CT-klem via utp

Hallo, ik heb al een beetje rond gezocht op het forum.
Heb het idee dat het veilig zou werken maar toch even navragen.

Ben bezig een laadpunt te maken voor een elektrische wagen.
Heb gekozen voor een Zappi lader.
Hieraan kun je CT klemmen koppelen en slim laden.
Naar het laadpunt heb ik een 6 aderige kabel en daarmee verbind ik de 3 CT klemmen die van de 3 fasen komen.

Nu heb ik ook nog zonnepanelen.
Aan de voedingskabels hiervan wil ik ook 3 CT-klemmen plaatsen.
Deze zou ik moeten verbinden met een Harvi (dit kastje kan draadloos communiceren met de zappi).
Maar nu is de zappi een kleine 25 meter vanaf de meterkast en de draadloze verbinding van de Harvi gaat dan niet werken, echter halverwege mijn woning heb ik een cat6 internetkabel vanuit de meterkast.
Nu wil ik dus de patchkabel in de meterkast verbinden met deze ct klemmen.
Dan een kleine 10 meter door de utp kabel en deze komt uit in de netwerk aansluiting.
Vanuit deze de patchkabel verbinden met de harvi.
Zit ik net geen 10 meter vanaf de Zappi zou die draadloos moeten verbinden.

Nu vraag ik me dus af:

Zal ik dit zonder problemen over de utp kabel kunnen laten lopen, en is dan de kabel eigenlijk niet te lang?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Oh ja deze ct klem is het.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Jo!

Dat is erg weinig technische informatie over die stroomtransformator, maar ze schrijven er specifiek bij dat je hem kunt verlengen met CAT-5 kabel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als het met CAT5 kan, zal het met CAT6 ook wel werken.

Ik zou wel iedere stroomtrafo op een eigen paar aansluiten.

Het ligt er wel erg aan hoeveel stroom er gaat lopen of dat goed werkt met cat kabel, en of je catkabel wel van een goede kwaliteit is.
Een CCA (Copper Clad Aluminium) lijkt mij minder geschikt om wat hogere stromen door te laten lopen dan een puur koper kabel.
Daarbij komt nog iets hoeveel AWG de kabel is, dus hoe dik de aders zijn.

Er is inderdaad wat meer info nodig over de CT klem en cat kabel om hier een goed oordeel over te kunnen geven.

Ja best weinig informatie, heb wel ergens gevonden dat die tot 20 meter verlengd kon worden.

Zal eens een mailtje sturen met google translate.

Kan ik eigenlijk bereken wat de stroom door de kabels gaat worden?

De laadstroom per fase zal maximaal 16A worden, of werkt dat niet zo als bij een transformator?

Voor de Cat kabel is een koper uitvoering, maar van de 2 netwerk aansluitngen weet ik dat niet.

Jo!

[Bericht gewijzigd door Jo! op vrijdag 7 augustus 2020 09:50:23 (14%)

Een stroom transformator heeft een verhouding, laten we zeggen als voorbeeld 1:1000
1A aan de primair zijde geeft aan de secundaire zijde dan 0,001A = 1mA.
Je utp kabel moet bij 16A primair dan secundair 16mA kunnen verwerken.

Ook heb je CT klemmen waar al een shunt weerstand inzit, deze geven dan secundair een spanning. Ik heb er hier 1 voor me liggen die per 15A 1V geeft. Bij dit soort klemmen gaat de weerstand van de utp kabel nog meer meespelen.

Kortom je hebt meer info nodig om wat uit te kunnen rekenen.

Ja meer informatie daar was ik al bang voor.

Maar eigenlijk kan ik dan wel aannemen dat de Spanning en stroom net als bij een transformator kleiner wordt (afhankelijk van de stroom die er gaat lopen)

En omdat er gezegd wordt dat dit met UTP kabel kan zal dit wel zoiets zijn als wat 2N3055 aangeeft.

Heb voor de zekerheid ook maar gepost in het forum van de leverancier.
Maar goed dat is engelstalig hoop dat google translate het juist formuleert.

Jo!

mvdk

Golden Member

Staat er helemaal niets ingeprint?

Nee is een heel mooi zwart glanzend geheel.

