Storende voeding. (rare jongens die Chinezen)

Evarist

Golden Member

Ik kocht 2 voedingen. 12V 10A waterproof. De aansluitingen staan wel gewoon in 'open lucht'. Maar kom. Ik gebruik ze in huis.

De ene vervangt een oude computervoeding die mijn 'Hortotica' bedient. * (zie oudere posts daarover)

Ik heb ze in gebruik en het waterdebiet van de pompen is lager. Ik meet de spanning maar slaag er niet in met verscheidene digitale voltmeters iets zinnigs te meten. De analoge geeft 11V aan. De oude analoge voeding was 13V.

Bovendien stoort mijn radio als ik de pompen aanzet en de tuinverlichting met sensoren gaat willekeurig aan. (op 230V)

Ik heb de 2de voeding even getest met de scoop. Belast met 8A, staat er 50mV rimpel op de 11V. Maar bovenop staat nog een paar 100mV 'fijn gras'.

De 2de voeding dient voor mijn transceiver. Die werkte perfect op een geleende topclass schakelvoeding. Met de CN voeding heb ik S6 storing.

Wat kan ik doen?

https://aliexpress.com/item/4000623716208.html

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 12 augustus 2020 19:33:04 (2%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Arco

Special Member

Wat kan ik doen?

Uithuilen en een goede kopen?... :)
Kom, je wist toch ook wel dat je voor minder als 10 euro niks kan verwachten?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgende keer een 2e hands voeding kopen uit een server. op de duitse ebay staan de 63 amp versies in deze prijsklasse, 100 ampere zijn ietsje duurder.

Prima te modificeren naar 13.8 volt en storingsvrij :)

voorbeeld : https://www.ebay.de/itm/490594-001-438203-001-HP-HSTNS-PL11-1200-W-Net…

Ik vind niks raar aan die Chinees. Het het zijn ledvoedingen, daar mag wat haar op staan, alhoewel het waarschijnlijk niet EMC compatible is.

Ik vind het eerder raar dat jij zo een voedingen koopt voor oa een transceiver, waar zelfs goedgekeurde schakelende voedingen radioamateurs af en toe een slechte dag bezorgen...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Mijn kleine HF-transceiver, een IC706, werkt zonder enig probleem met een schakelende voeding waarvoor ik indertijd 90 euro heb betaald.
Als je in die voeding kijkt, zie je ongeveer 15 euro 'voeding', en 75 euro 'afscherming en ontkoppeling' (en kleinigheden als stabilisatie en beveiliging).

Die extra handel gaat een Chinees er niet uit zichzelf in zetten natuurlijk, als we hem alleen die 15 euro geven. Maar is dat alleen zijn schuld, of is dat wat we besteld hebben?

Evengoed, mijn dag is weer goed met 'Hortotica'!
(en een langzamerhand falend zicht levert ook leuke dingen op: ik heb me bijzonder verheugd met je pompoen, totdat ik erachter kwam dat de tekst over pompen gaat.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Van NL verkoper (JERA Hardware), rechtstreeks contact mee opnemen levert misschien nog een betere prijs op. (460W 19€ incl verzenden)

https://www.ebay.de/itm/HP-PROLIANT-HSTNS-PL14-SERVER-POWER-SUPPLY/352…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
fred101

Golden Member

Je kunt er een filter achter zetten en de boel afschermen. Ik heb dat destijds bij de voeding van mijn 3D printer en zelfbouw meetzender gedaan. Met wat geluk is het PCB van je voeding al voorzien van de nodige locaties (de componenten die de ingenieurs nodig vonden maar marketing heeft weg bezuinigd :-) )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De 2de voeding dient voor mijn transceiver.

