Sluiting

Beste mensen ik heb een heffer die maakt sluiting ik heb se condensators eruigehaald er zaten er 2 in beide anders als ik de multimeter op ohm zet tellen ze wel af verder heb ik er 0 verstand van kunnen jullie me op weg helpen? zijn de condensators dan goed ? dat had ik begrepen op het net.
de aardlek schiet eruit als ik de knoppen omhoog indruk.
dus ik dacht eerst de condensators maar kijken?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Gaat de aardlek eruit? weet je dat zeker?
Is het toevallig een installatieautomaat. of een aardlekautomaat.
Maak er eens een foto van.

Maak ook je toetsenbord schoon. De Shift of hoofdlettertoets en de . (punt) doen het heel slecht.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Geen idee wat de normale bedrijfsspanning was van de unit.
Maar gezien de condensatoren iets van 110-120 Vac 60Hz.

1 condensator is geschikt voor 240Vac, kun je op een 230Vac net alleen als startcondensator gebruiken.

Andere condensator is geschikt voor 125Vac, kan je niks mee op een 230Vac net.

Met een condensator verwacht je met een multimeter in de ohm stand een oplopende waarde, liefst naar "niet meetbaar" hoog. Een aflopende waarde is raar, lijkt me.

Op 5 augustus 2020 17:53:11 schreef HD13:
1 condensator is geschikt voor 240Vac, kun je op een 230Vac net alleen als startcondensator gebruiken.

Gezien die dingen een paar euro kosten en dat je dan goede hebt zou ik voorstellen om een nieuwe te kopen en niet te gaan prutsen met matig geschikte exemplaren. Voor een startcondensator is een rating van 275V gebruikelijk en dan geven ze iets van 200h op als "levensduur".... Dus een 240V exemplaar zou ik misschien om effe te kijken of het werkt, maar niet als "oplossing".

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 5 augustus 2020 17:58:44 (64%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Als het ding uit de states komt loop je het risico dat het een 240V split-phase (240V met geaarde middenaftakking, dus 2x120V) geval is.
In dat geval moet je goed uitzoeken of, en welk deel, er op 120V loopt om te kunnen bepalen of het in NL of BE überhaupt wel kan gaan werken...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 5 augustus 2020 17:44:35 schreef Toeternietoe:
Gaat de aardlek eruit? weet je dat zeker?
Is het toevallig een installatieautomaat. of een aardlekautomaat.
Maak er eens een foto van.

Maak ook je toetsenbord schoon. De Shift of hoofdlettertoets en de . (punt) doen het heel slecht.

Ik zal morgen een foto maken wat uitslaat

Op 5 augustus 2020 17:53:11 schreef HD13:
Geen idee wat de normale bedrijfsspanning was van de unit.
Maar gezien de condensatoren iets van 110-120 Vac 60Hz.

1 condensator is geschikt voor 240Vac, kun je op een 230Vac net alleen als startcondensator gebruiken.

Andere condensator is geschikt voor 125Vac, kan je niks mee op een 230Vac net.

Hij heeft het wel gedaan tot voor kort

Op 5 augustus 2020 19:22:07 schreef fatbeard:
Als het ding uit de states komt loop je het risico dat het een 240V split-phase (240V met geaarde middenaftakking, dus 2x120V) geval is.
In dat geval moet je goed uitzoeken of, en welk deel, er op 120V loopt om te kunnen bepalen of het in NL of BE überhaupt wel kan gaan werken...

Hij heeft het hier gewoon gedaan maar nu wil ik hem gebruiken gat ie tegenspartelen

Op 5 augustus 2020 17:44:35 schreef Toeternietoe:
Gaat de aardlek eruit? weet je dat zeker?
Is het toevallig een installatieautomaat. of een aardlekautomaat.
Maak er eens een foto van.

Maak ook je toetsenbord schoon. De Shift of hoofdlettertoets en de . (punt) doen het heel slecht.

