lift project (kelderlift maken van stapelaar)

Ik ben bezig om een oude stapelaar om te vormen tot lift om mijn motorfietsen makkelijk naar de kelder (=sleutelplaats) te verplaatsen.
Ik heb ondertussen al redelijk wat uurtjes in dit project gestoken. Ik heb wel wat vorderingen gemaakt, maar zit nu toch met nog wat vragen.

Het gat vanuit mijn garage naar de kelder heb ik groter gemaakt. Ik heb een oude stapelaar op de kop getikt. Die heb ik volledig uit elkaar gehaald. Alle rollementen uit elkaar gehaald en gekuist en terug ingevet. Heel de stapelaar opgeschuurd en geverfd.
Alles is ondertussen terug gemonteerd.
Ik heb nu twee 12V semi-tractie batterijen van elk 105Ah in serie geplaatst.
Daarnet even de 24V rechtstreeks met startkabels op de motor van de pomp gezet. Lift ging mooi omhoog. Na 1m ben ik gestopt om het dalen even te testen. Klep open gezet en alles daalde perfect.
Tweede test een 1m50 omhoog, geen probleem. Echter nu daalt die geen millimeter meer met openzetten klep.

1) De olie heb ik tijdens de werkzaamheden af gelaten, en daarnet terug in het vat gegoten. Heeft het probleem van het niet meer willen zakken, misschien te maken met lucht op het systeem? Moet ik deze ontluchten? Zoja, iemand een idee hoe ik dit moet doen? (ook rekening houdende dat de vork momenteel dus 1m50 hoog staat)

2) Is het eigenlijk voldoende om enkel een (dubbelpolige) schakelaar tussen de batterij en motor te zetten? Of moet hier best toch ook nog wat elektronica rond voorzien worden?

3) Is het best dat ik de batterijen voorzien van een druppellader? Zoja, voorzie ik er best 2 van 12V of 1 van 24V? (je hebt ook druppelladers met twee 12V uitgangen).
Mag ik deze permanent in stopcontact laten, of toch best een timer ertussen? (ik ga de lift waarschijnlijk enkele keren per week gebruiken, sommige weken waarschijnlijk niet)

De olie heb ik tijdens de werkzaamheden af gelaten, en daarnet terug in het vat gegoten.

Niet handig, daar kan wat vervuiling inzitten die vroeger op de bodem van het vat lag, kan nu in je hele systeem gekomen zijn. Ik had 'm met nieuwe olie gevuld.

Verder een kwestie van ontluchten idd.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

best wel een systeem met onderhoud en slijtage van stilstaan. heb een tijdje terug eenzelfde systeem gemaakt van een oude bouwlift, dan heb je gewoon krachtstroom erop en klaar. nu heb je hoge stromen en accu's welke leeg raken of slechter worden..

als je wat gewicht aan de lepels hangt alvorens de klep te openen? met gewicht zakken ze normaal ook een stuk sneller..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 7 augustus 2020 13:42:22 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je dubbelpolige schakelaar zal een magneetschakelaar moeten worden die de benodigde motorstroom (gelijkstroom) aan kan en plaats een eindschakelaar voor de maximale hoogte. Zit er geen extra veiligheids ventiel op om te laten zakken? mogelijk ook 24 volt.
Je kunt hem ook gebruiken als sleutellift.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mel

Golden Member

Zit er geen mechanische vergrendeling op die eerst gereset moet worden? Ik weet niet of dat op die dingen zit.
En moet die pomp ook niet draaien bij het zakken?

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 7 augustus 2020 14:18:49 (19%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bedankt alvast voor de antwoorden/suggesties.

- De oude olie leek mij nog heel helder. Er zit ook een degelijke filter met magneet in het systeem.

- Bouwlift heb ik ook even zitten bekijken, want hydraulica en batterijen wou ik ook liever vermijden. Ik vond echter geen die aan mijn eisen voldeed. Gat naar de kelder moet ook volledig dicht kunnen, want is garage waar auto in geparkeerd wordt.

- Heb er wat gewicht op gelegd en wat liggen kloppen met rubberen hamer. Is terug gezakt. Maar heb nu de oorzaak van probleem gevonden, denk ik. Deze stangen zijn krom en blokkeren de zaak.

- Hoe/waar kan ik het syteem nu eigenlijk ontluchten?

