Flip flop met geheugen

Beste,
Nét nieuw en heb al een vraag.
Om de schakeltoestand van de wissels van m'n spoorbaan aan te geven met een tweekleurenled én deze ook te onthouden als s'avonds de stroom er af gaat dacht ik aan een simpele Flip-flop schakeling.
Per wissel heb ik dan een led die rood oplicht en één die groen oplicht, wanneer ik de wissel een puls geef moeten de kleuren ook omwisselen.
Ik werk met 15v DC
Ik ben in het bezit van enkele NE 3055 trans. Kan ik die alvast ergens inzetten?
In de tekening in bijlage word een en ander duidelijk.
Wie kan mij aan een schemaatje helpen?

Shiptronic

Overleden

Tggelswits zelf als geheugen gebruiken, dan kan je aan de stand van de schakelaar al zien waar hij staat.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Beste
De toggle switch is een (on) -of - (on) model die enkel een puls mag geven en terugveert naar de 'of' stand, vandaar de moeilijkheid om hieraan een vas uitgangssignaal te koppelen.

Fleischmann of Märklin?
Wissels met eindafschakeling?

Vervangen DOOR.

Beste,
Ongeacht het merk van de wissels marklin of Fleischmann etc.. Is er geen mogelijkheid om hieraan of hieruit een signaal af te tappen, zijn trouwens eenvoudige Lima's.
Ik moet écht vanuit de puls op de switch een oplossing vinden, met minirelais zou kunnen, echter bij een stroomonderbreking gaat deze terug naar een onbekende en mogelijk verkeerde nulstand.
Vandaar ik dacht aan een Flip flop mét geheugen.

In principe vergeet een flipflop de stand waarin hij staat als de spanning wegvalt. Bij gebruik van halfgeleiders voor de flipflop heb je ook een accu of batterij nodig om de flipflop onder spanning te houden als de netspanning wegvalt.
Misschien is in jouw situatie een bistabiel relais handig.

De belangrijkste vraag is of die wisselaandrijvingen een eindafschakeling hebben. Als dat zo is dan heb je verder niks nodig behalve de led en een weerstand.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op vrijdag 7 augustus 2020 21:46:33 (16%)

Aan ohm pi
Thanks, ga eens op zoek naar zo'n bistabiele mini relais.

Shiptronic

Overleden

Op 7 augustus 2020 21:18:55 schreef Pat Praat:
Beste
De toggle switch is een (on) -of - (on) model die enkel een puls mag geven en terugveert naar de 'of' stand, vandaar de moeilijkheid om hieraan een vas uitgangssignaal te koppelen.

Aha, die had ik even gemist , de wissel geeft zelf geen feed back blijkbaar, Puls relais pakken ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Gewoon een simpele transistor flipflop?

https://3.bp.blogspot.com/-lavq-MCUibA/UdeJtLZcK0I/AAAAAAAABOE/qgbbmCWaWM8/s280/Set.Reset+Flip+Flop+Circuit.gif

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 augustus 2020 21:43:06 schreef KlaasZ:
De belangrijkste vraag is of die wisselaandrijvingen een eindafschakeling hebben. Als dat zo is dan heb je verder niks nodig behalve de led en een weerstand.

Dat is natuurlijk de beste oplossing. Je wilt tenslotte de wisselstand zien. Je ziet dan ook aan het ledje of de wissel helemaal goed is omgezet en niet ergens halverwege is blijven hangen.

Een transistor flipflop vergeet zijn stand als de spanning er af gaat.

Arco

Special Member

Alleen de transistors onder spanning houden kost minimale stroom...
Maar anders is de enige oplossing een bistabiel relais.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Of een bistabiel relais, die heeft geen spanning nodig voor het "geheugen"

Thanks aan iedereen,
Het zal idd. een bistabiele relais moeten worden want een Flip flop verliest idd z'n geheugen bij stroomonderbreking .
Of...ik steek direct nieuwe wissels met terugmelding, dan is het probleem meteen opgelost.
Iemand een link naar zo'n betaalbare bistabiele mini relais ?

eSe

Honourable Member

Of, als je graag zelf kleine dingen bouwt, misschien een klein magneetje aan de wissel bevestigen en met een reedkontakt in de buurt van de gewenste wisselstand een led aansturen.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik heb ooit enkele als dit gekocht, maar er nooit iets mee gedaan, het was een beetje een miskoop; ze moeten hier nog ergens slingeren.
https://www.aliexpress.com/item/32983182219.html

Overigens: het is misschien niet ondenkbaar om de hele zaak aan te sturen met een processortje, en de toestand in EEPROM op te slaan of zo. Het lijkt me niet in de lijn van de vraagsteller, en ik verwacht me op slag aan gejammer dat er zogezegd tegenwoordig niets meer kan zonder processor, maar het is een mogelijkheid.

Nog een alternatief: inderdaad per wissel een flipflop, in CMOS-techniek, en een aparte voeding met batterij-backup die de flipflops (maar niet de LEDs) onder spanning houdt ook als de zaak buiten bedrijf is.

Het idee van eSe lijkt me nog het handigste, eigenlijk. Alleen zou men een magneetje moeten toepassen en twee reedrelais; als er dan geen enkele LED brandt dan weet men dat de wissel ergens halverwege hangt.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 8 augustus 2020 17:39:58 (13%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 8 augustus 2020 16:48:08 schreef eSe:
Of, als je graag zelf kleine dingen bouwt, misschien een klein magneetje aan de wissel bevestigen en met een reedkontakt in de buurt van de gewenste wisselstand een led aansturen.

