Beste oplossing voor het laden van 3 of 4x 18650 Cell

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb ondertussen een flinke collectie nog zeer bruikbare 18650 cellen liggen en nog een aantal nieuwe die meer dan 3300mA/H zijn.

Ik wil een setje van 3 stuks in serie hebben en een setje van 4 in serie.
De cellen zijn getest op capaciteit en zijn uitgezocht op gelijkheid.

Nu zijn er voldoende printjes te koop met een BMS systeem tot wel 6 stuks van deze cellen de de lading tussen de celeln verdeeld en de kortsluitstroom ondermeer begrenzen.
Mooi en aardig! maar ik vind geen laders die de 3 of 4 cellen in serie kwalitatief goed kunnen laden.
De 1 cell printjes die alles voor hun rekening nemen zijn voldoende te koop en daar heb ik het een en ander ook van op voorraad.

Maar nu een lader die drie of vier celen in serie goed doet, en nee ik bedoel geen losse lader, die heb ik al en dat is een BTC-3100.
De cellen komen namelijk vast in een stukje meetapparatuur, max ontlaadstroom rond de 1,2-Ampere.
Wat voor oplossingen gebruiken jullie, als je 3 of 4 cellen in serie hebt staan?

Plaatje van de twee 18650 cel houders.
https://www.bramcam.nl/Diversen/18650-Lader-01.png

Dank vast voor de info.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik heb bij Nkon de fiets-acculaders gekocht. Die gebruik ik voor een 4S opstelling en voor de goedkope aftreksels van Sony NP-F accu's die voor videolampjes en dergelijke gebruikt worden in AV-land, omdat de goedkope klote-ladertjes die je erbij krijgt niet alleen onveilig zijn, maar een 5-6 Ah-accu ook maar erg langzaam vol krijgen bij net aan 600 mA (vooropgesteld dat die waarde klopt... het staat op de lader, maar die is zo discutabel als de pest).

Met zo'n fietslader gaat het veel beter.

Ik heb er wat over geschreven op m'n site:
http://www.m-voorloop.nl/techn-sony-np-f970-snelladen.html

https://www.nkon.nl/charger-38/overige/bikebattery.html

EDIT: na nog eens lezen, maar even voor de duidelijkheid toegevoegd: de 4S configuratie bevat wel een simpel BMS-printje...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
blackdog

Golden Member

Hi weardguy, :-)

Nooit aan gedacht om bij fiets spul te kijken, ik heb wat op een bestellijstje gezet bij nkon, zodat ik het kan gaan testen.

Dank,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 7 augustus 2020 22:32:09 schreef blackdog:
Maar nu een lader die drie of vier celen in serie goed doet, en nee ik bedoel geen losse lader, die heb ik al en dat is een BTC-3100.

[offtopic]Hoe bevalt die lader? Ik heb 'm ook (hopelijk origineel) maar vooralsnog alleen voor NiMH's gebruikt. Die laad alles wat mijn Maha C9000 niet meer pikt, nog wel gewoon op. Maar ook na een paar cycli blijft de Maha het vertikken (te hoge interne weerstand), dus echt betrouwbaar zijn de cellen daarna nog steeds niet.[/offtopic]

Omdat ik nog niet echt aan de 18650 cellen die ik op voorraad heb ben toegekomen, weet ik ook niet of mijn printjes geschikt zijn. Ik heb o.a. een driehoekig printje met een coax voedingsaansluiting maar de gegevens erover zijn zoals met meer China spul, erg beperkt.
Maar voor laden van meer Ion cellen in serie gebruik ik voorlopig nog mijn B6 kloon. Allebei mijn 80W versies zijn stuk... mijn 50W versie werkt nog prima. Maar is zoiets wel wat je zoekt? Want ik neem aan dat je wel bij hobby-laders gekeken had?

In de RC hobby wereld is ook van alles te koop.
- Geen ervaring mee trouwens..

joopv

Golden Member

Ik heb ook van deze 18650 cel houders. Uit China laten komen. Maar ik heb gemerkt dat de interne bedrading en contact veren van ordinair ijzerdraad zijn gemaakt. Daar heb je echt last van bij hoge (ont)laadstromen.

Mocht er nog iemand interesse hebben in afgedankte laptop accupacks dan heb ik nog een stapeltje liggen.

Voor drie: deze

voor vier: deze

Ik heb de eerste de beste genomen, Degene die ik gevonden had voor 4S is zeker niet geschikt voor een 1P configuratie....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

houd er rekening meer dat u BMS geen laadcontroller is. dus het moet ook in die voedingen zitten?.
hetgeen REW toont, die heb ik helaas gehad uit china.
zijn al opgeblazen, ALLEMAAL binnen de week

dit is zijn 2de link lader. ik betaalde 15€:

persoonlijk zou ik een 4S kabel naar buiten brengen en zo een externe balance lader gebruiken. die heb ik nu akl 3-4jaar en die blijven goed werken.
https://www.aliexpress.com/item/4000175404127.html
https://www.thanksbuyer.com/image/cache/data/201311/27143/1385548776-1-750x750.jpg
deze kan je helaas niet inbouwen want ze trekken de accu leeg dan. maar ze laden wel aan 1A en doen cel per cel

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
blackdog

Golden Member

Hi,

Dank voor de antwoorden!

