Samsung UE40F7000 loopt vast na vele menu-commando's

Het betreft hier het toestel waar ik begin dit jaar een topic over startte ivm HDMI poorten die niet werkten.

Na het chipje te vervangen dat die HDMI afhandeling doet is alles weer koek en ei op dat vlak.
Omdat ik mijn goeie oude vertrouwde Loewe in mijn werkplaats verkocht heb (tegelijk met de centjes een bak spijt erbij gekregen), deze maar even in gebruik genomen.

Het valt me op dat die elke keer vast loopt als je verschillende menu-commando's geeft. Op zich is dat werkbaar, eens alles is ingesteld is dat geen probleem meer. Echter bij de commando's in het smart-portaal doet hij precies hetzelfde.

Je kan dan nog een commando geven met de AB, rood ledje knippert, maar er gebeurt niks meer. Stekker uit en in is de enige mogelijkheid dan nog.
Zet je de boel in standby, gaat beeld en geluid weg, maar schakelt niet uit (Samsung logo blijft verlicht).

Heb heel de boel al eens via gebruikersmenu naar factory settings gezet. Is iets beter, lees: je kan meer commando's geven voor hij vastslaagt, maar het issue blijft.
Hij wordt ook niet traag ofzo, gewoon bom vast.

Laatste beschikbare software staat erop.

Kent iemand dit issue?
tnx
Gert

Je moet automatische update altijd uitzetten als alles goed werkt. Updates die automatisch worden geïnstalleerd zonder jouw medeweten ruïneren soms helemaal je smart gedeelte, zodat je tv uiteindelijk niet meer werkt. En vaak kun je ook niet meer terug naar de vorige versie van je tv. Geloof me ik heb al vele televisies gerepareerd en oude tv's worden allemaal zo bewust onbruikbaar gemaakt. Soms wordt tv zo trager gemaakt en ook verdwijnen apps zomaar. Bij sommige modellen kun je ook het verdwijnen van de update van de smarthub (samsung)_ dit niet eens tegenhouden ook al heb je dat uitgezet (D,E series samsung), maar ook LG doet dit en Philips ook. Helaas maar waar.
Als dit wel een hardware fout is zou ik eens kijken of een ander moederbord het kan oplossen. Zoek dan op een gebroken scherm type van de F series, vast wel te vinden ergens.

*hier heb ik geen app voor nodig

De tv is een afdankertje geweest dat ik aanvankelijk voor het scherm wou bewaren. Bleek het scherm niet te passen voor de beoogde tv. Daarom ben ik maar eens gaan kijken wat er mis was. Omdat ik zo'n bloedhekel aan Samsung heb, was het dan aanvankelijk de bedoeling die maar als leen-tv te bewaren. In België werkt toch bijna iedereen met settopbox, dus moest de HDMI poort functioneel zijn.

Je begrijpt aan die uitleg dat herstelling me niet meer als een tientje mag kosten. Daar is al 2,5€ van weg voor de HDMI chip.

Samsung en software, daar heb ik ervaring legio mee met hun smartphones. Precies daarom haat ik die jongens zo hard.

Maar goed, na de herstelling viel het me ook al op dat die af en toe vast liep. Plots kwam er een pop-up op het scherm dat er nieuwe software werd geïnstalleerd bij in stand-by zetten. Kon dus alleen maar beter gaan dacht ik. Niet dus...

Een nieuw moederbord plaatsen gaan we dus sowieso niet doen, tenzij het effectief niet meer dan 10€ ofzo kost.
Dan mocht hij toch nog goed werken, qua beeld is hij om te huilen. Kunstmatige opgefokte kleuren bah.

Als niemand precies kan lokaliseren wat er misloopt, zoek ik me ergens terug een Loewe voor weinig en hang die terug in de plek.

Mijn werkplek is in een kelder. Die Loewes hebben een mooie internet en DVB radio app aan boord. Sinds Telenet besloten heeft analoge FM van de kabel te halen kan ik dergelijk systeem wel gebruiken.

Samsung heeft dat ook, maar geluid lijkt nergens naar en die dingen lopen tot dusver ook vaak vast.

