of anders de drivers bij dell downloaden en installeren, die windhoos zelf erop zet werken niet altijd goed heb ik al gemerkt..

Ik had het ding inderdaad al van een BIOS update voorzien. Dat was even lastig, omdat bij het flashen in prinipe de accu minimaal 10% moet zijn. En de nieuwe accu was daar al dik onder geraakt door alle geëxperimenteer.
Hij staat nu zelfs op 0% en wacht gretig en hongerig op een laadbeurt...
;(
Gelukkig kun je een parameter opgeven (/forceit) waarmee je tóch kan flashen. Uiteraard wel met de lader er in. ;)
Hij zit nu op BIOS-versie A16. De meest 'recente' voor deze laptop, die op zich al een oudje is. Maar ja, het ding doet het nog waarvoor hij wordt gebruikt.

Ik heb een Dell ladertje besteld, die komt eerdaags. Ik ben reuze benieuwd wat er gaat gebeuren...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Wat me nog steeds blijft verbazen: als alles uit staat, dus geen Bios en Windows of anderszins.
Dan moet de accu gewoon laden als de adapter aangesloten is en aan staat.

Maar wie regelt dan de software tbv de datapin van de lader?
Wie/wat zorgt er dan voor dat de lader wordt herkend (of juist niet?)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
maartenbakker

Golden Member

"wie" kun je vergeten, er zitten geen kabouters in. "wat" is mogelijk de laadchip, een bekend voorbeeld in een ander merk is de ISL9239.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bavelt

Golden Member

Op 4 augustus 2020 11:12:56 schreef maartenbakker:
"wie" kun je vergeten, er zitten geen kabouters in. "wat" is mogelijk de laadchip, een bekend voorbeeld in een ander merk is de ISL9239.

Ok, maar als de laadchip (die blijkbaar in de Dell lader (of misschien wel het snoertje) zit dat regelt, dan komen er toch geen BIOS of Windows drivers meer aan te pas?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
EricP

mét CE

Volgens mij (heel lang geleden eens een Dell uit elkaar getrokken en bekeken)wordt de laadelectronica door de lader gevoed.
Die pin is niks anders dan lader identificatie. Daarmee 'weet' de electronica hoeveel vermogen de lader kan leveren en past de laadstroom daarop aan. Hierdoor werkt min of meer elke Dell lader op elke laptop.

Ik ken het concept van niet meer ladende accu's. Ik heb nog een 505 die daar last van heeft. Echter, dat ligt nadrukkelijk aan de accu. Douw 'm een tijdje in de vriezer en het ding doet het weer. 1 laadbeurt.

Vaak kun je in de bios ook wel zien wat die lader doet. En ja, je kunt volgens mij in battery management ook wel wat dingen uit zetten. Windhoos kan daar best wat stuk gemaakt hebben. (accu is rot... zet laden maar uit)
Heb je al eens een Linux live-CD (DVD...) geprobeerd (knoppix ofzo?) en eens kijken wat er dan over lader / accu te vinden is?
Wellicht kun je daar ook settings recht trekken.

maartenbakker

Golden Member

Op 4 augustus 2020 11:32:13 schreef Bavelt:
[...]

Ok, maar als de laadchip (die blijkbaar in de Dell lader (of misschien wel het snoertje) zit dat regelt, dan komen er toch geen BIOS of Windows drivers meer aan te pas?

De laadchip zit in de laptop. In de netvoeding zit meestal alleen maar een seriële ROM. Afhankelijk van hoe de laadchip samenwerkt met het powermanagement, krijgt die instellingen vanuit de firmware of software. Afhankelijkheid van het BIOS is dus wel te verwachten, drivers die functionaliteit compleet kunnen slopen is dom ontwerp maar niet onmogelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bavelt

Golden Member

Vaak kun je in de bios ook wel zien wat die lader doet.

Klopt, er komt een melding dat niet kan worden vastgesteld hoeveel vermogen de lader heeft en dat daaroor de accu hoogswaarschijnlijk niet kan worden geladen.
Dell heeft ook een Dell Power Management tool waarmee je wat kan zien. Die komt echter ook niet verder dan dat batterij 1 (de nieuwe) in zeer goede conditie is, maar niet wordt geladen.
Voor alle zekerheid heb ik een live Ubuntu stick gepakt en de laptop daarmee opgestart. Dus even geen Windows.
Zelfde effect. Batterij aanwezig, wordt niet geladen.