- Een eindeloopschakelaar was ik al van plan om te plaatsen. Ook een schakelaar met sleutel, zodat enkel "ik" de lift kan bedienen.

- Veiligheidsventiel zie ik niet meteen.

- Uiteraard zal deze ook als sleutellift gebruikt worden! ;)

- Magneetschakelaar moet ik nog verder uitzoeken dan.

Op 7 augustus 2020 14:17:25 schreef mel:
Zit er geen mechanische vergrendeling op die eerst gereset moet worden? Ik weet niet of dat op die dingen zit.

Vrij zeker van niet.

mel

Golden Member

Een sleutelschakelaar, neem dan gelijk een goede, want bijna iedereen heeft wel een standaard sleutel op zak.. :P
Maar het project ziet er goed uit.

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 7 augustus 2020 14:22:28 (14%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

magneetschakelaars die geschikt zijn heb je al als het goed is al, die zaten in de stapelaar. kwestie van die aansturen met externe knoppen. echter heb je 1 hendel om te zakken, die is mechanisch bediend en zal meer werk zijn om te verzetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb vroeger als liftmonteur gewerkt voor goederenliften, die gebruiken ook cilinders. Deze cilinders hadden aan de bovenzijde een ontlucht ventiel, zie plaatje.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lambiek

Special Member

Op 7 augustus 2020 14:29:19 schreef Roland van Leusden:
Ik heb vroeger als liftmonteur gewerkt voor goederenliften, die gebruiken ook cilinders.

Al vraag ik me af of dit wel een dubbelwerkende cilinder is. Die van de TS dan hé.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

- Hoe/waar kan ik het syteem nu eigenlijk ontluchten?

De paar hydraulische systemen waar ik mee gewerkt heb en mijn eigen bouwsels ontluchten automatisch. Maar lucht in de leidingen kan jouw probleem onmogelijk zijn. De lucht zou er enkel voor zorgen dat de hij niet verder omhoog gaat.
Heb je een systeem wat toch ontlucht moet worden zit er aan het einde een nippel oid wat je open kan draaien.

Maar heb nu de oorzaak van probleem gevonden, denk ik. Deze stangen zijn krom en blokkeren de zaak.

Zoiets was ook mijn eerste gedacht iet mechanisch want als er geen olie in je cilinders zit dan moet hij gewoon gaan zakken.

Bouwlift heb ik ook even zitten bekijken, want hydraulica en batterijen wou ik ook liever vermijden.

Je kan gewoon een 2de hands elektrische krachtstroom pomp erop zitten die staan regelmatig op marktplaats meestal zit er dan ook nog een ventielenblok aanvat maar die heb je nu ook al. De nieuwe pomp koppel je dan voor je ventielen die je nu al hebt.

Ik heb nu twee 12V semi-tractie batterijen van elk 105Ah in serie geplaatst.
Is het best dat ik de batterijen voorzien van een druppellader? Zoja, voorzie ik er best 2 van 12V of 1 van 24V? (je hebt ook druppelladers met twee 12V uitgangen).

Je hebt 24V dan ook altijd met 24V laden nooit met 2x12V. Druppelladen mag en kan. toch is het beste om hem gewoon 1x in de 2 weken een keer op te laden want ook van druppelladen slijt een accu. Je hebt semitractie batterijen die mag je tot 50% ontladen ik zou steeds tussen de 70 en 80% pas weer gaan laden daar zijn deze accu voor gemaakt. Te vaak laden is net zo slecht als te weinig laden, druppel laden is dan iets beter maar gewoon op tijd laden als de accu geladen moet worden is gewoon het beste voor dit type accu. Maar het aller belangrijkste is na het laden altijd water bijvullen en als de machine plus accu een paar maanden stil gestaan heeft is er ook water verdampt en dan kan het ook nodig zijn om voor het laden wat water bij te vullen maar dan niet te veel, na het laden staat het waterpijl altijd wat hoger. De platen van de accu moeten altijd geheel onder water staan en bijvullen tot net boven de platen is goed. Na laden moeten de platen ca 10 mm onder water staan maar kijk daarvoor ook voor de zekerheid in de datasheet van je accu. Te veel water dus bijvullen tot aan de dop is fout. Zal bij jouw nog meevallen omdat de machine nu stilstaan maar door temperatuur schommelingen kan er toch water uit de accu komen.

