Ik ben bezig om een oude stapelaar om te vormen tot lift om mijn motorfietsen makkelijk naar de kelder (=sleutelplaats) te verplaatsen.
Ik heb ondertussen al redelijk wat uurtjes in dit project gestoken. Ik heb wel wat vorderingen gemaakt, maar zit nu toch met nog wat vragen.
Het gat vanuit mijn garage naar de kelder heb ik groter gemaakt. Ik heb een oude stapelaar op de kop getikt. Die heb ik volledig uit elkaar gehaald. Alle rollementen uit elkaar gehaald en gekuist en terug ingevet. Heel de stapelaar opgeschuurd en geverfd.
Alles is ondertussen terug gemonteerd.
Ik heb nu twee 12V semi-tractie batterijen van elk 105Ah in serie geplaatst.
Daarnet even de 24V rechtstreeks met startkabels op de motor van de pomp gezet. Lift ging mooi omhoog. Na 1m ben ik gestopt om het dalen even te testen. Klep open gezet en alles daalde perfect.
Tweede test een 1m50 omhoog, geen probleem. Echter nu daalt die geen millimeter meer met openzetten klep.
1) De olie heb ik tijdens de werkzaamheden af gelaten, en daarnet terug in het vat gegoten. Heeft het probleem van het niet meer willen zakken, misschien te maken met lucht op het systeem? Moet ik deze ontluchten? Zoja, iemand een idee hoe ik dit moet doen? (ook rekening houdende dat de vork momenteel dus 1m50 hoog staat)
2) Is het eigenlijk voldoende om enkel een (dubbelpolige) schakelaar tussen de batterij en motor te zetten? Of moet hier best toch ook nog wat elektronica rond voorzien worden?
3) Is het best dat ik de batterijen voorzien van een druppellader? Zoja, voorzie ik er best 2 van 12V of 1 van 24V? (je hebt ook druppelladers met twee 12V uitgangen).
Mag ik deze permanent in stopcontact laten, of toch best een timer ertussen? (ik ga de lift waarschijnlijk enkele keren per week gebruiken, sommige weken waarschijnlijk niet)