Flip flop met geheugen

Op 8 augustus 2020 19:46:56 schreef eSe:
[...]

Kan je aan de onderkant van je treintafel? 't zijn maar 3 draadjes, wissel links, rechts en common.

Langs de rails of eronder vraagt natuurlijk wel meer werk.

Reedswitches zijn er heel klein, heb je geen grote magneet aan je wissel nodig, en met de "moderne" leds heb je echt niet veel stroom nodig om ze te laten oplichten.

Groetjes,
eSe

M'n rails zitten reeds verkleefd op m'n kleine voorlopige testtafel.
Ik denk dat ik ook voor de prijs met zo'n bistabiele mini relais of drie ga, geen geld en eenvoudig in m'n bakje bij te monteren.
Alle drie netjes op n printje met de weerstandjes, en een elcootje er direct bij op gemonteerd.

Op 8 augustus 2020 17:37:07 schreef big_fat_mama:
Ik heb ooit enkele als dit gekocht, maar er nooit iets mee gedaan, het was een beetje een miskoop; ze moeten hier nog ergens slingeren.
https://www.aliexpress.com/item/32983182219.html

Overigens: het is misschien niet ondenkbaar om de hele zaak aan te sturen met een processortje, en de toestand in EEPROM op te slaan of zo. Het lijkt me niet in de lijn van de vraagsteller, en ik verwacht me op slag aan gejammer dat er zogezegd tegenwoordig niets meer kan zonder processor, maar het is een mogelijkheid.

Nog een alternatief: inderdaad per wissel een flipflop, in CMOS-techniek, en een aparte voeding met batterij-backup die de flipflops (maar niet de LEDs) onder spanning houdt ook als de zaak buiten bedrijf is.

Het idee van eSe lijkt me nog het handigste, eigenlijk. Alleen zou men een magneetje moeten toepassen en twee reedrelais; als er dan geen enkele LED brandt dan weet men dat de wissel ergens halverwege hangt.

Mocht je van die relais af willen (minimum 3st.) wil ik ze graag overnemen zeg maar hoeveel incl. verzending in enveloppe naar België , pb via m'n email

Op 8 augustus 2020 19:46:14 schreef KlaasZ:
[...]Het probleem is dat je vastzit aan die Lima aandrijvingen die waarschijnlijk geen eindafschakeling hebben.
Met een eindafschakeling wordt het allemaal veel eenvoudiger.
Je kunt ook met motoraandrijvingen gaan werken. Ik heb voor mijn wissels zelf motoraandrijvingen gebouwd die met 1 draad worden aangestuurd. Nou ja, niet helemaal met 1 draad, er is natuurlijk een tweede draad maar dat is voor alle wissels de gemeenschappelijke nuldraad.
Over die ene stuurdraad loopt ook de terugmelding.

Bij m'n échte baan in de toekomst zal er sowieso met degelijke wissels gewerkt worden al dan niet verborgen aangedreven door servo's en al dan niet digitale terugmelding .
Dit baantje is om te "prutsen" en te leren.

Let er op dat als je nog andere bi-stabiele relais gaat zoeken je een type moet hebben met 2 verschillende spoelen: Eentje voor de ene kant op en eentje voor de andere kant op. En let ook op de + aansluiting van de spoel, het is belangrijk dat je die goed hebt zitten anders werkt het niet.

Er zijn namelijk ook bistabiele relais waarvan je die spoel moet ompolen om terug te schakelen, voor dit doel totaal niet bruikbaar.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 9 augustus 2020 15:17:10 schreef henri62:
Let er op dat als je nog andere bi-stabiele relais gaat zoeken je een type moet hebben met 2 verschillende spoelen: Eentje voor de ene kant op en eentje voor de andere kant op. En let ook op de + aansluiting van de spoel, het is belangrijk dat je die goed hebt zitten anders werkt het niet.

Er zijn namelijk ook bistabiele relais waarvan je die spoel moet ompolen om terug te schakelen, voor dit doel totaal niet bruikbaar.

