[BE] Verliesstroomschakelaar valt uit enkel s'avonds ?!

mvdk

Golden Member

Als dat ook nog niets oplevert dan zoek je best een elektricien met megger en/of lekstroomtang.

Die begint eerste met de boosdoener te vervangen.
Daarna zien ze wel verder.
Het is de 30mA die tript. Er staat "de". Dat wekt de indruk dat de zonnepanelen op dezelfde zitten als de natte groepen.
Voorts staat er nergens dat de 300mA tript.
Waarom zit dan dat domotica systeem achter die 30mA?

dit is BE, heb je 230V krachtnet of een 400V net? in het 400V geval is er dus een nul, heb je een nul aarde sluiting valt de aardlek vaak pas uit als de belasting op de nul groter wordt, cq als er dus een groter spanningsverschil optreed tussen aarde/nul. je hebt geen apparaten als boilers die rond 10 uur inschakelen?

stekkers omdraaien of fase nul draaien op automaten laat het probleem ook niet zelden eerder opkomen.

de aardlek vervangen doe ik zelden in deze gevallen, het is maar heel zelden de reden dat de uitval vanwege de aardlek optreed, tenzij er een draad aan het wegfikken is in dat ding. alamatjes is een ander verhaal, vage uitvalklachten is vaak de alamat zelf, 2 groepen draaien om zeker te zijn, soms is het dan ook al weg..

een tijdje terug was er ook een probleem bij mensen thuis, collega's al vaker geweest, niks te meten aan problemen. ik zei toen het weer terug kwam, aardlek al vervangen? nee dus, die werd vervangen en niks meer van gehoord. de 1e keer was er wel een rotte kabel, die had de eerste uitval wel getriggerd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 augustus 2020 16:07:42 schreef testman:
dit is BE, heb je 230V krachtnet of een 400V net? in het 400V geval is er dus een nul, heb je een nul aarde sluiting valt de aardlek vaak pas uit als de belasting op de nul groter wordt, cq als er dus een groter spanningsverschil optreed tussen aarde/nul. je hebt geen apparaten als boilers die rond 10 uur inschakelen?

stekkers omdraaien of fase nul draaien op automaten laat het probleem ook niet zelden eerder opkomen.

de aardlek vervangen doe ik zelden in deze gevallen, het is maar heel zelden de reden dat de uitval vanwege de aardlek optreed, tenzij er een draad aan het wegfikken is in dat ding. alamatjes is een ander verhaal, vage uitvalklachten is vaak de alamat zelf, 2 groepen draaien om zeker te zijn, soms is het dan ook al weg..

een tijdje terug was er ook een probleem bij mensen thuis, collega's al vaker geweest, niks te meten aan problemen. ik zei toen het weer terug kwam, aardlek al vervangen? nee dus, die werd vervangen en niks meer van gehoord. de 1e keer was er wel een rotte kabel, die had de eerste uitval wel getriggerd..

Ons stroomnet is 230V en we hebben geen boilers die dan inschakelen.

Op 7 augustus 2020 16:06:43 schreef mvdk:
[...]
Die begint eerste met de boosdoener te vervangen.
Daarna zien ze wel verder.
Het is de 30mA die tript. Er staat "de". Dat wekt de indruk dat de zonnepanelen op dezelfde zitten als de natte groepen.
Voorts staat er nergens dat de 300mA tript.
Waarom zit dan dat domotica systeem achter die 30mA?

Met de 300Ma hebben we geen problemen. Dus alles bijft werken (stopcontactkringen, koelkast, vriezer, tv, ..). Internet valt uit maar dat heeft dan te maken met het domotica-systeem denk ik. Vandaar misschien dat we ook automatisch door alarminstallatie op de hoogte worden gesteld.

teletask, daar heb ik slechte ervaring mee. een geheel storingsvrij systeem, toen het na 18 jaar ellende was vervangen ja :P

teletask heeft een bus waar een voeding opzit, als die ergens op een groep bijgeprikt zit, dan is de kans dat het alarm ook op die aardlek zit, en dat gaat zeuren na een paar minuten zonder stroom..

als je niemand hebt om uit te meten, zoveel mogelijk uittrekken wat je kunt missen en de koelkast/vriezer achter de 300mA zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Nieuwbouw van 2018 - Alles ingeïnstalleerd door professional

Dan moet er toch een schema zijn van de installatie?

