Compatibiliteit tussen modules.

Evarist

Golden Member

Update onderaan.

Kunnen deze module samenwerken?

Het gaat om deze inverter van 12V naar 220V. Ik denk dat hij een blokvorm geeft.

https://nl.aliexpress.com/item/33038314361.html?spm=a2g0o.productlist.…

En deze 'Matchbox' voor PL buis?

https://www.lampdirect.be/nl/philips-hf-matchbox-red-109-sh-tl-pl-s-fo…

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Dat invertertje zal absoluut geen sinus aanbieden, en gezien de transfo ook geen 50Hz.

Dat geval levert een blok of zaagtand op een veel hogere frequentie.
(Torren meteen in verzadiging sturen om warmte-ontwikkeling zo minimaal mogelijk te houden...)

Dit baseer ik op het feit dat de torren zelfs ongekoeld op de print staan, en er volgens dat ding 35 Watt uitgegeven zal moeten worden.

Ook verwacht ik een enorme frequentie onstabiliteit met dit type, die zal variëren met de aangesloten belasting.

Het is me niet bekend of het 9Watt EVSA dit lekker vind.
Dat kan ik uit de specificatie's ook niet gewaar worden.

Ik zou haast zeggen, Meteen erna gelijkrichten en grondig afvlakken.
Vaak gebeurt dit in EVSA's ook, en zouden ze in theorie op een zuivere gelijkspanning ook moeten functioneren.

Neovo

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Evarist

Golden Member

Je denkt dus:
-Dat de trafo geen 50Hz blok levert maar een hogere frequentie?
-Dat de EVSA wel DC 'slikt' aan de ingang.

Edit. De EVSA is gemaakt voor 220-240V. Ik denk dat die spanning van de inverter kan afwijken.
Bovendien geeft het gelijkrichten van een sinus 230V ongeveer 310V op de elco, terwijl een gelijkgerichte 220Vp blok slechts 220V op de elco geeft.

[Bericht gewijzigd door Evarist op zaterdag 8 augustus 2020 20:18:27 (50%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Shiptronic

Overleden

Kan je niet in 1x van 12V naar 9W PL ?

Dit is goed koper : https://www.haba.nl/verlichting/spots-plaffoni%C3%A8res/sonja-12v-9w-p…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 8 augustus 2020 21:11:28 (61%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Evarist

Golden Member

Tuurlijk is dit beter, maar de EVSA module is al gekocht. De 12V/220v is te goedkoop om over te schrijven.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Lambiek

Special Member

Op 8 augustus 2020 18:13:56 schreef Evarist:
Kunnen deze module samenwerken?

Voor 1.5€ weet je het. :)

Het gaat om deze inverter van 12V naar 220V. Ik denk dat hij een blokvorm geeft.

Dat weet ik haast wel zeker, daar komt echt geen sinus uit. :)

Op 8 augustus 2020 23:40:25 schreef Evarist:
Tuurlijk is dit beter, maar de EVSA module is al gekocht. De 12V/220v is te goedkoop om over te schrijven.

Dat had je beter eerst kunnen controleren. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik doorzie de aansluitingen ABCD niet helemaal, maar volgens mij vormen de vier diodes en brug en komt er gelijkspanning uit de omvormer.
De HF uit zo een klein omvormertje zou ook niet goed gaan in een 50Hz brug in de SMPS die er achter komt.

Evarist

Golden Member

Afwachten. Over een paar maand weten we het.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
benleentje

Golden Member

Tuurlijk is dit beter, maar de EVSA module is al gekocht.

Rare gedachte. Dus je koopt iets van 1,5 euro zodat je EVSA module defect gaat en je daardoor alsnog meer geld kwijt bent? Waar is de logica in dat?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Evarist

Golden Member

Wees maar gerust dat ik die CN module grondig zal bekijken alvorens ik ze aansluit.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Evarist

Golden Member

Ze is er eindelijk. Er komt 450V DC uit. Bij een beetjes belasting daalt dat. Ik riskeer niet omdat op mijn PL module aan te sluiten.
Eenvoudig stabiliseren door in de grijpen in het regelsysteem gaat niet want er is geen regelsysteem.

Bij overbelasting worden de torren gloeiend.
Allicht is het bruikbaar bij een bepaalde constante belasting, maar dat doet de PL module niet. Zij heeft een slowstart.

Edit:// scheerapparaat werkt goed. 2.5W en de spanning zakt naar 260V.

Quod nunc?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Evarist

Golden Member

Ik ben er eindelijk in geslaagd het ontwerp in orde te brengen.

Omdat de module 450V DV geeft onbelast, heb ik 2 x 150V zeners in serie over de uitgang gezet.
Daarna de module met lamp aangesloten.
Bij het opstarten blijft de spanning 300Vdc en zakt na het opstarten van de lamp 224V.
De lamp doet het goed. Ze blijft branden tot 8V dc op de ingang van de inverter.

Om te testen gebruik ik een 9W gewone lamp, UV is te gevaarlijk. :-)
Bedankt voor het meedenken.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Lambiek

Special Member

Weet je zeker dat het goed blijft gaan, zou eerst maar eens lang testen met de normale lamp. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Evarist

Golden Member

Die test is bezig. De EVSA wordt niet warm, de andere module lichtjes. Als de lamp echt 9W opneemt is het rendement 85%.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
maartenbakker

Golden Member

Ik zou eerder voor de inverter vrezen. Erg basic ontwerp. Je zou beter een EVSA op 12V kunnen nemen. Is niet veel ingewikkelder van opbouw maar minder verliezen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Evarist

Golden Member

Maartenbakker, ik wist niet dat een EVSA op 12V bestaat.

Maar ik ben tevreden met het rendement.

Nihil est verum, quod non probatur primo.