RAAF12

Golden Member

Dat je zo'n hekel hebt aan Samsung vind ik merkwaardig. De perceptie van een merk wordt blijkbaar gekleurd door je ervaringen met kapotte TV's en smartfone's. Heb je ook een favoriet merk?

Op 4 augustus 2020 22:00:46 schreef RAAF12:
Dat je zo'n hekel hebt aan Samsung vind ik merkwaardig. De perceptie van een merk wordt blijkbaar gekleurd door je ervaringen met kapotte TV's en smartfone's. Heb je ook een favoriet merk?

Niet noodzakelijk met die twee dingen an sich... Kleine bloemlezing? Hier gaan we... Ik zal een beetje chronologisch mijn ervaringen met de drie sterren uitleggen...

Jaren 90 tv's. Om te beginnen slechte elco's rond de TDA4600 voedings ic, met de kilo's defect voor hun 10e verjaardag. Verticale afbuiging in toestellen vanaf 91 tot pak em beet 97? TDA3654 uit het hoofd... Bij Philips gebruikt in de 2A,2B,FLX.X,.... Tenzij de terugslagelco slecht was ging die ic niet noemenswaardig veel stuk. Bij Samsung slecht ingesteld, werd veel te heet, dus elke twee jaar defect. Reactie Samsung België: dat is normaal, geen oplossing mogelijk, plaats een grotere koelvin. Dan hield hij het een half jaartje langer uit.

10 jaar geleden 5 exact dezelfde PC beeldschermen. 4 zijn 26 maanden na productiedatum op typeplaatje, maar zijn slechts 23 maanden geleverd. Krijgen quasi allemaal tegelijk het issue dat ze hun ingangsbron (VGA, HDMI) niet meer selecteren. Alle 4 omgeruild. De 5e is speciaal besteld geweest en dus iets jonger. Krijgt hetzelfde issue ook, maar is dan effectief 26 maanden geleverd. Waarborg voorbij.
Ik kijk die monitor na en blijkt toch iets sofwarematigs te zijn. Op een Koreaans forum dankzij een vertaalprogramma te weten gekomen dat dit een bewuste bug zou zijn. Koreaan had hiervoor een tooltje geschreven dat middels een HDMI met netwerkfunctie kon ingeladen worden. Monitor hersteld, dus bewijs was er.

Omdat toen niks anders werkte met een bepaalde functie van de handsfree in mijn wagen heb ik een Galaxy S3, S6 en 2x een S8 gehad.
De S3 werd na een firmware update zo heet dat hij tijdens een handsfree gesprek een brandplek op mijn been heeft gezet (stak tijdens autorijden in mijn zak). Leek een "bugje" te zijn. Duurde uiteindelijk 4 maand voor hiervoor een update kwam. Gsm was al lang doorverkocht toen.
Een S6 waarvan de verkoopsstunt de eenvoud in de menu's bleek te zijn en het ontbreken van bloatware. Klopt, tot hij zijn eerste grote firmware-update kreeg. Terug de ingewikkeldere menu's en bloatware. Bijgevolg: de batterij was zelfs na een factory restore niet meer in staat om de dag door te komen. De dag voor die update was dat wel zo. Na net geen 2 jaar van de hand moeten doen omdat hij het einde van de werkdag niet meer haalde. Ik ga natuurlijk niet investeren in een nieuwe batterij in zo'n onding. Per slot van rekening krijgt een Samsung maar 2 jaar firmware-updates en 3 jaar beveiliging-updates. Die laatste was naar goeie Samsung gewoonte nog maar twee keer, dus je liep hopeloos achter op beveiligingsniveau.
Twee S8en die oa op GPS vlak een totaal eigen leven gingen leiden.
Je kreeg bij dat ding een VR bril cadeau. Na de eerste grote firmware-update opnieuw zelfs na factory restore was het niet meer mogelijk 2 films na elkaar te zien in dat ding wegens platte batterij en gloeiend heet worden.

Samsung LCD panelen:
40 en 46" 3D LCD's van begin van de "teenies" . Geregeld uitval van SR blocks waardoor je horizontale lijnen krijgt. Elke Loewe met SL151 chassis en een 40 of 46" paneel van Samsung krijgt ermee te maken.

Hun curved panelen: massa's backlight problemen na een tijd.

