Sparta Ion Accu Ombouwen naar externe accu

Goede dag forumleden,

Ik heb 2e hands een Sparta Ion electriche fiets gekocht met accu in de buis.
Deze fiets heb ik goedkoop met deffecte accu gekocht (24v 10AH) (Foutcode E0003).
Ik ben wezen informeren en gehoord dat die accus nieuw 360 euro kosten.
Ik ben zelf electrotechnisch aangelegt, en dacht kan dat niet anders?
Ik heb de accu eruit gehaald, en het kunstof omhulsel netjes open gesneden, de alle NIMH cellen met moeite eruit gehaald.

Ik had nog 2 UPS Loodaccus leggen van 12v 10AH leggen, en deze in serie in de plaats van de NIHM cellen geplaatst, de lader aangesloten, en de lader begon de accus met 3,3A op te laden. Dat werkt dus.

Nu blijft nog wel de foutmelding E0003 erin staan, deze zal ik bij de fietsenmaker weg moeten laten halen.

Ik ben dus van plan om een stevig bakje op de begagedrager te maken waar ik deze (goedkope) accus in kan zetten. Deze accus kosten samen 44 euro. Als ik de NIHM cellen zou vervangen, zou ik 260 euro aan cellen kwijd zijn. Dat scheelt dus aanzienlijk in geld.

Nu is het zo dat ik een 3 aderige kabel op de contactpunten van de accumodule wil solderen, en deze buiten het huidige accupakket wil laten lopen. Hier een connector op te zetten die ik ik vast op de fiets kan monteren bij de begagedrager, waar ik een kistje (jah wel degelijk) op kan zetten die ik in die connector kan prikken.

Nu kan je dus heel goedkoop accus wisselen.

Het enige wat me een handig idee lijkt, is om een klein 24v batterij packje in de accupakket van de fiets zelf plaats, zodat als je de accupack van je bagagedrager haal, niet de electronica spanningsloos raakt. En ik niet weet of de fietsenboer mijn zelfgemaakte accupack op me bagagedrager wel zo leuk vind om zn diagnose apperatuur aan te hangen. Dan kan ik dus het accupack eraf halen, en is er niks raars aan de fiets te zien.

Er zitten nog wel 2 NTC weerstanden in het huidige accupack. Waarschijnlijk tegen oververhitting van de cellen. Wat is wijsheid? De NTC weerstanden lekker in het oude accupack laten zitten?

Tevens vraag ik me ook af of je er zwaardere 12v accus in kan plaatsen (in serie 24v) zodat je actieradius van het fietsen langer wordt. Bijvoorbeeld 15A 24v.

Wat vinden julie van dit projectje? Ik weet ook niet of er meerdere mee aan het knutselen geweest zijn.

ik denk dat je het opladen nog niet volledig hebt getest, nimh cellen laden heel anders als een loodaccu. ik zou de loodaccu's daarom met een daarvoor geschikte oplader opladen. die lader van de fiets zelf verder vergeten.

de fietsenmaker zal niet heel snel zijn apparatuur aansluiten op een fiets die niet juist oogt met de elektronica. de apparatuur om uit te lezen zal ook niet goedkoop zijn..

nimh cellen voor dit soort accupacks die nog goed zijn heeft een lid hier op co vaker, zoek daar eens naar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor je bericht testman,

Wat voor accus zijn dan wel geschikt om een accupack op mijn mannier te maken?
Kan het kwaad om loodaccus met de lader van de fiets op te laden?

Het lijkt mij in ieder geval gewoon handig om een pack te maken op de begagedrager, aangezien je dan ook een zwaarder accupack erop kan zetten zodat je actieradius groter is. Tevens als je 2 van deze accupacks heb, kan je ze thuis omwissellen en zo weer verder fietsen.

