Omvormer slaat niet aan

Lambiek

Special Member

Op 9 augustus 2020 09:00:21 schreef renekant:
Vanmorgen weer hetzelfde probleem, omvormer blijft knipperen, zoals normaal bij het opstarten. Op het scherm staat dan: Mode Waiting Pac 0W,, Vpc 174V Dat was vanmorgen rond half 8.

Ja, je kunt nu wel 176V hebben op je panelen. Maar als ze geen stroom leveren gaat hij het echt niet doen.

Ik zou dus toch de bedrading nog een keer goed nakijken. En één slecht contact is al voldoende om het niet te laten werken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het lijkt mij dat de bedrading naar de ene omvormer brak is vanaf de meterkast.
Als het mogelijk is zou ik de 230 kabels is goed controleren en tussen de omvormers uitwisselen.
Als het probleem zit dan nog voordoet contact zoeken met een expert op dit gebied zoals de al eerder aangedragen persoon.

mvdk

Golden Member

Ik denk gewoon een te hoge of te lage spanning. De ene zit net op het randje, de andere er net overheen.
Je word niet een beetje zwanger. Een smeltpatroon smelt niet een beetje door, enz.

Arco

Special Member

Een smeltpatroon smelt niet een beetje door, enz.

Voor een smeltpatroon ligt het wat genuanceerder. (afhankelijk van type en materiaal waarvan 'ie is vervaardigd)

Bij veelvuldig blootstellen aan een stroom dicht bij I2t kan de max. pulsecurrent aanzienlijk zakken en gaat de zekering dus eerder kapot.
(vooral kleinere zekeringselementen van een zinklegering hebben daar last van)
Maar hij is inderdaad wel kapot of heel, niet beide... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 9 augustus 2020 11:18:29 schreef Lead Acid:
Paneeltjes al eens gepoetst ?

Dan moeten ze wel heel erg vies zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 augustus 2020 10:11:48 schreef HD13:
De Vpv van 253 Volt is een grenswaarde.
Dit is de maximale waarde waarbij een omvormer nog terug mag leveren.
Is meestal een fabrieks instelling.

Zou eerst de bekabeling tussen verdeler en omvormers nazien, zie toelichting hieronder.

De eerder genoemde 253 Volt heeft de omvormer nodig om z'n stroom tegen de netspanning in terug te kunnen leveren.
Hoe lager de kabel weerstand tussen omvormers en verdeler des te minder spanning heeft de omvormer nodig om terug te kunnen leveren.

Heb een fout gemaakt, het verhaaltje klopt wel maar heeft betrekking op de netspanning.
Vpv is de DC spanning die de panelen op dat moment leveren.... 8)7

Oke ik had het verkeerd

Vpv is de zonnecel spanning.
Ik zou de paneel stringen vergelijken.
per paneel heb je ongeveer 30 tot 36 volt open klemspanning = onbelast.
Bij max MMP (ze worden belast) is dan ongeveer 80 procent van 30 a 36volt en dat keer je panelen in serie.
klopt dit tussen de beide SMA`s of blijft er 1 achter dan zit daar dus je probleem.

De sunnyboy meet de onbelaste PV spanning en zet dan MMP (is een belasting) aan het werk deze start bij grofweg 180 volt (in te stellen door installateur) .
als de spanning dan weer in klapt tot 139 V volt schakelt de mmp weer uit.
dan gaat hij weer wachten met tussenpozen totdat de spanning weer omhoog gaat en start hij de MMP weer.
en dat riedeltje gaat de hele dag door.
als de spanning echter hoger blijft als 139 volt gaat de MMP de maximale powerpoint opzoeken en dat is de beste verhouding tussen voltage en amperage.
Het kan een breuk zijn in een paneel of meer aannemelijk vocht zorgt voor een slechte connectie in de connectoren. waardoor de spanning onder belasting weer inzakt onder de startspanning.
Er bevind zich een hysteresis tussen de voltages 180 volt/139volt om een hoop geklapper (aan-uit oscillatie) uit te sluiten.
Dat is ook de reden dat de startspanning niet op bijv 140 volt ingesteld moet worden.
Onbelast zitten je panelen al heel snel op hun open klemspanning van 30/36 volt. Bijvoorbeeld al bij een beetje schemer, echter ze kunnen dan nog geen vermogen leveren.

