P1 splitter maken?

Is er hier niemand die zelf een P1 splitter heeft gemaakt?

Zoals ik het begrijp is het niet letterlijk alleen de draden aftakken naar een tweede rj12 connector.

Ik heb op internet 1 uitleg gevonden van een reguliere splitter waarbij bij de slave de 5v onderbroken is. Dit werkt echter niet.

Ik hoop een schema te zien te krijgen waarbij ik zelf iets kan fabriceren.

Alvast bedankt!

Op 7 augustus 2020 18:23:37 schreef sanscorp:
Is er hier niemand die zelf een P1 splitter heeft gemaakt?

Zoals ik het begrijp is het niet letterlijk alleen de draden aftakken naar een tweede rj12 connector.

Ik heb op internet 1 uitleg gevonden van een reguliere splitter waarbij bij de slave de 5v onderbroken is. Dit werkt echter niet.

Ik hoop een schema te zien te krijgen waarbij ik zelf iets kan fabriceren.

Alvast bedankt!

Wat is een P1 splitter, haalt die de pee van de een?

Dsmr, dus P1 poort op een slimme meter.

Doe je inspiratie uit de P1 Companion Standard

Schema op de laatste pagina. In basis moet je tot 5 P1 lezers op 1 P1 poort moeten kunnen zetten.

Dat is op zich mooi, maar ik zie zo snel even geen onderdelen staan.

Is dat een opto coupler, diode en weerstand die ze afbeelden?

Zo veel verstand heb ik er helaas niet van...

Arco

Special Member

Als het een 5v poort is, kun je 2 tot 3 optocouplers in serie zetten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi,

Waarom zou je het willen splitten?

Maar los daarvan, het is gewoon een transistor uitgang. Daar kun je alles mee.

Ik heb een stand-alone WiFi module gemaakt voor de DMSR-V5. Dit draait inmiddels al 7 maanden zonder externe voeding in mijn meterkast. Interesse? ik heb nog 2 PCB's liggen...

https://www.circuitsonline.net/forum/view/148130

Omdat ik voor nu domoticz data nog niet kan importeren in P1 monitor wil ik ze even naast elkaar laten draaien.
A om te kijken of P1 monitor iets is voor mij en B zodat ik op mijn gemak dan eens in databases kan duiken en evt. een import kan doen op p1 monitor.

Heb net voor 25 euro van een tweaker een rs232 to LAN variant gekocht.

De tweede rpi komt dan ook niet in de meterkast maar misschien later op een vm / docker.

Allemaal dingen waar ik bijzonder weinig verstand van heb dus moet mij daar ook op inlezen.

Met die splitter dacht ik snel klaar te zijn wat ik wel gunstig vond, maar dat viel tegen.

WiFi doe ik liever zo min mogelijk, waar mogelijk is alles bedraad hier.

Maar goed, je kan er alles mee is overstated want zo ff een kabeltje splitten werkt niet :)

Heeft iemand dan een idee wat ik moet gebruiken?
Zal zo ook het document even verder doorspitten.

Rechtstreeks aansluiten op de splitter (straight) met een zelf geknepen straight kabeltje werkte in ieder geval niet. Vandaar de vraag hier :)

Het betreft inderdaad een 5V lijntje. Van alle onderdelen die ik heb liggen er geen opto couplers tussen. Haha

[Bericht gewijzigd door sanscorp op vrijdag 7 augustus 2020 20:27:21 (13%)

De splitter is het probleem niet, waarschijnlijk is die RS232 to LAN niet (direkt) geschikt voor een P1, want zo een P1 heeft nogal een set afwijkende signalen.

Op 7 augustus 2020 19:39:31 schreef Mrtn1988:
Hoi,

Waarom zou je het willen splitten?

Maar los daarvan, het is gewoon een transistor uitgang. Daar kun je alles mee.

Ik heb een stand-alone WiFi module gemaakt voor de DMSR-V5. Dit draait inmiddels al 7 maanden zonder externe voeding in mijn meterkast. Interesse? ik heb nog 2 PCB's liggen...

https://www.circuitsonline.net/forum/view/148130

Beste Mrtn1988, ik heb interesse in zon module. Ik zie zo niet hoe ik een DM kan sturen. Heb jij interesse om één module te verkopen en zou jij mij een bericht kunnen sturen?

Mvg

Op 7 augustus 2020 20:25:14 schreef sanscorp:
Heb net voor 25 euro van een tweaker een rs232 to LAN variant gekocht.

Ah, dat heb ik dus ook gemaakt, P1 naar ser2net.

