Marantec garagedeuropener voor de UK markt is 260V

rob040

Golden Member

Ik heb twee Marantec Comfort 3x0 units liggen.
Eén is gekocht in Nederland en er staat op het typeplaatje 230V.
De andere komt uit het Verenigd Koninkrijk en daar staat 260V op het typeplaatje.
Even naar de trafo's gekeken en jawel één 230V, de andere 260V.
En ik maar denken dat we jaren terug de spanning in de Europese Unie geharmoniseerd hadden.
Een zoektoch op internet leverde dit op:

What is the difference between UK voltage and European voltage
The voltage used throughout Europe (including the UK) has been harmonised since January 2003 at a nominal 230v 50 Hz (formerly 240V in UK, 220V in the rest of Europe) but this does not mean there has been a real change in the supply.

Instead, the new “harmonised voltage limits” in most of Europe (the former 220V nominal countries) are now:

230V -10% +6% (i.e. 207.0 V-243.8 V)

In the UK (former 240V nominal) they are:

230V -6% +10% (i.e. 216.2 V – 253.0 V)

This effectively means there is no real change of supply voltage, only a change in the “label”, with no incentive for electricity supply companies to actually change the supply voltage.

To cope with both sets of limits all modern equipment will therefore be able to accept 230V +/-10% i.e. 207-253V.

Doen die rare Britten nou echt alles andersom (zoals in dit geval de toleranties net ff anders dan de rest...)?

Blijft de vraag waarom een fabrikant speciaal voor de UK een 260V versie maakt.
Onnodig duur, lijkt me.

Op 12 augustus 2020 23:58:21 schreef rob040:

This effectively means there is no real change of supply voltage, only a change in the “label”, with no incentive for electricity supply companies to actually change the supply voltage.

Dat is niet waar. Er is een drang om de spanning te verhogen: hoe hoger de spanning, des te lager zijn de verliezen die de elektriciteits-distributie-maatschappij moet betalen.

In Nederland zijn we dus in een periode van 5 jaar van 220 naar 230V gegaan. (Als ze hadden gezegd: Woensdag gaan we van 220 naar 230 dan gaat de week daarop iedereen claimen dat XYZ daarvan kapot gegaan is. Nu was het verspreid over vijf jaar en wist niemand wanneer in dat jaar bij jou de spanning omhoog is gegaan. Er zullen heus een zwik lampen en andere dingen daardoor sneller aan hun einde zijn gekomen, maar het is zo lastig om aan te tonen dat het door die spanningsverhoging is gekomen dat (bijna?) niemand dat geprobeerd heeft te claimen bij de elektriciteitsleveranciers..

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Vroeger was de netspanning in het VK 240 Volt.
Logisch dat de trafo's met een beetje tolerantie gemaakt waren.
In Nederland was het toen 220 V. en de trafo's werden uitgelegd tot 240 Volt. ook voor die toleranties.
Dus het lijkt mij niet echt vreemd.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 13 augustus 2020 06:51:36 schreef rew:
[...]Dat is niet waar. Er is een drang om de spanning te verhogen: hoe hoger de spanning, des te lager zijn de verliezen die de elektriciteits-distributie-maatschappij moet betalen.

Fabrieken hebben zich hier kostenbesparend op aangepast. In het verleden had menig apparaat nog een gewikkelde trafo met een 220V en 110V ingang welke je handmatig om moest zetten voor de juiste spanning, met alle risico's van dien.
Tegenwoordig zie je in- of aan apparaten geschakelde voedingen welke tussen bijvoorbeeld 80-250V werken. Op deze manier hoeft de fabrikant niet voor elk continent of land een aparte voeding te leveren wat extra kosten bespaard.