Omdat ze niet in staat zijn degelijke OLED schermen te maken gaan ze QLED als marketing term invoeren om de klanten te misleiden.

enz
enz
enz
enz

Ik heb een bloedhekel aan een merk dat "duurzaamheid" een pan gebakken lucht vindt. Hun marketeers kunnen een dozeke kiekenstront voor een goudblok verkopen. Geweldig aggressief vind ik zoiets.

Wat ik als favoriet merk zie, ik neem aan in tv land dan?
Ik ben altijd voor Philips gewonnen geweest tot het QFU drama. Het feit dat ze kort nadien voor materiaal van 4+ jaar niks meer leverbaar hadden heeft me van hun weggeduwd.
Ik kijk er voorzichtig naar terug, want sinds TPV de touwtjes in handen heeft is het wat mij betreft terug de goeie kant aan het uitgaan.

Daarom ben ik mijn oude 2e favoriet Loewe eens gaan uitspitten. Die hebben best gek dure dingen in hun catalogus staan, maar hun tv's zijn best goed te noemen. Op die enkele met zeer zwakke Samsung panelen na. Ondanks hun faillissement en nieuwe eigenaar hebben ze toch nog toestellen die in 2014 zijn uitgekomen nog software-updates gegeven. Netjes toch?
Leuk om aan te werken en hun eigen chassis zijn vrij storingsvrij vind ik.

RAAF12

Golden Member

Dan heb je een langere historie met Samsung dan ik. Een nieuwe S3 ging bij mij 3 jaar mee, zonder problemen, uiteindelijk vervangen wegens een barst in het scherm. De opvolger, een S6 deed het drie jaar zonder morren. Maar toen begon er iets hoorbaar te knisperen in de telefoon als die beeld aan het opnemen was. Blijkbaar een accuprobleem. Hij doet het nog steeds en gebruik hem af en toe om auto's uit te lezen via de bedrade USB aansluiting. Inmiddels is mijn vaste telefoon een 2 jaar oude Oneplus 6. Ik denk er nu over om een smartfone met FLIR cam te kopen de https://nl.hardware.info/nieuws/72741/cat-s62-pro-rugged-smartphone-he…
Verder heb ik een prima Samsung TV de KS8000 uit 2016. https://tweakers.net/televisies/samsung/series-8-ks8000_p488453/review…
Vier jaar oud en geen problemen mee. Ik hoop er nog lang naar te kunnen kijken!
Ik heb wel het idee dat die nieuwere Samsungs TV's wat minder beeldkwaliteit bieden voor meer geld.

Onze nieuwe Samsung smart tv had vergelijkbare klachten, tot aan volledige crash met reboot aan toe en uiteindelijk min of meer "bricked".

Monteur laten komen, binnen garantie gelukkig, die constateerde dat de watchdog 4 keer aangesproken geweest was terwijl de tv inmiddels al zeker 50 keer gecrasht was.

Afijn, moederbord was dus defect en na uitwisselen werkt de tv voortreffelijk. Voor mij, ondanks dit akkefietje niks anders dan Samsung tv of telefoon...

Ben niet zo happy met Samsung, met name witgoed is echt bagger. TVs redelijk en telefoons wel aardig, zeker niet zo goed als mn appel.

Arco

Special Member

Ik heb divers spul van Samsung gehad, nooit problemen...
Ik heb nu nog een lcd-tv van ze.

Enige nadeel van Samsung lcd was dat ze in het A-klasse segment een van de grootste energieslurpers waren (enkele jaren terug)
Men heeft toen nog geprobeerd een zuinige Eco versie te maken, maar daar was het beeld zo beroerd van dat men dat maar heeft gestopt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Samsung zat toen stiekum nog in het B-segment. Door zich niet te hard te verroeren zijn ze automatisch in het A-segment terecht gekomen langzamerhand. De bouwkwaliteit hangt daar ergens onderin, de features ergens iets hoger. Althans, zo schat ik het in.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zoals Maarten het zegt zie ik het ook:
Ze hebben tegenwoordig de beste, meeste en nieuwste features. Elk jaar schreeuwen ze zowel voor hun phones als voor hun tv's van de daken dat ze weer met dàt nieuwtje komen waar iedereen op zit te wachten en dat een upgrade toch wel echt nodig gaat worden...
Tsja als je zo'n bedrijfsfilosofie hebt, heb je er echt baat bij dat je "oude" producten zo snel mogelijk naar het recyclagecentrum verbannen worden.

