Spanning regelen elektrisch wiel

Hallo,
Een gehandicapte vriend heeft een elektrisch wagentje aangekocht dat niet ontworpen is voor zijn behoefte daarom wilde ik het een beetje ombouwen.

Momenteel wordt de snelheid geregeld door een potmeter 100kOhm. Hierop komt 0V en 5V aan en de middenaftakking is een waarde voor de snelheid. Daar het wagentje pas begint te bollen bij 1,8V is de snelheid moeilijk in te stellen. Bestaat er een eenvoudige schakeling waar de 0-5V op toekomt en d.m.v. de huidige potmeter de spanning te regelen valt tussen 1.8 (in te stellen door trim) en de 5V?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, dat is maar een kwestie van een opamp en wat weerstandjes, al dan niet regelbaar. En misschien iets dat als spanningsreferentie kan dienen, misschien een rode led.
Ik kan het zelf niet op 1-2-3 uittekenen, maar ben behoorlijk zeker dat er wel iemand met een schets komt aandragen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

Aangenomen dat de ingangsimpedantie van de schakeling vele male groter is dan die 100k...
Dan kun je toch gewoon de 0V een beetje optillen met een weerstand? Stel dat je uit gaat van 1.8V. Dan heb je met 5.0V voeding 3.2V over 100k. Dan loopt er dus 0,03mA oid. Dat bij 1.8V levert een weerstand van 50 of 60k ofzo op, aldus de natte vinger.

Andere insteek: neem een pot van 100k en zet die tussen 5V en 0V. De bestaande pot tussen de loper en 5V. Ook dan kun je eea. vrij makkelijk instellen.

Zo op het gevoel wel een enge regeling. Het lijkt erop dat wanneer je 0 om welke reden dan ook los komt, die kar gewoon aan de haal gaat. Het zou mijn ontwerp niet zijn...

De bedoeling van: "begint pas te werken bij 1.8V" is dat er zo wat marges zijn. Stel jij stelt nu de boel in dat nul op de potmeter 1.8V, maar morgen is het koeler en verschuiven de spanningen iets en gaat de boel rijden vanaf 1.75V. Tja, dan kan je niet meer stoppen. Zwaar vervelend.

Ook is het een veiligheid: als de controller ziet: Je stuurt me 0V dan kan ie weten: Hey, dat hoort niet, de potmeter kapot? Voorlopig even niet gas geven. Normaliter doen ze dat ook bij de bovenkant, dus gebruiken ze alleen 1V tot 4V en ook 5V wordt dan niet als "volgas" maar als "fout, niets doen" gezien.

Neem een potmeter van 20k 47k of 50k, zet die in serie met de negatieve pool van je 100k pot en je kan de "dode zone" met de 20k pot instellen. De impedanties veranderen iets, maar zo weinig dat het de werking niet zal beinvloeden.

Mijn advies is om nog steeds een "dode zone" d'r in te houden en die niet helemaal weg te regelen. Maar het is jou vriend....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

idd, zoals rew zegt is 1-4V gebruikelijk voor gashendel.
ALLES wat er buiten valt, ziet de controller als fout en reageert er niet op.
als jouw massa kabel van de potmeter onderbroken raakt (kabelbreuk, potmeter kapot,....) dan zou je namelijk 5V aan dat wiel geven en gaat die er vol vandoor.

ik zie ook het probleem niet van snelheid regelen? bedoel je dat je bv met halfgas wil kunnen rijden en constant dezefde snelheid aanhouden?
denk dat je dan beter een arduino of dergelijke inbouwt. ik heb dat ook gedaan om mijn ebike legaal te houden met een e-scooter wiel en controller (=brommer).
ook mijn bafang is nu aangepast met een arduino ertussen (zodat je het duimgas NIET kan gebruiken als je niet trapt)

de arduino meet dan de waarde van de potmeter, en meet de snelheid van het wiel met zo een magneet schakelaar en kan dan bijregelen. de arduino geeft gewoon de waarde van de gashendel door, totdat de begrenzer moet inschakelen
je geeft dan verschillende standen in op de arduino
bv stand 1 tot 5km/h, dan mag je half of volgas gaan, hij zal sneller accelereren, maar begrenzen op 5km/H
stand 2 tot 8km/h
stand 0 tot 3km/h
...

ook daar in de code ingebouwt dat die niet reageert op waardes lager dan 130 (denk ik) en hoger dan 210 (0-255 data range, dus er wordt gewerkt van 130-210 of een 1.2V tot 4.1V)
je moet dus altijd een beetje draaien aan de gashendel voor er iets gedetecteerd wordt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@rew... zijn vriend tot daar aan toe.maar als er iets gebeurd met een vreemd persoon die aangereden wordt dan zijn de rapen goed gaar..

mijn advies afblijven van de regeling.. -> zie gedoe om stint..

