0-10v naar 0-20v

Goedemorgen allemaal,

Ik heb een aantal Altenburger dimmer modules
(https://www.altenburger.de/de/dimmer/phasenanschnittdimmer/676-th-phas…)
welke aangestuurd worden door een sturing van Altenburger (lijkt op deze sturing: https://www.altenburger.de/de/0-10v-steuergeraete/618-aq-saalverdunkle…)

1 verschil is dat onze dimmers en sturing met 0-20v werken ipv 0-10v zoals in bovenstaande handleidingen staat.

Nu wil ik deze dimmers bovenop de bestaande sturing ook aansturen met DMX.
Er zijn genoeg DMX > 0-10v converters te krijgen maar helaas geen 1 met 0-20v.

Ik kwam een oud topic tegen uit 2010 met ongeveer dezelfde vraag:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/82223#highlight=20v+0

Het gedeelte met een opamp snap ik.
Volgens mij kan ik een LM201 gebruiken met 2x 15 Ohm weerstand maar kan ik deze dan voeden met een "simpele" 24v voeding?

Of moet ik een andere schakeling verzinnen?

Een 2e optie is misschien ver gezocht maar wie weet kan het:
Er zijn ook zat DMX dimmers voor 12 of 24v led strips te koop. Kan ik deze voeden met 20v en dan de uitgang gebruiken voor de dimmers?
En dan samen met de bestaande dimmer parallel met een schottky diode op de dimmers aansluiten?

Vriendelijke groet,

Remko

Die 15 ohm die je noemt is ERG weinig. Er zou dan 0.6A door de weerstanden gaan lopen, de meeste opamps kunnen dat soort stromen niet aan.

Ik denk wel ongeveer te weten wat voor schema je zou willen doen, maar geef eens een linkje. In het topic waar je naar linkt staat een reactie van een zekere REW die een schema gevonden had, maar die link is ondertussen dood. Dus welk schema je dan wel hebt gevonden weet ik niet. Het is niet spannend, dus het zal wel allemaal hetzelfde zijn maar goed.

Dan: Het lijkt me stug dat de titel van de verkoop pagina, de specs op de verkoop pagina, de handleiding ALLEMAAL verkeerde en ongebruikelijke info geven. Alles wijst er op dat je dimmer 0-10V is. Waarom denk je dat dit niet klopt?

Op 4 augustus 2020 10:07:54 schreef I-Lynx:
Er zijn ook zat DMX dimmers voor 12 of 24v led strips te koop. Kan ik deze voeden met 20v en dan de uitgang gebruiken voor de dimmers?

een LED strip is erg niet-lineair. Die doet helemaal niets tot zeg 17V en gaat dan tussen de 17V en de 24V van niets naar voluit. Een DMX dimmer stuurt dus niet 2.4V uit als je 10% aanstuurt. Wat ie wel doet is op bijvoorbeeld 1000Hz 10% van de tijd 24V sturen en dan 90% van de tijd "uit". Hoe je dimmer daarop reageert valt niet te voorspellen. Daarnaast, voor leds is het gebruikelijk om de ene kant van de leds vast aan de 24V te hangen, en door de andere pool tussen "niet aangesloten" en "0V" te schakelen krijg je het gewenste effect.... bij leds.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 4 augustus 2020 10:29:51 (35%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit is de tekening. Er staat 0-20v. En net nog even nagemeten: op 100% is het 19,92v.

Dat van de LED dimmer had ik helemaal nog niet aan gedacht. Dat idee kan dus de prullenbak in.

Ik heb die weerstand waardes van deze site:
https://www.engineersedge.com/instrumentation/op-amp-gain-calculator.h…

GJ_

Moderator

Ik zou denk ik op zoek gaan naar DMX -> 0..20mA. Net als 0..10V is ook 0..20mA een standaardsignaal. Die 0..20V is iets raars.

Als je die 20mA door een weerstand van 1K stuurt krijg je parallel er over toch 20V toch?

Op 4 augustus 2020 10:25:19 schreef rew:

Ik denk wel ongeveer te weten wat voor schema je zou willen doen, maar geef eens een linkje. In het topic waar je naar linkt staat een reactie van een zekere REW die een schema gevonden had, maar die link is ondertussen dood. Dus welk schema je dan wel hebt gevonden weet ik niet. Het is niet spannend, dus het zal wel allemaal hetzelfde zijn maar goed.

https://web.archive.org/web/20100305024324/https://www.vego.nl/4/n/n_0…

Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, maar je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Lambiek

Special Member

Hier heb je een voorbeeld.

