Tintelend gevoel bij jacuzzi

Hallo,

Aangezien ik zelf te weinig verstand heb van elektriciteit en het nog niet helemaal vertrouw heb ik hier even een account aangemaakt in de hoop dat jullie me kunnen helpen.

Vanmiddag zat mijn vrouw in onze jacuzzi (opblaasbaar ding van Intex) en toen ze mij aanraakte wanneer ik buiten de jacuzzi stond voelde ze een licht tintelend gevoel. Wanneer ik mijn (rubberen) slippers aan heb, was dit gevoel er niet.

Uiteraard vertrouwden we dit niet omdat je toch te maken hebt met water en stroom en ben ik gaan zoeken op internet naar mogelijke oorzaken. Uiteindelijk bleek dat de aarde kabel in ons buitenstopcontact los zat waardoor het stopcontact niet meer geaard was. Dit natuurlijk meteen verholpen en voor de zekerheid de jacuzzi aangesloten op een ander geaard stopcontact aan het huis.

Zou dit de (enige) oorzaak zijn van het tintelende gevoel of kan er ook iets mis zijn met de jacuzzi zelf? Wat zijn de risico's nu hij dus wel is aangesloten op een geaard stopcontact? Mocht bijvoorbeeld het verwarmingselement stroom lekken, zorgt de aarde er dan voor dat de stroom eraf gaat?

mvdk

Golden Member

Woont u in NL of in B?
Zit er in uw stoppenkast/meterkast een aardlekschakelaar?
Al getest?

evelo

Golden Member

Heb je een handleiding van je jacuzzi met de installatievoorschriften?

mvdk

Golden Member

Als het een ding is met een stekker:
https://www.elektramat.nl/hk-haka-955rw-10-epp-in-line-zelfmonteerbaar…
Zet zo'n ding in het aansluitsnoer:

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 10 augustus 2020 18:40:11 (10%)

Op 10 augustus 2020 18:33:58 schreef mvdk:
Woont u in NL of in B?
Zit er in uw stoppenkast/meterkast een aardlekschakelaar?
Al getest?

Ik woon in Nederland en heb alles net even getest. Werkt zoals het hoort. De jacuzzi zit aangesloten op de PV installatie die is gemaakt voor de zonnepanelen en wanneer ik de test knop in druk vliegt alles eraf.

Op 10 augustus 2020 18:38:54 schreef mvdk:
Als het een ding is met een stekker:
https://www.elektramat.nl/hk-haka-955rw-10-epp-in-line-zelfmonteerbaar…
Zet zo'n ding in het aansluitsnoer:
[bijlage]

Zo'n ding zat er standaard al op, net ook getest en doet ook wat het moet doen volgens de handleiding

Op 10 augustus 2020 18:35:09 schreef evelo:
Heb je een handleiding van je jacuzzi met de installatievoorschriften?

Alvast bedankt voor alle snelle reacties!!

Ja, zie https://www.gebruikershandleiding.com/Intex-PureSpa-SJB-HS-20-1G/previ…

Hier staat o.a.

"
• De Spa moet worden gevoed door een geïsoleerde transformator of via een RCD (Residual Current Device – Reststroomapparaat) met een nominale bedrijfsreststroom van maximaal 30 mA.
• Het elektrisch spatoestel bevat een draagbare aardlekschakelaar (PRCD) met een nominale reststroom van niet meer dan 10 mA. Als een lekstroom van meer dan 10 mA wordt waargenomen, treedt de PRCD in werking en wordt de voeding onderbroken. In dit geval, ontkoppel de spa en stop onmiddellijk met het gebruiken van de spa. Neem vervolgens contact op met uw lokaal servicecentrum voor advies en/of reparatie van het product.
"

De PRCD die er standaard bij zit en gewoon werkt lijkt mij voldoende?

