Harman Kardon Go + Play Wireless reageert niet op voeding adapter

Mijn Harman Kardon Go + Play Wireless werkt niet meer op de adapter, maar nog wel op batterijen. Ik vraag me af of het printplaatje waar de voedingskabel ingaat, nog in orde is. Zie bijgaande foto. De adapter zelf levert netjes 18V, dat heb ik gecheckt. Die gaat er linksboven in. Ook op de 2 contacten op dat zwarte busje staat dan 18V. Vervolgens zou die 18V ook op de pinnetjes rechtsboven moeten staan, lijkt me. Maar dat is niet zo: ik heb alle combinaties van 2 pinnetjes nagemeten (ik weet trouwens niet waarom het daar 3 pinnetjes zijn).

Mag ik concluderen dat het plaatje vervangen moet worden?

C3003 ziet er niet helemaal goed uit, lijkt het?
misschien ligt die in sluiting

Ik heb er niet veel verstand van verder... is die C3003 een soort zekering? Kan ik daar zelf iets aan meten? En als het kapot is, kan ik er zelf iets aan doen, of moet de hele printplaat dan vervangen? Bedankt

Dat is een condensator. waarom die mogelijk kapot is gegaan weet ik niet. Is de correcte adapter gebruikt? Ik zou deze condensator verwijderen van de printplaat en kijken of het dan weer werkt

Op 4 augustus 2020 14:37:10 schreef siebo:
Dat is een condensator. waarom die mogelijk kapot is gegaan weet ik niet. Is de correcte adapter gebruikt? Ik zou deze condensator verwijderen van de printplaat en kijken of het dan weer werkt

De condensator er af trekken met een tangetje? (Aan de achterkant vh plaatje zijn geen pinnetjes te zien.)

ja dat kan of doorknippen met een tangetje ofzo. het apparaat zal ook wel werken zonder deze condensator denk ik

vergeten

Golden Member

Die condensator aansluiting ziet eruit alsof er even een stevige sluiting is geweest. Hij zit gewoon over de plus en min voeding en is (heel)hoogst waarschijnlijk niet stuk!

Het is dus geen zekering, meet of hij in sluiting ligt, dan is het fout.
Voedingsdraad ertegenaan gekomen of sluiting gemaakt?

Er kan aan de onderzijde een stukje printspoor weggebrand zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 4 augustus 2020 16:52:49 schreef vergeten:
Die condensator aansluiting ziet eruit alsof er even een stevige sluiting is geweest. Hij zit gewoon over de plus en min voeding en is (heel)hoogst waarschijnlijk niet stuk!

Het is dus geen zekering, meet of hij in sluiting ligt, dan is het fout.
Voedingsdraad ertegenaan gekomen of sluiting gemaakt?

Er kan aan de onderzijde een stukje printspoor weggebrand zijn.

Hoe meet ik of de condensator in sluiting ligt? Is dat als ie geen gelijkstroom geleid?

PS aan onderkant niets te zien, zie 2e foto

Op 4 augustus 2020 18:34:03 schreef Nyccie:
[...]

Hoe meet ik of de condensator in sluiting ligt? Is dat als ie geen gelijkstroom geleid?

met een multimeter op ohm/weerstandsmeting over de condensator meten en een lage weerstand is niet goed (0 ohm is sluiting)

Op 4 augustus 2020 18:55:48 schreef siebo:
[...]

met een multimeter op ohm/weerstandsmeting over de condensator meten en een lage weerstand is niet goed (0 ohm is sluiting)

Condensator doorgemeten, lijkt toch in orde te zijn (hoge weerstand). Maar de contactpunten van het busje waar de adapterplug in steekt, zijn volgens mij niet meer goed verbonden met de 3 pinnetjes vh microstekkertje. Alleen het middelste pinnetje is verbonden (met 2 contactpunten op het busje). De buitenste 2 pinnetjes lijken nergens op aangesloten te zijn. Nog tips wat ik zou kunnen proberen, voordat ik op zoek ga naar een nieuw onderdeel?

