Reparatie ZIG-X7 lader

Ik heb hier een ZIG-X7 lader.

Hij moet ook nog meer kunnen dan alleen laden, maar goed, ik noem het even een lader. :-)

Probleem: Hij doet het niet.

Manual: https://www.freewebs.com/12voltsdc/Zig%20X7.pdf

Het ding wordt bestuurd met een KA7500. https://www.mouser.com/datasheet/2/149/KA7500B-889308.pdf

Die is compatible met de beter bekende TL494: https://www.ti.com/lit/ds/symlink/tl494.pdf?ts=1597086030022&ref_u…

We hebben in-circuit al een aantal dingen proberen te meten Tot nu toe zien we veel dignen die het zouden moeten doen.

Ik heb nog geen schema kunnen vinden van het ding. Als iemand hem wel kan vinden: graag.

De KA7500 heeft als ie het niet doet een voedingsspanning van rond de 3V.

We dachten: een condensator gevonden te hebben die over de voeding kon staan van de KA7500 en ik had begrepen dat dat soort condensatoren wel eens de geest geven... Dus we hebben een 100uF 50V condensator uitgesoldeerd en meten dan 100uF ESR=0.1 . Lijkt me goed.

Veel metingen doe ik met m'n chinese componenten tester.

Oh... Toen we de voedingsspanning van de KA7500 aan het meten waren schoot de meetpen uit en... toen ging het groene ledje ineens gewoon branden.

We hebben ook hete lucht (100 graden) richting wat condensatoren zitten blazen en ook toen hebben we hem even aan gekregen. (12.6V op de uitgang). Deze "flukes" kunnen we niet reproduceren. :-(

Primaire hoogspanningselcos: meten goed. (in circuit).

Secondaire hoge-capaciteits condensatoren: Idem.

Dit ding is m.i. "raar" dat ie het schakelchippie secondair heeft zitten. Ik denk dat dat ze via de kleine trafo dan de torren primair aansturen.

Een 1uF elco in de primaire kant (heeft iets met het basis circuit van de torren te maken (beide hebben een identiek uitziend "omgevingscircuit")... We maten verschillende waardes tussen de twee condensatoren, en 35pF bij 1 van de condensatoren. Utgesoldeerd: Die meet 1.067uF, 14 Ohm ESR.... Klinkt niet extreem raar.

Dan over die ESR: Omdat altijd de tan delta gegeven is en zelden de ESR wilde ik die proberen om te rekenen.

Dan kom ik: op een ander forum https://forum.digikey.com/t/calculating-capacitor-esr-from-tan/2633 dat tegen.

En ter "na rekenen" heb ik de 1uF 50V condensator van Farnell genomen: http://www.farnell.com/datasheets/2321304.pdf?_ga=2.150789430.16741089…
Blijkt dat het "tan delta" tabelletje wel eens uit /dat/ datasheet kan zijn gekomen.... Ah... Dat is inderdaad haast het geval YXJ vs YXF serie.

Maar goed. Vul ik dan de gegevens in van m'n 1uF 50V condensator kom ik met de formule op 140 Ohm. Blijkt dat in m'n farnell datasheet bij de 1uF 50V condensator een ESR van 4 Ohm staat. Hoort dat zo veel te verschillen?

Als die 4 Ohm nromaal is dan is de 14 Ohm van ons praktijk exemplaar "te veel" als die 140 Ohm het hoort te zijn, dan is ons praktijk exemplaar helemaal prima.