Even de situatie schetsen.

Plaats hier het installatieschema, mogelijks moet u dat opvragen bij de installateur, maar dat moet er zijn.
Alle antwoorden tot nog toe zijn uit kristallen bollen.

Edit:

Dus alles bijft werken (stopcontactkringen, koelkast, vriezer, tv, ..).

Behalve dat domoticasysteem. Het hart van het huis, zit om een raadselachtige reden achter een 30mA...

Het probleem klinkt een beetje als verwisselde nuldraden..

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zou het op TF triggeren (of doen jullie het al op een andere manier)?

IK doe volstrekt nix terzake, mijn waarde :) (en hoe ik al die andere dingen doe komt hier al helemaal niet ter sprake :) ) maar voorzover ik begrijp gebeurt de omschakeling dag/nachttarief wel degelijk per toonfrekwentie (of waarvoor staat die kreet "TF" anders?).

Dan zou je het in de ochtend ook moeten hebben.

Nee, er zal allicht meer ellende getriggerd worden als gebruikers worden bijgeschakeld dan als er gebruikers worden afgeschakeld.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Even de installateur erbij halen.
Mogelijks een losse schroef ergens bij een nul draad waardoor netfilters hun stroom over de aarde laten lopen ipv over de nul. Heb dat al gezien bij grotere industriële installaties.
Dat zou mijn eerste werkje zijn, de zekeringkasten nakijken, schroeven even bijtrekken.
Daarna de aarde en nul uitmeten (de boel meggeren dus eigenlijk) en als volgende stap de apparaten selectief nagaan.
Het heeft toch iets van doen met het omschakelen denk ik dan. En mijn eerste verdachte is ergens een slechte verbinding.
Hoeft daarom ook niet meteen in de 30mA kring te zitten, bijvoorbeeld een slechte nul bij de zonnepanelen kan een stroompiekje geven bij het schakelen. Al zou je daar dan wel verwachten dat er iets gaat heet lopen bij het terugleveren.

Op 7 augustus 2020 17:32:53 schreef big_fat_mama:
[...]

IK doe volstrekt nix terzake, mijn waarde :) (en hoe ik al die andere dingen doe komt hier al helemaal niet ter sprake :) ) maar voorzover ik begrijp gebeurt de omschakeling dag/nachttarief wel degelijk per toonfrekwentie (of waarvoor staat die kreet "TF" anders?).

[...]
Nee, er zal allicht meer ellende getriggerd worden als gebruikers worden bijgeschakeld dan als er gebruikers worden afgeschakeld.

Ok, ik probeer het eendraadschema op te laden hier. Misschien dat dat enige verduidelijking brengt.
Opgelet : Is een BELGISCH schema (dus goedgekeurd in België)

Eéndraadschema.pdf

mvdk

Golden Member

Schema is duidelijk. Waar je mee kan beginnen, of beter, de installateur laten beginnen, is al die domotica voedinkjes omzetten. Voor mij is het volstrekt onduidelijk waarom die dingen achter een 30mA moeten zitten.

Edit: uit het schema blijkt niet ondubbelzinnig wat het binnenkomende stroomstelsel is, een drieleider of een vierleider systeem. Anders gezegd: 230V tussen de fasen, of 230V t/o van de nul. Zitten er op die 4polige 300mA diff vier draden aan beide zijden?

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 7 augustus 2020 19:30:36 (38%)

Zoek het niet te ver. Het tijdstip van uitschakelen wijst bijna zeker op impulsen van openbare verlichting en nachttariefmeters.
Vervang die 30mA door een ander merk en uw probleem is opgelost.

als het reactie op TF is, dan zou het elke dag hetzelfde tijdstip zijn, minus een paar minuten. aardleks die op TF reageren heb ik nog niet gehad..

er zit ook zoveel op die 30mA zeg, regenwaterpomp, warmtepomp, elektrische radiator, screens, ventilatie, kelder wcd's, oven en alle andere keuken apparaten. snap niet dat men in BE dit normaal vind zoveel op 1 30mA aardlek, en dan noem ik alleen nog de notaire aardlek storing veroorzakers. ik tel 24 groepen achter 1 aardlek 30mA, tegen 18 groepen achter de 300mA aardlek, de installateur is geen professional in mijn boekje..

vaatwas maakt ook kans, die zet je immers ook dagelijks aan rond dezelfde tijd en is dan klaar tegen dezelfde tijd, wat best eens 10 uur kan zijn..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 7 augustus 2020 20:08:03 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 augustus 2020 19:20:10 schreef mvdk:
Schema is duidelijk. Waar je mee kan beginnen, of beter, de installateur laten beginnen, is al die domotica voedinkjes omzetten. Voor mij is het volstrekt onduidelijk waarom die dingen achter een 30mA moeten zitten.

