Kapotte grillplaat en werking stekkderdoos

Beste forum bewandelaars,

Dit is mijn eerste vraag die ik op een forum plaats omtrent elektronica.

Paar dagen terug, met de extreme hitte, is mijn grillplaat ermee opgehouden.

Voor het moment dat mijn grillplaat ermee ophield, was dit de aansluiting:
- Wandcontactdoos aangelosten op stekkerdoos
- Stekkerdoos was aangesloten op drie apparaten
* Magnetron (stond uit)
* Koelkast
* Grillplaat

Voor het moment dat mijn grillplaat stuk ging hoorde ik wat geknetter wat me doet denken aan olie en water in een kookpan. Daarna was er een luide knal en was er een flits bij de aansluiting bij de stekkerdoos. Verder kwam er ook rook van de stekkerdoos af.

De twee andere apparaten die aangesloten waren op het stekkerdoos werkten nog wel.

Mijn vragen zijn als volgt:
- Kan ik zonder enige elektronische ervaring mijn grillplaat pogen te repareren zonder dat er de kans dik bovenop ligt dat ik mijn huis in de fik zet?
- Is mijn stekkerdoos na deze voorval nog veilig te gebruiken? Het liefst loop ik geen kans op de stoppen die doorslaan of dat er opeens mijn studentenkamer in de fik vliegt.

Ik ben ondertussen bezig met mijn master natuurkunde, dus ik snap wel het een en ander van spanningen en stroomcircuits. Verder heb ik ook een spanning/Ampèremeter, dus ik kan ook wel het een en ander aan diagnostiek doen.

Met vriendelijke groetjes,

Bestekkerdoos

Stekkerdoos niet meer gebruiken maar weggooien/vervangen, waarschijnlijk is er ergens iets gesmolten als gevolg van slecht contact of er liep teveel vermogen doorheen. Koop een degelijke stekkerdoos en niet eentje van 3 euro.

Als je de doos openmaakt kun je waarschijnlijk zien dat er iets gesmolten of weggefikt is..

Hoe ziet de stekker van de grillplaat er nu uit? Vertoont deze brandplekken of dergelijke? Waarschijnlijk is de grillplaat nog goed en hoeft er alleen een nieuwe (degelijke) stekker aan.

Check ook even de WCD zelf op verkleurde plekken en dergelijke, je zal niet de eerste zijn waarbij de rest van de keten ook beschadigd is geraakt en uitfikt.

Post anders een foto, dat zegt meer dan 1000 woorden :)

[Bericht gewijzigd door Joey op dinsdag 11 augustus 2020 14:35:08 (12%)

eSe

Honourable Member

Als ik je verhaal goed heb begrepen is er niets mis met je grill maar wel met de stekker van je grill. Ik zou daar mee beginnen, stekker eraf, kabel enkele cm inkorten en nieuwe stekker eraan.

En ook een nieuwe verdeeldoos. Als je daar een lichtflits hebt gezien en rook, dan is er naar alle waarschijnlijkheid ook wat mis met dat ding. In de kliko en een nieuwe, geen risico's voor 10Euro :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Als ik het goed begrijp is er 3voud stekkerdoos in de wandcontactdoos? Stekkers er uit, alles losschroeven en kijken of er iets los zit en is verbrand. Dan bekijken of het te repareren is of moet worden vervangen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

ZO'n knal is meestal als je op de juiste plek kijkt wel te vinden "op het oog"....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Voor 3€ heb de bij de ACTION een nieuwe stekker doos ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Voor 3€ heb de bij de A-_-_N een nieuwe stekker doos

die er wellicht even snel uitfikt, of misschien zelfs nog sneller.
De plaatselijke brandweer is bij deze gewaarschuwd.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Een grillplaat is toch al gauw 2000-2500 watt.

Als het contact in de stekkerdoos niet zo goed is dan wordt het snel warm in die metalen contacten, plastic smelt en zo is de druk op de contacten bijna weg.

Dan gaat het knetteren en gaat het helemaal mis omdat het dan helemaal heet word. In het "beste" geval fikt de stekker vast aan het contact en kun je lekker door met je T-bone. ;-)

Wil je dit weer zo mee maken koop je idd een 3euro stekkerblok. Knalvuurwerk is immers verboden, en dat is geen grap.