De kleine schakelaar gaat eruit

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Maak ook je toetsenbord schoon. De Shift of hoofdlettertoets en de . (punt) doen het heel slecht.

Hoofdletters beginnen te werken maar de punt lijkt nog steeds een probleem te hebben.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 5 augustus 2020 17:53:11 schreef HD13:
Geen idee wat de normale bedrijfsspanning was van de unit.
Maar gezien de condensatoren iets van 110-120 Vac 60Hz.

1 condensator is geschikt voor 240Vac, kun je op een 230Vac net alleen als startcondensator gebruiken.

Andere condensator is geschikt voor 125Vac, kan je niks mee op een 230Vac net.

Okay dus 2 nieuwe condensators?
Kan je mij vertellen welke ik dan het best kan bestellen?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat is een aardlekautomaat.
Gaat er uit bij:
Kortsluiting, OF aardsluiting, OF overbelasting.

Ik zou eens beginnen met de condensatoren te vervangen. Kies ze dan wel voor een behoorlijke spanning, hier in NL neem minimaal 300 Volt exemplaren. En neem BEDRIJFScondensatoren, geen startcondensatoren.

Lijkt me sterk dat dit ding uit de states komt.......

Heeft de hef op deze plaats op deze installatie (dus op deze aardlekautomaat) goed gewerkt?

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op woensdag 5 augustus 2020 21:00:08 (12%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ik denk eerder de piekstroom die de alamat niet pikt. ding werkt op hydrauliek, als de pomp niet kan aanlopen dan butst de automaat eruit. de ene condensator is maar 125V, waar normaal een aanloopcondensator voor een motor met centrifugaal schakelaar 250V is. de andere is 250V, maar dat is ook raar, doorgaans is er 1 van de 2 condensatoren dan 450V. als de motor niet eens op gang komt dan zoek maar eens verder, zit die motor niet vast? draaien aan ventlatieschoep, draait die soepel rond?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

had ik wellicht eerder moeten laten zien. Dit is het motorplaatje

zou het dan wel kloppen dat een condensator 240vac is en de andere 125vac?

de motor kan zowel 115V als 230V aan, maar dat moet je doorgaans kiezen ergens. als dit toestel altijd heeft gewerkt, dan zal die wel goed staan. het kan best zijn dat de 115V condensator niks doet ivm een jumper die op 230V staat. de 250V condensator werkt dan, en dat mag voor een motor met centrifugaalschakelaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 augustus 2020 15:38:04 schreef testman:
de motor kan zowel 115V als 230V aan, maar dat moet je doorgaans kiezen ergens. als dit toestel altijd heeft gewerkt, dan zal die wel goed staan. het kan best zijn dat de 115V condensator niks doet ivm een jumper die op 230V staat. de 250V condensator werkt dan, en dat mag voor een motor met centrifugaalschakelaar.

okay dank je.
kan ik deze condensator dan bestellen?
https://www.allekabels.nl/condensator/7121/1018282/condensator-40f.htm…

Die condensator is in ieder geval goed.
Misschien beter (goedkoper) om de andere ook in 450Vac te bestellen.
Scheelt weer in de verzendkosten.

Kan zijn dat je ze beide nodig hebt.
1 fase motoren die zwaar belast worden werken soms met 2 condensatoren.
1ste is dan de normale bedrijfs condensator welke altijd in bedrijf is zolang de motor draait.
2 de wordt dan alleen gebruikt om te starten en wordt soms weer bijgeschakeld als de belasting van de motor te zwaar wordt.

Aangezien de motor ook maar een dutycycle van 15 minuten heeft, geeft dit wel te denken.

Heb je ergens nog een schema van de hele unit ?
Had al even lopen googlen op de motor maar ik kwam niets bruikbaars tegen.

Voordat je gaat bestellen kijk/ruik even goed naar de motor of deze al niet verbrand is en daardoor de sluiting veroorzaakt.