Je zegt dat de voeding linksboven binnenkomt. Dat is J305. Dat is een standaard connector. Hij heeft 3 aansluitingen. Eentje is schakelcontact en wordt soms gebruikt om een batterij los te schakelen als de stekker wordt ingeplugd.
Het is voor mij niet te zien op de foto maar je kunt de printsporen tussen J305 en J304 volgen en nameten op verbinding.

Op 5 augustus 2020 13:02:06 schreef Zonnepaneeltje:
Je zegt dat de voeding linksboven binnenkomt. Dat is J305. Dat is een standaard connector. Hij heeft 3 aansluitingen. Eentje is schakelcontact en wordt soms gebruikt om een batterij los te schakelen als de stekker wordt ingeplugd.
Het is voor mij niet te zien op de foto maar je kunt de printsporen tussen J305 en J304 volgen en nameten op verbinding.

Bedankt, ik heb de verbindingen tussen J305 en J304 nagemeten. Twee van de contacten op de J305 zijn met elkaar verbonden en ook met de middenpin op de J304 (op J305: het contact dat op de foto aan de zuidkant zit, en het contact dat niet zichtbaar is, wel aan de onderkant te bereiken). Het contact op de J305 dat op de foto aan de oostkant zit zou (volgens de printsporen) verbonden moeten zijn met het bovenste (noord) van de J304, maar dit is volgens de multimeter niet het geval. Dus dat lijkt kapot. Conclusie juist?

(De onderste pin van de J304 is volgens de printsporen niet direct verbonden met J305, maar gaat naar de USB connector die ook op het plaatje zit.)

Sine

Moderator

Op 4 augustus 2020 16:52:49 schreef vergeten:
Die condensator aansluiting ziet eruit alsof er even een stevige sluiting is geweest. Hij zit gewoon over de plus en min voeding en is (heel)hoogst waarschijnlijk niet stuk!

Die keramische C's zijn mechanisch HEEL gevoelig, zeker de wat grotere capaciteiten. Een beetje veel flex van de print (door aan de voedingsconnector te frutten bijvoorbeeld) kan genoeg zijn om ze in volle sluiting te laten falen.

@Nyccie
Meet (zoals siebo al zei) eens aan weerszijden van de condensator, als je daar sluiting meet dan is dat waarschijnlijk je probleem.
En gezien hoe die C er uit ziet zou me dat niets verbazen.

Je kunt hem in dat geval even 'kraken' met een spitsbek tangetje, zonder C moet het ook werken.

Op 5 augustus 2020 14:18:13 schreef Sine:
[...]

Die keramische C's zijn mechanisch HEEL gevoelig, zeker de wat grotere capaciteiten. Een beetje veel flex van de print (door aan de voedingsconnector te frutten bijvoorbeeld) kan genoeg zijn om ze in volle sluiting te laten falen.

@Nyccie
Meet (zoals siebo al zei) eens aan weerszijden van de condensator, als je daar sluiting meet dan is dat waarschijnlijk je probleem.
En gezien hoe die C er uit ziet zou me dat niets verbazen.

Je kunt hem in dat geval even 'kraken' met een spitsbek tangetje, zonder C moet het ook werken.

Ik heb de condensator doorgemeten, geen sluiting.

Probleem lijkt verbinding tussen J305 en J304, zie mijn vorige post. Daar krijg ik steeds wisselende meetwaarden. Vind ik vreemd, omdat de verbindingen met het oog te volgen zijn en er goed uit zien.

EricP

mét CE

J305 lijkt alleen aan de onderkant gesoldeerd te zijn. Dat is op zich al raar. Als daar een fatsoenlijke via tussen zou zitten, dan zie je doorgaans dat de tin wel doorkruipt naar boven.

Wat er aan (al dan niet 'per ongeluk') aan contact was, zal wel geen contact meer zijn. Aardige kans dat wanneer je J305 ook aan de bovenkant fatsoenlijk vast soldeert het spul weer werkt.

C3003 ziet er spannend uit. Daar heeft ooit eens iets sluiting gemaakt. Ik hoop dat daarmee niet meer stuk gegaan is.

fred101

Golden Member

Hmm, misschien zie ik iets over het hoofd maar op die condensator na zit er niks wat kapot kan.
Die condensator kan bij flexen breken en open gaan of short gaan. Maar hij is nu niet short dus de boel zou moeten werken. Weghalen door solderen, desnoods stook je even een schroevendraaier heet. Met een tang kan maar verpulver ze dan. Als je ze er af trekt kun je de traces mee trekken.