Alleen een pijl tussen een K en L. Neem aan dat dit de plaatsing is van de CT-klem met de stromingsrichting van het net naar de meterkast.

Nog een praktische vraag.
Om nu te voorkomen dat de klem zo aan mijn fase hangt is het verantwoord deze vast te lijmen met kit in de meterkast, of toch maar laten bungelen.

Oh krijg net een berichtje.

The CTs are 2500:1, so the current in the wire will be the measured current divided by 2500.

Regular TP cable is even recommended, so go ahead. :)

Dus als ik het goed begrijp zal er bij 16A laadstroom door de CT-Klem een stroom gaan van 6.4mA.

Jo!

Wordt er ergens aangegeven wat het nominale vermogen van de CT-clamp is?
Op de site waar je naar linkt kan ik het niet vinden, terwijl dat toch wel een belangrijk gegeven is.

Die CT stuurt een heeel klein beetje spanning of stroom (afhankelijk of het er één is met of zonder weerstand aan boord) naar de opnemer.
De CAT kabel zal onvermijdelijk een deel hiervan opnemen (weerstand). Dat betekend dat je meting hier mogelijk door wordt beïnvloed. Dit kan je redelijk makkelijk checken door werkelijk verbruik af te zetten tegen wat het systeem denkt te meten.

Omdat het verlies constant is kan je hiervoor vaak softwarematig compenseren.

Maar ik denk dat je het verlies niet gaat merken, CAT6 kan binnen de standaarden tot 100 meter komen voordat er significant verlies optreedt.

Op 7 augustus 2020 10:19:31 schreef Jo!:
Maar eigenlijk kan ik dan wel aannemen dat de Spanning en stroom net als bij een transformator kleiner wordt (afhankelijk van de stroom die er gaat lopen)

Dat heb je PRECIES verkeerd.

Bij een "normale trafo" heb je zeg 220 wikkelingen aan de ene kant en 12 wikkelingen aan de andere kant. Dan krijg je 220V in 12V uit. de 12V spanning is dan beter te behappen voor allerlei apparatuur.

Bij een stroomtrafo is de bedoeling om juist de STROOM bephapbaarder/meetbaar te krijgen. De wikkelverhouding is dan andersom en bijvoorbeeld 1:1000 als er dan 16A door die ene wikkeling loopt, dan loopt er 16mA door de 1000 aan de andere kant. Als je nu tot zeg 5V kan meten dan kan je dat door een 100 ohm weerstand sturen en dan de spanning meten. Je meet dan 1.6V bij 16A.

Hieruit moet je ook begrijpen waarom het "even zonder die weerstand" werken van die stroomtrafo niet zo'n strak plan is: Met 230V in, komt er 230kV op de uitgang te staan.... Je krijgt dan doorslag en het ding gaat nooit meer goed werken.

Op 7 augustus 2020 14:18:23 schreef Skysoft:

De CAT kabel zal onvermijdelijk een deel hiervan opnemen (weerstand). Dat betekend dat je meting hier mogelijk door wordt beïnvloed.

Nee, dat is meestal niet het geval.

Een "stroombron" is eigenlijk een spanningsbron die een belachelijk hoge spanning levert en een belachelijk hoge uitgangsweerstand heeft. Dus als je een "zonder weerstand" CT hebt, dan zet je de meetweerstand van bijvoorbeeld 100 Ohm in je meetkant en die paar ohm in de kabel beinvloed de meting... niet eens die paar procent.

Als je een "met-weerstand" CT hebt dan is de ingangsimpedantie van de spanningsmeet unit als het goed is "hoog" en ook dan is de invloed van een paar ohm in de kabel verwaarloosbaar.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 7 augustus 2020 15:05:18 (26%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hensz

Golden Member

Op 7 augustus 2020 00:52:17 schreef Jo!:
Maar nu is de zappi een kleine 25 meter vanaf de meterkast en de draadloze verbinding van de Harvi gaat dan niet werken, echter halverwege mijn woning heb ik een cat6 internetkabel vanuit de meterkast.
Nu wil ik dus de patchkabel in de meterkast verbinden met deze ct klemmen.