Zo ben ik na de affaire van al die Samsung Galaxy's toch maar overstag gegaan voor een Appeltje. Je heb lang niet alle features die zo'n Samsung biedt, maar wat ik nodig heb en wel degelijk gebruik is aanwezig en belangrijk: het werkt ook echt altijd.
Hoewel ik toegeef dat het batterijtje van mijn 1,5 jaar oude Xs max nu toch ook geen 3 dagen meer meegaat, maar toch nog 2...

RAAF12

Golden Member

Zelfs Apple maakt zijn accu's niet zelf. Ik meen dat ze zelfs een tijdje terug de boel bedonderd hebben met een software 'update' die de cpu liet throttlen om zo de slechter wordende accu te verbloemen.

https://www.theverge.com/2020/7/13/21322867/apple-iphone-batterygate-t…

Voorlopig kijk ik nog wel even naar mijn Samsung KS8000 was ook geen goedkoop ding. Meen dat ie iets van 1700 euro was....

Ik ben eigenlijk toch wel fan van Samsung, omdat ik het nu eenmaal een mainstream merk vind en daardoor er makkelijk goedkoop onderdelen van te vinden zijn. Kwalitatief hebben ze erg mooie tv's gemaakt vind ik zelf, zo weet ik nog dat ik de series met glazen/metalen voet en perspex doorzichtig randje en hoogglans tv/s erg mooi vond en nog vind. Ik heb nl een UE46D500 met mediabox een 2e leven met alleen met nieuwe backlight gegeven. Goed moederbord ook wat niet vaak defect gaat i.i.t de beruchte D5700 /6200 en met veel slechte panelen! De UE B series serie en oudere LCD hadden ook een lichteffect soms in het toestel wat ik zelf erg fascinerend vond en nergens zag bij andere gangbare merken. Met de goedkopere E series vond ik het merk wel afdoen aan afwerking, het zijn zwarte saaie bakken met goedkope voeten soms en slechte voedingen met gele elco's in de EH series zonder smart opties. Daar is in de smarttv's vaak een duurdere voeding ingezet en betere elco's . De F series hebben mooie chroom gespoten kruisvoeten (duurder en grotere voorgaande modellen vaak ook soms) die weer trendy/ sexy eruitzien maar de goekopere J series daarentegen vind ik echt een wafelgebakken tv. Erg dunne KWETSBARE kast met wafelmotief ook en heel slecht en dun frame, heel korte schroefjes NOG wel. Echt bezuinigd op alle materiaal kosten. De panels is een ander verhaal, fabrieksinstellingen met voorinstellingen is zo onnatuurlijk, de witbalans is vaak te blauw , altijd te veel kleurverzadiging met teveel rood in de huidskleur, en dynamisch contrast (maakt met name harde uitgebeten gezicht contouren te hard) en de film voorinstelling is ook te geel vaak. Bij elke tv regel ik deze dan ook opnieuw in vaak in de fabrieksinstellingen op een eigen witbalans kleurinstelling, die ik zelf het beste vind. De laatste nieuwe Samsung die ik nu heb is echter een heel mooi toestel om te zien, met echt metalen dunne rand en voet ook, en het beeld is echt het mooiste van alle tv's die ik heb, dat komt door het panel dat erin zit, en met name het rood is echt heel mooi dieprood en intens, zoals ik nog nooit eerder heb gezien. Deze tv is de enige die ik niet hoefde aan te passen het beeld is echt schitterend mooi, de witbalans en de gezichtstinten, ook al is standaard na fabrieksreset alles veel te fel, maar de grote massa selecteert altijd op dit soort harde instellingen denk ik in de winkel. De ue43ku6400s die ik nu dus heb als laatste model heeft ook een supersnelle tizen smart interface en die werkt ook snel. Ook als je tv pauzeert op youtube of zo, gaat ie verder daar waar je gebleven bent. Hij sluit de tv ook af met een gesimuleerd dichtklappen van het beeld, net zoals vroeger bij sommige beeldbuistv's een puntje of lijnen inklapten. Is wel leuk gedaan maar... ik vraag me af of er daarmee ook niet andere 'lijntjes' gesimuleerd kunnnen worden, WANT deze tv heeft nl een rare panelfout, die zich in een van de 2 keren opstarten zich manifeerst als groene of rode lijnen vaak met halfrasterbeeld. EN die ik nog steeds NIET heb kunnen diagnosticeren echt. Dus zeer waarschijnlijk ook weer een panelfout ook en dat is bij veel Samsung vaak het grootste defect en afschrijven van toestel vaak, en dat betekent dus ook slecht voor t milieu uiteindelijk met veel onnodig chemical waist. En deze tv is nog geen 3 jaar oud!!!