Daar zou ik dus nooit zo'n onbetrouwbare Chinese voeding aanhangen, zelfs niet met filters zoals @fred101 voorstelt. Doet me denken aan een collega die zijn 600€ smartphone in rook zag opgaan door een Chinese oplader van 1€ (met free shipping) die defect ging. De originele meegeleverde oplader had hij thuis liggen, en voor op kantoor gebruikte hij dan de Chinese.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb ook zo'n chinese adapter gehad : de stop knalde er gelijk door (nadat ik hem uit de envelop haalde) toen ik hem in een stopcontact drukte. Uiteraard kon ik genieten van een luide knal :)

bprosman

Golden Member

Ik heb dat destijds bij de voeding van mijn 3D printer en zelfbouw meetzender gedaan

Wat voor filter moet ik dan aan denken ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Rare jongens, die Hollanders.

Deze voeding is volgens de specificatie voor industrieel gebruik. Dat betekent, dat de stooruitstraling hoger mag zijn, dan een voeding voor de consumentenmarkt. Bovendien kunnen er in de specificaties en het keuringsrapport nog extra condities opgenomen zijn voor het juiste gebruik van de voeding, bijvoorbeeld noodzakelijke extra filters. Of beperkingen voor het gebruik, vanwege te verwachten problemen. Als je een product koopt, waarbij je dit allemaal negeert, dan kun je problemen verwachten. (Ik heb zelf schakelende voedingen ontwikkeld voor (scheeps-) zend/ontvangers tot 10kW, dus ik weet een beetje, waar ik over praat.)

Piet

fred101

Golden Member

Een low pass filter wat alles boven iets van 40 Hz tegenhoudt. Drie groepjes
bestaand uit steeds een LC filter. Ik weet de waarden zo niet meer. Het zijn 3 van die torroid commonmode chokes op een rij met steeds een condensator tussen de plus en min na een spoel sectie. http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2015/10/printerelectronica1.jp… (het is de tweede sectie van rechts)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Dat een onervaren studentje met een krap budget onthutst tot deze vaststelling komt lijkt logisch, maar een ervaren oude rat als jij had dit toch kunnen verwachten.
Dergelijke ( illegale????) parallelimport houdt een aantal risico's in.
Dat is dezelfde discussie als in de warenhuizen tussen de merkproducten en de huismerken. Die zijn vaak de helft goedkoper, maar zijn ze ook even goed? De meningen zijn verdeeld daarover. Maar als ik Cola zou zien staan aan een tiende van de gangbare prijs zou ik meteen denken, wat is dààr mis mee.

Die bodemprijzen komen er niet enkel door kinderarbeid en hongerlonen, maar ook door te besparen in dit geval op de EMC voorzieningen.
Dit vergt immers een uitgekiend ontwerp, en extra kosten voor ontwikkeling, testen en componenten.
En zoals je nu zelf vaststelt niet ten onrechte.

Achteraf de problemen oplossen is vaak een moeilijke opgave.
Het betreft waterdichte kastjes, het zal dus niet makkelijk zijn om deze zonder schade te openen en terug te dichten.
De veroorzaakte storing komt langs verschillende wegen.

Doorgaans worden de transients door geleiding doorgegeven naar het net en de voedinguitgang.
Naar het net toe gebeurt dit differential mode. Het is dus zaak een filter te plaatsen zo dicht mogelijk bij het kastje wat inhoudt dat je het netsnoer moet doorknippen dicht tegen het kastje. geen mooie oplossing, zeker niet bij een waterproof apparaatje.
Plaats je het filter pas na het snoer aan het stopcontact, dan gaat een deel van het differentieel stoorsignaal over in common mode en straalt uit via de lucht. Hoe langer de afstand van kastje naar filter, hoe groter de kans dat een deel van de transients airborn wordt.

Een geschikte ferrietring (géén transfokerntje)rond het netsnoer zal iets helpen, maar verwacht er niet veel van . Dit is een common mode filtering en die is dicht bij het kastje niet dominant.
Een ferriet in de uitgang kan dan iets meer winst geven.
En dan zit je nog met de afscherming van de voeding zelf.

Kortom , door je zuinigheid zit jij nu met de kosten en problemen die de fabrikant vermeden heeft om zijn prul zo goedkoop mogelijk te fabrieken en te slijten aan naïeve westerlingen die zich laten verblinden door de lage prijzen :-)

Tuurlijk kun je een ontvanger voeden uit een geschakelde voeding.
Maar dan heb je wel een type nodig dat het qua emissie veel beter doet dan de minimum voorgeschreven vereisten.