Waarom niet die UTP-kabel verbinden met een repeater die je bij de Harvi in de buurt plaatst. zoiets bijv.: https://tweakers.net/pricewatch/1226889/gembird-wnp-rp300-01/specifica…
Hebben ze allebei verbinding en hoef je geen halsbrekende toeren uit te halen.

Don't Panic!

Op 7 augustus 2020 15:01:26 schreef rew:
Hieruit moet je ook begrijpen waarom het "even zonder die weerstand" werken van die stroomtrafo niet zo'n strak plan is: Met 230V in, komt er 230kV op de uitgang te staan.... Je krijgt dan doorslag en het ding gaat nooit meer goed werken.

Er staat nooit (oke, zelden) 230V over de primaire kant van een stroomtrafo: De primaire kant is een stukje van 2cm fasedraad. Als daar 230V over staat is een kapotte stroomtrafo je kleinste probleem.

Realistischer is dat je er 1K belasting op hebt, en er dus (bij 6.4mA stroom) 6.4V over staat.

Dat geeft dan (6.4/2500) -> ongeveer 2-3 mV extra spanningsval over de fasedraad, bovenop de resistieve verliezen.

Op 7 augustus 2020 14:18:23 schreef Skysoft:
Maar ik denk dat je het verlies niet gaat merken, CAT6 kan binnen de standaarden tot 100 meter komen voordat er significant verlies optreedt.

Die beperking hangt volgens mij meer samen met timing dan met spanningsval.

If you want to succeed, double your failure rate.
benleentje

Golden Member

Maar ik denk dat je het verlies niet gaat merken, CAT6 kan binnen de standaarden tot 100 meter komen voordat er significant verlies optreedt.

????

We hebben het nu niet over een netwerk aansluting maar over het misbruik van cat6 kabel voor iets waar het niet voor bedoelt is. Als het mogelijk is gewoon een goede kabel neerleggen. Toch denk ik niet dat met 16mA door een cat6 kabel er nu significate verliezen optreden. De verliezen in de kabel durf ik zelfs niet relevant te noemen tot het moment waarop de stroomtransformator in verzadiging gaat of overbelast word en dat is dan bij de betere CT's gespecificeerd in VA's.

Als je een "met-weerstand" CT hebt dan is de ingangsimpedantie van de spanningsmeet unit als het goed is "hoog" en ook dan is de invloed van een paar ohm in de kabel verwaarloosbaar.

Dan lijkt me juist niet omdat de ct met weerstand nu een spanningsbron is geworden zijn er juist verliezen in de vorm van een spanningsval. Een gewone CT is er tot op zekere hoogte op gebouwd om onafhankelijk van de belasting een constante stroom te leveren volgens de overzet verhouding. Ik zeg tot op zekere hoogte want word de belastingweerstand te hoog dan word de CT overbelast. Het beste is achter de CT de impedantie zo klein mogelijk te houden en daar dan ook relatief dikkere draden voor gebruiken.

Wat een groot nadeel van een CTzonder weerstand is dat het aangesloten circuit altijd gesloten moet zijn, een open circuit kan leiden tot een defecte stroomtransformator omdat die dan overbelast word. Door het open circuit wil de CT toch proberen om die stroom te gaan leveren en voert de spanning dan zo hoog op dat het intern door kan slaan. Maar als ik daar nu zo over nadenk zet er dan een Bipolaire overspanningsbeveiliging op met een weerstand in serie iets van 10V lijk me dan genoeg.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 7 augustus 2020 16:19:13 (16%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

We hebben het nu niet over een netwerk aansluiting maar over het misbruik van cat6 kabel voor iets waar het niet voor bedoelt is.

Eens. Maar ik doe de uitspraak in de wetenschap dat ethernet iets van 2,5v ptp is. Ik schat zo in dat die CT ("met weerstand") een vergelijkbaar signaal zal hebben, dus vergelijkbare verliezen zal hebben, dus die 100 meter is best een aardige indicator. Er is dus wel degelijk verlies, alleen niet in relevante hoeveelheden voor dit scenario.