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
EricP

mét CE

Alle goedbedoelde stint-gerelateerde adviezen ten spijt... Als je van die pot gewoon een spanningsdeler maakt zoals ik voorstelde, dan werken de al dan niet aanwezige beveiligingen nog steeds. Immers... signaaldraad door... net zoals nu. + door... nog steeds 0V. - door... Nog steeds +5V en hetzelfde gaat op voor een sluiting in de kabel. Ofwel: je verandert niks aan de al dan niet aanwezige beveiliging...

rew heeft natuurlijk wel een punt dat je het niet te 'scherp' moet zetten. Er mag best een klein beetje 'dode slag' in zitten.

Beste reacties, alvast bedankt voor de input. Ik dacht hier kijken ze het technisch en moet ik niet veel meer uitleggen rond de werking en het werkgebied. Maar blijkbaar heeft het jullie bezorgdheid ook getriggerd wat jullie siert! Allee dan, het is een elektrisch wagentje dat gebruikt wordt om onderste deel van struiken te snoeien in boomgaarden. Starten en stoppen gebeurt door middel van drukknop maar snelheid door potmeter. Dus nooit een probleem bij open circuits alsook kortsluitingen. Max snelheid is zo snel nog niet hoor. Het antwoord met die opamp was ook mijn voorkeur maar kan het zelf niet uitwerken en vind nergens de juiste doeleinde.

EricP

mét CE

Waar zit de toegevoegde waarde van een opamp?

Op 12 augustus 2020 16:07:57 schreef EricP:
Waar zit de toegevoegde waarde van een opamp?

lineariteit misschien? Met al die weerstanden verplaats je sterk de liberaliteit en moet je potmeter weer een eind draaien vooraleer de machine luistert.

[Bericht gewijzigd door Seppe69 op woensdag 12 augustus 2020 17:02:08 (28%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Waar zit de toegevoegde waarde van een opamp?

Ik had die gesuggereerd bij gebrek aan informatie over de impedanties. Het is niet onmogelijk dat het ook zonder kan, en zoja dan is dat altijd beter: wat er niet is kan niet kapot gaan.

Uw suggestie om enkel de nul wat op te tillen dmv een weerstand tussen de koude kant van de potmeter en de nul is zeker niet kansloos; maar er staat niet voor niets een preambule bij, een voorafgaande aanname :)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 12 augustus 2020 17:05:10 (30%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 12 augustus 2020 12:50:20 schreef big_fat_mama:
Ja, dat is maar een kwestie van een opamp en wat weerstandjes, al dan niet regelbaar. En misschien iets dat als spanningsreferentie kan dien, misschien een rode led.
Ik kan het zelf niet op 1-2-3 uittekenen, maaar ben behoorlijk zeker dat er wel iemand met een schets komt aandragen.

klopt, zoiets zocht ik maar tot hiertoe nog niets in die richting.

EricP

mét CE

Die impedantie... Correct. Ik verwacht dat die minimaal een factor 10 groter is dan de potmeter (als die net zo groot is als de potmeter, dan is de invloed veel te groot...). Derhalve zou je verwachten dat de 0 wat optillen met een weerstand inderdaad genoeg is.

3x een 1N4148 in serie doet het waarschijnlijk ook wel trouwens...

EricP

mét CE

klopt, zoiets zocht ik maar tot hiertoe nog niets in die richting.

Je hebt een compleet schattend-rekenen voorbeeld. Of moet het echt voor je uitgetekend worden???
Als er met alle geweld een op-amp in moet (want dan is het 'echt' ofzo?) dan zoek je een 5V rail-to-rail exemplaar uit en die zet je in unity gain erachter. Is natuurlijk wel meer 'fancy' nu er een IC in zit...