Op 7 augustus 2020 20:53:16 schreef dvid:
[...]
Beste Mrtn1988, ik heb interesse in zon module. Ik zie zo niet hoe ik een DM kan sturen. Heb jij interesse om één module te verkopen en zou jij mij een bericht kunnen sturen?
Mvg

Hoi, ik heb niet echt een module, alleen de PCB, dus zelf nog even in elkaar solderen. Het is ook work-in-progress. Het is nog niet 100% foutloos ofzo. Lukt je dat?

Op 7 augustus 2020 21:09:39 schreef Mrtn1988:
[...]

Hoi, ik heb niet echt een module, alleen de PCB, dus zelf nog even in elkaar solderen. Het is ook work-in-progress. Het is nog niet 100% foutloos ofzo. Lukt je dat?

Beste Mrtn1988,

Ik vermoed dat mij dat wel gaat lukken. Leuk projectie voor het najaar ;)

Maaruh, hoe kan ik die splitter het beste maken dan? :)

Op 7 augustus 2020 21:16:17 schreef sanscorp:
Maaruh, hoe kan ik die splitter het beste maken dan? :)

De uitgang is gewoon een open collector. Omdat je die met een weerstandje omhoog moet trekken is het signaal geïnverteerd. Zet je daar weer een transistor achter dan draaj je het weer om en dan kun je het zo de RX van een uC invoederen. Je kan meerdere transistoren aansluiten op de data uitgang, zo split je ze.

Op 7 augustus 2020 21:12:46 schreef dvid:
[...]

Beste Mrtn1988,

Ik vermoed dat mij dat wel gaat lukken. Leuk projectie voor het najaar ;)

Ik heb net bij mijn favoriete PCB boer een quote aangevraagd voor PCB inclusief assemblage.

Ik zal volgende week de resterende printjes even opsnorren. Mijn mail staat wel in mijn profiel, mail maar ff, stuur ik je de BOM, ik heb namelijk geen voorraad componenten meer.

Op 7 augustus 2020 21:42:08 schreef Mrtn1988:
[...]
De uitgang is gewoon een open collector. Omdat je die met een weerstandje omhoog moet trekken is het signaal geïnverteerd. Zet je daar weer een transistor achter dan draaj je het weer om en dan kun je het zo de RX van een uC invoederen. Je kan meerdere transistoren aansluiten op de data uitgang, zo split je ze.

[...]
Ik heb net bij mijn favoriete PCB boer een quote aangevraagd voor PCB inclusief assemblage.

Ik zal volgende week de resterende printjes even opsnorren. Mijn mail staat wel in mijn profiel, mail maar ff, stuur ik je de BOM, ik heb namelijk geen voorraad componenten meer.

Het mailadres is niet openbaar staat vermeld, of kan ik deze elders/anders inzien?

Op 7 augustus 2020 21:44:53 schreef dvid:
[...]

Het mailadres is niet openbaar staat vermeld, of kan ik deze elders/anders inzien?

Nu wel

Dus 2x een bc547 pakken, 2x collector aan collector van P1 uitgang, emitter naar 2 apparaten, en de base dan?

Op 7 augustus 2020 22:20:05 schreef sanscorp:
Dus 2x een bc547 pakken, 2x collector aan collector van P1 uitgang, emitter naar 2 apparaten, en de base dan?

Niet compleet, maar zoiets:

Twee keer een basis parallel is GEEN goed plan: Stel de ene transistor is wat warmer dan de andere. De bassisspanning is dan lager dan de andere. De stroom die hij opneemt zal dan voornamelijk door deze warmere transistor lopen. Ik zou zeggen: Zet een weerstandje in serie met de basis.

Dit schema inverteert de signalen. Als dat de bedoeling is: prima. Maar Zoniet, dan zou ik even een extra weerstand-tor-weerstand toevoegen om de boel nog eens te inverteren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hi Rew, dat inverteren is inderdaad de bedoeling. Die weerstandje in serie op de basis is inderdaad beter, was wat snel met dit uittekenen...

Twee extra 1k weerstanden kosten je de kop ook niet :P

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op zaterdag 8 augustus 2020 08:49:28 (17%)

De rs232 naar usb (FTDI) hoeft niet geïnverteerd te worden, de ea232 naar lan wellicht wel, maar dat weet ik niet zeker.

Op 8 augustus 2020 08:52:14 schreef sanscorp:
De rs232 naar usb (FTDI) hoeft niet geïnverteerd te worden, de ea232 naar lan wellicht wel, maar dat weet ik niet zeker.

Klopt, bij een aantal FTDI chips kun je het signaal softwarematig omgooien...

deze heb ik al jaren in gebruik.
Past in een kastje van Reichelt
Heb ook nog wel een print over.
Bij deze schakeling gekruiste kabels gebruiken

[Bericht gewijzigd door knutsel10 op zaterdag 8 augustus 2020 11:53:14 (20%)