Domoticz offline / update

hey hey, ben nieuw hier en vandaag men raspbarry pi 4 aangekomen (Slimme Meter Domoticz Starter Kit met Raspberry Pi 4)
Via netwerk scan programma heb ik het ipadres maar geeft direct weer dat domoticz offline is. Hdmi kabel heb ik nog niet daar ze me zeiden dat deze perfect via ip te benaderen was...

Iemand die mij wegwijs kan maken hoe en wat ik moet aanspassen en hoe.
Moet nog veel leren over de raspberry maar is al direct een slechte start als ze deze leveren met oude software (denk ik )

Thx

Shiptronic

Overleden

Vul je na het IP adres ook het poort nr in? voeding voor raspbery Pi kan minimaal 2A leveren ? kan je een screenshot posten van je browser melding?

Heb je een link van de kit die je gekocht hebt?

Deze: https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-domoticz-starter-met-raspberr… ?

Manuel: https://www.sossolutions.nl/blog/handleiding-slimme-meter-kit/

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 7 augustus 2020 22:08:04 (11%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

idd is dat setje.

dus volledig van kaartje met software tot voeding
op men pc krijg ik pagina niet bereikbaar en op men ipad dit

Shiptronic

Overleden

Raspberry opnieuw gestart en daarna IP adres gecheked?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

yep

was eerst 192.168..162 en nu 161

Shiptronic

Overleden

Heb je nog een spare SD kaartje ?, dan zelf domotiz erop flashen

Bij je screen shot mist alle info, Url ed.

Jammer dat die site niet ergens de Image aanbied om te flashen :(

een immage is er blijkbaar niet meer, dus instaleren : https://sancla.com/domoticz/raspberry-pi-4-with-domoticz/

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 7 augustus 2020 23:14:22 (24%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

was ik ook al aan het denken, via putty geraak ik er blijkbaar ook niet in als ik youtube filmpje volg.

Shiptronic

Overleden

SSH geprobeerd ? Dom van mij, Putty = SSH

Dat word nieuw kaartje en zelf instaleren ben ik ban voor. morgen in het zonnetje op de tuin tafel :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 7 augustus 2020 23:46:11 (80%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

TS, ik neem maar aan dat je rpi gewoon goed draait, ook voordat je Domoticz erop zette. Vragen die bij me opkomen:
- Hoe werk je nu als je geen hdmi kabel hebt? SSH moet je aanzetten via raspi-config, en daarvoor heb je een terminal nodig. Hoe doe je dat?
- Install van domoticz doe je ook via een terminal (curl -L install.do....), of heb je dat anders gedaan?
- Heb je domoticz eerder geinstalleerd gehad, of is dit een verse install? Dus geen update?

Status van domoticz kun je zo controlleren, en evt herstarten:

code:


sudo service domoticz status
sudo service domoticz start

...in een terminal dus. Ik verwacht dat je een error melding krijgt als je de service probeert te starten. Interessant is die melding.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Shiptronic

Overleden

TS heeft er een voor geïnstalleerde kaart bij gekocht. OS en Domoticz staan dus al op de kaart, ook zijn in Domoticz ook al 2 sensoren toegevoegd.

1 kaartje erin
2 netwerk kabel erin
3 voeding erop

Meer zou niet nodig moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 8 augustus 2020 13:35:18 (24%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

HDMI monitor aansluiten en kijken of er iets gemeld wordt over VNC (en IP-adres). Normaal staat dit aan bij een verse Raspian install, zodat je m.b.v. VNC viewer een 'remote desktop' sessie op je PC kunt maken. (je hebt dan geen monitor aan de raspi nodig (wordt wel 'headless raspi' genoemd).
Als je naast je HDMI monitor ook nog een usb-keyboard in je Raspi prikt worden de mogelijkheden om het probleem te vinden groter.
Je kunt daan eerst op zoek gaan naar een evt. netwerk-probleem, en vervolgens domoticz onder de loep leggen. De screenshot met "Domoticz niet bereikbaar" betekent m.i. dat het station genaamd Domoticz (= de geconfigureerde naam van je raspi) niet reageert zoals je PC verwacht..., dus een verbindingsprobleem of een verkeerd reagerende raspi. Wat doet een ping naar de raspi?
Kortom eerst keyboard en monitor aansluiten, en browser opstarten. Als domoticz draait op je raspi moet je het dashboard met die browser kunnen vinden op 127.0.0.1:8080.
Stap voor stap uitzoeken wat er wel/niet werkt is de aangewezen manier om verder te komen.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hdmi kabel heb ik nog niet daar ze me zeiden dat deze perfect via ip te benaderen was...

Als hij eenmaal goed en wel opgestart is, ja, dan wel... Voor debugging en evt. herinstallatie is een "plaatselijk" scherm en klavier onontbeerlijk. Dat scherm hoeft overigens niet per HDMI, er zijn ook andere manieren om een scherm aan te sluiten.

Dat een nieuw apparaat niet de laatste versie van de software heeft is niet zo ongebruikelijk, overigens. Terwijl het apparaat in opslag of distributie zit evolueert de software immers verder. Normale volgorde is dus uitpakken, aansluiten, starten, update.

@hierboven: VNC en 'remote desktop' zijn Windows-termen, in Unix-achtige omgevingen is het leven veel simpeler. Vraagsteller weet de weg, trouwens: een ssh-sessie, bv. met putty.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 11 augustus 2020 04:56:41 (13%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 11 augustus 2020 07:39:33 schreef bprosman:
SSH staat tegenwoordig volgens mij per default DISabled :
https://phoenixnap.com/kb/enable-ssh-raspberry-pi

Klopt.
Kun je met raspi-config aanzetten.