Op 12 augustus 2020 17:00:34 schreef Seppe69:
[...] lineariteit misschien? Met al die weerstanden verplaats je sterk de liberaliteit en moet je potmeter weer een eind draaien vooraleer de machine luistert.

nee, dat is een foute aanname

stel u potmeter is 100K en je gaat in stappen van 10K omhoog. de voeding is 5V.
dan heb je
1) 0V
2) 0.5V
3) 1V
4) 1.5V
5) 2V
6) 2.5V
7) 3V
8) 3.5V
9) 4V
10) 4,5V
11) 5V

jouw motor reageert dus vanaf stap 4 tot stap 10

door nu een weerstand toe te voegen van 40K, krijg je dus 40K in serie met 100K
1) 1.42V
2) 1.78V
3) 2.14V
4) 2.5V
5) 2.85V
6) 3.21V
7) 3.57V
8) 3.92v
9) 4.28v
10) 4.64V
11) 5V

de lineariteit is hetzelfde. je gaat per stap 0.36V omhoog, maar je hebt nu kleinere stappen omdat je vanaf stap 2 tot 10 kan regelen. terwijl origineel het pas van 4 tot 10 werkt.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Jullie zijn geweldig maar misschien nog 1 detail nog niet medegedeeld, De potmeter staat op de stuurkast die onbereikbaar is voor de chauffeur. Ik heb 2 draden over naar de voorkant en wilde de potmeter daar installeren vandaar dacht ik mede aan die opamp. Of hebben jullie nog opties met weerstanden om dit te bereiken twee draads? Zal een afbeelding erbij doen dan hebben jullie een beter idee.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zet eerst de schakeling in orde, met toevoeging van weerstanden onder en evt. ook boven de potmeter. Daarna kun je dan gaan kijken of de potmeter ook verder weg kan. Ik zou beginnen met er droogweg een eind draad tussen te hangen, indien beschikbaar afgeschermd.
Twee aandachtpuntjes:
* denk meer dan ooit na over de gevolgen van draadbreuk
* zet een capaciteit daar waar de draad vanaf de potmeter aan de rest van de schakeling komt. Capaciteit is niet kritisch, wel een type kiezen met lage lekstroom, om de regeling niet scheef te trekken

@Lambiek hieronder: dat is een goede opmerking. Inderdaad te checken.

[[ off-topic]] die karretjes zien er mij nog veel griezeliger uit dan een stint, bij mij komt zoiets niet in huis

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Het zou zomaar kunnen dat het een pwm regelaar is die als je de potmeter maar iets verdraaid de motor al aangestuurd wordt, maar dat de motor nog niet draait. Als dat zo is zou ik er niets aan doen omdat je motor anders continu aangestuurd wordt en niet meer uit gaat.

Je kunt dit controleren aan de hand van het geluid, je moet dan een hoog piepend geluid horen.

Je kunt ook de achterwielen van de grond halen en controleren of de wielen dan eerder gaan draaien. Of testen met het voorwiel, net wat er aangedreven word.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 13 augustus 2020 10:12:08 schreef Lambiek:
Je kunt dit controleren aan de hand van het geluid, je moet dan een hoog piepend geluid horen.

Merk op dat dit komt doordat de pwwm vaak op rond de 10kHz werkt. Dat is een compromis tussen: "werkt goed", "niet te veel verliezen" en "maakt niet al te irritant geluid".

Maar dat geluid kan je tegen de "kosten" van iets hogere verliezen onhoorbaar maken door op 20kHz te gaan zitten. En naarmate de tijd vordert worden de componenten goedkoper dat het acceptabele (verwaarloosbare) verliezen oplevert als je hoog gaat zitten. Kortom, het is niet uitgesloten dat de pieptoon niet meer hoorbaar is.

Maar goed. Als je hem tegenhoudt, en voorzichtig gas geeft dan kan je luisteren of je het hoort wanneer ie begint.

Als er een "fysieke" startdrempel is, zeg bijvoorbeeld van 1.0 tot 1.8V, dan ZOU je kunnen overwegen om een vertaling te maken: positie van de pot meter in procent.

0-5%: 0V (of 1V om aan te geven: we doen het nog).
5-100%: 1.8 ... 5V niet bewegen tot volgas.