Kijk met bijvullen uit voor spetters die uit de accu komen daar zit zuur in dat is heel slecht voor je ogen en handen, als het toch gebeurt spoelen met heel veel water.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 7 augustus 2020 15:51:06 (25%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 7 augustus 2020 15:40:29 schreef benleentje:
Maar lucht in de leidingen kan jouw probleem onmogelijk zijn. De lucht zou er enkel voor zorgen dat de hij niet verder omhoog gaat.

Precies en je krijgt een verend geheel door de lucht die er in zit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Op 7 augustus 2020 15:44:39 schreef Lambiek:
[...]
Precies en je krijgt een verend geheel door de lucht die er in zit.

Dan zit er wel heel veel lucht in. Meestal zijn dat klein luchtbellen en bij 200bar persdruk zijn die 200x kleiner geworden. Bij grote cilinders heb je er niet veel last van en aangezien de olie altijd weer terug loopt naar de tank wat feitelijk een open vat is, dan is die lucht er zo uit.
Bij gesloten systemen moet er wel altijd ontlucht kunnen worden, lucht is daar niet alleen slecht voor de werking maar zorgt ook voor degradatie van de olie. De olie met lucht die er dan uitkomt heeft dan wel wat weg van de schuimkoppen die je ziet langs het strand.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat voor een hydroliekpompmotor zit erop?
Maak er een foto van.
Wellicht kun je een simpele gelijkstroomvoeding maken, dan heb je de accus helemaal niet meer nodig.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Lambiek

Special Member

Op 7 augustus 2020 15:58:28 schreef benleentje:
Dan zit er wel heel veel lucht in.

Ja, en toch heb ik het gezien bij grote cilinders van zandzuigers. Vooral als er nog niet veel druk op staat, dus als er niet echt veel belasting is.

Maar ik geloof niet dat dit het probleem is bij de TS.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 augustus 2020 16:03:18 schreef Toeternietoe:
Wat voor een hydroliekpompmotor zit erop?
Maak er een foto van.
Wellicht kun je een simpele gelijkstroomvoeding maken, dan heb je de accus helemaal niet meer nodig.

nou, dat motortje kan zo 100A wegtrekken.

eenzelfde ding stond op t werk voor menig decennia, mankeerde al vanalles maar toen ging de hydrauliekpomp stuk. omhoog lopen na 15sec stonk het naar verbrand, motor goed heet. werd dus een andere stapelaar maar ik had de motor ontleed en zag dat de bronzen onderlager weggesleten was. klodder vet erin en ding werkte nog weken tot er een geschikte vervangend apparaat was gevonden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb eens een schema getekend en de benodigde draaddikte berekend.
Als jullie fouten/verbeteringen zien, laat maar horen.

Ik ben nu dus op zoek naar de geschikte schakelaar (liefst met sleutel) en geschikte eindeloopschakelaar. Ik weet eerlijk gezegd niet goed waar ik naar op zoek moet...

je hebt de relais niet erbij die in de heftruck zaten? heb je wel nodig met deze stromen DC en inductief..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Je gaat geen eindeloop schakelaar vinden die 100A aankan. Normaal maak je een stuurstroom circuit wat met gewone schakelaars werkt en een hoofdstroom circuit. Zit er wel een relais in de machine die de pomp aanstuurt?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De werkplaats in de kelder, vergt wel een goede afzuiging/ventilatie van die ruimte. Sommige gassen zijn zwaarder dan lucht en verzamelen zich in de kelder. Hetzelfde probleem doet zich voor in garages waarin nog smeerputten aanwezig zijn. Bij onvoldoende afzuiging bestaat er ontploffingsgevaar of bedwelming of erger.

Is het meer zoiets dat ik moet maken?

.

[Bericht gewijzigd door carrejans op zondag 30 augustus 2020 19:04:20 (100%)

Lucky Luke

Golden Member

Hmm, deja vu: https://www.circuitsonline.net/forum/view/144779

Maar is wel mooi geworden, en elektrisch gaat vast wel lukken ook.

Op 30 augustus 2020 18:59:00 schreef carrejans:
Is het meer zoiets dat ik moet maken?

Ja, al heb je waarschijnlijk een Normaly Closed eindschakelaar (Motor loopt totdat die ingedrukt wordt en open gaat) en die teken je net wat anders.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)