Het project wat ik wil maken, is dat het veel goedkoper en makkelijker accus wisselen is.

allereerst moet je eens gaan nadenken wat dat lood weegt en hoeveel bruikbare energie je eruit gaat halen.
bijkomend ook maar eens denken hoeveel die lood accu's zullen meegaan.
lood accu's 30% ontladen ( dus 60% energie in de accu houden) kan ze dat ongeveer 1000keer halen.
tot 50% ontladen zal al vlot maar een 700keer gaan
tot 25-30% ontladen zal ze heel misschien 100keer kunnen, als je ze na gebruik direct kan bijladen.

in mijn fiets heb ik de vorige eigenaar zijn lood vervangen door zelfbouw li-ion cellen.
ik ben hierbij van 2,5kg naar 312gram gegaan (8keer minder)
ongeveer 7keer kleiner.
en bijkomend is de 12V loodaccu haar capaciteit 6ah. aangezien je ze maar 50% veilig mag ontladen, schiet daar 3Ah van over of een goeie 36Wh (3,6uur lang 10watt leveren).
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/DSCN1841.JPG

mijn li-ion pack is 11.1V met een capaciteit van 5200mAh dewelke je WEL volledig mag opgebruiken. daar heb ik dus 57,7Wh aan energie (bijna 6uur lang 10Watt leveren).

als je dus de radius wel evenaren van die nimh cellen, zal je verdomd VEEEEL lood moeten gaan meenemen. hetgeen dan ook nog eens een pak meer weegt en hierbij dan ook nog eens je radius gaat beperken.
24V 10Ah nimh zal je dus vlotjes moeten vervangen door 2 batterijen van 12V 20-25Ah. heb je al vlot 20kg aan lood op je fiets hangen en daarbij zal die accu bij gelijkaardig gebruik als die nimh binnen het jaar versleten zijn.
want naarmate de accu ouder wordt, zal ze minder capaciteit hebben en ze altijd verder en verder leegtrekken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 7 augustus 2016 23:48:55 schreef kilzone:
Kan het kwaad om loodaccus met de lader van de fiets op te laden?

Ja. Dat kan kwaad.

De NiMh mag je gewoon een stroom doorheen duwen, en als ze vol zijn dan nemen ze die energie niet langer op zodat ze hem later terug kunnen leveren, maar het wordt omgezet in warmte. (vergelijk een kinder-zwembad wat vol raakt en over loopt).

Een lood-accu is anders. Als je daar "gewoon een stroom doorheen duwt" ga je als ie vol is op een bepaald moment knalgas maken. Eigenlijk hetzelfde: zwembad vol, loopt over. Maar nu is wat er overloopt dus knalgas. En in tegenstelling tot het zwembad waar je water in doet en water overloopt en dus "zat water" in blijft zitten. is het bij de accu zo dat je er elektrische energie in doet en er onledingsproducten van water uitkomen. Dat water is essentieel voor de accu en gaat verloren. Vergelijk het met het zwembad waar kleurstof in het water zit wat dus bij het overlopen uit het zwembad gaat...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@ fcapri

De huidige banaanaccu die in de fiets zat, zaten 20x NT1000DH cellen.
Deze wil ik dus op een goedkopere mannier gaan vervangen.

Hoe kan ik dit het beste doen, en wat heb ik hier allemaal voor nodig? Type batterijen of accus dus.

Tevens blijf ik ook na het plaatsen van de (nu aangesloten) loodaccu's de foutcode 'E0003' blijft, en de trap ondersteuning dus niet werkt. Terwijl de accu op het display volledig opgeladen is.

Is de code op 1 of andere mannier zelf te resetten? Door een toetscombinatie op de computer of een doorverbinding op de print te maken?

@ rew

Ik begrijp dus dat loodaccus geen optie zijn.

Ik hoop dat julie me kunnen helpen.

Die E003 code krijg je niet weg. De fietsenmaker ook niet.De print kun je afschrijven.
Zie andere topic hier op CO.
Dus eerst een werkende accu proberen te regelen, of meerdere en dan een samenstellen. Meestal is er maar een paar cellen slecht.

