Voeding sony kdl-46hx800 brandlucht - ringkernspoel gezocht

Beste forumleden,

Toen ik vorige zondag bij mijn moeder op visite was kwam er een vieze brandlucht uit de tv. Bij nadere inspectie bleek het vanaf het voedings board te komen. Er was witte viezigheid op het board aanwezig en een ringkernspoel was zwart van de warmte geworden. De witte viezigheid lijkt van een elco te komen (maar deze was wel nog verder helemaal intact).

De elco's vervangen gaat mij wel lukken maar de spoel vind ik lastig. Ik wil dus de spoel vervangen omdat ik bang ben dat de coating van het draad te warm is geworden waardoor de wikkelingen kortsluiting maken (kan dat?). Via een schema van het board (zie bijlage) heb ik gevonden dat het een 118uH spoel is. Verder weet ik eigenlijk erg weinig van spoelen. Hoe zou ik aan een vervangende spoel kunnen komen zonder het maximale amperage of voltage van de originele spoel te weten (en eventueel nog andere belangrijke specificaties)? Of kan ik de draaddikte opmeten en met wat handigheid de oude ringkern opnieuw omwikkelen?

Ik zie jullie reactie graag tegemoet! Mijn moeder zou jullie dankbaar zijn.

maartenbakker

Golden Member

De witte kit zit op de foto op de foliecondensatoren linksonder, de omcirkelde elco's uit je schema zitten linksboven.

De spoel zou verkoold kunnen zijn door een te hoge rimpel, dat kan komen door defecte foliecondensatoren c6502 en c6513, waarschijnlijk inderdaad die vastgekitte.

Zulke spoelen bestel je doorgaans op Sonynummer/toesteltype ofmet wat pech alleen als deel van de complete module. Er staat naast een mogelijk artikelnummer ook nog een aanwijzing in het Japans (G4's iets) naast die ik onder de rode lijn niet kan zien, maar ik zal morgen wel een schema zoeken en eens kijken of Aswo de spoel kan leveren.

Zelf herwikkelen is zo te zien ook prima te doen.

De betreffende foliecondensatoren moeten pulsvast zijn, bijvoorbeeld Wima FKP1.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Yep,spoel is duidelijk verpiept. In een computer voeding zit vaak eenzelfde ongeveer..

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com