Vragen over IC's 4051, 4024, 4066

Hoi allen,

Voor mijn modulaire synthesizer ben ik bezig met het ontwerp van een module die verschillende signalen kan schakelen zodat ik deze naar verschillende bestemmingen kan leiden. Onder andere wil ik de IC's uit de titel gebruiken maar vooraleer ik hier mee verder ga heb ik een paar vragen omtrent.

4024 binairy counter:
Wanneer de uitgangen van deze counter op een bepaalde waarde staan laten we zeggen 01011011. Zal de counter die waarde onthouden wanneer de module aan en uit wordt geschakeld? -> deze counter krijgt simpelweg pulsen van een drukknop om verder te tellen.

4066 analog switch & 4051 (de)multiplexer.
In mijn systeem lopen verschillende signalen allemaal alternerend tussen -10 en +10V dc. kunnen beide componenten deze signalen zonder problemen schakelen?

Ik zag op de datasheet dat er voor het 4051 IC een negatieve spanning aansluiting is. VEE pin 7. Moet ik die dan gebruiken?

Alvast bedankt

Jazzy

maartenbakker

Golden Member

CMOS IC's onthouden niets na uitschakeling van de spanning.

Als ik me goed herinner moet de voedingsspanning altijd hoger zijn dan de piekspanning van het te schakelen signaal, vandaar de Vee aansluiting.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Counter als de 4029 is presettable...
Max. spanning is 15 resp 18v (hangt van fabrikaat af), bij gebruik van symmetrische voeding dus +/- 7.5 resp +/- 9 volt.

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 11 augustus 2020 15:32:53 (62%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

"binary counter" deze zal NIET de waarde onthouden die er instond toen de boel uitging. Eventueel zou je het chipje met een dubbele diode uit de normale voeding en uit een batterij van 3V kunnen voeden (CR2032). Ik verwacht dat ie dan SUPER weinig stroom verbruikt en TOCH z'n waarde onthoud. Mogelijk is 3V - diode overgang buiten de spec. Mogelijk telt ie dan niet goed, maar in de praktijk is heel weinig spanning nodig om de waarde te onthouden.

Volgens mij hebben de "analog switch" componenten allemaal de eis dat de spanningen die ze schakelen tussen hun eigen voedingsspanningen zitten. Dus -10V zal niet fijn zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hubie

Special Member

Soms is ff een boek uit de boekenkast trekken sneller dan internet,dit boekje bijvoorbeeld(foto)Het meeste spul alles wat je opnoemt staat er in.

Sine

Moderator

Op 11 augustus 2020 15:09:32 schreef Jazy:

4024 binairy counter:
Wanneer de uitgangen van deze counter op een bepaalde waarde staan laten we zeggen 01011011. Zal de counter die waarde onthouden wanneer de module aan en uit wordt geschakeld?

Nee, erger nog, het ding zal met een random waarde komen als je er spanning op zet.

4066 analog switch & 4051 (de)multiplexer.
In mijn systeem lopen verschillende signalen allemaal alternerend tussen -10 en +10V dc. kunnen beide componenten deze signalen zonder problemen schakelen?

Zondermeer? Nee!
Die ic's kunnen alleen signalen verwerken die binnen hun voedingsrails liggen.

Ik zag op de datasheet dat er voor het 4051 IC een negatieve spanning aansluiting is. VEE pin 7. Moet ik die dan gebruiken?

Ja, daarmee kom je een stuk verder, maar er is nog steeds een max tussen de verschillende pennen.

Ofwel die siwtches zijn voor synth gebruik niet zo heel handig, de 'DG' serie van switches kun je gewoon voeden tot +-15V en dan heb je geen last van beperkingen.

https://www.renesas.com/eu/en/www/doc/datasheet/dg408-09.pdf
https://www.analog.com/en/products/switches-multiplexers/analog-switch…

Nadeel, die zijn een pietsje duurder dan cmos logica.
Het kan met 40-serie spul ook, maar ik ben er geen fan van. Je brengt dan eerst met een opamp je signaal naar een niveau wat de switch wel mag schakelen, en daarna versterk je het weer.

De hele serie cmos datasheets staat op het www, niet eens zoeken, gewoon het ic nummer inkloppen.
De c mos schakelaars kunnen ook signalen op aardniveau schakelen. dan heb je een voeding nodig die plus en min bijv. 8 volt levert. De middentap staat op aardniveau. Je kunt dan signalen schakelen van ca 16 volt tt rond aardniveau.

Op 11 augustus 2020 17:16:29 schreef Knustelsmurf:
Misschien is dit iets ter inspiratie ?
http://yusynth.net/Modular/EN/SEQROUTER/index.html

Dankje! iets heel inspirerend en heb er al veel info kunnen uithalen! _/-\o_

Veel dank allen voor de nuttige info!

Jazzy

Sine

Moderator

Merk op dat bij Yu alleen de DG412's de werkelijke signalen schakelen!

Op 12 augustus 2020 19:31:57 schreef Sine:
Merk op dat bij Yu alleen de DG412's de werkelijke signalen schakelen!

Is genoteerd! bedankt!

Ik ben eigenlijk op zoek naar een multiplexer in die reeks. Ik kom dan uit op een DG508B. In de datasheet staat beschreven dat deze 8 inputs naar 1 output schakelt. Kan deze ook andersom gebruikt worden dus van 1 input naar 8 verschillende outputs? Er staat vermeld "An on channel conducts current equally well in both directions." Ik begrijp er uit dat ze dat daarmee bedoelen.

Nogmaals dank allen!

[Bericht gewijzigd door Jazy op donderdag 13 augustus 2020 13:46:07 (52%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com