Ik zou de pi Bakery (dit is een sdkaart maak en configuratie programma voor headless pi's) proberen je kunt dan je sdkaart configureren.
Voor een vast ip adres en vnc en ssh enabled.

Als je dit met een vers kaartje doet blijft de originele goed.
En kun je met deze lekker aanknooien.

Half off-topic:

Ik draai Domoticz op een Synology NAS en heb heel af en toe dat deze compleet is gestopt en niet benaderbaar meer is.
Als ik de Domoticz app vervolgens weer lokaal opstart gaat het weer lang goed.
Wat kan hier de reden van zijn?

Is er voor het programmeren van events middels de interface blokjes een goede en niet al te ingewikkelde online Nederlandse tutorial/work around die jullie adviseren?

Sine

Moderator

Domoticz is gewoon wonky genoeg dat het de helft van de tijd crashed bij opstarten.

Een 'service domoticz restart' trekt hem dan weer vlot.

T-sec kun je me daar eens meer info over geven? Heb ook een synology nas hier draaien :)

Wel handig denk om een script te hebben wat checked of Domoticz wel draait, ik doe het zelf op PID nivo, en nooit nodig, OS crashed eerder dan Domoticz, maar op hun forum kun je ook scripts vinden die het op service nivo doen, check iets op poort 8080, if not then restart.

Backup staat standaard uit, kun je wel via een script "online" doen op een andere server.

Probeer SD/USB sticks te vermijden bij de PI's, draaien toch aan gort, probeer USB disk, SSD, EmmC te gebruiken voor de langere termijn.

Alles met een knipoog ;-)
Sine

Moderator

Ik heb een best aardige domoticz setup jaren op een 16G sandisk kaartje van de action gedraaid. Nooit problemen met corruptie van OS kaartje of database gehad.

Tegenwoordig draai ik homeassistant vanaf een oude SSD, dat is robuuster en sneller, zeker over de USB3 van de PI4

De SD kaart raakt corrupt als je de RPi hard uitschakelt, zoals afgelopen week toen we ineens in het donker zaten na een flinke onweer klapper. Gelukkig is de kaart nog ok deze keer, maar automatisch opstarten van Domo was er niet bij.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 15 augustus 2020 10:55:04 schreef lowdriver7:
T-sec kun je me daar eens meer info over geven? Heb ook een synology nas hier draaien :)

Als je “Domoticz voor Synology” binnen Google zoekt vind je aardig wat leesvoer en work-arounds. Heel spannend is het allemaal niet. Mogelijk heb je wat aan deze link om mee te starten. Handig als je ook de P1 poort van je slimme meter wilt uitlezen.
Domoticz vind automatisch alle domotica in je netwerk, zo kon ik vrij makkelijk mijn HUE hardware koppelen.

Het enige wat ik dus nog beter wil leren kennen is de programmering van events middels de interface blokjes.
Mocht iemand nog een goede link naar een tutorial weten dan houd ik mij aanbevolen.

De SD kaart raakt corrupt als je de RPi hard uitschakelt

Ook dat idd, maar ik heb hier 3x Domoticz, 1x EmmC (Orange PI3) en dat werkt het beste, 1 via 2.5inch usb disk, werkt ook wel lekker, en 1 via sdcard en dat ding is voor de lange termijn wel een ramp, heb ook usb stickjes geprobeerd, elke 3 mnd image terug flashen, en dan werkt het wel weer ff, en dat is voor de huiskamer, denk 150 schakelingen p.d. elk stopcontact in huiskamer uniek geschakeld, ventilatie gebaseerd op luchtverontreiniging etc.

Wel wat gezeik geweest met de nieuwe versie van Domoticz icm Glibc versie, m.a.w. we moesten over naar debian buster om de nieuwe versie werkend te krijgen, wel grappig zaten op dat Domoticz forum een beetje te zeiken over de gang van zaken, hele topic verwijderd ;)

Alles met een knipoog ;-)
Sine

Moderator

Op 17 augustus 2020 19:15:42 schreef flipflop:
maar automatisch opstarten van Domo was er niet bij.

Nee, dat lijkt een beetje 50/50

hey hey hier ben ik weer,

Domoticz is upgedate en kan ik terug benaderen via pc, gsm,...

P1 poort staat sinds Vrijdag open na 5x te moeten bellen naar fluvius....

Nu weet ik niet of de poort echter direct open staat of pas na max 72u ??

In mijn domoticz bij hardware de slimme meter ingesteld maar bij apparaten nog niks zichtbaar .... ???

Moet ik nog iets aanpassen of ben ik nog iets vergeten ??

heb hem effe terug af gezet daar er staat (Schakel deze optie niet aan voor apparaten die niets ontvangen!)

Op 23 augustus 2020 12:30:14 schreef lowdriver7:
In mijn domoticz bij hardware de slimme meter ingesteld maar bij apparaten nog niks zichtbaar .... ???

Gebruik je toevallig chrome als browser? -> Werkt niet, gebruik firefox.
Heb ik me ook 2 avonden op rotgezocht bij/met een kennis van me.

Op 17 augustus 2020 19:15:42 schreef flipflop:
De SD kaart raakt corrupt als je de RPi hard uitschakelt, ... Gelukkig is de kaart nog ok deze keer, maar automatisch opstarten van Domo was er niet bij.

Na een unclean reboot start domoticz gewoon never nooit fatsoenlijk op, heb ik (nog) niet uitgezocht waarom.
Na een nette reboot van de RPI doet ie het wel altijd.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.