kun je 2 dezelfde type 12v adapters in serie zetten voor 24v te krijgen

Kort vraagje.
Ik heb kerstlampjes gevonden die werken op 24v.
Nu heb ik geen 24v adapter zo bij de hand.
Ik heb wel 2 precies dezelfde type 12v adapters. Kan ik die in serie zetten om zo te testen? Als ik me niet vergis wel maar vraag het voor de zekerheid ;)
Kan ik ze zo evt ook blijven gebruiken als ik geen 24v adapter vind?

vergeten

Golden Member

Meestal wel maarrrrr.  Komt er AC of DC uit die adapters?
Verder hangt het af welk type het is, zet dat hier neer met evt een foto.
Is hij met een trafo en DC, (zwaar) dan kan het zondermeer.
Is hij met een trafo en AC, (zwaar) dan kan het ook maar dan secundair niet in tegenfase in serie zetten, anders heb je nagenoeg 0 volt over.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ja dat kan, mits het 12V DC adapters zijn dus, maar ik zou wel elke adapter een diode in sper over zijn uitgang geven, anders krijgt die een negatieve spanning te verwerken als één van de twee geen voeding krijgt, maar de andere wel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
RAAF12

Golden Member

Gloeidraadlampjes doen het op AC én DC. Nergens wordt vermeld dat het LED verlichting betreft!

Zorg wel dat je ver bij de max van de adapters blijft. Worst-case is het zo dat 1 van de adapters "overstroom" detecteert en "effe afkoelen" een paar milliseconden "rust" neemt. Als dan de uitgang onder (zijn!) nul getrokken wordt kunnen er dingen kapot gaan.

Als je een diode in sper over de uitgang zet, vang je daarmee 1 mogelijke "daar gaat ie van kapot" op.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

nog een dingetje:

soms hangt de aarde aan de - (soms via bleeder weerstanden in een filter)

dan hangen de - uitgangen dus aan elkaar en gaat het hele feest niet door...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik dacht dat het over zo'n adapter ging. Geen aarde.

Aannames... aannames.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Als je een 12V AC adapter hebt, kun je ' m ook nog met een spanningsverdubbelaar gelijkrichten, dat is wellicht praktischer dan met 2 stekkers zitten.

Bij AC adapters ook opletten dat er spanning komt te staan op de stekkerpennen van de 2e adapter: via de kerstlampjes zijn de secundaires op elkaar aangesloten. (Als de kerslampjes een kortsluiting zouden zijn, en als gloeilampjes koud zijn, zijn ze dat min of meer, staan de secundaires parallel.)

Dus om te blijven gebruiken is "2 stekkers" erg onhandig. Om te testen kan het prima, zo lang beide adapters ruim voldoende stroom kunnen leveren. Ik zet ook wel eens 2 labvoedingen in serie als ik de benodigde spanning niet haal met eentje. (Die hebben dus ook de diode die SparkyGSX en rew noemen)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Sorry dat ik te weinig informatie heb gegeven. Jullie hebben gelijk, aannames is niet het beste om mee te werken :+
Glazen bollen hebben we hier nog niet kunnen uitvinden ;)
Het gaat om schakelende dc adapters, geen transformators en geen ac.
En de kerstlampjes zijn zowel gloeilamp als led.
In geval van led moet ik zeker dan ook nog zorgen dat er een stroombron (weerstand?) tussen zit om te de stroom te beperken bedenk ik me nu.
Wat betreft de te leveren stroom. Het zal 2 tot 3 a zijn. Of misschien wel meer. Ik heb een doos met veel adapters van decoders en modems van telenet, gekregen bij een telenet dealer. Dus ik ga zeker niet op het randje zitten.
spanningsverdubbelaar, over gehoord maar ik heb er geen beeld bij. Dat zou ik eens moeten opzoeken.
Het schema van res snap ik niet hoe ik moet "lezen"
Ik snap wat bedoeld word met isolated maar hoe ik dit zou kunnen toepassen niet.
Zo zie je maar weer, wat ik dacht een eenvoudige vraag te zijn wordt veel leerzamer dan ik dacht ;)

DC-DC converters, met name de goedkope van bv. Ali, zijn NIET geïsoleerd: dat wil bv. zeggen dat bv. de massa van de ingang en de uitgang aan elkaar hangen. Dan ga je dus dingen kortsluiten in het schema van RES.

Maar dat is op jouw situatie m.i. niet het geval.

Ik dacht dat 230V~ adaptors ALTIJD geïsoleerd zijn, anders hangt wellicht nog iets aan de netspanning... Maar volgens Henk ligt dat nog wat genuanceerder en kun je daar nog problemen verwachten.

Mogelijk heeft dit iets te maken met mijn poging een 24V accupack als 2x12V te laden met twee laders die elk hun eigen (schakelende) voeding hadden. Ik kreeg een foutmelding van de (B6) laders en deze vertikten zo te laden. Melding weet ik niet meer maar dit was mogelijk iets van een "ground fault"

Lucky Luke

Golden Member

Ik denk dat het schema van RES vooral handig aangeeft hoe die diodes op de uitgang zitten, waar Sparky en rew het over hebben.

