Een gratis artikel lezen per maand op het AMT forum. Na aanmelden 30 dagen. Auto storing zoeken in de praktijk.
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/artikel/2020/07/bmw-318i-2008-…
Golden Member
Een gratis artikel lezen per maand op het AMT forum. Na aanmelden 30 dagen. Auto storing zoeken in de praktijk.
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/artikel/2020/07/bmw-318i-2008-…
Interesante kost
Ik heb het amt maandblad ook daar staan iedere maand wel mooie storingen in, die op een slimme manier worden opgelost.
Dit is een veel voorkomend probleem. Pomp gaat stuk maar maanden later gaan alsnog de injectoren.
Er komen metaaldeeltjes in het piezo element terecht en de injectors blijven daardoor openstaan.
Hetzelfde gebeurt met diesels.
Golden Member
Ik hoop er van te leren wat anderen doen met storing zoeken. Vooral de redenatie er achter hoe uiteindelijk de storing wordt opgelost. Als jochie las ik de RB's van mijn vader waarin TV problemen door de 'dokter' werden opgelost. Dat kunstje beheers is nu redelijk, maar een auto uitlezen is toch andere kost. Een probleem waar ik zelf niet uit kwam is uiteindelijk toch door een monteur gevonden. Een rotte sensor. Een ABS probleem kon ik wel tacklen. Dat bleek een verroeste ABS tandring te zijn. Ik ben geen prof maar doe wat onderhoud als hobby bij een paar auto's.
Overleden
Belangrijkste , Don't blame the sensor ! Als er aan de ingang iets fout gaat, is het effect in de uitgang zichtbaar, de sensor vervangen veranderd daar niets aan Een logies verband tussen de meetwaarden zien en daar de juiste conclusie uittrekken is de grootste truck. Soms is simpel uitwisselen goed koper, maar dat blijft soms gok werk.
Golden Member
Ik hoop er van te leren wat anderen doen met storing zoeken.
Ik doe al 20 jaar storingen in diverse machines oplossen en vaak ook nog eens compleet zonder schema, maar bij een auto valt er weinig te zoeken als je hem niet kan uitlezen.
Bij mijn auto knippert er een lampje, volgens de service manual is er dan iets mis met de gordelspanner en of airbags. Bij kwikfit zien ze geen storingen. Hem uitlaten lezen bij opel kost je 40,- en je krijgt niet eens de originele uitdraai maar een kladje met de hand geschreven en ook nog eens onleesbaar. WTF ik heb 40,- betaalt ik wil een fatsoenlijk rapport. Op dat kladje staan dan maar liefst 5 storingen en kwikfit zit er geen een. Mijn eigen vaste monteur ziet ook niets.
Bij opel durven ze 100,- per uur te rekenen denken 5 uur nodig te hebben om de storingen te vinden en dan nog arbeids loon voor reparatie en onderdelen. Bijna 1000,- dan is die auto al total-los.
Golden Member
Dat is een duur geintje, misschien is er in de buurt een universele garage die wel op dealerniveau kan uitlezen?
Ik kon bijv. met de juiste software wel zien welke van de vier ABS sensors een foutief signaal gaf.
Veel te lezen, nu weer een garage die voor niks een zeer duur onderdeel heeft vervangen!
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/artikel/2018/05/diagnosetips-u…
Voor degene die graag nog wat wil opsteken op automotive gebied is op youtube is diagnostic dan of scanner danner interesant .
@Benleentje de kwik fit zal een universele tester hebben .
Bijv met een op com iod heeft meer diepgang.
Wat betreft de kosten voor diagnose mijn buurvrouw haar airco liep binnen een maand telkens af van haar corsaatje .
Ze had geinformeerd en zonder te verblikken of verblozen vroegen ze voor diagnose 700 euro .
En dan was er nog niks gedaan .
Ik ben zelf aan de gang gegaan met de lekzoeker en kwam uit op het vulventieltje in de lage druk .
Opnieuw afgevuld op de zaak en ze rijdt er al weer praktisch een jaar mee.
Golden Member
Ben ik blij dat ik een auto van 22 jaar oud heb.. Niks elektronisch..
Alleen de radio...
Voor Opel kan je het beste een clone opcom kopen. Voor een paar tientjes heb je die.
Als het airbag lampje knippert dan zit het vaak in de gordelspanners. De bedrading loopt vaak onder de stoelen door of zitten met een tussen stekker aan de stoel vast. Die stekkers moet je even nakijken reinigen ik gebruik contact WL. Ook de bedrading op breuken checken.
Op 6 augustus 2020 08:12:56 schreef mel:
Ben ik blij dat ik een auto van 22 jaar oud heb.. Niks elektronisch..
Alleen de radio...
Lijkt me sterk mel op zijn minst een regeleenheid voor de motor .
Anders had ie destijds zijn emissie waarden niet gehaald.
In 1998 moesten de auto op zijn minst euro 2 zijn .
Op minst uitgevoerd met single point of multipoint injectie om de emissies te halen.
[Bericht gewijzigd door daandc op donderdag 6 augustus 2020 21:26:26 (10%)
Golden Member
Lijkt mij ook een auto van die leeftijd heeft geen contactpuntjes maar een elektronica module die dat vervangt. Mijn Ford Escrot met 1.4 carburateur motor uit 1987 had dat al. Emissie eisen:
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=7477
Waarschijnlijk heeft Mel K6 op de kentekenpapieren staan.
Mijn starlet uit 1990 had al een simpele getransistoriseerd ecu'tje en was met multipoint uitgevoerd inclusief kat.
Die was toen 28 jaar oud.
Deze was uitgerust met de emisiecode U9.
Deze mocht destijds ook gewoon rotterdam in toen daar de regel gold geen auto's voor 1992 .
Was wel leuk als je daar naar binnen reed stonden de mensen bij het stoplicht te kijken wat doet die nou .
Golden Member
Op 6 augustus 2020 21:23:55 schreef daandc:
[...]Lijkt me sterk mel op zijn minst een regeleenheid voor de motor .
Anders had ie destijds zijn emissie waarden niet gehaald.
In 1998 moesten de auto op zijn minst euro 2 zijn .
Op minst uitgevoerd met single point of multipoint injectie om de emissies te halen.
Is een diesel
Jaa die waren toen nog niet zo ver .
Lekker .
Overleden
Op 5 augustus 2020 18:30:29 schreef RAAF12:
Dat is een duur geintje, misschien is er in de buurt een universele garage die wel op dealerniveau kan uitlezen?
Ik kon bijv. met de juiste software wel zien welke van de vier ABS sensors een foutief signaal gaf.
Veel te lezen, nu weer een garage die voor niks een zeer duur onderdeel heeft vervangen!
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/artikel/2018/05/diagnosetips-u…
Wat voor auto; merk, model, bouwjaar gaat het om?
Golden Member
AMT artikel gaat over een BMW 335D uit 2009 quote: De dealer stelt diagnose: de JBE (de centrale gateway in de auto) en de zekeringkast moeten vervangen worden. Helaas is het probleem in de BMW na het monteren van deze nieuwe onderdelen niet opgelost.
/quote
Overleden
Nee ik bedoel jouw auto
Golden Member
Oww, ha dat is een 118i uit 2009! Ik had op een ouwe koe gereageerd
Zie hier https://www.circuitsonline.net/forum/view/124143#highlight=118i
ABS fout (had het al eerder gepost)
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 7 augustus 2020 23:59:45 (16%)