Op 6 augustus 2020 16:06:34 schreef HD13:
Die condensator is in ieder geval goed.
Misschien beter (goedkoper) om de andere ook in 450Vac te bestellen.
Scheelt weer in de verzendkosten.

Kan zijn dat je ze beide nodig hebt.
1 fase motoren die zwaar belast worden werken soms met 2 condensatoren.
1ste is dan de normale bedrijfs condensator welke altijd in bedrijf is zolang de motor draait.
2 de wordt dan alleen gebruikt om te starten en wordt soms weer bijgeschakeld als de belasting van de motor te zwaar wordt.

Aangezien de motor ook maar een dutycycle van 15 minuten heeft, geeft dit wel te denken.

Heb je ergens nog een schema van de hele unit ?
Had al even lopen googlen op de motor maar ik kwam niets bruikbaars tegen.

Voordat je gaat bestellen kijk/ruik even goed naar de motor of deze al niet verbrand is en daardoor de sluiting veroorzaakt.

Okay bedankt ga ik doen morgen kijk ik naar het schema ik weet niet of het erbij zit.
De motor ruikt niet naar brand.
Ik wist niet dat de ander ook op 450 vac besteld kon worden hoe zit het dan met de MFD kan ik dat omzetten naar uf of vraag ik nu iets heel erg .....ms?

de motor is amerikaans en de bouwer is frans, rare combi..

de 125V condensator is 460-552 uf, die ga je niet kwijtkunnen op de oude plek in 250V uitvoering, die is een stukje groter. loopt de motor overigens helemaal niet aan? geen beweging of geluid voor de automaat eruit flapt?

je hebt niet toevallig op die groep een airco bijgezet onlangs? want dat vermogen is zat dat de automaat nu eruit knalt met aanzetten van de lift..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

MFD zijn Amerikaanse (en Russische) microfaraden. De omzetfactor is 1 ;)

Die condensator van ~500uF is vreemd genoeg een bipolaire elco. Die moet centrifugaal uitgeschakeld worden zodra de motor draait, anders knalt hij.

Maar ik zou de condensatoren eerst even meten, de fout kan heel goed ergens anders zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Beste Mensen van het Forum kan ik deze gebruiken als vervanger voor de andere capacitor?
Alvast bedankt

https://nl.farnell.com/cornell-dubilier/psu54015a/aluminum-electrolyti…

mel

Golden Member

Nee. Amerikaanse netspanning is de helft van Nederlandse.
Dat gaat zeker stuk.
Ik zou gaan voor minimaal 300 Vac. of hoger.
Ik persoonlijk zou de bedrading achter het bedieningspaneel eerst helemaal vervangen/goed maken..

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 9 augustus 2020 08:21:11 (28%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 9 augustus 2020 08:18:36 schreef mel:
Nee. Amerikaanse netspanning is de helft van Nederlandse.
Ik zou gaan voor minimaal 300 Vac. of hoger.

okay dank je wel maar die kon ik met mijn (beperkte kennis :( ) niet vinden.
ik ga verder zoeken en kom dan nog terug.

alvast bedankt

Op 5 augustus 2020 23:18:39 schreef testman:
ik denk eerder de piekstroom die de alamat niet pikt. ding werkt op hydrauliek, als de pomp niet kan aanlopen dan butst de automaat eruit. de ene condensator is maar 125V, waar normaal een aanloopcondensator voor een motor met centrifugaal schakelaar 250V is. de andere is 250V, maar dat is ook raar, doorgaans is er 1 van de 2 condensatoren dan 450V. als de motor niet eens op gang komt dan zoek maar eens verder, zit die motor niet vast? draaien aan ventlatieschoep, draait die soepel rond?

de ventilatieschoep kan ik niet draaien die zit er niet op probeer van de week te kijken of de motor draaibaar is met de hand.