Kortsluiting in LED, kan die eruit?

Beste,

Ik heb een modelbouw toepassing waarin een groene LED verwerkt zit welke helemaal ingelijmd / gekit zit. Deze LED heeft een interne kortsluiting ontwikkeld, de LED begon te knipperen en uiteindelijk bleef hij uit, terwijl er wel stroom doorheen loopt.

Nu heb ik niet veel te verliezen, maar ik zat zo te bedenken, zou ik deze kortsluiting, "in zijn achteruit" (+ op de kathode, - op de anode) eruit kunnen krijgen? Door de LED verkeerdom op een hogere spanning te zetten spaar ik de LED mocht ik het voor elkaar krijgen.

Maak ik hier een denkfout? Of zou dit kunnen werken. LED in kwestie is een 1.9mm standaard LED, aangesloten op 19volt middels een 2k2 weerstand.

ik acht de kans nul dat dit lukt; kortsluiting in de LED chip is onomkeerbaar. Wel kun je misschien de kortsluiting eruit krijgen door er kortstondig een fikse stroom door te laten lopen waardoor (een deel van-) je led wegbrandt; maar dat is vermoedelijk niet je bedoeling...

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

LED die kortsluiting maakt is al doorgebrand. Je kunt proberen hem door te laten branden (gewoon de 2k2 weerstand weghalen). Wel opletten op brand en ontplofgevaar.

Spanning omdraaien ("in zijn achteruit") maakt niets meer uit.

Een gewone led met een lichtgeleider kan ook. In een kleine loc (H0)heb ik voor de frontlichten het heldere plastic draad gebruikt , waarmee ook schilderijen worden opgehangen. Het is ca 1,5 tot 2mm dik. De twee draadjes aan het andere eind samengeknoopt met een ty-rap en een led erachter.

In dit geval is het een LEDje van een Viessmann uitrijsein met voorsein, dat onding heeft 10 draden... die nu dus allemaal los moeten om het sein te verwijderen. Erg fijn...

Wel een mooie manier om eens te kijken of die tjap die ze gebruikt hebben deels los te krijgen is om het ledje te vervangen.

Als het zoiets is, gaat mijn voorstel ook niet werken.
Prijzig dingetje en niet meer leverbaar...

Viessmann 4005
Het is net als een bierflesje. Leds gaan eigenlijk nooit stuk, een bierflesje ook niet.
Als de led dan niet vervangbaar is en duur, dan gaat hij juist stuk, net als een dure kristallen vaas waar je per ongeluk tegen stoot :'(

[Bericht gewijzigd door buzzy op donderdag 30 juli 2020 15:19:40 (47%)

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Het is de 4016, en die is nog wel leverbaar gelukkig. Worst case moet er een nieuwe in en ben ik even aan het vloeken op die 10 draden die allemaal te kort zijn 8)7

[Bericht gewijzigd door Antoine op donderdag 30 juli 2020 16:20:42 (22%)

Ronald45

Golden Member

Op 30 juli 2020 13:53:02 schreef blurp:
..ontplofgevaar..

Een 1,9 mm LED die ontploft?? Het moet niet gekker worden 8)7

fatbeard

Honourable Member

Elektrische vliegenmepper, mot: ka-BOEM.
Schrok me wezenloos, maar de mot wasis er geweest...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 30 juli 2020 16:46:04 schreef Ronald45:
Een 1,9 mm LED die ontploft?? Het moet niet gekker worden 8)7

Echt ontploffen heb ik niet meegemaakt, maar wel een led die in tweeën spleet en als een bloem openging.

Nog niet de kans gekregen om er in detail naar te kijken. Ik vrees dat ik het sein gewoon moet (nou ja moet) vervangen, uiteraard zit hij op de minst toegankelijke plek... 8)7

Ik ga kijken of ik het ledje kan zappen, lukt dat niet dan maak ik er een voorsein van met het hoofdsein uitgekruist op een andere plek :).

Op 30 juli 2020 16:46:04 schreef Ronald45:
[...]
Een 1,9 mm LED die ontploft?? Het moet niet gekker worden 8)7

Ik heb het wel meegemaakt, net als een transistor en een IC. Je moet zorgen dat het betreffende onderdeel snel oververhit, maar ook weer niet zo snel dat-ie doorbrandt. De die gaat dan uitzetten en soms houdt zelfs de epoxy van de behuizing dat niet tegen.

Thevel

Golden Member

Op 30 juli 2020 19:48:26 schreef KlaasZ:
[...]Echt ontploffen heb ik niet meegemaakt, maar wel een led die in tweeën spleet en als een bloem openging.

Duw een LED maar eens rechtstreeks in het stopcontact, je boem en je hebt 2 pootjes over... :)

Op 2 augustus 2020 19:56:45 schreef Antoine:
Ik ga kijken of ik het ledje kan zappen, lukt dat niet dan maak ik er een voorsein van met het hoofdsein uitgekruist op een andere plek :).

Dus als jij je auto in de prak rijdt door tegen een boom te rijden ga jij kijken of dat weer goedkomt door keihard in z'n achteruit tegen een muur te rijden. OK. Succes!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Er zal wel wat 'gegroeid' zijn in die LED.
Je zou er inderdaad eens een lage spanning zonder stroombegrenzing 'verkeerd om' op kunnen zetten. In sper om te voorkomen dat de LED 'aan' gaat, er teveel stroom gaat lopen en het ding daarom alsnog gaat hemelen. Die lage spanning heb je nodig om niet over de sperspanning van de LED heen te komen.
Of je dunne draadjes voldoende stroom laten lopen, weet ik niet. Als je al succes hebt (het kan daarna ook gewoon een onderbreking worden), dan weet niemand voor hoe lang. Aan de andere kant: nu werkt het ook niet.