Wat mij opvalt is dat er geen makkelijke complete oplossingen zijn, dus BMS en lader als printje.
Dus wat b.v. fcapri laat zien en welke in dus ken van de race autotjes e.d. is niet echt handig om een meetinstumentje te gaan laden door technische beperkingen.

Om het zelf te ontwikkelen is hier geen tijd voor, maar ik had wel al gezocht naar wat de grote Chipbakkers allemaal hebben op Lithiumm-Ion laad gebied.
Ik kwam vrij snel uit bij de MAX745 series, zie pdf link hieronder.

www.bramcam.nl/Diversen/MAX745.pdf

Dit is een laadcontroler met mooie eigenschappen, staat reeds op mijn bestellijstje. :-)

Dit betekend niet dat ik klaar ben hiermee, misschien heeft een van julie nog andere handige oplossingen?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Je zit met hetzelfde probleem als ik had ;) Het zijn leuke accu's die lithium dingen, maar het zeer correct laden is al een klus op zich.

Ik snap niet helemaal wat het voordeel is van die MAX745 ten opzichte van een losse fietslader bijvoorbeeld, behalve dat je aan je meetapparaat vervolgens elke adapter met voldoende spanning en stroomcapaciteiten aan kan sluiten in plaats van die fietslader.

Ik vind het zelf bijvoorbeeld best apart dat dat chipje geen aansluitingen heeft om elke cel apart in de gaten te houden.

Succes in ieder geval ;) Ik ga komende week kijken of ik een poging kan wagen te interfacen met een BQ20Z60, hopen dat er geen wachtwoord in zit en hopen dat alleen de BQ20 resetten en vervangen van de cellen voldoende is om een 450 euro kostende accu weer tot leven te wekken...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
blackdog

Golden Member

Hi weardguy,

Het mooie van de MAX745 is dat ondanks dat het al een oud type is het wel een precisie lader is.
Je kan hem heel mooi instellen op de Cellen die je gaat gebruiken.

Dat hij geen ingebouwde BMS heeft klopt, maar dat wist ik al van te voren, los ik wel op met een BMS printje als het mee zit.
De spullen waar ik mee wil gaan experimenteren zijn nu onderweg en ik vermoed dat het een mix gaat worden van wat ik heb besteld.

Verder heb ik ook nog even de datasheet van de TI laadcontrolers doorgenomen, duidelijk een moderner product, maar ook een stuk complexer.
Daar ga ik in ieder geval geen tijd voor vrij maken om dat uit te zoeken.
Op pagina 15 van de datasheet staat het "voorbeeld schematje", dat is complexer dan de schakeling die gevoed moet worden *grin*
Dit is geen kritiek maar een beetje te veel van het goede, voor mijn toepassing.
TL/Analog Devices hebben ook een paar van die complexe IC, en na een snelle blik besloten dat dit ook te complex was voor mijn toepassing.
Wel mooi dat dit nu allemaal beschikbaar is.

Maar atuurlijk lees ik wel graag je bevindingen van de TI laad IC's waarmee je gaat experimenteren. :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Deze week waren wat printjes binnen gekomen voor het laden van een aantal cellen voor een test apparaatje waar ik mee bezig ben.
De vier cellen die ik voor het testen gebruik zijn uitgezocht op gelijkheid binne 2% zover dat mogelijk is met mijn BT-C3100 lader.

De cellen heb ik in serie gezet in mijn 18650 batterijhouder voor vier cellen en daarna met mijn Active Load ontladen met een stroom van 2-Ampere.
Dit gedaan tot ongeveer 3V per Cel.

Daarna het hier getoonde printje aangesloten na het te hebben geconfigureerd voor 4 Cel gebruik.
De voeding voor het printje komt uit de Rigol voeding die staat ingesteld op 19,5V en kan max 2,5-Ampere leveren.