Ik ben we nieuwsgierig geworden hoe dat dan werkt met die identificatie pin. Verloopt dat via een protocol, is het een nummer, een constante?
Dat zal Dell vast wel weten...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Douw 'm een tijdje in de vriezer en het ding doet het weer. 1 laadbeurt.

Dat is ook een grappige..

Dat ga ik uitaard proberen met de oude accu. Als ik die nú in de laptop steek gaat er een ledje zenuwachtig oranje knipperen en in Windows krijg je "geen accu gevonden".
Typische "stuk-signalen" denk ik.

Er zit ook een knopje op de accu, waarmee je kan testen hoe vol de accu is. Brandt niks meer. Die is dus helemaal écht leeg geraakt...

Maar.. ik moet dus wel eerst de lader afwachten.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
maartenbakker

Golden Member

Vrijwel zeker statisch. Waarschijnlijk serienummer+typenummer en/of spanning, stroom, vermogen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dell heeft een systeem met een dallas ic in de lader. hp werkt met een spanningsdeler om te herkennen welk vermogen de adapter heeft.

de oude accu zal een keer diepontladen zijn geraakt, wrs samsung cellen die zijn gaan lekken. 1 cel die onder 3V is gekomen en het is over en uit ermee..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Bavelt

Golden Member

Dat moet ik dan zien als dat de electonica van de accu de datapin van de lader 'uitleest'? En dat er ergens in het laadchipje een register (of EEprom adres) zit met de waarden. Zoiets?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Op 4 augustus 2020 11:48:08 schreef Bavelt:
[...]
Er zit ook een knopje op de accu, waarmee je kan testen hoe vol de accu is. Brandt niks meer. Die is dus helemaal écht leeg geraakt...

Wanneer je dat knopje een aantal tellen indrukt zie je het percentage 'slijtage' van de accu. Geen lampjes is een nieuwe accu. Alle lampjes aan is een versleten accu.
Als er geen lampjes meer branden is de spanning van het accupack te laag en raakt de accu onbruikbaar met idd een oranje knipperend lampje op de laptop (=vervang accu).

Ik heb wel eens een Dell vervang accu besteld welke defect uit de doos kwam. Dit is misschien bij jou ook het geval.

zonder prutsen kom je nergens!
Arco

Special Member

Voor de D5/6xxx gebruikte Dell het standaard SMBus protocol, ik weet niet of dat bij de E6xxx ook nog zo is...

sbc110.pdf

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

1-wire.

Ah..dus net zoiets als de DSB1820, temperatuur sensor 1-wire..

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Ik heb wel eens een Dell vervang accu besteld welke defect uit de doos kwam. Dit is misschien bij jou ook het geval.

Nee, misverstandje.
De oude accu is de 'knipperaar'. Ik heb een nieuwe besteld. Maar die zit nu ook op 0% omdat het laden niet werkt.
Daar brandt in ieder geval nog wel 1 lampje met de testknop.. (Windows geeft 0 % aan)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Wat ik bedoelde is dat ook de nieuwe accu defect uit de doos kan komen. Dus wel met de lading uit de fabriek werkt maar dat er iets mis is met de interne electronica.

Ik zag dat iemand al aan heeft geboden even te testen met een andere (originele) accu&oplader van Dell. Dan kun je e.e.a. het snelste uitsluiten.

Of contact opnemen met de leverancier van de nieuwe accu en vragen om vervang.

zonder prutsen kom je nergens!
Bavelt

Golden Member

Of contact opnemen met de leverancier van de nieuwe accu en vragen om vervang.

Heb ik gedaan. Ik krijg een Dell lader toegestuurd. En kan het daarmee testen. Werkt het niet, dan kan het hele spul terug.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Of contact opnemen met de leverancier van de nieuwe accu en vragen om vervang.

Dan zul je toch eerst moeten weten of 'ie echt kapot is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Ladertje is zojuist binnnen. Aangesloten en werkt direct!
De accu is keurig aan het laden. :)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Nog wel een punt. De accu deed er iets meer dan 1,5 uur over om op te laden. Bij 91% knipperde de blauwe laadled op de laptop en vond die het wel goed zo.

Daarna de adapter er af gehaald en de PC dus op de accu laten lopen.
In iets minder dan een half uur was hij leeg (alleen Windows bureaublad)..

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
benleentje

Golden Member

Ik weet niet of dat bij laptop accu's ook zo is maar een accu moet eerst een aantal keren opgeladen worden om te volle capaciteit te komen

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.