Maar de webbrowser is eindelijk wat sneller, maar ondersteunt toch veel videocodes nog niet goed of maar half met beperkingen en dat haat ik echt van Samsung. De smartphones zijn meestal wel goed, ik heb wel eens een goedkope THL telefoon gehad maar echt geloof me die chinezen kunnen ook echt alles nog goedkoper en ook vaak slechter maken, zo waren in die goedkope telefoon de essentiele knopjes echt bagger en ook de videochip en lcd gaf problemen al na een korte tijd, dus wat dat betreft is Samsung wel beter soms (zeker met de AMOLED nog voor Apple dat had). Apple vind ik ook niks, echt ego electronica met de I ervoor, het is echt voor mensen die niet weten hoe een telefoon/tablet werkt en geen structuur kunnen maken of hebben van zichzelf, en niet goed een technisch onderlegd zijn, de beperkingen in menu en het ontbreken van de terug knop met het zielige moeizame pijltje terug en ontbreken van verdere knoppen vind ik ronduit beperkend in de bediening. Ook de menu's kun je niet verder aanpassen en ook bij de oudere toestellen is de foto en panoroma functie beroerd slecht. Mijn buurvrouw had laatst een Iphone 5 geloof ik en ik dacht nou eens even kijken een echte dure Apple (!!) maar die camera maakte elke keer 10 foto's in een soort kort filmpje, maar hoe nou daaruit een fotot te kiezen was mij onduidelijk. Ook hun hardware is slecht ontworpen met name de laptops, ziet er altijd wel heel mooi sjiek uit maar technisch worden al die te dunnen laptops zonder koelgleuven dus heel slecht gekoeld en die Imacs beeldschermen met pcs's erin ook vaak te heet en dat betekend altijd na een paar jaar onherroepelijk videobord processor kapot==) dus vervangen want repareren is dan te duur (expres ook want dat moet van Apple zodat klant eerder weer nieuw product koopt). Helaas is dit een sluwe bedachte Amerikaanse marketing verkoop techniek die ook Samsung nu hanteert en andere grote merken want duurzaamheid is echt totaal geen verkoop argument. Die Samsung tv die ik nu heb is niet open te maken zonder schade, er zitten geen schroeven meer in maar staaldraadjes die je weg moet duwen en de kap is ook nog in de hoeken vastgekit met siliconenkit !! Dat kan echt niet, maar ze doen het gewoon, mensen vinden het mooi een kap of back zonder schroefjes!!! Maar alle nieuwe telefoons zijn ook al bijna zo gemaakt : GEPLAKT en soms waterdicht daardoor SOMS!!! Glas als achterkant ook, mooi maar wel erggg breekbaar. maar je kan daardoor zelf de batterij niet meer vervangen om het toestel een 2e leven te geven! Nog duurder dan een tv is een smartphone en dat zegt toch wel hoe stom het geselecteerde publiek is dat altijd maar denkt dat het duurste toestel het beste is en met 3 of zelfs 5 camera's moet opvallen (ook zo decadent nu) en je met een oude Samsung of Apple je als dom wordt bestempeld ofzo ? Wie is er nu slim bezig hier... juist: de fabrikant en de consument volgt door de reclame toch wel! En die wordt steeds suffer dommer door al die microgolven overal. ook de reclame van Coolblue is zo gericht op jou, of die van wat vind jij ? Alsof jij het niet zelf kan weten want je bent dom toch wat weet jij nou, wij zijn de Experts.... en we hangen het ook nog voor je op ... want dat kan je vast ook niet zelf... (zou ik ook niet doen want die dunne grote tv breekt al tijdens transport vaak bij ruwe handjes al menigmaal gebeurd nl...)