Links ligt het printje met de Rigol voeding aangesloten op de blauwe ontkoppel condensator.
De uitgang van het printje gaat door de 10-Ampere aansluiting van de U1272A DMM en de rechter meter meet de de spanning van de vier cellen in serie.
Na en half uur laden ging ik de cellen meten en ik zag aa nde stroom meter dat het een beetje rommelde.
Bij het meten per cel trad er nogal wat variatie op, dit kwam niet overeen met met ik met de BT-C3100 lader lader gezien had.
De cellen zijn bijna niet te draaien in de houder door de hoger veerdruk ook het verwijderen van die cel die een wat hogere spanning gaf op de batterij klemmen en het herplaatsen gaf geen echte verbetering...
Daarna goed wezen poetsen van de Cel en de veercontacten en de cel weer terug geplaatst, BINGO!
De balance was hersteld.
De les die mij geleerd werd is dat een toch flinke contact druk geen rede is voor een betrouwware laag Ohmige verbinding.
Vooral omdat je met kleine tolleranties werkt betreffende het laden.

https://www.bramcam.nl/Diversen/18650-Lader-02.png

.
Wat verder nog opviel is dit, het laadprintje word toch wel vrij warm, niet echt heet maar ik zal het printje wel gaan koelen als ik het ga toepassen.
De onderzijde is mooi vlak van het printje, dus het kan goed tegen een metalen deel worden gemonteerd een stukje isolatie materiaal is nodig en
dan kan je de solderingen aan de bovenzijde doen.

Vlak bij het LEDje op de print zitten nog twee gaatjes voor de signalerings LED die je extern kan plaatsen.
Ik heb de print bestudeerd en denk dat de LED op de print dan verwijderd moet worden, wat een klein klusje is.

Voor het precies testen van het printje zal de stroommeter er tussenuit moeten, de bedradings weerstand samen met de verlies weerstand van de meter,
gooien de precisie van dit printje het raam uit. :)

Als dat allemaal gecontroleerd is, komt de BMS aan de beurd en dan ga ik meten hoe goed die werken en wat de verliezen daarvan zijn.

De cellen zijn ondertussen nu vrijwel vol, er loopt nog 77mA en de hoogste spanning is 4,1993V en de laagste is 4,1980V

Laters weer meer en voor nu ziet het er goed uit en weet nu dat ik niet op de houders vertouwen kan, dat wordt solderen daar ik hier niet puntlassen kan.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Het zijn leuke accu's die lithium dingen, maar het zeer correct laden is al een klus op zich.

Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Zoals ik het nu zie is een te hoge spanning tijden het opladen funest dus opladen tot ca 4,1V per cel lijkt me een veilige waarde.

Een ander probleem lijkt me de accu met een te grote stroom laden maar als je geen haast hebt en je daar een lage waarde voor neemt dan lijkt me dat ook veilig.

Wat ik me alleen nog afvraag als je voor een 3S configuratie met BMS er gewoon continu 12V opzet zodat je 4V per cel hebt of de accu dan ooit vol raakt ( aan de 4V/cel) en of dat schadelijk is om de accu continu onder spanning te hebben staan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi benleentje,

Ik had nog nooit iets zelf gefabriekt voor het laden van deze cellen.
Je kan ook een LM317 nemen met een simpele stroombegrensing.

Verder heb ik hier twee stekker adapters voor deze cellen liggen, één voor drie cellen en de andere voor vier cellen,
dan hoef je alleen nog maar een BMS toe te voegen en je bent klaar.

Alleen kan je met die stekkervoedingen niet de spanning instellen en ook niet de laadstroom, ze zijn beide 1-Ampere die ik hier heb.
Met het door mij gebruikte printje kan ik zowel de celspanning van het geheel alsook de stroom over een groot bereik instellen.

Dus de celspanning kan ook op de 4.1V worden ingesteld zoals jij ook al aangaf.

Het laadcircuit met de MAX745, als het aan de ingang wordt losgekoppeld trekt ongeveer 18uA uit de cellen als ze vol zijn.
Op zich OK, maar voor langere tijd ongebruikt denk ik daar nog over na of ik daar rekening mee moet houden.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Over die 4,1V had Rew wel eens iets geschreven, de leverduur is dan een stuk langer en voor de capaciteit maakt het wel iets uit maar niet zo erg veel.
Welke laadprint heb je nu gebruikt heb je daar een link van? IK wil 2 18650 in een robotauto zetten en gewoon de accu's erin laten zitten en ze zo op kunnen laden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi benleentje, :-)

Hier twee links voor het de printjes die ik hier ook heb.

Deze heeft een wat lagere prijs.
https://www.aliexpress.com/i/32947349151.html

Hier heb ik ze aangeschaft en het duurde iets meer dan 2 weken voor ik ze binnen had, wat dus snel is.
https://nl.aliexpress.com/item/4001271985854.html?gps-id=pcStoreNewArr…

Dit is alleen een lader schakeling en die ga ik gebruiken met een ander printje wat de BMS is, deze dus:

https://nl.aliexpress.com/item/4000595956316.html?spm=a2g0o.productlis…

Mijn toepassing komt niet boven de 2,5-Ampere uit, dus ik ga de twee laag Ohmige meetweerstaden op het printje vervangen door ee nwaarde die voor mij meer geschikt is.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.