Je moet wel een rail to rail type opamp nemen en één die je met 20VDC of meer mag voeden.

Ik gebruik dit zelf ook vaak en dat werkt goed. Alleen niet voor DMX maar voor andere doeleinden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 augustus 2020 12:40:35 schreef GJ_:
Ik zou denk ik op zoek gaan naar DMX -> 0..20mA. Net als 0..10V is ook 0..20mA een standaardsignaal. Die 0..20V is iets raars.

Als je die 20mA door een weerstand van 1K stuurt krijg je parallel er over toch 20V toch?

Op de tekeningen staat toch echt 0-20v. M'n Fluke geeft ook 20v aan. In de (beperkte) handleiding staat:
Control voltage: 0...10V (0...20V) – galvanic seperated
no protective extra low-voltage
(base isolation according to IEC 664, 10/92)

Van de week de sturing er maar eens er tussen uit halen en met een regelbare voeding zelf 0-10v aanbieden. Kijken wat die doet.

Op 4 augustus 2020 14:51:17 schreef Lambiek:
Hier heb je een voorbeeld.

[bijlage]

Je moet wel een rail to rail type opamp nemen en één die je met 20VDC of meer mag voeden.

Ik gebruik dit zelf ook vaak en dat werkt goed. Alleen niet voor DMX maar voor andere doeleinden.

Thanx!!! Gelijk onderdelen bestellen en in elkaar zetten. Dan heb ik de mogelijkheid om beide sturingen parallel te gebruiken.

Lambiek

Special Member

Op 4 augustus 2020 14:58:01 schreef I-Lynx:
Thanx!!! Gelijk onderdelen bestellen en in elkaar zetten. Dan heb ik de mogelijkheid om beide sturingen parallel te gebruiken.

Let er wel even op wat de stroom moet zijn voor je dimmer, anders moet er een transistor achter de opamp gezet worden voor meer stroom.

EDIT:

Dan krijg je dit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 augustus 2020 15:39:17 schreef Lambiek:
[...]
Let er wel even op wat de stroom moet zijn voor je dimmer, anders moet er een transistor achter de opamp gezet worden voor meer stroom.

Per dimmer 1mA. De sturing kan zelf max 40mA aan (dus 40 dimmer modules).

Er zitten nu 14 dimmer modules op. Dus maximaal 14mA.

Ik zoek alleen nog de juiste opamp (Bomen en Bos en de site van Reichelt welke er zojuist uit klapt)

Lambiek

Special Member

In het vorige bericht staat een schema met transistor.

Ik zoek alleen nog de juiste opamp (Bomen en Bos en de site van Reichelt welke er zojuist uit klapt)

Iets van een LMxxxx type?

Zelf gebruik ik vaak de TLV271, maar die kan niet zo hoog in spanning.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 4 augustus 2020 14:56:44 schreef I-Lynx:
[...]

Op de tekeningen staat toch echt 0-20v.

Dat geloof ik ook wel. Vandaar dat ik opmerkte dat dit met een 0..20mA uitgang gemakkelijker aan te sturen is. Als je die stroom door een weerstand van 1K laat lopen kun je die 0..20V ingang daar parallel overheen zetten.

Een 0..20mA signaal is namelijk wel een standaard.

edit:
met drie 0..20V ingangen parallel gaat dit niet lukken.

Op 4 augustus 2020 16:07:12 schreef GJ_:
met drie 0..20V ingangen parallel gaat dit niet lukken.

Veertien!

Kennelijk wordt er 42kW aan verlichting gedimt op 1 besturing!

Lambiek's schema is ook wat ik in gedachten had (en in dat vorige topic had ik gegoogled en dat schema gevonden, dan hoef ik het niet zelf te tekenen, wat Lambiek wel gedaan heeft).

Wel wil ik opmerken dat veel opamps tot bijvoorbeeld 36V als voeding kunnen hebben. Dan kan je de boel ook voeden met 24V: Er is geen reden om daarvoor precies 20V te nemen.

Sterker nog: "rail-to-rail" omvat tegenwoordig vier eisen: inputs kunnen tot aan de lage rail, inputs hoge rail output hoge rail en output lage rail. De eis "output hoge rail" vervalt als je hem met voldoende veel meer dan 20V voedt. Waarschijnlijk is 24V wel genoeg. Maar iedere moderne opamp die rail-to-rail claimed te zijn zal wel ongeveer voldoen. (mits dus niet voor 5V voeding bedoeld).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik werkte ooit als technicus in een kerk waar we een hele wand vol hadden van dit soort antiek. Allemaal thyristor modules met connectoren, aangesloten met rijgklemmen en afgedekt met PVC platen.
Dat was dan geen 0-20 V maar iets onhandigers, 3 tot nogwat ofzo.
Daar hing tientallen kW PAR56 voor de gewone verlichting.. Nostalgie. Vooral het imposante geluid.