Alsof je naar achterkant gaat zitten kijken !! Maar erger het repareren willen ze expres ontmoedigen , zo dat je als geen kennis hebt en je denkt, ach laat ik eens kijken of ik t zelf nog kan maken, je gegarandeerd de tv beschadigd en vaak kapot maakt (Zo heeft Philips de cof tabs, net op de plaatsen zitten waar je de clipjes hebt zitten van de kap, zet je daar dus een schroevendraaier op dan ga je door deze flexband chips heen en is je dure 50inch tv panel dus total loss... Ook Philips is niet meer wat het was... hoewel hun beeld kwaliteit vaak wel natuurlijker is en de Ambilight een leuke extra feature is die mij toch wel weer aanspreekt... maar die chipsets van Philips QFU series zijn net kookpplaten met keramieken (!! ) koelplaten erop... funest voor de processor op den duur. Die komen dan vaak ook los. Maar goed, ik repareer het liefste oudere modellen, want die zijn vaak toch beter ontworpen qua duurzaamheid (en ook de panels zijn vaak beter bestand tegen stoten, strepen en andere kwalen van moderne panels). Maar toch ben ik negatief soms, echt vaak ook depressief over de grote merken werelwijd, zij vormen een grotere bedreiging voor het milieu en klimaatprobleem denk ik dan de eigen nationale overheden... en de EU is daarin echt maar heeel marginaal bezig geweest met een paar kleine standaardjes voor stekkers en adaptertjes en zo maar verder.... waarom moet er elk jaar een nieuwe smartphone of tv komen? Wij veranderen toch zelf ook niet elk jaar van auto, fiets en woning? Oh ja die electrische fiets is ook zo'n opgedrongen fenomeen....

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Samsung ontmoedigt het repareren helaas ook door geen schema's beschikbaar te stellen, zelfs niet van televisies. Ze volgen dus het voorbeeld van Apple, maar bij Apple lekt er regelmatig nog wat uit omdat die met contract manufacturers werken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Van de oude modellen heb ik juist wel bijna schema's op t net kunnen vinden, maar vaak zijn het uniforme documenten met weinig extra info soms. De oudere schema's hadden soms nog echt meer info met zoekbomen om hardware fouten te repareren, in de latere service schema;s staan vaak soms onzinnige features uitgelegd die niemand gebruikt.

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Teveel informatie is altijd goed. Probleem is dat ze en paar jaar geleden toch gestopt zijn met schema's/

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedoel je echt helemaal > nee toch > Dus van mijn laatstgenoemde tv is er geen docu meer te vinden>? Onderdelen nrs en zo en panel info toch nog wel ?

*hier heb ik geen app voor nodig
RAAF12

Golden Member

De ue43ku6400s die ik nu dus heb als laatste model...
WANT deze tv heeft nl een rare panelfout, die zich in een van de 2 keren opstarten zich manifeerst als groene of rode lijnen vaak met halfrasterbeeld.

Ik bekijk het beeld van deze TV regelmatig en de fout die je beschrijft herken ik niet. Het is geen toprange TV van Samsung uit 2016, te zien oa. aan de kast en het 50Hz scherm maar voor het geld geeft ie een mooi plaatje! Hij wordt voornamelijk gebruikt voor open net uitzendingen via glasvezel.

Arco

Special Member

Op 8 augustus 2020 01:05:11 schreef Bart64:
...

Ik zou de tekst wat fatsoeneren. Deze lettersoep gaat niemand lezen... (regels van 3000+ karakters is niet normaal)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Jij hebt het gelezen en wie geinteresseerd leest zowiezo wel. Mijn verhaal is inderdaad het langste dat ik ooit hier geschreven heb. Maar is ook een betoog voor duurzamere producten.

*hier heb ik geen app voor nodig

Het wordt hier wel een beetje offtopic, maar op zich maakt het niet uit... Mijn probleem is min of meer opgelost hoop ik: heb een nieuw projectje klaarliggen in de vorm van een Philips Android. Als die in orde geraakt zal er rap een swap volgen :9~ .