Verder ben ik het met rew eens als het gaat om die stroombron.

benleentje

Golden Member

Ik snap die hele vergelijking met netwerkprotocol niet. Daar moeten alleen enen of nullen worden herleid het verlies in spanning van het signaal is daar niet aan de orde als de bitstroom maar herkenbaar blijft. De netwerkkabel fungeert daar als transmissiekanaal vergelijkbaar met coax, spanningen zijn irrelevant als de timing maar klopt.

Bij CT met weerstand is elke spanningsvelies funest omdat er dan ook informatie over het originele signaal is verloren gegaan.

Ct gewoon is veel beter spanningverlies is irelevant omdat informatie enkel in de stroom zit en die is omdat alles in serie staat overal gelijk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De secundaire stroom wordt gewoon opgedrukt. Tot op een bepaald hoogte, als je boven de nominale belasting gaat lukt dat op een bepaald punt niet meer.
Een stroomtrafo is het nauwkeurigst als je hem tussen 75 en 100% belast. Daarom vroeg ik ook naar de nominale belasting van dat ding, die is belangrijk voor een juist gebruik.

benleentje

Golden Member

Danke je klaasZ. Ik wist dat het normaal werkt tot de nominale belasting van de 75 - 100 is weer wat bijgeleerd.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

:) Phoe veel info ga dit even laten bezinken.

Maar ik begrijp nu wel dat ik de ct-klem veilig kan verlengen met de bestaande utp kabel naar de Harvi.

Super bedankt zover voor de informatie.
Jo!

Op 7 augustus 2020 17:06:18 schreef Skysoft:
[...]

Eens. Maar ik doe de uitspraak in de wetenschap dat ethernet iets van 2,5v ptp is. Ik schat zo in dat die CT ("met weerstand") een vergelijkbaar signaal zal hebben, dus vergelijkbare verliezen zal hebben, dus die 100 meter is best een aardige indicator.

Nee. Cat6 is gemaakt om op 125MHz verschillende niveaus (vier niveaus trouwens, niet alleen nul en 1!) te kunnen onderscheiden.

Bij die frequenties gaat de kabel zich als transmissielijn gedragen met een karakteristieke impedantie. Die is iets van 100 Ohm. Als nu de kabelweerstand (statisch) ook 100 ohm is dan hou je bij die frequenties maar de helft van je signaal over.

Die CT moet voornamelijk bij 50Hz werken, misschien leuk als ie het blijft doen tot 2 of 3kHz, maar meer is niet echt zinvol.

Bij die frequenties is die karakteristieke impedantie niet van belang. Als je dan een 10k ingangsimpedantie van je ADC hebt aan de ontvangende zijde en de kabelweerstand is 100 Ohm dan verlies je 1% van je signaal, niet 50%....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het kan ook zijn dat de ct clamp afgesloten is met een vaste weerstand, ik heb hier ergens 1liggen die is 120A> 5 volt. Uit de ts in de handleiding staat max 100 meter twisted pair dus cat3-5-6-7 zou allemaal mogelijk zijn.

Zou nog een digitale variant kunnen zijn.

Zo daar ben ik weer heeft even geduurd maar door een schouder blessure kon ik niet verder.

Het is gelukt de ct klem is heb ik aangesloten en het werkt ook nog.

Maar heb ik nog 1 vraag.

Eigenlijk had ik het plan op de dunne data kabel van de ct-klem via de zijkant van de meterkast (is een e-ton kast) langs de witte rail en zijkant naar beneden (is buiten de 220 gedeelte) en dan uit de meterkast te laten komen. Zou alleen een klein stukje van de ct kabel door het 220v gedeelte gaan.

Nou je raad het al dat was met geen mogelijkheid voor elkaar te krijgen. De ct klem staat 180 gaden gedraaid (anders paste die niet)
Dus maar besloten recht naar beneden is ongeveer door het midden van de kast hup naar beneden,en dan opzij naar buiten.

Vraag me dus af, ook al werkt het wel mag dit eigenlijk of moet de afstand naar buiten toch zo kort mogelijk zijn?

Hoop dat het dilemma een beetje duidelijk is?

Alvast bedankt voor het meedenken

Jo!

benleentje

Golden Member

Hoop dat het dilemma een beetje duidelijk is?

Voor mij totaal niet. Geen idee wat je bedoelt. Foto zegt dan meer voor mij.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.