3W ledlamp werkt op 10V maar ik heb 12V HOE??

Hallo hier,

ik zal maar eerste beginnen de titel uit te leggen.
Ik heb 15x 3W downlightspotjes (De downlighter bestaat simpel uit een ledstrip.) die normaal ieder een eigen driver hebben. Ik wil dit niet, ik wil al deze spotjes op 12V laten werken met een afstandsbediening. Nu heb ik dit getest op een labvoeding. Heb de labvoeding ingesteld op 12V en alles werk goed..MAAR. Als ik 12V gebruik, geeft de labvoeding aan dat hij geen 3Watt, maar 13Watt verbruikt. Als ik alles terug schroef naar 10V dan verbruikt hij netjes 3W en 0,3A zoals het eigenlijk hoort.

Ik wil dus eigenlijk de stroom beperken tot 10V. dus ook al gebruik ik een 12V remote dimmertje of een milight controller dat ik er 10V in pomp en gewoon kan dimmen. Kan dit met behulp van een weerstand??

bedankt, Iwan
Arco

Special Member

Ik denk dat het CC leds zijn (constant current) en geen CV leds (constant voltage.)
Die moeten met een constante stroom aangestuurd worden, niet met een constante spanning (dan gaan ze kapot)
Je zou ze in serie kunnen zetten (parallel gaat niet), maar dan wordt de spanning al gauw te hoog voor een driver (misschien 3 a 5 per driver?)

Bij 10v/3W heb je een 300mA driver nodig. Bijv: https://www.meanwell-web.com/nl-nl/led-drivers/constant-current-c-c/al…
(kunnen 4 of 5 in serie op)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

je kan per lampje wel een serieweerstand zetten,
300mA stroom en 2V moet er weg, dat is een 6.66ohm weerstand van 1W.
ik zou naar 8,2ohm gaan zoeken zodat je nog wat speling hebt
dan zou de stroom zakken naar 240mA

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

TS heeft nu al een driver per ledstrip, die kan 'ie dan net zo goed laten zitten. (i.p.v. vervangen door een weerstand)
(en de primaire kant van die drivers schakelen met de AB)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ga beide uitproberen, want er moeten meer spotjes in een schap...en wil zeker de weerstand proberen, aangezien ik dan kan testen of het met normale drivers ook werkt. Dus met een cv driver...

bedankt, Iwan

Oh... Ik heb een paar (17 ofzoiets) prototypes gemaakt van een driver bordje: 12-48V in, CC 350 uit (was de bedoeling, ik geloof dat het iets lager is zoals ie nu bestukt is). De bordjes zijn nu "over" omdat ik een nieuw ontwerp heb gemaakt nadat ik er 1 of 2 had getest. Nieuw ontwerp omdat er een andere stekker op moest, niet omdat het niet werkte.

Voor de techneuten: Ik denk dat ze een "dropout" hebben van rond de 0.4V. i.e. met de 10V over de leds zou het blijven werken tot zo'n 10.4V voeding. (250mV over de current shunt en 60mV over de mosfet. Misschien nog iets over e spoel....)

Deze hebben een "enable" pin waar je met een logisch signaal de boel mee kan dimmen. (ik PWM op 1kHz, maar als je liever 100Hz of 5kHz doet, prima).

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 12 augustus 2020 12:14:09 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik zou de bestaande drivers laten zitten. Bij zulke lage weerstandswaardes is een 'echte' driver betrouwbaarder als een weerstand.
Als de spanning iets stijgt (bijv. van 12 naar 12.5v, dan stijgt de stroom met bijna 100mA bij gebruik van een weerstand, met een driver niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 augustus 2020 11:24:45 schreef Arco:
TS heeft nu al een driver per ledstrip, die kan 'ie dan net zo goed laten zitten. (i.p.v. vervangen door een weerstand)
(en de primaire kant van die drivers schakelen met de AB)

maar staat nergens of het 12V of 230V drivers zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

origineel zit er een 230V driver bij die idd een CC van 350mAh uitgeeft.

Ik wil standaard 12V drivers gebruiken zoals een meanwell. MAAR ik wil er wel een milight controller achter hangen zodat ik kan werken met de afstandsbediening en meerdere groepen.

Vandaar deze constructie. Wat ik ook kan doen is testen of het milight spul werkt op 10V. Ik ga er vanuit dat de leds de stroom vragen wat ze nodig hebben. En dat komt neer op 10V, dus als ik een stabiele meanwell 10V driver heb en het milight spul werkt op 10V dan ben ik er ook.

bedankt, Iwan
Arco

Special Member

Leds vragen niks betreffende stroom: ze gebruiken alles wat je ze geeft. Daarom moet je een stroombron gebruiken.
(als je een 300mA led 3A geeft, ploft 'ie gewoon uit elkaar)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

kak........ik werk veel met CV, maar niet vaak met CC leds.

maar dan gaat mijn opstelling helemaal niet op. Dus werken met een weerstand kan dus niet.

Als ik een 10 van deze leds op een 10V 5A voeding aansluit met bij iedere led een weerstand ploft het alsnog.

bedankt, Iwan
Arco

Special Member

Een weerstand kan wel (is ook een stroombegrenzer)
Kunst is om de weerstandswaarde zo uit te rekenen dat er 300mA stroom loopt.