Suggesties?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zou er iets mis kunnen zijn met het opstartcircuit van de voedingsspanning?
1e Paar tienden van een seconde wordt de oscillator gevoed door de netspanning en daarna moet hij voor zichzelf zorgen. Mischien dat daar iets misgaat.
Soldeerverbindingen van de zwaardere componenten zijn in orde?
Kleine moeite om ze preventief na te solderen.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Ik weet het niet helemaal zeker meer uit m’n hoofd maar controleer even die groene film condensators (C16?) op je eerste foto links bovenaan.

elco's klinkt waarschijnlijk bij een geschakeld ding van 23 jaar oud intussen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

In die datasheet staat tan δ voor 120 Hz en de impedantie bij 100 kHz. Ik zie nergens de ESR staan. Tan δ is de dissipatie factor. Daar heb je veel meer aan dan de ESR. Het is de ratio tussen reactantie en ESR op 120 Hz. Als de reactantie 4 ohm is en de ESR ook 4 Ohm dan is tan δ 1

In situ meten heeft geen zin, een short geeft een lage ESR en als er condensators parallel staan dan vindt je zelfs een condensator met oneindig hoge ESR niet.

Het voordeel van D voor lage ESR elco's is dat er tussen fabrikanten en series nauwelijks verschil zit.

Iik zoek bij dit soort dingen de datasheets van ICs op en dan meet ik of op elk pootje de juiste activiteit is. Twijfel ik dan gaat hij er uit, op mijn DIY IC tester (16 x 12 standen schakelaars en een ZIF voet) en test ik hem volgens de datasheet. Diodes meet ik in situ. Zeners maak ik eenzijdig los en test ze op zenerstanning. Trafos gaan los en worden ook getest op open of een short winding (gewoon met een (echte) LCR meter) en bij twijfel op verzadiging en dingen als SRF. Weerstande4n meet ik in situ, wijkt het te veel af dan gaat 1 poot los. Ze mogen in ieder geval niet hoger meten want dan zijn ze open. Elcos gaan eruit en test ik op lekstroom, capaciteit en D. Klinkt allemaal als veel werk maar ik heb een van de beste desoldeerbouten die er zijn, en de test apparatuur hiervoot staat allemaal onder handbereik.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb nu beter naar dat datasheet gekeken.

Daar staat tan delta bij 120Hz en de (totale) impedantie bij 100kHz gegeven.

Uit de tan delta reken ik dan uit dat de ESR van de 1uF 50V zo'n 140 ohm bedraagt bij 120Hz.

Daarnaast is niet de ESR gegeven in de tabel op blz twee zoals ik eerst dacht maar de totale impedantie. Dus ik reken uit dat de totale impedantie 4 ohm is, de condensator heeft een theoretische impedantie van 1.6 Ohm bij 100kHz, dus de ESR is dan ongeveer sqrt (4*4-1.6*1.6) = 3.66 Ohm.

Nog steeds vind ik het raar dat die zo ver uit mekaar liggen.

We spreken van een ESR omdat deze weerstand het niet-ideaal-zijn van de condensator aardig modelleert. En "aardig modelleert" betekent dat de schijnbare weerstand redelijk constant is binnen wat grenzen...

Op 11 augustus 2020 00:19:51 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Ik weet het niet helemaal zeker meer uit m’n hoofd maar controleer even die groene film condensators (C16?) op je eerste foto links bovenaan.

Twee stuks. Dr' staat op: 152J 100KC (twee regels). 1.5nF? 630V??

Bij farnell verkrijgbaar is deze. Die is op het eerste gezicht veel lomper dan het ding wat er inzit. Die groene kan ik op het grote internet vinden voor 1 cent per stuk, dus als het verkeerde ding meer dan een halve euro kost doe ik iets verkeerd. Suggesties? (blind vervangen? Uitsolderen meten, dan pas vervangen? )

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 11 augustus 2020 12:58:46 (29%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

En "aardig modelleert" betekent dat de schijnbare weerstand redelijk constant is binnen wat grenzen...

Dat is de ESR niet. Hij is oneindig bij 0Hz, zakt naar zijn laagste punt ergens rond de 15 kHz en stijgt dan weer, boven de 100 kHz blijft het min of meer stabiel. De frequenties kunnen aardig uiteenlopen. Oorzaak zijn dingen als skinverlies en ESL. Daarnaast is er de zelfresonantie waarbij de reactantie nul is. Dat is meestal niet het punt waar de ESR op zijn laagste punt is.

Het plaatje is van een ceramische C over een 100 MHz span.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 11 augustus 2020 12:33:28 schreef rew:

[...]Twee stuks. Dr' staat op: 152J 100KC (twee regels). 1.5nF? 630V??