Het lijkt me sterk dat de soldeerverbindingen precies tegelijk met die condensator kapot gaan. Ze zitten ook nog eens na die solderingen. Dus ik denk niet dat het in dat printje zit.

Maar niemand heeft het over de adapter. Adapters zitten vol met consumenten grade elco's, het liefst minimalistisch uitgevoerd ivm kosten, en dat samengepropt in een klein kastje met beroerde koeling. Ook nog lekker veel zelfinductie om mooie spanning opslingeringen te maken die zo'n klein Ctje kunnen roosteren.
Het eerste wat ik doe bij iedere reparatie: is de voeding nog goed ?....

Ik weet dat hij 18V meet maar dat wil niet altijd wat zeggen. Een beroerde multimeter kan vreemde dingen doen met AC+DC signalen. Meet ook eens in de AC stand. Kijk wel eerst in het manual van je jmeter wat zijn bandbreedte is. Die voeding zal minimaal op 30 kHz werken (maar die frequentie kan veel hoger liggen) en veel multimeters kunnen die frequentie niet aan. Eigenlijk moet je met een scoop kijken en meet onder belasting, niet de open onbelaste output. Slechte elco's kunnen onbelast nog redelijk werken maar belast zakt de boel in.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 6 augustus 2020 12:53:04 (22%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

@fred: Ik denk dat dat geheel bij die condensator los staat van dit probleem.

Alhoewel ik het meestal snel met je eens ben... nu ff niet. TS zegt gemeten te hebben tussen J304 en J305. Dat kan niet heel spannend zijn, en toch hangen ze niet aan elkaar. Waarop ik dan denk... los van wat de voeding doet... hier zit een probleem. De PCB ziet er op het oog goed uit. Het enige wat me niet aan staat is de manier waarop J305 (niet) vast gesoldeerd zit. J304 zou een soortgelijk probleem kunnen hebben, echter, die wordt niet mechanisch belast.

Even wachten waar TS mee komt...

Op 6 augustus 2020 12:46:24 schreef fred101:
Hmm, misschien zie ik iets over het hoofd maar op die condensator na zit er niks wat kapot kan.
Die condensator kan bij flexen breken en open gaan of short gaan. Maar hij is nu niet short dus de boel zou moeten werken. Weghalen door solderen, desnoods stook je even een schroevendraaier heet. Met een tang kan maar verpulver ze dan. Als je ze er af trekt kun je de traces mee trekken.

Het lijkt me sterk dat de soldeerverbindingen precies tegelijk met die condensator kapot gaan. Ze zitten ook nog eens na die solderingen. Dus ik denk niet dat het in dat printje zit.

Maar niemand heeft het over de adapter. Adapters zitten vol met consumenten grade elco's, het liefst minimalistisch uitgevoerd ivm kosten, en dat samengepropt in een klein kastje met beroerde koeling. Ook nog lekker veel zelfinductie om mooie spanning opslingeringen te maken die zo'n klein Ctje kunnen roosteren.
Het eerste wat ik doe bij iedere reparatie: is de voeding nog goed ?....

Ik weet dat hij 18V meet maar dat wil niet altijd wat zeggen. Een beroerde multimeter kan vreemde dingen doen met AC+DC signalen. Meet ook eens in de AC stand. Kijk wel eerst in het manual van je jmeter wat zijn bandbreedte is. Die voeding zal minimaal op 30 kHz werken (maar die frequentie kan veel hoger liggen) en veel multimeters kunnen die frequentie niet aan. Eigenlijk moet je met een scoop kijken en meet onder belasting, niet de open onbelaste output. Slechte elco's kunnen onbelast nog redelijk werken maar belast zakt de boel in.

Als ik de adapter output meet in de AC stand, geeft ie 40V aan. Geen idee wat dat wil zeggen over adapter en/of multimeter...

fred101

Golden Member

Daar heb je gelijk in, daar had ik over heen gelezen. Dan zal dat Ctje waarschijnlijk al voorheen ooit zijn overleden.