Op 4 augustus 2020 20:16:08 schreef rew:
[...]
Veertien!

Kennelijk wordt er 42kW aan verlichting gedimt op 1 besturing!

Het is nog gekker: Voor schoonmaak of gewoon algemeen gebruik worden de dimmers overbrugd door een flink aantal Relais waardoor alles met 1 knop direct op 100% springt....

Lekker inschakel piekje :-)

Sine

Moderator

Op 4 augustus 2020 15:39:17 schreef Lambiek:
[...]
Let er wel even op wat de stroom moet zijn voor je dimmer, anders moet er een transistor achter de opamp gezet worden voor meer stroom.

EDIT:

Dan krijg je dit.

[bijlage]

Dan zou ik inderdaad ook met 24V oid voeden, over de darlington ben je iets van 1.2V kwijt.

dat schema kan stroom leveren ten opzichte van de nul.

Als het ding altijd stroom opneemt richting de nul (ofwel altijd 1mA ofwel via een weerstand die dan minimaal 20k is), dan gaat dit goed. Maar wat nu als de spec "ingangsstroom max +/- 1 mA " is?

Stel dat ze aan de ingang de boel moeten inverteren naar 20-0V en dat doen met:

V2 hangen ze dan aan hun 20V R3 = R4 = 100k. R1 = R2 = 10k. Nu is de ingangsstroom max 1mA in absolute zin, maar dus 1 mA bij 20V en -1mA bij 0V. Lambiek's schema kan dan de 0V niet meer maken.

Maar goed. Dat is "worst case" denken, het zal wel niet, dus het is het proberen waard. I-Lynx, zoek even naar een opamp die jij denkt dat geschikt is bij een winkel waar je makkelijk kan kopen zodat wij effe snel het datasheet kunnen checken of ie voldoet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Met mijn zeer beperkte kennis heb ik het bovenstaande schema over getekend.

Ik heb op de output een ‘last’ van 20v/14ma getekend.
Zie bijgevoegd resultaat.

Ik wil de eerde genoemde LM324 gebruiken.
Wat mij opvalt is dat de transistor ondanks de weerstand 20v op de basis krijgt. Dat lijkt mij niet goed. Of klopt de render niet???

Shiptronic

Overleden

TOV? ik zie het probleem niet.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

Van die 20v staat er 19,6 v over de 10kΩ emitter weerstand, wat blijft er dan over?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Lambiek

Special Member

Dat klopt toch, die spanning staat ook op de uitgang van je opamp.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zoals ik al schreef: beperkte kennis van elektronica.
Ik heb menig tor laten door branden door een te hoge spanning op de basis :-)

Ik ga dit bestellen en opbouwen op een breadboard.

Ik heb in de regelkast 24v ac tot mijn beschikking. Even kijken voor een mooie gelijkrichter. Er zal hier op het forum vast wel wat te vinden zijn

basis componenten zien alleen "spanningsverschillen". Dus de bassis mag niet veel meer dan 0.6V meer dan de emitter zijn. Emitter aan aarde basis op 100V -> Poef, rook! emitter op 100V, dan basis max 100.6V, geen probleem!

In jou simulatie heb je een opamp getekend die 115 V/V zou doen. Dat is een ongebruikelijke waarde: Een normale opamp doet iets van 100kV/V.... Als je dat aanpast zal je zien dat de uitgangsspanning VEEL dichter bij de 20V komt. (en de basis op ongeveer 20.6 - 20.8).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 8 augustus 2020 17:15:22 schreef I-Lynx:
Ik heb in de regelkast 24v ac tot mijn beschikking. Even kijken voor een mooie gelijkrichter.

Met alleen een gelijkrichter ben je er niet denk. Je moet er een stabiele voeding voor maken. Dus na het gelijk richten afvlakken en daar een spanningsregelaar van 24VDC achter zetten.

Let wel na gelijkrichten en afvlakken krijg je een spanning van 24V X 1.4 = +/- 33.6VDC. je moet dus een regelaar hebben die dat aankan op de ingang. Je kunt eens kijken naar een step-down regelaar of een geschakelde regelaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.