Groetjes,
eSe

Daar had ik ook aan gedacht om het volledig technisch te laten verlopen met reed contact/magneet.
Maar das zo'n prutswerk op de sporen tussen die wissels. Plus nogmaals zoveel draden heen en weer.
Zou het liever in m'n bedieningsbakje houden, daar zit alles lekker bij elkaar.
Kijk maar naar het bakje dat ik zelf gemaakt heb.

Op 8 augustus 2020 16:31:33 schreef KlaasZ:
Bij Reichelt goedkoper: https://www.reichelt.nl/signaalrelais-bistabiel-2-wisselaars-2a-dc-hfd…

Dank u, zeer goede tip, nog goedkoper dan Conrad
bij aliexpres is het tot 50 dagen wachten en dat geduld heb ik niet voor die paar cent.

Op 8 augustus 2020 17:37:07 schreef big_fat_mama:
Ik heb ooit enkele als dit gekocht, maar er nooit iets mee gedaan, het was een beetje een miskoop; ze moeten hier nog ergens slingeren.
https://www.aliexpress.com/item/32983182219.html

Overigens: het is misschien niet ondenkbaar om de hele zaak aan te sturen met een processortje, en de toestand in EEPROM op te slaan of zo. Het lijkt me niet in de lijn van de vraagsteller, en ik verwacht me op slag aan gejammer dat er zogezegd tegenwoordig niets meer kan zonder processor, maar het is een mogelijkheid.

Nog een alternatief: inderdaad per wissel een flipflop, in CMOS-techniek, en een aparte voeding met batterij-backup die de flipflops (maar niet de LEDs) onder spanning houdt ook als de zaak buiten bedrijf is.

Het idee van eSe lijkt me nog het handigste, eigenlijk. Alleen zou men een magneetje moeten toepassen en twee reedrelais; als er dan geen enkele LED brandt dan weet men dat de wissel ergens halverwege hangt.

Beste, heb de relais gezien die u heeft, indien u er minstens drie hebt én op de post wil doen, wil ik ze graag van u overnemen incl, verzendkosten naar België
Alvast dank.

Een eeprom maken gaat boven m'n petje, hoewel ik 38 j geleden analoge en digitale techniek gestudeerd had, ben ik door in een geheel andere sector te gaan werken bijna alles vergeten.
Kon toen zelfs binair, octaal en hexadecimaal door elkaar berekenen, nu niks meer.
De cmos is idd een oplossing, doch gezien dit voorlopig in een tuinhuis staat, gaat s'avonds alle stroom er af voor de veiligheid, dus geen geheugen meer.
Zal m'n heil moeten zoeken in reed contacten, of bistabiele tweespoelen relais. We zien wel.
In het slechtste geval zoek ik enkele wisselbedieningen mét terugmeldingscontacten.

[Bericht gewijzigd door Pat Praat op zondag 9 augustus 2020 22:09:10 (20%)

Op 8 augustus 2020 19:17:36 schreef Pat Praat:
Daar had ik ook aan gedacht om het volledig technisch te laten verlopen met reed contact/magneet.
Maar das zo'n prutswerk op de sporen tussen die wissels. Plus nogmaals zoveel draden heen en weer.

Het probleem is dat je vastzit aan die Lima aandrijvingen die waarschijnlijk geen eindafschakeling hebben.
Met een eindafschakeling wordt het allemaal veel eenvoudiger.
Je kunt ook met motoraandrijvingen gaan werken. Ik heb voor mijn wissels zelf motoraandrijvingen gebouwd die met 1 draad worden aangestuurd. Nou ja, niet helemaal met 1 draad, er is natuurlijk een tweede draad maar dat is voor alle wissels de gemeenschappelijke nuldraad.
Over die ene stuurdraad loopt ook de terugmelding.

eSe

Honourable Member

Maar das zo'n prutswerk op de sporen tussen die wissels. Plus nogmaals zoveel draden heen en weer.

Kan je aan de onderkant van je treintafel? 't zijn maar 3 draadjes, wissel links, rechts en common.

Langs de rails of eronder vraagt natuurlijk wel meer werk.

Reedswitches zijn er heel klein, heb je geen grote magneet aan je wissel nodig, en met de "moderne" leds heb je echt niet veel stroom nodig om ze te laten oplichten.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 8 augustus 2020 19:46:14 schreef KlaasZ:
[...]Het probleem is dat je vastzit aan die Lima aandrijvingen die waarschijnlijk geen eindafschakeling hebben.
Met een eindafschakeling wordt het allemaal veel eenvoudiger.
Je kunt ook met motoraandrijvingen gaan werken. Ik heb voor mijn wissels zelf motoraandrijvingen gebouwd die met 1 draad worden aangestuurd. Nou ja, niet helemaal met 1 draad, er is natuurlijk een tweede draad maar dat is voor alle wissels de gemeenschappelijke nuldraad.
Over die ene stuurdraad loopt ook de terugmelding.

De info is wel degelijk interessant , doch moet ieder weten dat ik slechts na 32j door toedoen van m'n kleindochter van 12 terug ben opgestart met m'n hobby.
De tafel van slechts 1X2m. was eigenlijk bedoeld om zelf, maar vooral de kleindochter kennis te laten maken met de hobby, voorral het elektrische gedeelte .
En ook om te zien of al m'n loc's het na al die tijd nog deden.
Op die manier leert zij(en ik ook nog) problemen zowel technisch als elektrisch te overwinnen.
Binnen enkele maanden komt er een ruimte vrij van +/-20m2 alwaar meteen met degelijk materiaal én een degelijk elektrisch plan zal gewerkt worden.
Waarschijnlijk zal ik dan ook overstappen op digitaal rijden.
Toch bedankt voor jullie mededenken.