Waren de tintelingen weg na de reparatie van de aarde?
Een slechte aarde van 80 a 100 Ohm op hoge zandgronden kan ook voor dergelijke tintelingen zorgen, maar de stroom is te laag om de aardlekschakelaar te doen trippen beter is het dan om een scheiding trafo te gebruiken!.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Heb je nou de Jacuzzi op dezelfde groep als de PV installatie en is dat aangesloten op de 300mA groep omcirkeld op de foto?

mvdk

Golden Member

@Mrtn1988: tsjee, u heeft goed opgelet. Daar hoort geen stopcontact op te zitten.
Tis lekker hoor, zo'n bubbelbadje, maar de boel moet gewoon veilig zijn. Goed geaard, en liefst achter een 10mA.

Edit: die scheidingstrafo is het allerbeste. Maar dat word er eentje van drie kilo.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 10 augustus 2020 19:49:26 (18%)

Ja, de tintelingen lijken weg te zijn nu het op een geaard stopcontact is aangesloten.

Het klopt inderdaad dat als ik de PV installatie uitschakelt de jacuzzi (en de gehele achtertuin installatie) uit is. Zie foto voor de situatie in onze schuur. De elektricien van de installateur van de zonnepanelen gaf aan dat dit zo goed was, ook in combinatie met de jacuzzi..
Zoals ik al aangaf heb ik er zelf helaas te weinig verstand van dus ben ervan uit gegaan dat dat klopt.

Als de pomp (neem aan dat er alleen een pomp op die 230V zit) van metaal is, en dat staat in contact met het water, dan moet de randaarde uiteraard aangesloten zijn. Zo niet, dan zal het netfilter ervoor zorgen dat die randaarde op ongeveer de helft vd netspanning komt te staan. Iets van 115V dus. Dat is normaal gesproken niet heel gevaarlijk, maar geeft wel zo'n tinteling. Elk apparaat met een randaarde stekker MOET in een randaarde stopcontact (dat uiteraard ook op aarde is aangesloten). Anders is het apparaat NIET veilig.
Gelukkig zat je vrouw er in, en niet jezelf >:)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
High met Henk

Special Member

Hoe zwaar is de PV installatie?

Ik weet even niet meer waar de grens ligt (is paar keer veranderd) maar meestal moet die op een eigen groep zitten en mogen daar geen eindverbruikers bij.

Uw installateur is zeer waarsch in gebreke, maar niet verantwoordelijk te stellen voor de losse aard draad.

Echter stel nu even dat de PV installatie 4 A levert en jij 4A lekt op de fase.. ben je wel gefrituurd en aardlek tript niet, want netto is spulletjes in balans...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Die jacuzzi mag helemaal niet op de pv groep, de aardlekschakelaar foutstroom is 300 mA. De jacuzzi op een groep zetten met maximaal 30 mA .

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De losse draad kan er voor zorgen dat er een lichte tinteling ontstaat.
In je jacuzzi zal een heel klein elektrisch lekje zijn.
Op zich is dat niet verontrustend. Het is ver beneden een gevaarlijke lekstroom.

Je jacuzzi MOET altijd geaard zijn.
Je jacuzzie moet mede beveiligd zijn door een aardlekschakelaar van max 30 mA.

Je PV installatie in je schuur, helaas mag het zo. Ik kan natuurlijk niet zien hoe het IN het kastje gemaakt is, maar het ziet eruit alsof het goed is.
Alhoewel er geen wartels gebruikt zijn.

Een niet-geaarde steker.......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Mooi, is dat ook weer helder. Ik dacht inderdaad al te lezen dat de PV en jacuzzi op de zelfe groep zit. Levensgevaarlijk, zoals enkelen hier ook al zeggen.

De grens voor 'stekker' zonnepanelen lag op 2.25A, iets meer dan 500W. Maar dat was slechts tot enkele jaren geleden toegestaan. Tegenwoordig (bij nieuw installeren) moet elke PV installatie een eigen groep en daar mag niets anders op.

Nu heb je waarschijnlijk maar één kabel naar achter in de tuin liggen. Je zult er dus één bij moeten trekken. Of kijken naar een PV-verdeler, maar daar weet ik het fijne niet van.

Lambiek

Special Member

Dat mag zo helemaal niet, iedere PV installatie hoort een eigen groep te hebben zonder een wcd of wat dan ook.

Ik zou wel oppassen als ik de TS was, laat je aarde eens meten door een erkend iemand en niet door prutsers. Want de PV installatie is door prutsers gedaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt voor alle reacties. Ik dacht te herinneren dat de PV installatie 25ma is en op een aparte groep zit (Ze zeiden dat er een groep over was waarop hij aangesloten kon worden).

Waarom is de huidige situatie dan precies levensgevaarlijk? Als ik het goed heb hebben ze al een PV verdeler aangesloten in de schuur toch? Zie eerdere foto. Hierop zitten 2 groepen waarvan 1 volledig voor de zonnepanelen is en 1 voor de overige apparaten in de tuin.

De stekker in de PV installatie/verdeler was overigens van een ander klein apparaat, als je dat bedoelde met niet geaarde stekker

mvdk

Golden Member

Laat dat linkse alamatje door de installateur vervangen.
Daar had ie geen 300mA exemplaar mogen zetten.

Edit: sorry, dan ga ik er vanuit dat die linkse voor dat stopcontact is..

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 10 augustus 2020 21:11:02 (27%)

Op 10 augustus 2020 21:09:11 schreef mvdk:
Laat dat linkse alamatje door de installateur vervangen.
Daar had ie geen 300mA exemplaar mogen zetten.

Edit: sorry, dan ga ik er vanuit dat die linkse voor dat stopcontact is..

Voor een vast aangesloten pv installatie waar de pv omvormer ook een eigen rcd heeft mag je als kabelbeveiliging 300 mA gebruiken. Een 30 mA mag graag trippen op sommige omvormers. Daarom deze groep alleen gebruiken voor pv.

mvdk

Golden Member

Als die linkse alamat op de laatste foto, ik heb dat aangepast in m'n vorige post, alleen maar verbruikers opzitten, dan kan dat toch?
Dat ernaast een PV installatie zit, laat toch niet die wcd aardlek trippen?

Gezien alle reacties hier lijkt het me inderdaad verstandig eens contact op te nemen met een erkende installateur / elektricien om hun het eens te laten beoordelen. Indien het inderdaad onveilig is dan zal ik contact opnemen met de zonnepanelen installateur en om uitleg vragen / aan laten passen.

Maar voor wat betreft de levensgevaarlijke situatie op dit moment.. is het niet zo dat de PRCD van de jacuzzi zelf met een nominale reststroom van 10mA (zie voorbeeld van mvdk hieronder) ervoor zorgt dat de stroom afgesloten wordt mocht er te veel stroom lekkage zijn? Het zou dan toch niet mogelijk moeten zijn om een levensbedreigende schok te krijgen?

https://www.circuitsonline.net/forum/file/58691

Idd, vraag eens bij een echte installateur. Niet bij de zonnebeun.

Jacuzi erop, 300mA, EMAT onderdelen van 5 euro... Alle kenmerken van een cowboy, geen pro.

(En laat ook dan de rest ff nakijken zou mijn eerste idee zijn)

Lambiek

Special Member

Op 10 augustus 2020 21:42:48 schreef Vedici:
Maar voor wat betreft de levensgevaarlijke situatie op dit moment.. is het niet zo dat de PRCD van de jacuzzi zelf met een nominale reststroom van 10mA (zie voorbeeld van mvdk hieronder) ervoor zorgt dat de stroom afgesloten wordt mocht er te veel stroom lekkage zijn?

Maar dan moet wel je aard aansluiting goed zijn, dus laat die ook controleren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 10 augustus 2020 22:00:15 schreef Lambiek:
[...]
Maar dan moet wel je aard aansluiting goed zijn, dus laat die ook controleren.

Dat snap ik niet. dat "ding" zit er net tussen voor verliezen die eventueel niet naar de aarding teruglopen , maar wel naar de aarde, bvb via je voeten als je instapt, of zie ik dat verkeerd?