Dan is de boel niet meer lineair en wordt het lastig om heel eenvoudig opamp paar weerstandjes te doen. Niet onmogelijk om analoog uit te voeren, maar ondertussen handiger om het zoals fcapri het ook gedaan heeft met een arduino er tussen...

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 13 augustus 2020 10:26:53 (24%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

vandaar dacht ik mede aan die opamp.

En wat zou een opamp daar toevoegen???

Het PWM verhaal zou inderdaad kunnen. Maar dan zit de regeling beroerd in elkaar (wat natuurlijk ook prima zou kunnen!).

Met '2 draden over' wordt het natuurlijk wel een hoop gepruts. Je moet maar hopen dat je geen overspraak van de rest hebt. Met een een 100k pot en een dus ruim grotere ingangsimpedantie is die kans niet denkbeeldig. Daar zou je dan inderdaad wat met een opamp in unity gain en aan de andere kant een lagere impedantie kunnen doen (eindelijk een doel voor die opamp!)

Maar het verhaal verandert zo wel steeds...

Lambiek

Special Member

Op 13 augustus 2020 13:52:18 schreef EricP:
Het PWM verhaal zou inderdaad kunnen. Maar dan zit de regeling beroerd in elkaar (wat natuurlijk ook prima zou kunnen!).

Er zijn genoeg van die regelaars die op deze manier werken. En als je geen terugkoppeling hebt, heb je dat probleem al snel.

Dat hele karretje ziet er niet al te duur uit, dus zou zomaar kunnen dat het een vrij simpele regelaar is. Doet mij denken aan één of ander landbouw karretje om iets te poten bijv.

Met een een 100k pot en een dus ruim grotere ingangsimpedantie is die kans niet denkbeeldig

Ik vind die 100K ook erg hoog moet ik zeggen, je zou iets van 10K verwachten. Niet dat je het probleem dan niet hebt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 13 augustus 2020 14:40:49 schreef Lambiek:

Dat hele karretje ziet er niet al te duur uit, dus zou zomaar kunnen dat het een vrij simpele regelaar is. Doet mij denken aan één of ander landbouw karretje om iets te poten bijv.

is het toch ook, liet TS al weten in zijn reply

Op 12 augustus 2020 15:09:02 schreef Seppe69:
...het is een elektrisch wagentje dat gebruikt wordt om onderste deel van struiken te snoeien in boomgaarden. Starten en stoppen gebeurt door middel van drukknop maar snelheid door potmeter. Dus nooit een probleem bij open circuits alsook kortsluitingen. Max snelheid is zo snel nog niet hoor....

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

Ik vind die 100K ook erg hoog moet ik zeggen, je zou iets van 10K verwachten. Niet dat je het probleem dan niet hebt. :)

Maar het is in principe wel 10x zo klein... :+

Wat mij vooral zorgen baart is de ingangsimpedantie van de regeling. Immers, als die pot 100k is, dan moet die 1M of meer zijn (zo op de natte vinger). Dat betekent dat wanneer je regelveter ergens onderbroken wordt, er in het gunstigste geval 1M het ding 'ergens' heen trekt. Een natte vinger is genoeg om er 'iets' op te zetten. En natte vingers zijn meestal niet heel strak gedefinieerd :).

fred101

Golden Member

Trimpot in serie zetten met een kortsluit schakelaar er over. Dan kan je hem voor je vertrekt even naar wens zetten ivm temperatuur etc. Mocht je ineens in de problemen komen dan kun je hem direct terug naar origineel schakelen.

Je kunt ook een NC schakelaar gebruiken die je ingedrukt moet houden. Dan kan de gebruiker hem nooit vergeten. Wil hij meer gas-resolutie dan duwt hij de knop in. Laat hij die los dan wordt de extra weerstand weer kortgesloten en is de boel weer origineel.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Op 13 augustus 2020 14:52:43 schreef fcapri:
is het toch ook, liet TS al weten in zijn reply

O, dat heb ik niet gezien. Heb het even vluchtig doorgelezen.

Maar, krijg ik nu strafpunten. :)

Op 13 augustus 2020 15:14:13 schreef EricP:
Dat betekent dat wanneer je regelveter ergens onderbroken wordt, er in het gunstigste geval 1M het ding 'ergens' heen trekt.

Dat is wel te hopen ja en het liefst wel zo dat het ding stopt.

Een natte vinger is genoeg om er......

Heb jij die dan met dit weer? :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.