Ik heb toch heel je statement doorgenomen, Bart, en eigenlijk zeg je precies hetzelfde wat ik van Samsung vind.
Natuurlijk, wat is “tevreden” zijn van een bepaald merk. Als jij zegt dat je een schitterend tv toestel hebt staan dat na 3 jaar al paneelfouten vertoont... Dàt is precies wat ik aan Samsung zo haat. Vaak hoor ik dat bij klanten ook vertellen dat tv’s van diverse productiejaren toch ergens paneelfouten gaan vertonen...
Een vriend van me heeft een dik 2 jaar oude 65” QLED staan. Maar ja hoor: rechts in beeld zit een gele vlek. Het is een 8000 reeks dacht ik dat hij me vertelde, dus zal toch geen budgetmodel geweest zijn.

De klassieke discussie Samsung vs Apple...

Je statement over Apple’s iOS vind ik nogal kort door de bocht. Ik ken heus wel wat van smartphones en rooten en die dingen, doch toch ben ik Apple gebruiker.
Op zeker ogenblik ben ik op het punt gekomen dat ik een toestel wenste dat kant en klaar was, alle functies bood die een smartphone moet bieden EN betrouwbaar zijn. Ik ben dat zo beu om steeds maar weer te moeten liggen klooien na één of andere bizarre update. Dat moet gewoonweg werken, punt uit.
Precies dat vind ik in Apple. Toch voorlopig nog, want zoals gezegd: iOS 13 kan je niet bepaald een hit noemen. Ondanks het systeem voor mij prima werkt, is er fameus geklooid met het batterijmanagement lijkt. Maar desondanks dat werkt alles wel.

Apple begrijp ik soms niet goed. Ze claimen hun toestellen iets duurder te maken en zo lang van updates te voorzien, maar inderdaad, hun iMacs en tablets zijn dan dichtgeplakt. Een computer of een tablet ga je nu toch niet mee in een zwembad nemen dacht ik.

Sinds de Coronacrisis/lockdown ben ik me aan het toeleggen op het herstellen van MacBooks. Diverse reeksen hebben ook diverse problemen, erg stomme ontwerpen waar niet over nagedacht is.
De opbouw tot daar toe. Laatst dan eens een Lenovo laptop open geschroefd, hoe is dat in elkaar gesmeten...

Bij mijn bloemlezing over Samsung vergat ik nog wat:
Mijn vrouw heeft ooit een 17” laptop van Samsung gehad. Gelukkig een gekregen, hersteld exemplaar. Voeding was stuk.
Nu goed, er kwam de upgrade naar Windows 10. Dat toestel was toch 2,5 jaar oud en draaide vanzelfsprekend op Windows 7.
Ik had een toen 6 jaar oude Asus en een jaar oude laptop/tablet van Asus die ook Windows 7 draaiden. Zonder problemen naar Windows 10.
De Samsung.... Nee hoor, Windows 10 liep vast na de eerste start. Dagen achter gezocht, bleek nu de wifimodule te zijn. Die specifieke wifimodule gecombineerd met dat Samsung moederbord crashte in Windows 10.
Waarom gebeurt dat dan wéér met Samsung???

maartenbakker

Golden Member

Samsung schat ik in als 'the lesser evil' in dat geval. Windows 10 en hardware is nou eenmaal niet de allerbeste combinatie in mijn ogen, net als Windows 10 en software :+

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ronald45

Golden Member

Op 9 augustus 2020 10:39:59 schreef Beeldbuisje:
Dagen achter gezocht, bleek nu de wifimodule te zijn.