Maar helemaal niets meten bij een soldeerverbinding waar niets te zien is lijkt me wat ongebruikelijk bij dit soort afmetingen. Zelf druk contact zou onbelast nog af en toe een uitlezing moeten geven. Het kan wel, ik kom het vaak genoeg tegen maar dan is het vaak wel aardig op leeftijd, alleen met de microscoop zie je dan de haarscheuren, en op termijn doet tin oxide de rest.
Dus op een foto wat lastig te beoordelen.

De oplossing is simpel, even doorsolderen. Kijk ook even met een loep naar breukjes in de printbaan en de solderingen van de header.

Maar zwarte pinnen en gefrituurd Ctje is voor mij meestal reden om de voeding aan de tand te voelen (met scope en kunst-load)

Edit, dat kan beide zijn. Het zou wel verklaren waarom het niet werkt en waarom er dingen zwart zijn. 40V AC is hoog genoeg om zo'n Ctje te vermoorden. Maar goedkope meters kunnen comp[leet van slag raken in de nabijheid van schakelende voedingen.

Voorals nog sluit ik de adapter niet uit, die 18V vertrouw ik hier zo dan ook niet 100%. De CMRR van goedkope meters is slecht en 40VAC kan best 18V gemiddeld in de DC stand aangeven.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

Ik denk dat je niks gaat zien. Zoals ik beschreef is mijn hypothese dat de voedingsconnector alleen aan de onderkant gesoldeerd is en dat de via gebroken is. Vandaar: soldeer ff aan de bovenkant.

Voor wat betreft die voeding kan ik helemaal met je mee. En ik vermoed dat het ongeveer net zoveel over de meter als over de voeding zegt :)

Maar goed... eerst zorgen dat de spanning daar komt waar-ie zou moeten zijn. Daarna je druk gaan maken over de spanning zelf.

Op 6 augustus 2020 13:44:48 schreef EricP:
Ik denk dat je niks gaat zien. Zoals ik beschreef is mijn hypothese dat de voedingsconnector alleen aan de onderkant gesoldeerd is en dat de via gebroken is. Vandaar: soldeer ff aan de bovenkant.

Voor wat betreft die voeding kan ik helemaal met je mee. En ik vermoed dat het ongeveer net zoveel over de meter als over de voeding zegt :)

Maar goed... eerst zorgen dat de spanning daar komt waar-ie zou moeten zijn. Daarna je druk gaan maken over de spanning zelf.

Ok, dan ga ik een soldeerbout aanschaffen... vroeger wel gehad, maar niet meer te vinden. Ik leer een heleboel hier, bedankt voor alle reacties!

PS. Om helemaal zeker te zijn dat het probleem niet dieper in het apparaat zit, heb ik de draadjes die normaal met zo’n microstekkertje op J304 zitten, rechtstreeks aan de 18V adapter gehangen. Werkt als een zonnetje.

Ik zal trouwens wel zo’n (contra)stekkertje (dat in J304 past) nieuw moeten kopen, incl. de metalen dingetjes waar de draadjes in geklemd worden. Kan ik die online krijgen? Ik weet niet hoe zoiets heet of wat voor type nummer ik op moet zoeken...

Op 6 augustus 2020 13:59:20 schreef Nyccie:
[...]
Ok, dan ga ik een soldeerbout aanschaffen... vroeger wel gehad, maar niet meer te vinden. Ik leer een heleboel hier, bedankt voor alle reacties!

PS. Om helemaal zeker te zijn dat het probleem niet dieper in het apparaat zit, heb ik de draadjes die normaal met zo’n microstekkertje op J304 zitten, rechtstreeks aan de 18V adapter gehangen. Werkt als een zonnetje.

Ik zit naar soldeerbouten te kijken... mag niet veel kosten. Is https://www.bol.com/nl/p/lifegoods-soldeerbout-station-14-delige-set-m… acceptabel voor dit soort klusje?

EricP

mét CE

Ik ben nooit zo van dat soort rommel. Is er niet iemand in de buurt die dat ff soldeert?
Als je een beetje kunt solderen, red je het ook met een koperen spijker en een gasfornuis... Dus ja... het zal er op zich prima mee kunnen.

[Bericht gewijzigd door EricP op zaterdag 8 augustus 2020 14:00:08 (11%)