Gezocht Thermistor 12K Ohm voor EV TG5 amp

Gezocht Thermistor (NTC) 12K Ohm voor EV TG5 amp.
Of: wie weet het merk en type?

[Bericht gewijzigd door buzzy op vrijdag 7 augustus 2020 14:59:55 (32%)

Deze gaan vaker kapot ja. Dit zijn Vishay NTC's en zijn nagenoeg niet te krijgen in de reguliere handel. Ik bestel ze altijd bij de importeur al vraagt die er ook wel de hoofdprijs voor. Maar ja, altijd nog beter dan je amp weggooien. Ik heb er nog een paar liggen, mocht je interesse hebben.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
blackdog

Golden Member

Hi,

Hoe kan een 12K NTC nu kappot gaan?
In wat voor circuit zit deze?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 7 augustus 2020 19:45:29 schreef Mrtn1988:
Mag het een ander merk zijn?

Niet alle NTC's hebben hetzelfde temperatuurverloop. Deze zit op een extreem moeilijke plaats en daarom wil ik er het origineel in zetten.
De Nederlandse importeur is destijds failliet gegaan. Ik heb Bosch gevraagd. Die willen het apparaat wel repareren. Het wordt dan gelijk helemaal up to date gemaakt een andere weerstand erin en het laat zich al raden een rekening van honderden euro's. De versterker is pakweg 10 jaar oud.
Een auto van 10 jaar laat je bij een defect ook niet in showroomconditie brengen als er een lampje vervangen moet worden. Service hebben ze hoog in het vaandel, dollartekens in de ogen.

Klopt, niet alle NTC's zijn het zelfde. Maar ook niet binnen één merk.

Wat is het type van de 12K NTC van Vishay? Wellicht vind je één met soortgelijke specs van een ander merk. Kun je een datasheet delen van het exacte type van Vishay?

Arco

Special Member

Hoe kan een 12K NTC nu kappot gaan?

Electrodes willen wel eens loslaten. (gesinterde materiaal van een NTC is niet ideaal om electrodes aan vast te maken, vooral de schijfjes hadden er last van)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ze gaan vaker stuk, meestal wanneer ze een aantal keer goed heet zijn geweest. Ze blijven dan laagohmig . Ze zitten met behulp van een klemveer op een aluminium koelblok geklemd. Het gaat om Vishay 2322 641 66123 ntc's. Ik kan ze buiten de importeur om nergens krijgen. Mocht iemand nog een mogelijkheid weten, hou ik mezelf aanbevolen!

[Bericht gewijzigd door DJohnny op vrijdag 7 augustus 2020 20:40:27 (15%)

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Op 7 augustus 2020 20:30:58 schreef DJohnny:
2322 641 66123 ntc's.

Dat lijkt wel op een Philips 12 NC.
Kennelijk liggen er hier een paar duizend op voorraad
https://www.yic-electronics.nl/pdf/Angstrohm%20-%20Vishay/2322-641-661…

Ik heb even voor je gekeken:
NTCLE100E3123*** is een prima vervanger. Bekijk de "RESISTANCE VALUES AT INTERMEDIATE TEMPERATURES" tabellen maar even.

https://www.digikey.nl/products/compare/nl

https://www.oemstrade.com/search/NTCLE100E3123

NTCLE100E3123GB0 is een 2%, dat is die je noemde ook.

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op vrijdag 7 augustus 2020 21:02:58 (13%)

Op 7 augustus 2020 21:00:21 schreef Mrtn1988:
Ik heb even voor je gekeken:
NTCLE100E3123*** is een prima vervanger. Bekijk de "RESISTANCE VALUES AT INTERMEDIATE TEMPERATURES" tabellen maar even.

https://www.digikey.nl/products/compare/nl

https://www.oemstrade.com/search/NTCLE100E3123

NTCLE100E3123GB0 is een 2%, dat is die je noemde ook.

Die komt ook als vervanger bovendrijven als je in google het codenummer intoetst.
Het origineel zit in een vierkant huisje en met een verende klem tegen de heatsink gedrukt. Dat gaat met de druppel NTC's wat lastiger.

Tsja, dat klopt, dat had ik wel gezien. Ik zou daar dan gewoon een klodder koelpasta rond kliederen. Er zijn legio versterkers en voedingen waar een gat in een koelblok is geboord, klodder koelpasta er in en dan z'n 'druppel' ntc.

Perfecte aansluiting bis het niet, maar loopt vast wel los.

Op 8 augustus 2020 07:51:32 schreef Mrtn1988:
Tsja, dat klopt, dat had ik wel gezien. Ik zou daar dan gewoon een klodder koelpasta rond kliederen. Er zijn legio versterkers en voedingen waar een gat in een koelblok is geboord, klodder koelpasta er in en dan z'n 'druppel' ntc.

Perfecte aansluiting bis het niet, maar loopt vast wel los.

Heb je een TG5 wel eens van binnen gezien?
Voor een panelenwisselaar is het wel te doen, maar op componenten niveau iets vervangen, is voor sommige onderdelen een hele toer....

De NTC bevindt zich bij de rode pijl onder het koelblok.

Heb ze regelmatig vervangen bij deze versterkers. Board eruit, lijm van de elcos los halen en daarna de elcos eruit solderen. Dan kun je er prima bij.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Op 8 augustus 2020 16:31:45 schreef DJohnny:
Heb ze regelmatig vervangen bij deze versterkers. Board eruit, lijm van de elcos los halen en daarna de elcos eruit solderen. Dan kun je er prima bij.

Tja, dat was ook mijn oplossing. Ik ga nog wat anders proberen.
Pootjes schoonzuigen, klemveer een beetje lichten en oude NTC er uit halen met bijv een Kleps van Hirschmann. Daarna de nieuwe in de gaatjes en met de kleps weer onder de veer werken.
Ik heb ook versterkers daar zitten de ribben met schroeven op het koelbalkje vastgezet. Schroefjes los, ribbels eraf en je kunt overal bij.
Bij mijn vorige werkgever, zat er altijd iemand van service bij de ontwikkeling een nieuw ontwerp.

[Bericht gewijzigd door buzzy op zondag 9 augustus 2020 10:38:41 (20%)