[Bericht gewijzigd door BenI2C op maandag 8 augustus 2016 08:22:38 (20%)

gewoon andere nimh Dcell batterijen in de plaats hangen.

bv deze
http://www.rebatt.nl/nimh-d-accu-1-2v-12000mah-met-soldeerlippen

12000mAh ipv 10000mAh, als je ze per 10koop, kosten ze 11€/stuk.
20stuks is dus 220€

kost wel wat, maar dan kan je weer enkele jaren verder. ben je trouwens wel zeker dat de accus slechts waren, en niet enkel de print? aangezien je die fiets al kocht met die foutcode, en je die nog steeds hebt met goeie batterijen.

nimh kan er wel tegen om volledig te ontladen, ik zou die cellen nog niet afschrijven

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Is de code op 1 of andere mannier zelf te resetten? Door een toetscombinatie op de computer of een doorverbinding op de print te maken?

Lees de volgende topic's maar eens door:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/77506/1/

https://infant.tweakblogs.net/blog/8836/dooie-fiets-vervolg.html

Zonder forse wijzigingen in de hardware ga je de trap ondersteuning niet meer aan de gang krijgen. Je NIMH cellen zijn waarschijnlijk nog goed.

Deze fiets heb ik goedkoop met deffecte accu gekocht (24v 10AH) (Foutcode E0003).

Weet je gelijk waarom die fietsen goedkoop worden aangeboden als ze defect zijn.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op maandag 8 augustus 2016 09:02:09 (17%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Deze acties hebben geen zin. Sparta is niet gek en alleen vervanging met NiMh is zinvol. Opladen kan alleen met de IP30. Een error 3 is een fout in de print, dus jullie zoeken het verkeerd.

Een error 3 is een fout in de print, dus jullie zoeken het verkeerd.

Jij zoekt het verkeerd, er is in dit topic al gezegd dat de print defect is.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Kilzone, zou je mij kunnen vertellen waar de 2 NTC weerstanden zich bevinden. Zitten deze op de printplaat of echt tussen de cellen zelf? Ben namelijk zelf met een sparta ion bezig en heb de plastic accu houder open gemaakt, maar wil het eruit halen van alle cellen het liefst voorkomen (zitten volgens mij goed vastgeplakt).

Ik ben wezen informeren en gehoord dat die accus nieuw 360 euro kosten.
Ik ben zelf electrotechnisch aangelegt, en dacht kan dat niet anders?

Nee dus, anders had sparta dat wel gedaan.

Ze zijn bij sparta heus niet gek hoor. Als ze een goedkopere soort accu's hadden kunnen gebruiken, dan hadden ze dat heus wel gedaan.

Accu's moet je op de voor die betreffende accu juiste manier laden anders is het heel snel einde oefening voor de accu en misschien ook de lader.

Deze fiets heb ik goedkoop met deffecte accu gekocht (24v 10AH) (Foutcode E0003).

Ik denk dat je de elektronica beter kunt weggooien en zelf iets nieuws bedenken dat ook geschikt is voor de goedkope batterijen die jij wilt gebruiken. Ik denk alleen dat je wat bereik en mee te nemen gewicht van een koude kermis thuis zult komen. Bij sparta hebben ze echt wel de beste oplossing gekozen om een goede fiets te bouwen.

Het is wel een leuk en leerzaam experiment om zelf iets te bouwen en ontwikkelen.

Afgezien van een andere Sparta accu is je enige realistische optie om het scherm weg te gooien, de elektronica uit de motor te halen, en daar een andere, externe regelaar voor in de plaats te gebruiken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 3 juli 2019 16:59:46 schreef RusterBuster:
Kilzone, zou je mij kunnen vertellen waar de 2 NTC weerstanden zich bevinden. Zitten deze op de printplaat of echt tussen de cellen zelf? Ben namelijk zelf met een sparta ion bezig en heb de plastic accu houder open gemaakt, maar wil het eruit halen van alle cellen het liefst voorkomen (zitten volgens mij goed vastgeplakt).

Die ntc weerstand zit tussen de cellen in bij cel 4 en cel 9

Op 3 juli 2019 21:33:57 schreef SparkyGSX:
Afgezien van een andere Sparta accu is je enige realistische optie om het scherm weg te gooien, de elektronica uit de motor te halen, en daar een andere, externe regelaar voor in de plaats te gebruiken.