"handig gelijkrichten" om de dubbele spanning te krijgen gaat niet op een adapter die al DC uitgeeft.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkrichter#/media/Bestand:Switcheable… met de schakelaar dicht verdubbeld de spanning. (Zit in van die oude PC voedingen vaak, dit is dan de 110/220V schakelaar: als je 'm op 110VAC wilt aansluiten wordt dat eerst vedubbeld. Maar het principe werkt uiteraard ook prima op 12 V)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik denk dat ik er meer van begin te snappen. Als je kijkt naar zo'n eenvoudig dc dc printje of een universele li0ion lader zie je inderdaad dat ze aan elkaar hangen.
Maar een schakelende dc adapter is normaal toch geïsoleerd mits fatsoenlijke kwaliteit?
Dat het niet altijd goed of niet gebeurd met goedkoop spul snap ik wel. Als je kijkt naar de opbouw van goedkope adapters, leddrivers, ledlampen, usb laders e.d. dan denk ik meestal, ik ga die niet willen gebruiken ;)
maar in dit geval gaat het om adapters geleverd bij telenet/proximus decoders en modems dus vermoed dat die wel enigsinds degelijk in elkaar zitten.
update, lucky luke posten zijn antwoord terwijl ik bezig was.
Die verdubbelingsschema kan ik dus wel eens proberen met een 12v ac adapter. Die ga ik ook vast eentje hebben liggen of anders vinden nu ik aan het opruimen ben.
Maar welke waarde voor de elco's heb ik nodig? die staan er niet in.
(misschien een domme vraag maar ik leer altijd weer bij op het forum ;) )
update 2, ik kan natuurlijk ook eerst eens wat google voor het antwoord :+

Het is geen kwaliteit maar een keuze, bij grotere vermogens SMPS een (economisch ? ) gedwongen keuze, om de gnd aan PE te hangen i.v.m. lek door het netfilter. Dat is bijvoorbeeld bij PC voedingen zo.

Met volledige informatie zou deze vraag waarschijnlijk redelijk te beantwoorden zijn. Als die er niet is zal dat niet gebeuren. Dat hoeft verder niet erg te zijn, wij komen hier ter vermaak.

Aart, Mijn kennis is nog beperkt van elektronica merk ik maar al te vaak maar ik leer steeds weer bij hier op het forum :)

Met volledige informatie zou deze vraag waarschijnlijk redelijk te beantwoorden zijn. Als die er niet is zal dat niet gebeuren. Dat hoeft verder niet erg te zijn, wij komen hier ter vermaak.

Ik snap niet precies wat je hier mee bedoeld en of je dit nu "sarcatisch" bedoeld of niet.
De vraag is ook eigenlijk niet een uitgebreide uitleg over hoe en wat van waarom ground aan de massa ligt. maar het kwam ten sprake en ik probeerde te begrijpen waar het over ging.

Ik heb ondertussen ook een schema gevonden wat ik kan maken.
https://how2electronics.com/12v-to-24v-voltage-doubler-circuit/
Deze onderdelen ga ik vast hebben rondslingeren en kom ze anders wel tegen bij het opruimen van mijn electronica de komende maanden (een van de doelen van mij voor deze zomer ;) )
Er zijn nog een hoop schema's meer te vinden maar wat complexer te maken. Ik denk dat voor een experimentje dit schema prima is.

Wat Aart bedoelt: laat die twee adapters eens zien waar je dit verhaal mee begon.
Niet rottig bedoeld, maar vaak worden vragen op forums te algemeen gesteld. Met precieze informatie komen we vaak een stuk verder.

Ah, nu snap ik hem ? Het is niet altijd duidelijk uit een tekst op te maken.
Ga eerst de doos met de adapters moeten gaan zoeken.
Ik dacht dat ik de juiste doos had maar blijkbaar toch niet. Wel eentje met 12v adapters maar niet degene met die van Telenet en dezelfde types |:(

Ik zou toch als het even kan een voeding zoeken die een wat hogere spanning kan leveren (bij voorkeur regelbaar) of een DC/DC boost converter gebruiken. Schakelende voedingen aan elkaar hangen lijkt me recept voor ellende.

heb je geen 12V wisselspanning adapter.
Dat maakt het een stuk makkelijker, met een spannings verdubbeling gelijkrichter maak je zo 24 Volt.
Je hebt dan maar één adapter nodig.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 6 augustus 2020 19:27:31 schreef Erik Slagter:
Schakelende voedingen aan elkaar hangen lijkt me recept voor ellende.

Waarom? Ik doe dat al jaren in situaties waar ik een positieve en negatieve spanning nodig heb met een gezamenlijk nulpunt.

Wat maakt dat uit? Tussen de plus en de min heb je dan toch de dubbele spanning? Het nulpunt hoef je niet te gebruiken.

Het probleem wat ik zie (maar misschien niet van toepassing in de praktijk), is dat beide voedingen proberen hun uitgangsspanning constant te houden (versus een platte trafo). Op deze manier lukt dat misschien niet zoals de bedoeling is.

Het probleem wat je ziet is geheel denkbeeldig. :)