Evarist

Golden Member

Ik ga ferrietkernen aan ingang en uitgang doen. Verder is de aarding niet aangesloten. Dat breng ik ook in orde. Het is een metalen kastje.

De aansluitingen zijn zichtbaar van buiten. Dus die waterdichtheid is alleen voor CN. Daar is de regen niet nat, wist je dat niet GD?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Anoniem

Dat is natuurlijk de minst ingrijpende actie.
Maar of het voldoende effect zal geven? Doorgaans worden die dingen toegevoegd als blijkt dat de emissie nog iets te hoog is.
Maar als je digitale voltmeters ervan tilt slaan vrees ik er een beetje voor.
Maar soms heb je wel eens iets voor dat onverwacht meevalt. Ik ben benieuwd.
Let er wel op dat je geen trafokernen neemt. EMC ferrieten vormen niet enkel een serieinductantie, maar dissiperen bovendien een deel van het ongewenste signaal en dempen dus beter..

Een extra pritplaatje met daarop één of meerdere elco's 470nF MKP folie condensatoren en een common mode spoel uit een gesloopte voeding, kun je maken als een extra laagdoorlaat filter.
Daarachter kun je een paar ferriet buisjes zetten met een aantal wikkelingen erop. Het geheel bouw je in, maar daar zal wel geen ruimte voor zijn, of bouw je erop.

Probeer ook eens met de scoop te kijken of de 230V kant geen 'gras' heeft op de lijnen.
Het kan ook nog zijn dat je netsnoer mee staat te stralen en ook daar extra ontkoppeling en/of gefilterd moet worden met een extra common mode spoel/filter.

Telefunken Sender Systeme Berlin
McAwesome

Golden Member

Op 12 augustus 2020 11:30:24 schreef grotedikken:
Kortom , door je zuinigheid zit jij nu met de kosten en problemen die de fabrikant vermeden heeft om zijn prul zo goedkoop mogelijk te fabrieken en te slijten aan naïeve westerlingen die zich laten verblinden door de lage prijzen :-)

Ikzelf ben professioneel met elektronica bezig en wat je aanhaalt is een enorm probleem aan het worden. Aan de ene kant word ik geconfronteerd met een roverheid die steeds meer belastingen afroomt en die me op alle manieren het leven zuur maakt. Aan de andere kant heb je dan de meer en meer arrogant wordende consument die mij voor afzetter aanziet en bijna Chinese bodemprijzen eist.

Ik zie de toekomst voor de elektronicasector meer en meer somber in en eigenlijk is China werkloosheid aan het exporteren. Persoonlijk kan ik alleen nog twee richtingen uit, ofwel meer en meer dozenschuiven met goedkope Chinese producten i.p.v. zelf te ontwerpen en dit zolang het nog duurt, ofwel in grote projecten stappen met veel verantwoordelijkheden waar niet dikwijls ook de overheid tussen zit. Dat is wel een recept voor onbetaalde facturen en andere ongein. Een kennis van mij die in dat soort projecten zit gaat er nu trouwens ook mee stoppen.

Niet alleen zijn sommige Chinese voedingen spotgoedkoop, ze kunnen ook nog eens levensgevaarlijk zijn. Ik heb genoeg van die rommel open gehad. Kan je beter gelijk een goede levens- en brandverzekering nemen. Trouwens, zó duur zijn goede voedingen bij pakweg TME nu ook weer niet.

Anoniem

MartinV, Wat voegen die elco's toe aan de onderdrukking van de transients?

Mcawesome, ik kan je volgen. De extreme discounts en de supergoedkope webshops worden steeds meer als referentie genomen.
Degelijk gereedschap en materiaal dat uiteraard een stuk meer kost wordt dan als overdreven duur, enkel vanwege de merknaam gezien.

