phantom power bij mengpaneel

Hallo allemaal,
mijn vraag gaat over "Yamaha MG24/14FX" mengtafel,
waarom phantom power moet aanstaan voor dynamiek microfoons? (anders werken de microfoons niet!)
heeft iemand heir ervaring mee?
bij voorbaat bedankt

Het ziet er nogal standaard uit;

Het gedrag is niet normaal; om wat voor dynamische microfoon(s) gaat het precies ? Zit er niet verderop iets actiefs tussen ?

@Aart,
Hoi aart bedankt voor je reactie, het gaat om:
microfoon SM 58/ Sennheiser e835
die komen via Stagebox (Whirlwind MS-16-0-NR-050) bij mengtafel binnen.

Bij de genoemde microfoons is de spreekspoel vrij van aarde en dan doet fantoomvoeding feitelijk niets aan het signaal. Sommige (goedkope) XLR microfoons hebben om ze te laten werken met een onsymmetrische kabel, een doorverbinding in de micro van pen 2 of 3 naar aarde (die hoort in de plug van het snoer). Dan is fantoomvoeding vaak funest.
Zijn al je kabels symmetrisch uitgevoerd?
XLR male naar XLR female, afscherming in beide pluggen op pen 1
de twee signaal aders, komen op de pennen 2 en 3.
De behuizingen worden doorgaans niet met aarde verbonden
Andere kabels met slechts één ader zijn niet geschikt voor een symmetrisch systeem, ook al werkt het soms.
Als er verkeerde snoeren bij zitten, maak ze dan in order anders blijf je kloten en dat gebeurt meestal als je tijdgebrek hebt.
Op het blokschema heb ik ook een opmerking. De jack ingangen voeren vrijwel nooit fantoomspanning en zijn eigenlijk bedoeld voor apparaten op lijnniveau.
In het echte schema is het wel correct

Zoals ik het begrijp is het probleem dat de microfoons NIET werken zonder fantoom, terwijl dit inderdaad standaard dynamische microfoons zijn, die dat wel zouden moeten doen. Ik kan daar geen niet-gezochte enkele verklaring voor bedenken.

Aanvullende informatie kan zijn;
- Heeft het wel normaal gewerkt of ziet u de tafel en kabels vandaag voor het eerst ?
- Zijn er andere symptomen ? (vervorming, levels, bijgeluiden .. )

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 7 augustus 2020 19:17:25 (29%)

@buzzy,
bedankt voor je reactie,
ik denk dat kabels zijn wel symmetrisch uitgevoerd dus dit zijn gebalanceerde XLR male naar XLR femal.

@Aart,
inderdaad de probleem is waarom moet phantom power aanstaan als je gewoon dynamische microfoons gebruik.
ik werk pas twee weken met dit tafel maar ik hoor ook van collega's dat fantoom moet altijd aanstaan.
zelfde microfoons met bij behorende kabels werken op andere mixer normaal zonder fantoom.
vorige keer toen ik instrument op aansluit gaf die wel een fout(vervorming)
toen moest die instrument op andere groep waar geen fantoom aanwezig was.

op de handleiding staat:
(houd er rekening mee dat de fantoom ingeschakeld KAN blijven
zonder probleem bij het aansluiten op gebalanceerd
dynamische microfoons)

alsnog ik snap niet waarom zou het niet zonder kunnen werken!

Er staat dat de fantoom ingeschakeld kan blijven. Dat levert geen schade op. Maar bij dynamische microfoons hoeft dat niet, die hebben helemaal niks aan die fantoom voeding.
Heb je geconstateerd dat ze zonder fantoom niet werken? Of denk je dat alleen maar?

@KlaasZ,
dynamische microfoons werken niet zonder fantoom, waarom?
dat is de vraag.

Dynamische microfoons werken wel zonder fantoom. En als ze het niet doen dan is er iets verkeerd aangesloten. Of het is geen dynamische microfoon.

Ik had je trouwens ook een vraag gesteld: zelf geconstateerd of denk je het alleen maar?

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op vrijdag 7 augustus 2020 21:54:01 (24%)

Op 7 augustus 2020 21:50:39 schreef KlaasZ:
Dynamische microfoons werken wel zonder fantoom. En als ze het niet doen dan is er iets verkeerd aangesloten. Of het is geen dynamische microfoon.

Ik had je trouwens ook een vraag gesteld: zelf geconstateerd of denk je het alleen maar?

De genoemde types SM58 en E845 zijn wel degelijk symmetrisch uitgevoerde dynamische microfoons.
Dar neemt natuurlijk niet weg, tenzij dat iemand ze voor wat anders gemodificeerd heeft, maar dan is dat absoluut op de verkeerde plaats gebeurd.

UH ja, maar symmetrisch zegt niets over het wel of niet nodig hebben van fantoom. Een dynamische microfoon hoort gewoon zonder te werken, punt.

Condensatormicrofoons kunnen over het algemeen niet zonder.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.