Zeker zo'n Ralink kaartje. Die crashen W10 ook in andere merken, vooral bij updates

samsung wil marktleider worden, en dat wordt je enkel door veel te verkopen.

samsung heeft maar 1doel, de garantie periode uitdoen zodat je een nieuw toestel koop.
ik heb een 3tal samsung telefoons gehad, alle 3 hetzelfde fenomeen. overladen van de accu zodat ze binnen het jaar van 5dagen naar GEEN dag reduceren. omdat je toch tevreden bent van de gsm, koop je ofwel een andere accu, ofwel een ander toestel (want ze kosten niet veel ;-) ).
garantie heb je niet, want de accu is een 'verbruiksartikel'.

mijn 3de gsm heb ik direct een nieuwe android versie op gezet (weg garantie dus) en ZELF de accuspanningen aangepast (4,1V stoppen met laden ipv 4,35V, en uitschakelen bij 3,5V ipv 3.0V). die accu heeft de gsm overleeft.

ik heb nu huawei, en die haalde 2,5jaar met zijn originele accu. mijn gsm is van 2015 en heeft dus al langer geleefd dan mijn 3 samsungs samen. samsung komt er helaas niet meer in.

mijn vrouw was apple fan (had iphone) en om het met haar woorden te zeggen: het kost wle 5x zoveel als een samsung, ze gaan 5keer langer mee...
haar iphone heeft de 5jaar niet gehaald, ik vermoed mainboard of memory kapot. ze heeft nu een... huawei en dik tevreden dan.
haar macbook air is nu al een 10jaar oud en doet het nog goed, met zijn originele accu, geen koelingsproblemen. wel op windows, want ik haat het dat apple altijd alles met hun eigen software pakketjes wil doen. hardwarematig valt het wel mee (beter dan mijn HP laptops), maar hun software management errond....

thuis heb ik gewoon sony staan als tv, hifi set... en die staan er al JAREN zonder problemen. en waren niet de duurste uit het gamma. de volgende worden zeker weer sony, want samsung komt er niet in als TV.

ik heb als hersteller gewerkt voor samsung (printers), en ze bouwen alles op productie lijn en testen NIKS. het is goedkoper om een DOA te vervangen, dan een testlijn op te zetten voor de toestellen.
collegas van me zaten op de hersteldienst van samsung koelkasten, en daar is een versie waar de compressor kan vastlopen en brand veroorzaakt.
oplossing van samsung: stekker van de motor los, printplaatje zekeringen ertussen.
de koelkast gaat nog steeds kapot, dat probleem is niet opgelost. maar je huis brand niet meer af, dus je overleeft het om een nieuwe koelkast te kopen...
dat was DE reden om geen samsung te kopen. ze willen gewoon verkopen en je oude toestel moet er zo snel mogelijk na garantie uit. dat is toch wat ik er van voel

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Dat is alsnog minstens zo goed als de oplossing van BSH voor de brandende vaatwassers die effectief ook niets repareerde.

Ik heb wel bewondering voor de bouwkwaliteit van Samsung als het echt waar is dat ze niets testen. Dan zijn de DOA's bijzonder laag en is de beslissing om niet te testen kennelijk terecht.

Ook zou ik oppassen met Sony, die zijn nog steeds een grote klant van Samsung LCD panelen bij mijn weten, en de rest van de bouwkwaliteit is ook niet meer wat het zo nu en dan geweest is. Ik zou geen van beide merken kiezen als het me geld moest kosten.

Specifiek betreffende laserprinters heb ik met Samsung bijzonder goede ervaringen. In een prijssegment waar HP alleen Windowsprinters leverde hadden zijn fatsoenlijke native PS en PCL ondersteuning. En de klant die onverwacht het tigvoudige paginavolume wilde printen deed dat zonder dat de printer er ook maar het kleinste probleem mee gaf. Ik ondersteun bij mezelf en een paar particuliere klanten multifunctionals en daar heb ik geen omkijken naar.

Ook ben ik de tweede eigenaar van een Galaxy S3 waar in al die jaren alleen twee nieuwe accu's (4,3V inderdaad) in zijn gegaan en een USB chassisdeel. De tweede accu heb ik waarschijnlijk zelf om zeep geholpen door hem een tijdlang geïmproviseerd buiten de telefoon te laden (zie USB chassisdeel, dat was uiteindelijk de aanleiding om en heteluchtstation aan te schaffen).

De structurele elcoproblemen bij televisies en stb's bleken achteraf tot een paar bouwjaren beperkt te blijven, dus er zit toch wel ergens een kwaliteitsproces in de productie.

Verder ben ik het wel met je eens hoor, Samsung is niet het beste merk als het op kwaliteit en duurzaamheid aankomt, maar ze presteren ook niet echt beneden gemiddeld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."