Edit: uit het schema blijkt niet ondubbelzinnig wat het binnenkomende stroomstelsel is, een drieleider of een vierleider systeem. Anders gezegd: 230V tussen de fasen, of 230V t/o van de nul. Zitten er op die 4polige 300mA diff vier draden aan beide zijden?

Heb net even gekeken en er zitten 3 draden. Nu is het vol spanning afwachten tot 21h45 ....

Op 7 augustus 2020 19:58:32 schreef testman:
als het reactie op TF is, dan zou het elke dag hetzelfde tijdstip zijn, minus een paar minuten. aardleks die op TF reageren heb ik nog niet gehad..

er zit ook zoveel op die 30mA zeg, regenwaterpomp, warmtepomp, elektrische radiator, screens, ventilatie, kelder wcd's, oven en alle andere keuken apparaten. snap niet dat men in BE dit normaal vind zoveel op 1 30mA aardlek, en dan noem ik alleen nog de notaire aardlek storing veroorzakers. ik tel 24 groepen achter 1 aardlek 30mA, tegen 18 groepen achter de 300mA aardlek, de installateur is geen professional in mijn boekje..

vaatwas maakt ook kans, die zet je immers ook dagelijks aan rond dezelfde tijd en is dan klaar tegen dezelfde tijd, wat best eens 10 uur kan zijn..

Even nagevraagd bij enkele vrienden die ook net gebouwd hebben, weliswaar met andere installateurs. Die hebben ook maar 1 zekering 30 Ma en zelfs met meer groepen erop. Ik heb hier bij ons nog nooit iets anders geweten dan 1 zekering 30 Ma. Dus ik denk wel dat mij installateur wel op de hoogte is van wat mag en kan. Hier in België dient het gekeurd te worden door een extern orgaan (erkend door onze overheid) en die hebben alles zonder probleem goedgekeurd.

je hebt dus een oud krachtnet, 2 fasen op een 230V wcd. best raar, want in het 1 draad schema staat 5 aderige voeding 16mm2.

nu moet ik wel zeggen dat er op de groepen veelal geen moer zit, maar een algemene groep heeft veel meer wcd's erop zitten hier in NL.

ik blijf er echter wel bij dat dit een recept voor vele storingen gaat worden. door de hoeveelheid apparaten heb je nu eenmaal een standaard al aanwezig lekstroom. er hoeft maar een beetje bij te komen om de aardlek te triggeren. ik zou dan ook diverse groepen achter de 300mA aardlek zetten, dat zitten ze nu ook al, maar van de 30mA af dus :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nog even dit. De technische ruimte, dus de zekeringkast etc... bevinden zich in de kelder.

Vermits 50mA dodelijk blijkt, heb ik nog nooit een 300mA geplaatst en op de meer dan honderd geplaatste 30mA heb ik nog nooit een probleem gehad. Als hij niet in blijft, fout opzoeken en herstellen.
Geen enkel toestel(of de som van) mag een 30mA doen trippen.

Op 7 augustus 2020 20:12:15 schreef bouwkunde:
Even nagevraagd bij enkele vrienden die ook net gebouwd hebben, weliswaar met andere installateurs. Die hebben ook maar 1 zekering 30 Ma en zelfs met meer groepen erop. Ik heb hier bij ons nog nooit iets anders geweten dan 1 zekering 30 Ma. Dus ik denk wel dat mij installateur wel op de hoogte is van wat mag en kan. Hier in België dient het gekeurd te worden door een extern orgaan (erkend door onze overheid) en die hebben alles zonder probleem goedgekeurd.

Jij hebt abnormaal veel achter die 30mA hangen. Nu is het niet uitzonderlijk om een 30mA als hoofdaardlekschakelaar te hebben, maar jij hebt wel al die domotica en andere elektronica achter een enkele 30mA wat best een factor kan zijn in dit probleem, de spreekwoordelijke druppel dus. Een AREI-keuring is een veiligheidskeuring geen functionele.