Men gaat er aan voorbij dat er een verantwoord kwaliteitsverschil is.
Helaas zijn de procductiemethodes dermate verfijnd dat de tijd dat een kenner er namaak zo kon uithalen reeds lang voorbij is.

Een steenboortje uit de A.... is evengoed als ééntje uit de vakhandel. ten minste voor de eerste drie gaten, daarna is die bot.
Voor wie slechts 3 x per jaar een kadertje ophangt, het overwegen waard, voor wie regelmatig boort weggegooid geld.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 12 augustus 2020 17:42:44 (83%)

bprosman

Golden Member

Maar als ik Cola zou zien staan aan een tiende van de gangbare prijs zou ik meteen denken, wat is dààr mis mee.

Ik denk meestal : "Nu weet ik waar ze die dure reclames van betalen" :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Bij goedkope voedingen houd ik me bij Meanwell (zelden problemen en als er ooit een kapot gaat gebeurt dat gecontroleerd zonder brand of explosies)

Bij Banggood heb ik er een paar gehad, meesten ontploften binnen een week. (de langstlevende vloog na 2 maanden in brand, ik was gelukkig thuis...)
Ze hebben veel leuk spul, maar goedkope merkloze voedingen uit China kun je beter laten liggen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Tuurlijk ontploften ze, de naam zegt het zelf: bang good.:-)

Maar laat ons even afwachten welk resultaat Evarist met zn ferrietkerntjes gehaald heeft. Ik ben benieuwd.

benleentje

Golden Member

Bij coca cola betaal je 70% voor het merk, 20% voor de verpakkingen, 8% voor de suikers en 2% voor de inhoud ;).

Achteraf de problemen oplossen is vaak een moeilijke opgave.
Het betreft waterdichte kastjes, het zal dus niet makkelijk zijn om deze zonder schade te openen en terug te dichten.

Daar heb je helemaal gelijk in. Het kastje is eigenlijk nog het minste probleem, alles kan open ;). Het weinig uitzenden van storingen moet eigenlijk al vanaf het eerste ontwerp worden meegenomen en als het ontwerp daar al niet op voorzien is, is achter filter bijzonder lastig en kan ook zomaar duurder zijn en minder goed werken dan ineens een goede voeding kopen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Op 12 augustus 2020 17:42:08 schreef Arco:
Bij goedkope voedingen houd ik me bij Meanwell (zelden problemen en als er ooit een kapot gaat gebeurt dat gecontroleerd zonder brand of explosies).

Gekke is dat ik dat heb met acculaders
Victron overlijdt in stilte

Bij Mastervolt is het altijd na een knal en een compleet zwarte binnenkant (mag ik dat nog zeggen?? Black en het leeft niet meer . Ben bang dat ik nu black lives matter op mijn dak krijg...)

Probeer nu dus de mastervolts maar te vervangen door Victrons.
Nog nooit brand gezien (wel grote vuurbal in apparaat toen hij ging) maar ik ga ook niet wachten tot we brand hebben aan boord..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Black en het leeft niet meer .

Black is 4 jaar geleden omgekomen bij een auto ongeluk... ;)

In de voeding die in brand vloog had iets staan knetteren na ontploffen van de primaire elco, waardoor de bladen van de aanwezige fan smolten.
Die veranderden in een brandende smurrie en droop langs de achterzijde van het apparaat al brandend op de vloer...
Schijnbaar zijn er geen regels (althans in China...) voor gebruik van uiterst brandbare stoffen in dit soort toepassingen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Bij Mastervolt is het altijd na een knal en een compleet zwarte binnenkant (mag ik dat nog zeggen?? Black en het leeft niet meer . Ben bang dat ik nu black lives matter op mijn dak krijg...)

Ja dat mag, maar zwart mag niet meer gebruikt worden voor de negatieve spanning.

En het woord negatieve spanning mag ook niet meer, de politiek correcte benaming is: "minder positive spanning m/v" of, en alleen als zwart de enige mogelijkheid qua draadkleur was, "afro-electrische medespanning"

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs