Haakse stekker past niet goed op degelijk IP44 verlengsnoer

Kennen jullie dat?

Ik heb een aantal van die hele degelijke spatwaterdichte verlengsnoeren 3 x 1,5 mm2 (3500 W) waar 'rechte' geaarde stekkers heel goed inpassen.

Maar aan veel apparaten zit tegenwoordig een haakse geaarde stekker.
Als je die recht in zo'n degelijk verlengsnoer steekt merk je dat de stekker net niet helemaal tot in het verlengsnoer kunt steken, je komt een paar mm te kort. Als je doorduwt zit hij er een tikje scheef in.

Ik neem aan dat alles wel goed zal functioneren, maar liever en combinatie die wel 100% past.

Ik heb net weer een 10 m lang 3500 W verlengsnoer gekocht, en het is weer zo. Weet iemand een merk verlengsnoeren waarbij dit niet speelt?

[Kan ook zijn dat dit wordt veroorzaakt doordat ze uitgevoerd zijn met een klepje dat dichtkan tegen spatwater, als het uiteinde niet gebruikt wordt. Als ik van het opstaande randje 2 mm afvijl past de haakse stekker er volgens mij wel in, maar dan sluit het klepje wellicht niet meer goed af ;-) ]

Bedankt!

Waarschijnlijk gaan ze ervan uit dat je er ook een IP44 stekker in stopt anders houdt die IP44 normering geen stand.

Hmm, om te voorkomen dat je IP44 verlengsnoeren binnenshuis gebruikt...
Toch vreemd...

Gelukkig mag ik mijn telefoonlader nog wel in een geaard stopcontact steken ;-)

Maar je hebt toch het voorbeeld wat erin zou moeten passen? namelijk de stekker van het verlengsnoer zelf.

Er zit een dikke afdichtings ring op de stekker als het goed is, en die past strak in de andere kant van het snoer.

Vergelijk die stekker eens met die van je eurosnoer en je ziet waarom het niet lekker past toch?

Shiptronic

Overleden

Kan je een foto posten van de situatie?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja ja, dat is allemaal wel zo, maar ik wilde een 10 m verlengsnoer waar 16 A doorheen mag om, binnen te gebruiken.
En nu lijkt dat alleen in IP44 bestaan (of heb ik niet goed gezocht?).

Google op Schuko verlengkabel.

Zit zelfs een haakse stekker aan.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op dinsdag 11 augustus 2020 20:30:01 (38%)

Op 11 augustus 2020 :) 20:28:28 schreef nijhuisr:
Google op Schuko verlengkabel.

Zit zelfs een haakse stekker aan.

Bedankt voor deze supertip !! :)

High met Henk

Special Member

Let ook even op.

Die oranje snoeren voor buiten zijn vaak ongeaard!!!

De plug op het einde doet anders vermoeden vaak.

Overigens vindt in 1.5 erg karig voor 16 A..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 11 augustus 2020 22:00:32 schreef High met Henk:
Let ook even op.

Die oranje snoeren voor buiten zijn vaak ongeaard!!!

De plug op het einde doet anders vermoeden vaak.

Overigens vindt in 1.5 erg karig voor 16 A..

Die oranje snoeren zijn volgens mij altijd ongeaard net zoals de groene, bedoeld voor bladblazen of snoeiding. Er past ook geen geaarde stekker in, er zit een stukje plastic in de weg.

Maarja, wie verteld je dat.

Even inhaken op die oranje snoeren, ik raad ten sterkste af ze te kopen. Niet alleen omdat ze niet geaard zijn maar vooral om de beveiliging die erin zit. ik heb 4 van die snoeren gehad en bij alle 4 ben je een voorhamer nodig om de stekker erin te duwen. Ik heb ze alle 4 doorgeknipt en weggesmeten, wat een troep.

mel

Golden Member

Op 11 augustus 2020 22:59:04 schreef nijhuisr:
[...]

Die oranje snoeren zijn volgens mij altijd ongeaard net zoals de groene, bedoeld voor bladblazen of snoeiding. Er past ook geen geaarde stekker in, er zit een stukje plastic in de weg.

Maarja, wie verteld je dat.

Dat mag ook niet, juist omdat ze geen aarde hebben, mag er GEEN RA steker in.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hugo Welther

Moderator

Op 12 augustus 2020 07:42:17 schreef mel:
[...]Dat mag ook niet, juist omdat ze geen aarde hebben, mag er GEEN RA steker in.

Sterker zelfs: dat past dan ook niet.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

En toch heb ik er 1 waar het wel past..

Bij mijn pa ligt er ook 1 waar het prima past

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

degelijke spatwaterdichte verlengsnoeren 3 x 1,5 mm2 (3500 W)

Eh... Naar mijn smaak een beetje dun. Tenzij het Duitse verlengsnoeren zijn, dan kan het wel...

Even inhaken op die oranje snoeren, ik raad ten sterkste af ze te kopen.

Die oranje snoeren zijn volgens mij altijd ongeaard

Net zoals bruin niet altijd de fase draad is, is een oranje verlengsnoer niet per definitie ongeaard of slecht.

en bij alle 4 benheb je een voorhamer nodig om de stekker erin te duwen

Laat ik nou toevallig ook 2 oranje exemplaren hebben. Letterlijk uit een erfenis. No-budget spul. Maar wel geaard. En tot op heden de enige contrastrekkers waar de koter-beveiliging wel gewoon werkt (en anders lost een 6.2mm boortje dat in een oogwenk op).

En ja, het klopt, daar past geen haakse stekker in. Maar de heggeschaar, maaimachine en alles wat er verder zo aan gereedschap voorbij komt, doet het prima.

die contra stekkers met rubber kapje hebben idd dat er geen gewone haakste stekkers inpassen. je hebt ook haspels ( bizzline ) die dat hebben. erg fijn op de bouw, dus zaag erin en hoppa weg die ellende rand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer