[BE] hoe werkt deze tijds? schakelaar?

In het huis waar ik tijdelijk ga wonen vind ik deze schakelaars (zie foto) ter informatie, de installatie is gebouwd in 1960. Uit een ander topic weet ik dat de wdc's van Siemens zijn. Ik vermoed dit schakelmateriaal ook van Siemens kan zijn maar weet niet zeker.
Zijn dit tijdschakelaars die na een bepaalde tijd uit gaan?
Of zijn het schakelaars van type 1x drukken aan en nog een keer drukken uit?
Probleem is dat bij een setje de lampen constant blijven branden toen ik ze aangezet had. Ik weet niet wat er aan de hand is maar krijg ze niet uit. Ik heb toen maar uit noodoplossing de lampen losgedraaid. Ze moeten ergens geschakeld zijn want met 1 knop gingen er vier lampen aan in de gang voor en achter in het huis. Toen ik de 2 lampen achter in het huis los draaide viel de lamp en tl voor ook uit.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Het lijt me een soort van trappenhuisautomaat.
Is deze schakelaar voor buitenverlichting, of trappenhuis?

Zo te zien is het een pneumatische tijdschakelaar.
Je drukt de knop in, en na verloop van tijd gaat de verlichting uit.
Als je goed kijkt, dan zie je het knopje heel langzaam na het indrukken. weer naar buiten komen.
Soms zit er nog een instelknopje (schroefje) waarmee de tijdvertraging in kunt stellen.

Waarom het niet werk blijft gissen. Misschien een keer schoonmaken, Misschien zit er onder het centaalplaatje een instelschroefje voor de tijd.
Na zoveel jaren kan vervuiling ook de oorzaak zijn. Het werkt pneumatisch, dus een beetje vuil kan ook de oorzaak zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
EricP

mét CE

Aan zoiets zat ik ook te denken. En dat de tijd dan precies verstreken was toen jij lampjes aan het losdraaien was...

Ik ken die onderdruk dingen wel van handdoek automaten (niks electrisch dus). Die kon je ook instellen. En als dat lastig werd, dan trok je het uit elkaar, maakte het schoon in een afwas sopje, weer in elkaar... En dan weer eens instellen. Meestal werkte het dan wel weer een paar jaar.

Arco

Special Member

Lijkt inderdaad zo'n oude vacuumschakelaar. (zelfde principe als hoe je een tomtom met een zuiger aan de voorruit plakt)
Alleen zit er hier een heel klein (vaak instelbaar) gaatje in de zuiger wat zorgt voor een (min of meer) reproduceerbare vertraging van een paar minuten.
(de zuiger loopt langzaam vol lucht en komt weer los)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De afbeeldingen op de drukknoppen wijzen ieder in een andere richting.
Heeft dat een speciale betekenis?
Toch niet toevallig aan/uit?

Waarmee ik uiteraard niet wil twijfelen aan de kennis en ervaring van de hier aanwezigen... :)

Vervangen DOOR.

Op 8 augustus 2020 11:04:13 schreef brains:
Zijn dit tijdschakelaars die na een bepaalde tijd uit gaan?
Of zijn het schakelaars van type 1x drukken aan en nog een keer drukken uit?

Kan allebei afhankelijk van waar die staan. Dit zijn gewoon drukknoppen die een timer of teleruptor triggeren. Die teleruptor of timer zit ergens in of op de muur
- ofwel achter de drukknop
- ofwel boven de lamp
- ofwel in een apart kastje op de muur
- ofwel achter een blindplaat die soms achter het behang zit.

Heb je nu de moed gehad om de spanning in de keuken te meten. Denk eraan, de wereld is voor de durvers :)

Edit: Heb nog een foto toegevoegd hoe dat ding er waarschijnlijk gaat uitzien.

Arco

Special Member

Zijn toch meestal gewoon mechanische (pneumatische) schakelaars, waar geen verdere timers of telerupters bij komen kijken...
https://www.sparksdirect.co.uk/pneumatic-time-delay-switch-6a-fts-sing…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Jullie gebruiken in NL nu eenmaal dingen die quasi onbestaande zijn in BE.

Sine

Moderator

Onbestaand? Niko leverde die anders gewoon.

Ooit eens ... tegenwoordig kom je ze amper nog tegen, zal we te simpel geweest zijn ;)

fatbeard

Honourable Member

Nâh, gewoon te goed: gingen eigenlijk nooit stuk = te weinig omzet voor de fabrikant...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Iets waar niet tenminste één microcontroller in zit is niet levensvatbaar meer tegenwoordig... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Och Arco... Je tikt nog een aardig eind heen :+
(of wil je zeggen dat je een implantaat hebt ofzo :) ).

Op 8 augustus 2020 11:26:12 schreef Boudie:
De afbeeldingen op de drukknoppen wijzen ieder in een andere richting.
Heeft dat een speciale betekenis?
Toch niet toevallig aan/uit?

Ik denk eerlijk gezegd eerder aan 'lampen op verdieping van indrukken aan' en dan vervolgens afhankelijk van de knop naar boven of naar onderen de lampen op de verdiepingen tot de begane grond schakelen of de lampen tot en met de laatste verdieping.
In ieder geval gaan de lampen op de plek waar je 'm indrukt altijd aan.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Sine

Moderator

Nee joh, de onderste is voor tafellampjes en de andere voor hanglampen.

Soms heeft dit forum wat weg van een surrealistisch schilderij van Dali of Magritte :). Iemand stelt een vraag over drukknoppen die je zowat in elk appartementsgebouw en woning in BE ziet om te zien evolueren in een mysterieuze schakeling met lampen omhoog en omlaag en zelfs 'persluchttoestanden'.

de mechanische trappenhuis timers waren eerst nog veel gebruikt, maar worden al jaren niet meer gemaakt. trappenhuistimers zijn gewoon ellende van weleer. zet gewoon continu voeding erop en neem armaturen met een pir erin, dan heb je licht waar beweging is en dus ook iemand is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Sorry dat het zo lang duurde dat ik weer reageer. Ik kan deze hitte absoluut niet verdragen en wordt daar ziek van :r
Het zijn schakelaren die je door het hele huis vind, niet specifiek alleen in de gang of trappenhuis waarvan ik ze ken.
ik heb nog eens de schakelaars bekeken. Het lijkt niet een pneumatische variant te zijn. Ik zie ook nergens geen gaatje.
Als ik de lampen terug draai gaan ze ook weer aan.
Ik denk dat het een timer of teleruptor triggert is omdat ik nog een andere stoppenkast heb gevonden en daarin staat iets hard te zoemen. Toen ik met een andere schakelaar probeerde of misschien de lampen uitgingen ging het daar nog harder zoemen! Eng hard zelfs. Als ik de knop ingedrukt hielt werd de zoem minder. Ik kreeg de zoem niet weg totdat ik gek genoeg de tl verlichting (ook zoiets jaren 60 in mijn ogen) in de keuken aan en weer uit zetten.
Ik ga eens vragen aan vrienden die wel een stuk meer weten van installatietechniek of ze eens langs komen om te kijken.
er zijn zoveel vreemde dingen in dit huis, wil er meer van weten voordat ik nog eens iets kapot maak. En dan vraag ik meteen of ze even in de keuken meten welke spanning er op die draden in de keuken. ben mee eens dat de wereld voor durvers is maar ik ben niet zo van spannings avonturen, meer van de ontspannings variant ;)
Ik kan nog eens kijken of ik andere kastjes zie maar ik ga absoluut niet lopen prutsen of dingen weg halen. Geen goesting in extra gedoe.

Jullie gebruiken in NL nu eenmaal dingen die quasi onbestaande zijn in BE.

Wat bedoel je ermee? Ik heb juist de ervaring dat ik dit soort gekke dingen juist alleen in Belgie tegen kom, niet in nl ;)
Maar ik zie niet zoveel huizen als een elektricien dus veel zegt dat natuurlijk niet heel veel.
Ik hang een beetje tussen beide culturen in maar Belgie blijft voor mij soms echt kamagurkistan of magritiaans :+
Dat heeft zijn charme en hou daarvan maar af en toe is het toch echt wel te absurd voor woorden.
En probeer dat soms maar eens aan nederlandse vrienden uit te leggen. 8)7
Ja Simon(goede maat van mij) je hebt gelijk maar helaas geldt jou logica nu eenmaal niet in belgie. Nee, ik ben niet eigenwijs en volg je tomtom maar je zult zien, ik kom al 25 jaar of meer in Belgie en Brugge en die weg is echt niet sneller die je tomtom aangeeft :P
Ik heb hem meegenomen naar de tentoonstelling van kamagurkistan toen die in Den Bosch was maar helaas, die absurde humor snapt hij niet. Dus dan gaat hij ook een harde kluif hebben aan veel belgische situaties O-)

Op 11 augustus 2020 17:47:11 schreef brains:
daar nog harder zoemen! Eng hard zelfs.

Je kan die vervangen door elektronische, die oude dingen kunnen nu eenmaal wat luidruchtig worden. In recente woningen zijn dat quasi altijd moderne elektronische of zitten die centraal en hoor je dus niet in de woonruimtes. Gaat je wel een behoorlijke duit kosten.

er zijn zoveel vreemde dingen in dit huis.

Zou het misschien kunnen dat er maar 1 vreemd ding is in dit huis. :)

Wat bedoel je ermee

Dat wij die pneumatische dingen niet gebruiken in BE, iig nog nooit tegengekomen.

Ik probeer dat soms maar eens aan nederlandse vrienden uit te leggen.
Ja Simon(goede maat van mij) je hebt gelijk maar helaas geldt jou logica nu eenmaal niet in belgie.

Dat probleem heb ik ook altijd als ik in NL werk. Alleen heet mijn collega niet Simon maar Koen.

Vervangen gaat hem niet worden. Zolang de boel maar werkt, niet kapot gaat of ontploft vindt ik het prima ;)
Werken die timers of interupters soms met relais? Zo ja dan zou het misschien kunnen dat die blijft plakken.
Ah, ik dacht dat systeem juist in België gebruikt werd maar het is andersom. Maar ik ben juist die tijdschakelaars niet in NL tegengekomen, ken het als heel Belgisch of Frans.
Maar dat is natuurlijk niet een waarheid want ik zie niet zo veel huizen als bv een electricien.
Maar ik hou wel van België, begrijp me absoluut niet verkeerd ;-) Maar die gekke kamagurkistan dingen blijven me af en toe toch verbazen O-)

Op 11 augustus 2020 22:25:25 schreef brains:
Werken die timers of interupters soms met relais? Zo ja dan zou het misschien kunnen dat die blijft plakken.

Dat zijn zelf relais. Ja, na 60 jaar aan/uit is dat idd niet uitzonderlijk. Meestal zijn dit de veertjes in dat ding die het opgegeven hebben, en niet het contact dat blijft plakken. Gewoon vervangen, kan je in elke elektrogroothandel kopen.

Niet echt relevant maar aan de beschrijving van die installatie denk ik dat je daar in een aardig optrekje zit. Ik vermoed een gigantische jaren 60 villa of eventueel herenhuis :7

In de jaren 60 was het in BE niet ongewoon alle licht in huis aan te sturen met een "teleruptorkast".

alle lichtschakelaars worden dan gewoon drukknoppen op laagspanning, maakt dat bedrading daarvan keuringsvrij was.

Centraal zit dan ergens een kast met de teleruptoren. meestal ergens centraal, boven, eventueel op zolder. In ieder geval op een plaats met de bedoeling de bedrading naar de lampen eenvoudig te houden.

Een van die teleruptoren zal blijven hangen. Niet ongewoon na 60 jaar.

Je kan de kast wel vinden door goed te luisteren overal in huis als je een knop induwt.

In de jaren 60 bestond er geen keuring, waren teleruptors praktisch altijd 220V en zaten meestal in de muur of het plafond, meestal niet centraal.

Een woning die in die tijd hoofdzakelijk met teleruptors werd uitgevoerd was waarschijnlijk ook geen rijhuis maar eerder een dikke villa in de hogere prijsklasse.

Op 12 augustus 2020 08:17:35 schreef New Beetle:

Een woning die in die tijd hoofdzakelijk met teleruptors werd uitgevoerd was waarschijnlijk ook geen rijhuis maar eerder een dikke villa in de hogere prijsklasse.

juist omgekeerd. Ik herinner me dat teleruptorbediening als "economisch" werd aangeboden. Ik heb het dan over de laagspanningsversie. goedkope drukknoppen en bedrading, want laagspanning. eenvoudige bedrading, ook voor licht uit meerdere punten bediend etc..

Economisch?

Een druktoets + teleruptor is veel duurder als enkel een schakelaar, ook nu nog. Plus je hebt dikwijls meer bedrading nodig en je moest vaak een extra doos in de muur bouwen, nog een meerkost.

In die tijd had dat een bepaalde snobfactor vergelijkbaar met domotica nu. Duurder, druktoetsen geen wippers, meestal met lampsymbooltje zagen er anders uit en je hoefde die niet om te wippen, maw je had je gedistancieerd van de grijze massa, dacht je dan.

Vandaag heeft dit een heel andere reden. Als je ziet wat mensen zo allemaal in hun woning duwen, soms 8 schakelaars aan de deur, dimmer op elke kring, centrale uit/aan knop. Voer dat maar eens uit met gewone schakelaars.

Vandaar ook dat mijn zwakke kant naar boven kwam en toch nieuwsgierig was wat voor huis dat nu was :+

evelo

Golden Member

Het is mij ook al opgevallen dat veel huidige installaties in nieuwbouwwoningen nogal complex zijn.

Inderdaad overal van die designknopjes; 8 stuks op 1 afdekplaatje.

Als de grootouders dan komen babysitten weten ze van geen kanten hoe ze het licht moeten bedienen.