Probleem is wel zoals reeds gezegd dat een kleine variatie in spanning een grote variatie in stroom geeft bij deze kleine weerstandswaardes.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Met een weerstand per LED zou het moeten werken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Dan nog geeft een halve volt meer of minder 300mA +/-100mA stroom, vrij grof...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

daarom moet je ook veilig spelen.

voeding van 12V, 10V over de led, 300mA stroom is 6,6ohm weerstand in serie.

door nu 8,2ohm te nemen, zou je 2V/8.2ohm = 244mA hebben. de weerstand verstookt 0.5W aan energie.
zelf al stijgt de voeding met 0.5V, heb je dan 2.5V/8.2 = 305mA.

eventueel kan je zelf voor 10ohm gaan.
hoe meer spanning er over de weerstand staat, hoe stabieler alles wordt, maar ook hoe meer verlies er is.

bv met een 15V voeding zou je 5V over de weerstand hebben. de weerstand wordt dan 20ohm. en dan heb je ook 250mA.
als de voeding dan 0,5V stjigt, komt er 5.5V over de weerstand en heb je 275mA. dezelfde 0.5V stijging geeft maar 0.25mA meer stroom (ipv 60mA bij de 8ohm weerstand).
echter verstookt de weerstand nu wel 250mA x 5V = 1.25W (dat 15x is een serieus verlies).
1,25W aan warmte over een weerstand voor een led van 3W... beetje slecht rendement

als de leds allemaal samen moeten branden, zou ik er eerder 2 in serie zetten op 24V met een stroombegrenzing weerstand.
je hebt dan 4V 300mA die weg moet of een 15ohm weerstand. dan heb je 266mA. bij 0.5V stijging van de voeding kom je exact op 300mA uit.

48V voeding misschien en 4 drivers van 300mA 40V. goed voor 16 leds dan. moet je wel weer dimbare drivers vinden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Een LDD-300L van meanwell kan, maar die heeft minimaal 2.5 a 3v spanningsval (input zou dan 12.5 of 13v minimaal moeten zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 augustus 2020 13:38:33 schreef Arco:
Een LDD-300L van meanwell kan, maar die heeft minimaal 2.5 a 3v spanningsval (input zou dan 12.5 of 13v minimaal moeten zijn)

deze had ik vanmorgen besteld als test...

bedankt, Iwan

Op 12 augustus 2020 13:05:11 schreef fcapri:
daarom moet je ook veilig spelen.

voeding van 12V, 10V over de led, 300mA stroom is 6,6ohm weerstand in serie.

door nu 8,2ohm te nemen, zou je 2V/8.2ohm = 244mA hebben. de weerstand verstookt 0.5W aan energie.
zelf al stijgt de voeding met 0.5V, heb je dan 2.5V/8.2 = 305mA.

eventueel kan je zelf voor 10ohm gaan.
hoe meer spanning er over de weerstand staat, hoe stabieler alles wordt, maar ook hoe meer verlies er is.

bv met een 15V voeding zou je 5V over de weerstand hebben. de weerstand wordt dan 20ohm. en dan heb je ook 250mA.
als de voeding dan 0,5V stjigt, komt er 5.5V over de weerstand en heb je 275mA. dezelfde 0.5V stijging geeft maar 0.25mA meer stroom (ipv 60mA bij de 8ohm weerstand).
echter verstookt de weerstand nu wel 250mA x 5V = 1.25W (dat 15x is een serieus verlies).
1,25W aan warmte over een weerstand voor een led van 3W... beetje slecht rendement

als de leds allemaal samen moeten branden, zou ik er eerder 2 in serie zetten op 24V met een stroombegrenzing weerstand.
je hebt dan 4V 300mA die weg moet of een 15ohm weerstand. dan heb je 266mA. bij 0.5V stijging van de voeding kom je exact op 300mA uit.

48V voeding misschien en 4 drivers van 300mA 40V. goed voor 16 leds dan. moet je wel weer dimbare drivers vinden

de opties met in serie zetten kan niet omdat ik afhankelijk ben van die milight controllers

bedankt, Iwan

Op 12 augustus 2020 12:42:35 schreef nawikre:
Als ik een 10 van deze leds op een 10V 5A voeding aansluit met bij iedere led een weerstand ploft het alsnog.

Nee. Het ploft niet meteen, altijd...

Als je die 10V precies gemeten hebt en dat klopt, zou er bij 10V zo'n 300mA gaan lopen en het leven is goed.

Totdat het op een dag een stuk warmer is. Nu wil de led geen 10V maar 9.8V hebben. Als dat ding zich dan aan de theoretische curve houdt (dat doens ze niet helemaal), dan zou de stroom nu 3000x toenemen. Dat is ZEKER te veel... (misschien reken ik verkeerd en is het maar 15x, maar alsnog is de conclusie hetzelfde).

Nu is de praktijk minder heftig dan wat de theorie voorspelt, maar het is verstandig om de boel gewoon goed in mekaar te zetten. Dus: Gebruik een CC driver.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Kun je niet beter een geschikte controller zoeken i.p.v. die milight?
(dan kunnen de leds zo blijven)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 12 augustus 2020 12:53:15 schreef Arco:
Dan nog geeft een halve volt meer of minder 300mA +/-100mA stroom, vrij grof...

Je zult wel een goed gestabiliseerde voeding moeten gebruiken en een beetje op veilig spelen met je stroom (dat geeft sowieso een beter rendement en levensduur).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."