Voor wat betreft ploffende LEDs: als tiener heb ik wel eens een PCBtje geëtst. Toen was ik daar een stuk minder bedreven in dan nu, dus tsja... dan blijkt dat als je eea. gezaagd hebt, de zaag rand wat omhoog staat en daar minder snel weg gevreten wordt. Gevolg was een LED die direct op 12V (van een auto accu, een experimenteer voeding had ik in die tijd nog niet) kwam te staan. Het dak vloog er letterlijk af en boorde zich in het zacht board plafond. Mijn enige gedachte: mazzel dat mijn oog daar niet in de weg zat... Eenmalig ervaring. Maar die heeft wel indruk gemaakt toen :+ .

Op 5 augustus 2020 09:18:11 schreef rew:
[...]Dus als jij je auto in de prak rijdt door tegen een boom te rijden ga jij kijken of dat weer goedkomt door keihard in z'n achteruit tegen een muur te rijden. OK. Succes!

Grapjas... Daarnaast ga ik meestal met de fiets 8)7

@EricP, ik ga vooralsnog met jou mee, ik denk dat er ook whisker is ontstaan. Ik moet het dingetje nog altijd uitbouwen, maar mijn slangenmenskwaliteiten zijn door de thuiswerkperiode een beetje uit balans zeg maar...

Op 5 augustus 2020 09:35:51 schreef EricP:
Er zal wel wat 'gegroeid' zijn in die LED.

Wat zou er moeten groeien IN een led? Ik ken de plaatjes van whiskers in 100 jaar oude TO-18 cases, maar dat lijkt me hier niet relevant.

Op 5 augustus 2020 09:35:51 schreef EricP:
Er zal wel wat 'gegroeid' zijn in die LED.

Jij denkt dat die led z'n 50000 branduren gehad heeft en dan een kortlsuiting heeft ontwikkeld als "faalmethode"? Nah! Ik geloof er niets van. Na 50000 uur begint de boel zodanig te slijten dat er minder dan zeg 80% van de originele lichthoeveelheid uitkomt. Kapot gaan ze niet.

Dat ding heeft dus gewoon "iets" meegemaakt wat buiten spec is. Een te hoge voorwaartse stroom of een te hoge reverse spanning. Als dat ding bij een treinbaan gebruikt wordt... Tja, d'r zal wel ergens een kortsluitingkje geweest zijn. Mogelijk een week voordat er opgemerkt werd dat ie kapot was. Dan leg je misschien niet de relatie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Jij denkt dat die led z'n 50000 branduren gehad heeft en dan een kortlsuiting heeft ontwikkeld als "faalmethode"? Nah! Ik geloof er niets van.

TS denkt het niet die heeft dat geconstateerd dat een led een sluiting heeft of beter gezegd dat de aansluiting voor die led een sluiting heeft. Dat kan in de led zitten of de bedrading.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

Whiskers groeien in open ruimte, volgens mij is er in een led geen ruimte. Het zal wel als bij torren of mosfets gaan. Fysieke schade aan de NP overgang en zo permanent short.

Hoe dan ook, als je weer licht wil hebben zal hij er toch uit moeten. (kun je hem vlak frezen en er dan een smd ledje op lijmen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

Jij denkt dat die led z'n 50000 branduren gehad heeft en dan een kortlsuiting heeft ontwikkeld als "faalmethode"? Nah! Ik geloof er niets van.

Ik ook niet. Niet dat het ding 50k uur gebrand heeft. Niet dat het ding 50k uur mee gaat. En niet dat dit de fail mode is. Ik heb dat ook nergens beweerd, dus ik weet ook niet waar je dat op baseert.

Toch kan ik mij prima voorstellen dat er in die LED wat groeit. Ik heb er wel eens wat open gemaakt (al dan niet bedoeld :) ) en er lijkt op de die toch iets 'zachts' te liggen. Daarnaast zou het ook prima tussen de pootjes kunnen gebeuren. Alles natuurlijk afhankelijk van de materialen die gebruikt zijn.

Daarnaast: probeer het gewoon. In het ergste geval ben je net zo ver als je nu ook bent: de boel moet open. In het beste geval doet de LED het weer. De grote vraag blijft... hoe lang?

Mannen wat een discussie :)

Er loopt stroom door de defecte LED, de LEDs worden geschakeld door daarvoor bestemde schakeldecoders (het betreft een demonstratiebaan die door mij voorzien is van digitale materialen, er is niet bezuinigd door veel zelf te knutselen op een enkele keerlus oplossing na). Zodra ik het dingetje eruit gepriegeld heb gekregen zijn jullie de eerste die het horen en mee maken. Mislukt het, tja... dan koop ik wel een andere.

Gezien het met een comfortabele 33 graden ( :/ ) ideaal weer is voor modelbouw perikelen, zojuist met mijn delta labvoeding de LED achterste voren aangesloten. Langzaam opvoeren en bij ongeveer 27mA op 2,5V (plus aan de kathode, min aan de anode), was de stroom ineens 0mA. En de LED functioneert weer, voor hoe lang, we zullen het zien. Het idee dat er iets gegroeid is was dus wel redelijk voor de hand liggend.