Verder heeft die discussie hierover geen zin, je zal de reden van uitval moeten localiseren via de suggesties in de posts hierboven.

Op 7 augustus 2020 20:30:46 schreef kongking:
Vermits 50mA dodelijk blijkt, heb ik nog nooit een 300mA geplaatst en op de meer dan honderd geplaatste 30mA heb ik nog nooit een probleem gehad. Als hij niet in blijft, fout opzoeken en herstellen.
Geen enkel toestel(of de som van) mag een 30mA doen trippen.

In 'eenvoudige'conventionele installaties niet, maar bij gebruik van FO's, PV omvormers en grote hoeveelheden elektronica mag je problemen verwachten.

Op 7 augustus 2020 20:30:46 schreef kongking:
Vermits 50mA dodelijk blijkt, heb ik nog nooit een 300mA geplaatst en op de meer dan honderd geplaatste 30mA heb ik nog nooit een probleem gehad. Als hij niet in blijft, fout opzoeken en herstellen.
Geen enkel toestel(of de som van) mag een 30mA doen trippen.

pardon?? zet maar eens een tv/hifizaak met 15 groepen op 1 30mA aardlek, die klapt er uit! apparaten met randaarde hebben netfilters, die geven een X lekstroom. teveel samen op een aardlek en je hebt een storing te pakken.

vergeet ook niet de jaargetijden factor, buiteninstallatie heeft in de natte koude tijd doorgaans een lagere isolatie weerstand. dat kun je niet aan met 24 groepen achter een 30mA aardlek.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En ja hoor ... 21h41 ... de 30Ma springt er weer uit. Pfff. Er staat dus totaal niets op van enige gebruikers. Moet dus echt te maken hebben met overgang Dag/nacht.....

Ondertussen nog 2x om 21h51 en 22h01. Nu effe weer rust ... heel raar. Heb nu de Astroklok wven uitgeschakeld ...

[Bericht gewijzigd door bouwkunde op vrijdag 7 augustus 2020 22:40:48 (26%)

Je zou kunnen beginnen om de inverter van de zonnepanelen uit het net te trekken, dan weet je dat het daar aan ligt of juist niet.
Vervolgens alle domotica systemen stroomloos te maken, dus daar ook de stekker van uit.
Op die manier werk je systematisch op zoek naar de mogelijke oorzaak van het probleem.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Heb je dit probleem plots of na een wijziging van de installatie?

Op 7 augustus 2020 22:03:58 schreef Martin V:
Je zou kunnen beginnen om de inverter van de zonnepanelen uit het net te trekken, dan weet je dat het daar aan ligt of juist niet.
Vervolgens alle domotica systemen stroomloos te maken, dus daar ook de stekker van uit.
Op die manier werk je systematisch op zoek naar de mogelijke oorzaak van het probleem.

de PV zit achter de 300mA aardlek..

ik zou denken dat je in een huis anno 2018 gebouwd geen buitenlampen met een vsa meer hebt, anders was dat een goede kanshebber. maar idd maakt de buitenverlichting de meeste kans, beregening installatie toevallig en tuinverlichtingsnoeren die los door de tuin liggen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 7 augustus 2020 21:48:56 schreef bouwkunde:
(...) Heb nu de Astroklok wven uitgeschakeld ...

Welke groep is dat?

Dat soort info kan helpen om uw probleem te leren begrijpen.

Edit: wat schakelt die klok allemaal?

Kijk, die Domotika box is feitelijk een blackbox, voor ons althans.
Er staan codes bij, heeft u een lijst met betekenissen van die codes?
Zou u die hier ook neer kunnen zetten?

Ik kan me voorstellen dat het vragen om al deze info een beetje ongemakkelijk gevoel geeft, dat we in uw persoonlijke omgeving indringen.
On the other hand, u komt vragen, er zijn hier mensen met glazen/kristallen bollen, maar hoe meer info, hoe meer we u van dienst kunnen zijn.

Die astro klok heeft vermoedelijk een hele rits contacten, en het helpt echt om erachter te komen wat die allemaal schakelen.
Volgens het schema heeft de buitenlamp niets met de klok te maken, maar klopt dat?