[Bericht gewijzigd door tuxie op zondag 9 augustus 2020 12:03:07 (11%)

Op 9 augustus 2020 11:21:20 schreef Lambiek:
[...]
Dan moeten ze wel heel erg vies zijn.

Ze staan allen in serie en een flinke vogelflats :) of een breuk over 1 cel heen en weg vermogen. serie is even sterk als de slechtste schakel.
Meestal zetten ze echter wel diodes over de panelen.
zodat als een paneel defect raakt of in de schaduw ligt niet alles niks ligt te doen.

Dit zou ook een oorzaak kunnen zijn dat 1 paneel defect is en daarmee onder de startspanning van de SMA komt.

mvdk

Golden Member

@tuxie: dank u voor deze heldere uitleg. Ik leer weer wat bij op m'n ouwe dag. Maar hoort er niet een advies aan ts bij hoe hij een breuk of andere tekortkoming kan opsporen?

Is dit al geprobeerd:

Op 9 augustus 2020 09:20:09 schreef Kees frees:
Als je 2 gelijke omvormers hebt dan kun je prachtig testen door de aansluitingen te wisselen.
(of is dat al geopperd ?)
En (dat zou ik eerst doen) de spanningen meten, in en uit.

Het is mij niet volledig bekend hoe kundig de TS is.
ook weet ik niet of de kabels lang genoeg zijn om zomaar even om te pluggen.

Ook kunnen de instelling tussen de beide SMA`s verschillen
als ik het goed heb heeft 1 SMA meer Panelen aangesloten.

Lambiek

Special Member

Op 9 augustus 2020 12:10:09 schreef tuxie:
Ze staan allen in serie en een flinke vogelflats....

Dat zorgt er echt niet voor dat de omvormer niet start. Heb dat hier ook wel eens dat er een flinke flair op ligt, maar dan start de omvormer gewoon op wel met wat minder opbrengst uiteraard.

of een breuk over 1 cel heen en weg vermogen.

Daar denk ik eerder aan, een slecht paneel of een slechte verbinding hier of daar.

Meestal zetten ze echter wel diodes over de panelen.
zodat als een paneel defect raakt of in de schaduw ligt niet alles niks ligt te doen.

volgens mij zitten die in ieder paneel, ik ben ze nog niet zonder tegen gekomen.

De sunnyboy meet de onbelaste PV spanning en zet dan MMP (is een belasting) aan het werk deze start bij grofweg 180 volt (in te stellen door installateur) .

De start spanning ligt rond de 125V, ook bij bewolkt weer. Zodra de panelen maar iets stroom leveren dan hoort de omvormer al te starten.

Bij 5 panelen in serie zit je zo op +/- 160V bij een beetje licht, dat is al voldoende bij een goed werkende installatie.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

Op 8 augustus 2020 16:51:52 schreef HD13:
Kun je het typenr. van de omvormer doorgeven welke in storing stond ?
Wat bedoel je met BPM ?
Is de omvormer op een of andere manier verbonden met je thuis netwerk of PC ?

Tsjoe, het houd me toch bezig, zelfs met die warmte.
@HD13, u had het misschien ook al opgezocht: BPM staat voor Bruto produktie meter, ook wel Feed in meter.
Tis toch wel eigenaardig dat de ts zo weinig antwoorden geeft...

mvdk

Golden Member

Sorry daarvoor, blijkbaar wil ik zelf ook alleen maar dát lezen wat ik wil lezen...

Op 9 augustus 2020 12:40:24 schreef Lambiek:

[...]
De start spanning ligt rond de 125V, ook bij bewolkt weer. Zodra de panelen maar iets stroom leveren dan hoort de omvormer al te starten.

Bij 5 panelen in serie zit je zo op +/- 160V bij een beetje licht, dat is al voldoende bij een goed werkende installatie.

Hallo Lambiek,

De TS geeft aan dat hij 2 SMA SB 1700 heeft

In de Installatiehandleiding staat:

code:

 
Gegevens aansluiting
PV-generator
SB 1700
Max. ingangsspanning UDC Max 400 V a)
Ingangsspanning, MPP-bereik UPV  139 V ... 320 V
PV-startspanning, instelbaar,  UPV Start  180 V
Max. ingangsstroom IPV Max  12,6 A
Max. ingangsvermogen PDC 1850 W
Spanningsrimpel USS < 10 % van de ingangsspanning
Eigen verbruik tijdens bedrijf < 5 W(stand-by)

Ik ben benieuwd ( zonder ruzie zoeken)(maar zoek een redenatie) hoe jij weet dat de spanning rond de 125volt ligt.

met een vriendelijke groet

Lambiek

Special Member

Op 9 augustus 2020 14:07:08 schreef tuxie:
De TS geeft aan dat hij 2 SMA SB 1700 heeft

Oké, dan heb ik bij de verkeerde zitten kijken.
Het is dus 139V minimum tot max 180V. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Even updaten en/of het probleem wat nauwkeuriger omschrijven.
11x Sunpower SPR 315 op plat dak
2x SMA SB 1700 (1x met 5 panelen en 1x met 6 panelen)
Op de SB met 5 panelen komen 2 kabels van dak, dus deze staan m.i. in één serie. De SB met 6 panelen, daar komen 4 kabels van de panelen af. Deze staan dus gepaard (3 om 3, 4 om 2 of 5 om 1).

Wat laten de waarden zien: Momenteel 16.uur:
5P: Pac 835W, Vpv 242V, Vpv schommelt 242 - 250
6P: Pac 988W, Vpv 142V, Vpv schommelt 142 - 147

Vanmorgen bij inschakelen 6P, was de Vpv 180. Volgens reacties zou die al eerder in moeten schakelen. Zou er dan niet iets in orde zijn bij de treshold voor inschakelen van de omvormer?
Het lijkt mij dan niet voor de hand liggen dat dat met "slechte contacten" te maken zou kunnen hebben... maar ik ben een leek op dit gebied.
Verwisslen van kabels met omvormer lukt niet ivm kabellengte die niet toerijkend is.
Nog een vraag: Waarom staan die 6 panelen ook niet in één serie? De panelen staan 4-3-4 op dak. Dus een echte aanvallende opstelling! :-)

benleentje

Golden Member

5P: Pac 835W, Vpv 242V, Vpv schommelt 242 - 250
6P: Pac 988W, Vpv 142V, Vpv schommelt 142 - 147

Met de antwoorden eerdr in dit topic klopt dit dus niet.
Degene met 242V zou dus eigenlijk met 6 panelen moeten zijn.
De onderste is dan met 5 panelen.

Kijken we naar de onderste dan zie we dat de spanning die van 5 panelen komt gewoon te laag is. En dat is het probleem waarom de omvormer niet start.

Vanmorgen bij inschakelen 6P, was de Vpv 180. Volgens reacties zou die al eerder in moeten schakelen. Zou er dan niet iets in orde zijn bij de treshold voor inschakelen van de omvormer?

Helemaal niets nis met de treshold. De treshold is 180V en pas als die spanning bereikt word schaeklt hij in.

Het lijkt mij dan niet voor de hand liggen dat dat met "slechte contacten" te maken zou kunnen hebben...

Dat lijkt wel het probleem te zijn. De panelen leveren gewoon te weinig spanning en dat kan een aantal oorzaken hebben.

  • Een defect paneel
  • Teveel schaduw van bomen en gebouwen. Bomen hebben nu eenmaal de nare eigenschap te groeien en kunnen dan ineens voor problemen zorgen.
  • Defect in de bekabeling
Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

benieentje:
De antwoorden eerder in dit topic kloppen gewoon. De 5P omvormer heeft altijd een hogere Vpv dan die met 6P.
Er is geen paneel kapot, want als je het Wattage van de 5P deelt door 5 kom je uit op 167 W/paneel (om 16 uur). Vermenigvuldigen met 6 komt uit op 1002. De omvormer geeft aan 988 W, dus dat klopt aardig. Om 16.00 uur staan alle panelen in de zon.
NB: De omvormer geeft geen foutmelding, hij heeft 1 dag helemaal niet geleverd en bleef knipperen (waiting), de dag erna later op de dag gaan leveren. En vanmorgen veel later aangegaan dat de SB met 5 panelen.
M.a.w. een probleem met opstarten..
Bij schaduw in deze tijd moet een omvormer gewoon vroeg op de dag opstarten. Dat heeft hij nl. altijd gedaan.
Dan blijft een defect in bekabeling over, maar ook weer niet zo`n defect dat als tie opstart gewoon perfect werkt...

Zijn de connectoren netjes omhoog weggebonden of liggen ze plat op het dak ?
Gezien de specs van de regelaar kun je 6 panelen gewoon in serie zetten.

https://www.zonnepanelen.net/nl/pdf/panels/sunpower-spr-p19-315-blk.pd…
http://www.schoutenzonneenergie.nl/upload/downloads/sma-sb-1200-1700-i…

benleentje

Golden Member

De antwoorden eerder in dit topic kloppen gewoon. De 5P omvormer heeft altijd een hogere Vpv dan die met 6P.

JA sorry ik heb even terug gelezen

de 5P = 1x5 > 242V > 48,4V per paneel
de 6P = 2x3 > 142V > 47,3V per paneel

Daar is inderdaad helemaal niets mis mee en alle panelen doen hetzelfde. Dus de antwoorden van anderen dat een paneel maar 30 - 36V is klopt niet.

Maar het probleem volgens de handleiding tenminste is dat je Omvormer pas start als de spanning hoger is dan 180V en dat is 60V per paneel. Blijkbaar is dat voor 3 panelen aan de hoge kant of de situatie is toch verandert en dan denk ik toch nog steeds aan schaduw van iets in de buurt. Dus controleer nu eerst dat eens of er bomen zijn gegroeid of dat er ergens een grote antenne is geplaatst o.i.d.

Voor de andere omvormer met 5 panelen in serie is 36V per paneel al genoeg om te starten. Maar zonder verdere gegevens van je panelen denk ik dat er gewoon een verkeerde omvormer is gekozen met een te hoge startwaarde of dat de panelen gewoon als 1x6 moet worden verbonden.

Kan je de installateur van de panelen er niet op aanspreken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De connectoren zijn netjes met tie-wraps aan de onderkant van de panelen vast gemaakt, dus van het dak af (grind op dak). De kabels liggen natuurlijk op sommige plekken wel op het grind (van de panelen naar de dakdoorvoer), maar heb daar geen slijtage aan kunnen treffen. Alles ziet er picobello uit.
Wellicht zitten de 2x 3 panelen op 2 strings omdat ze op verschillende "reeksen" staan. In de winter staat de zon laag en dan legt de voorste rij de achterliggende rij aan de onderkant in de schaduw. Daar zal het wel aan mee te maken hebben. In ieder geval wel iets met schaduwplekken op de panelen. Anders hadden ze ze wel alle 11 op 1 omvormer gezet.

benieentje:
We zitten nu in augustus, dus alle bomen zitten al lang in het blad en zijn min of meer uitgegroeid voor dit seizoen. In de ochtend heb ik wel schaduw van een boom die naast het huis staat. De achterste panelen staan dan in de schaduw. Maar dat is vanaf de lente al het geval, en ook de afgelopen jaren is dat het geval geweest. En als dan op 6 aug ineens de SB met 6 panelen weigert om aan te slaan, is dat toch wel vreemd. Want vanaf een uur of 10 staat alles vol in de zon. Dan zou de omvormer toch moeten leveren....

@renekant,

Kijk even in mijn eerder geposte link naar de handleiding.
Daar staan een aantal omschrijvingen in betreffende opstarten en storingen m.b.t. de ledjes.