Deurbel slim maken

Hey allemaal,

Een tijdje terug heb ik een Homey aangeschaft. Jullie vast wel bekend, een smarthub waarmee ik diverse apparaten in huis aanstuur.

Onlangs heb ik mijn deurbel/gong vervangen voor de Honeywel DW915S, had ik al bijna een jaar liggen. Dit is een gong die bedraad en draadloos aangesloten kan worden, via de beltrafo. Ik heb een hekel aan batterijen die ik te laat vervang, dus ik heb hem op de trafo aangesloten volgens onderstaand schema.

Nu wil ik, via Homey, het signaal van de bel opvangen. Het lukt niet om rechtstreeks van de Honeywell een signaal te krijgen, dus moet ik het op een andere manier doen. KlikAanKlikUit (KaKu) heeft een 433mhz zender, welke rechtstreeks met Homey kan werken. Deze heb ik ondertussen al liggen en (zonder aan te sluiten) getest en werkt perfect. Maar nu komt het probleem: het aansluiten...

De KaKu-zender bevat een batterij van 12V. Zodra de stroomkring van de zender compleet is gaat er dus 12V door de kabels en zendt het apparaatje zijn signaal uit.
Ik heb, zoals op bovenstaande schakeling te zien, continue spanning op poortsen AC1 en AC2 via mijn beltrafo. Poorten A1 en A2 zijn aangesloten op de beldrukker en die is in principe spanningsvrij (ga ik vanuit, lastig te meten als je ook de bel in moet drukken...).

Het liefst zou ik de volgende schakeling willen maken:

Maar daarbij komt dus op poorten A1 en A2 12V te staan op het moment dat de beldrukker ingedrukt wordt en de stroomkring dus compleet is.
Als poorten A1 en A2 spanningsvrij zijn betekend dit dus dat er op een verkeerde plek stroom door de gong loopt... Als de poorten niet spanningsvrij blijken betekend dit dat ik 2 spanningsbronnen op de poorten heb staan.

Als ik kijk naar de andere aansluitschema's zie ik wel dat de beltrafo op poort A1 aangesloten wordt, maar dit in combinatie met poort AC1.

Van dit soort elektronica heb ik te weinig kaas gegeten en hoop daarom dat jullie mij kunnen helpen.

- Zou het werken en goed gaan als ik mijn voorgestelde aansluiting zou maken (en waarom wel/niet)? Of ben ik dan verkeerd/gevaarlijk bezig en moet ik dit niet willen?
- Iemand bekend met de DW915S en een idee hoe ik het anders aan zou kunnen sluiten? (zonder batterijen in het apparaat te douwen)
- Of is er een andere, misschien betere, oplossing?

PS. Ik wil geen andere beldrukker of gong. Anderen hoeven niet te weten/zien dat de bel slimmer is dan alleen een knopje en wat lawaai :)

Lambiek

Special Member

Kan dat ding met wisselspanning overweg?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Welk ding?
De KaKu-zender? Of de gong?

De gong zit op de beltrafo, 8V gelijkspanning volgens mij.
De KaKu heeft een batterij, 12V gelijkspanning.

Sine

Moderator

Je kunt natuurlijk heel moeilijk doen, of een beldrukker met twee maakcontacten monteren.

Ik heb recent nog een drukker voor iemand verbouwd, die wilde van de 'slappe' drukker naar iets wat duidelijk klikte. Daar heb ik een drukschakelaar in plaats van het bestaande schakelelement verbouwd.

Meteen een dubbelpolige versie gebruikt, eentje voor de bel en de andere naar zijn domotica.

Zelf gebruik ik een "vandaalbestendige" drukker, die heb je ook met meerdere contacten.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 10 augustus 2020 14:36:01 (10%)

Het meest simpele is een ac 12v relay te gebruiken met twee maak-contacten.

Dus de drukknop sluit het circuit en het relay trekt aan.
maakcontact 1 vervangt de drukknop en de bel activeert.
maakcontact 2 sluit het circuit van de kaku en stuurt signaal.

geen circuits die elkaar kunnen zien en last hebben van elkaar.
(en je kan gewoon je beltrafo gebruiken)

zoiets (let op: googletijd < 5 seconden, er is vast iets anders te vinden dat je misschien beter vindt)

https://www.ebay.com/itm/New-MY4N-J-12V-AC-Coil-Power-Relay-DPDT-14Pin…

mel

Golden Member

Op 10 augustus 2020 11:59:37 schreef Joete:
Welk ding?
De KaKu-zender? Of de gong?

De gong zit op de beltrafo, 8V gelijkspanning volgens mij.
De KaKu heeft een batterij, 12V gelijkspanning.

Beltrafo,s zijn altijd WISSELSPANNING.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 10 augustus 2020 14:38:33 schreef Skysoft:
Het meest simpele is een ac 12v relay te gebruiken met twee maak-contacten.

Dus de drukknop sluit het circuit en het relay trekt aan.
maakcontact 1 vervangt de drukknop en de bel activeert.
maakcontact 2 sluit het circuit van de kaku en stuurt signaal.

geen circuits die elkaar kunnen zien en last hebben van elkaar.
(en je kan gewoon je beltrafo gebruiken)

zoiets (let op: googletijd < 5 seconden, er is vast iets anders te vinden dat je misschien beter vindt)

https://www.ebay.com/itm/New-MY4N-J-12V-AC-Coil-Power-Relay-DPDT-14Pin…

Als de drukknop spanningsvrij is kan die dan wel een relais schakelen? Heb het circuit van de drukknop nagemeten en meet daar geen spanning / verhoging op het moment deze ingedrukt wordt...

Op 11 augustus 2020 08:10:29 schreef mel:
[...]
Beltrafo,s zijn altijd WISSELSPANNING.

Ah, wist ik niet. Weer wat geleerd. Wilde de beldrukker nameten, dus dacht nav van je opmerking meet meteen de trafo ook en al metend heb ik dat net dus ook mogen zien :)

Al typend zat ik net na te denken over de schakeling die jij bedoeld Skysoft. Maar volgens mij had ik net bij mijn bericht een andere schakeling in mijn hoofd dan die jij voorstelt...

Ik dacht:
- drukker naar relais
- relais naar gong
- relais naar KaKu-melder

Maar jij bedoelt volgens mij:
- trafo + beldrukker naar relais (zoals een traditionele schaling)
- relais naar gong
- relais naar KaKu-melder
En ondertussen houd ik dan de aansluiting trafo naar gong.

Heb ik dat goed? Dit is volgens mij idd een mooie oplossing en nog relatief eenvoudig ook.

Zo bedoel jij volgens mij, toch Skysoft? (in mijn beste Paint skills :D )

BT = beltrafo
G = gong
R = relais
K = KaKu-melder

Edit:
Kon m'n berichten natuurlijk ook gewoon bewerken |:(

Aanvullende vraag: kan ik ook 2 relais parallel plaatsen? Of zou dat te veel vragen van de beltrafo? Gewone relais met 1 maakcontact kan ik makkelijker vinden en verwacht ik hier bij de autozaak nog wel te kunnen halen. 2 maakcontacten vind ik op internet ook al minder.

Yup, dat is precies wat ik bedoelde...

Meerdere relais lijkt mij niet zo'n probleem, beltrafo's weten op voorhand ook niet wat voor bel je eraan hangt, dus daar zal wel afdoende capaciteit voor zijn.

Houd rekening met auto-relais, die zijn zonder uitzondering gelijkspanning en dus niet bruikbaar voor deze oplossing.

Als je niet bij onze chinezen wilt bestellen, dan kan je ook conrad gebruiken als particulier. Natuurlijk duurder, maar waarschijnlijk veel sneller.

bijv. https://www.conrad.nl/p/finder-563280120040-steekrelais-12-vac-12-a-2x…
suc6

Ah, top, dan snap ik hem!
Maar die jij nu linkt, dat is gelijkspanning (DC) toch?
Volgens mij moet ik de AC hebben...
Edit: ik had al weer doorgeklikt en zat zelf naar een DC te kijken ipv die van jou

Maakt het nog uit of het maak- of wisselcontacten zijn?

[Bericht gewijzigd door Joete op dinsdag 11 augustus 2020 16:12:20 (21%)

Arco

Special Member

Een wisselkontakt is een maakkontakt (met een breekkontakt erbij...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb je iets aan deze informatie?
https://www.robbshop.nl/domotica/projecten/z-wave-deurbel?sqr=deurbel%…&
Ik heb zelf iets vergelijkbaars, enkel met een ander relais + voeding.

Zo, besteld. Hopelijk deze week spullen binnen en aansluiten.

@avdl: Die kende ik ja. Maar die maken gebruik van een ander aansluitschema dan ik. Alhoewel ik nu een variant hier op ga maken :) maar dan goedkoper :D

Thnx voor alle input. Van de week de spullen binnen gekregen, vandaag in elkaar gesleuteld. Alles werkt! De oude beldrukker zit er nog, die schakelt het relais, die vervolgens de gong en signaal geeft en de KaKu melder.

Voor degene die dit ook ooit wil doen:

Foto van voor het opruimen. Hier kun je hopelijk een beetje zien hoe alles aangesloten zit (zie ook onderstaand schema). Relais is een beetje oversized (4x wissel, terwijl maar 2x maak benodigd), maar dat komt omdat deze op voorraad was, anderen duurde iets van 6 weken

Opgeruimd staat netjes, dekseltje er nog op een je ziet er niks meer van

Een foto van mijn scherm (sorry, heb ff niet beter) waarop ik het aansluitschema heb uitgewerkt met de juiste kleurtjes in mijn snoeren