Welke regelaar kan ik daar beste voor gebruiken? Heb je een link hiervan?

Op 3 juli 2019 22:23:48 schreef kilzone:
[...]

Welke regelaar kan ik daar beste voor gebruiken? Heb je een link hiervan?

even zoeken op de bekende chinese sites.
zoeken op borstelloos en regelaar moet zonder hall gevers werken kunnen.

Thanks, zitten die dingen dus daar verstopt :). Ik vroeg me trouwens af of je nu wel dezelfde/nieuwe NiMH cellen gebruikt? Zoja, hoe zorg je er dan voor dat deze niet overcharged raken zonder het printplaatje in de accu?
Ik beschik zelf over de bijbehorende 3-polige Sparta ION oplader, maar weet niet hoe ik de 3de pin moet aansluiten/gebruiken.

Je hebt dan ook nog een display nodig die de controller aan stuurt.

De derde pin van de lader doet niets (is in de lader ook niet aangesloten), alle intelligentie voor het laden zit op die BMS print.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 4 juli 2019 06:52:20 schreef SparkyGSX:
De derde pin van de lader doet niets (is in de lader ook niet aangesloten), alle intelligentie voor het laden zit op die BMS print.

Maar doet de originele oplader dan niks anders als een constante hoeveelheid stroom leveren (Dus zonder trickle en ripple charge)? Heeft de oplader zelf dan ook helemaal geen -dV detectie? (Heb de 3.4A charger IP30)

Edit:
Heb de lader opengeschroeft en zie inderdaad dat de grijze kabel (van derde pin) niet is aangesloten.

[Bericht gewijzigd door RusterBuster op donderdag 4 juli 2019 12:00:43 (11%)

Nee, de lader doet wat dat betreft helemaal niets; het is een stroombron van 3.4A met een een maximale uitgangsspanning van 34V, verder niets. Voor zover ik weet neemt de stroom ook niet af als die 34V benaderd wordt, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.

De print in de accu kan de lader alleen schakelen, hij kan er niet mee communiceren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik zal dus als ik jou was een laadregelaar kopen voor je standaard accu pakket of over gaan naar 18650 cellen met een bms om het laden en ontladen te laten regelen.
Dat in combi met een controller en display en het leeg halen van je achter wiel(print) krijg je een electrische fiets waarvan je niet meer afhankelijk bent van een fietsen maker en het merk.
Zelf een band vernieuwen achter moet je na mijn weten al na de fietsenmaker, te gek voor woorden.

Hmm ik heb op internet gezocht maar kom eigenlijk nergens een laadregel-printje tegen die ik op deze originele lader zou kunnen aansluiten om -dV, dT/dt protectie enzo te hebben.

Ik heb wel een complete oplader gevonden met dT/dt en -dV protectie (https://www.aliexpress.com/item/32808850597.html), dus eigenlijk een intelligente oplader die wellicht de functie van de oude oplader en het printplaatje in de accu tezamen zou kunnen vervullen. Zou dat wat kunnen zijn?

Mijn plan is ook trouwens om alle printplaatjes van Sparta te verwijderen en te vervangen door een chinese controller. Alleen het vinden van een veilige manier van opladen zonder dit ingebouwde printplaatje lijkt iets moeilijker te zijn dan gedacht..

[Bericht gewijzigd door RusterBuster op donderdag 4 juli 2019 15:59:21 (21%)

Op 4 juli 2019 15:53:57 schreef RusterBuster:
...

Mijn plan is ook trouwens om alle printplaatjes van Sparta te verwijderen en te vervangen door een chinese controller. Alleen het vinden van een veilige manier van opladen zonder dit ingebouwde printplaatje lijkt iets moeilijker te zijn dan gedacht..

Ik weet dat deze post een jaar oud is, maar is dat een beetje simpel? Kun je de juiste connectors van de motor makkelijk vinden en naar buiten voeren?

De batterij is simpeler, daar zijn BMS met balancers makkelijk en goed koop voor te vinden.

https://www.aliexpress.com/item/4001298068427.html?spm=a2g0o.productli… (zoeken op "BMS 13S ")