Klopt helemaal. Die relais liggen niet voor het rapen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Mocht je van die relais af willen (minimum 3st.) wil ik ze graag overnemen zeg maar hoeveel incl. verzending in enveloppe naar België , pb via m'n email

PB verstuurd.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 9 augustus 2020 15:17:10 schreef henri62:
Er zijn namelijk ook bistabiele relais waarvan je die spoel moet ompolen om terug te schakelen, voor dit doel totaal niet bruikbaar.

O jawel hoor. Voor de spoel zet je vanaf de ene drukknop een diode "vooruit", vanaf de andere drukknop een diode "achteruit". Voorwaarde is dan wel dat je stuurt met wisselspanning.
Werkt vlekkeloos, vaak genoeg zelf toegepast.

Tidak Ada

Golden Member

Op 9 augustus 2020 15:38:03 schreef Pat Praat:
[...]
Klopt helemaal. Die relais liggen niet voor het rapen.

Er stonden van die realis op V&A in SMD uitvoering. Ik heb er 50 van gekocht voor een langlopend project. Mocht dat niet functioneren, dan zal ik het je melden. Ze kwamen van CO-lid @Stijnos (3 VDC, DPDT, 2 A, P2/V23079 Series, SMD, Latching Dual Coil).
Misschien heeft hij er nog liggen.....

Edit:
@benleentje, hieronder: maar gemakkelijker te resetten

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
benleentje

Golden Member

Op 9 augustus 2020 15:17:10 schreef henri62:
Er zijn namelijk ook bistabiele relais waarvan je die spoel moet ompolen om terug te schakelen, voor dit doel totaal niet bruikbaar.

IK zie het verschil niet. De terugsignalering gebeurt op de geschakelde contacten van het bistabiele relais en dat is voor beide type precies hetzelfde, ze blijven staan op dezelfde positie ook als de spanning wegvalt.

Alleen dit type bistabiel relais is misschien wat lastiger aan te sturen maar dat is alles.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 9 augustus 2020 16:23:39 schreef KlaasZ:
[...]O jawel hoor. Voor de spoel zet je vanaf de ene drukknop een diode "vooruit", vanaf de andere drukknop een diode "achteruit". Voorwaarde is dan wel dat je stuurt met wisselspanning.
Werkt vlekkeloos, vaak genoeg zelf toegepast.

Leuk op Marklin met AC maar niet op DC wat de TS betreft.
Ompolen blijft wat aanklungelen. Voor waarschijnlijk hetzelfde geld heb je er een met 2 spoelen. Het is maar een hint aan anderen dat je effe moet opletten dat er verschillende varianten zijn en je zo een verkeerde besteld als je niet oplet.

Op 9 augustus 2020 17:31:46 schreef benleentje:
Alleen dit type bistabiel relais is misschien wat lastiger aan te sturen maar dat is alles.

Precies dat is het hem, voor de TS misschien een brug te ver zou ik zeggen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 9 augustus 2020 18:27:14 (18%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 9 augustus 2020 18:25:27 schreef henri62:
[...] Leuk op Marklin met AC maar niet op DC wat de TS betreft.

Bij de meeste andere merken worden wisselspoelen ook met AC aangestuurd. Het is maar net wat voor keuze je maakt. Met DC aansturen gaat ook maar dan heb je inderdaad een bistabiel relais met 2 spoelen nodig.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Welnee, nog steeds niet. Lang geleden had ik een kitje (kemo of zo?) waarin een bistabiel relais met 1 wikkeling werd aangestuurd uit de woonbatterij. Comparator, push-pull van bc547/557, stevige elco naar het relais, dat was alles. Het relais werd omgeschakeld door de laad/ontlaadstroom van de elco.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 9 augustus 2020 16:23:39 schreef KlaasZ:
[...]O jawel hoor. Voor de spoel zet je vanaf de ene drukknop een diode "vooruit", vanaf de andere drukknop een diode "achteruit". Voorwaarde is dan wel dat je stuurt met wisselspanning.
Werkt vlekkeloos, vaak genoeg zelf toegepast.

Hm.. Nooit zelf aan gedacht, maar dat kan werken met A-C relais aansturen en DC koppelen.