Bij farnell verkrijgbaar is deze. Die is op het eerste gezicht veel lomper dan het ding wat er inzit. Die groene kan ik op het grote internet vinden voor 1 cent per stuk, dus als het verkeerde ding meer dan een halve euro kost doe ik iets verkeerd. Suggesties? (blind vervangen? Uitsolderen meten, dan pas vervangen? )

Ik heb het even opgezocht, is alweer een aantal jaren terug dat ik eraan gewerkt heb. In mijn geval was één van die twee condensatoren defect, totaal geen capaciteit meer. Nu ik naar de datasheet kijk hing die volgens mij aan pin 5.

Ik heb geen idee wat ik er destijds in heb gezet. Ik heb hier nog wel 1.5nf 100v (2A 152j) exemplaren liggen en als je mij je adres even stuurt kan ik er wel even twee in een enveloppe stoppen.

eSe

Honourable Member

Zou er iets mis kunnen zijn met het opstartcircuit van de voedingsspanning?
1e Paar tienden van een seconde wordt de oscillator gevoed door de netspanning en daarna moet hij voor zichzelf zorgen. Mischien dat daar iets misgaat.

Weeral wat jaartjes geleden had ik een monitor (beeldbuis ding) die ook kuren vertoonde. Soms starten, meestal niet. In het primaire circuit was er een hoogohmige weerstand, volgens kleurcode 4,7 MOhm, die oneindig hoog was. Inwendig stuk dus. Aan de buitenzijde niets te zien. Met de meetpennen over de weerstand om de spanning te meten en het ding starte terug.

Dit was een "gewone" 1/2 w koolweerstand waar de netspanning overstond. 230 over een weerstand vind ik geen goed idee, daarom weerstand vervangen door 4 weerstanden (2 parallel en dan deze 2 in serie, omdat ik de juiste waarde niet in huis had). Ding werkte terug.

Deze weerstand zit in het opstartcircuit, word maar even gebruikt om de oscilator op te starten.

Mischien bij jou hetzelfde probleem?

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

@Ruben: Thanks!

@eSe: Enerzijds: Ik ga zoeken naar die weerstand.

Anderzijds: De meeste schakelende voedingen hebben een circuit in de primaire kant wat de boel aanstuurt en die moet dan iets van terugkoppeling van de secondaire kant ontvangen. Meestal via een optocoupler. Deze is anders: Het schakelding zit hier in de secondaire! Die stuurt de primaire torren aan via een trafo en een clustertje van zo'n 10 passieve onderdelen. Dus het bootstrap-probleem is hier heel anders dan bij de meeste voedingen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ruben, nog bedankt voor de condensatoren. Na uitsolderen konden we de andere condensator ook lezen: 10nF !

De 10nF (nu vervangen door een 1.5nF) condensator meet als "10nF" (9.8 o.i.d) (Dat was voordat we het uitgesoldeerde goed gingen bekijken).

De 1.5nF meet als 25M met de chinese multi-componenten-tester. Niet goed: Te weinig voor een condensator en ik heb gechecked dat de tester ook lagere waardes gewoon kan meten.

We hebben gisteren meer andere dingen gedaan, dus zijn niet veel verder gekomen dan dit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Dan zou ik nu eerst die 10nf even terugzetten. Dikke kans dat die dan weer werkt.

Ook mijn ZIG-X7 omvormer had het dit jaar begeven.
Direct na het inschakelen hoorde ik een knetterend geluid en de aangesloten verlichting knipperde. Ook zonder enige verbruiker hoorde je duidelijk dat er ergens iets mis was!

Na het vinden van dit topic heb ik ook eerst de 2 groene film condensatoren vervangen, maar dat was dat bij mij niet de oplossing.
Vervolgens ben ik maar stap voor stap verder gegaan en bij mij was een elco van 47uF de boosdoener. Die zit vlak bij de spoel, zie foto.

Wellicht heeft iemand hier nog iets aan in de toekomst...