Op dit moment is de drang om de netspanning in Nederland verder te verhogen weer een hot item door alle laadpalen, warmtepompen, etc.
De netbeheerders gaan daartoe het 10KV netwerk verhogen naar 23KV. Om zodoende met minder stroom meer vermogen te kunnen leveren.
De hoofdvoedingskabels van wijkverdeler naar de woningen worden al sinds enige tijd vervangen voor dikkere varianten. Dit gebeurd gefaseerd en vaak tegelijk als een gemeente bijv. een straat herinricht, of opnieuw laat straten.

rob040

Golden Member

Op 13 augustus 2020 07:47:55 schreef mel:
Vroeger was de netspanning in het VK 240 Volt.
Logisch dat de trafo's met een beetje tolerantie gemaakt waren.
In Nederland was het toen 220 V. en de trafo's werden uitgelegd tot 240 Volt. ook voor die toleranties.
Dus het lijkt mij niet echt vreemd.

Ik ben vergeten te vermelden dat de openers van 2017 zijn. Dus 'lang' na het harmoniseren van de netspanning.
En wat T-sec zegt, de fabrikanten konden kostenbesparingen doorvoeren omdat er geen verschillen meer nodig zijn.
Hier viel me gewoon op dat de vasteland uitvoering 230V is (dus gelijk aan de nominale netspanning) en de UK versie 260V (dus 20V hoger dan de oude nominale spanning).
Voor mij een raadsel waarom ze dat doen. Bij een 240V trafo had ik het nog kunnen snappen. Een spanning die (binnen toleranties) wat hoger is, is nooit een probleem geweest voor een trafo (of hij moet te krap bemeten zijn).

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het zal toch niet gewoon een overschrijffout in de Engelse versie zijn? Ze hebben daar nog nooit iets met 260 V gedaan.
Maar bij bijv. de 310 is het opgegeven vermogen in de Duitse handleiding 260 Watt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob040

Golden Member

Het gaat om de Comfort 360/370/380.
En geen overschrijffout, want ik heb beide hier liggen en zowel op de trafo als op het typeplaatje staat 260V.

Wat me trouwens ook opvalt is dat er geen veiligheid aan de primaire kant zit, geen zekering en ook geen fuseresistor.
De trafo zelf heeft een temperatuur zekering van 125°C en that's it.
Zou ik ook anders verwachten.

pa3gws

Golden Member

Wordt het ding met een stekker aangesloten?
Dan kan het kloppen wan in de UK zit de zekering in de stekker.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
rob040

Golden Member

Das een goeie, in de UK versie zit inderdaad een snoer met aangegoten steker en daarin een zekering.
Maar de EU versie heeft een snoer met aangegoten steker zonder zekering.
Het is niet consequent en de EU versie is dus wat minder veilig.

dat is standaard zo in de UK, zekering in de stekker. de trafo in zo'n ding heeft vaak 2 primaire tabs, als de deur open moet schakelt de andere tab in, maar dan trekt de trafo een stuk meer stby stroom, vandaar dat die tab niet altijd aanstaat. de trafo levert op de 2e tab een hogere secundaire spanning voor de motor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rob040

Golden Member

Klopt, er zit een relais in die de primaire wikkeling schakelt.
En in deze zit nog een thyristor die het stand-by verbruik erg laag maakt.
Ben er nog niet uit hoe het controlbord z'n stand-by spanning krijgt. De voeding staat misschien te schakelen, maar ik heb niet gemeten.

Marantec 3x0 series 1.pdf

maartenbakker

Golden Member

Op 13 augustus 2020 17:52:10 schreef rob040:
Wat me trouwens ook opvalt is dat er geen veiligheid aan de primaire kant zit, geen zekering en ook geen fuseresistor.
De trafo zelf heeft een temperatuur zekering van 125°C en that's it.
Zou ik ook anders verwachten.

Dat is 100% meer dan wat bijvoorbeeld Weller in sommige soldeerstations gebruikt ;)

Het is al een heel oud gebruik om trafo's met een temperatuurzekering uit te rusten in plaats van of aanvullend op een gewone zekering. Ik kan me voorstellen dat hij met alleen een temperatuurzekering (die opzich ook nog wel op stroom zal reageren) bijna net zo veilig is als met een normale zekering. De zekering in de Engelse steker is in principe om het snoer te beveiligen, er zijn maar een paar gangbare waarden en dan vooral 13A en soms 5A. Daar fikt een trafo ook wel mee uit als er geen temperatuurzekering opzit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."