Aftakking van spanningsverdubbelaar

Ik wil 48V/AC verdubbelen en gelijkspanning van maken.
Eerst heb ik dat met een test opstelling (fig A) gedaan, en daar kwam 125V/DC uit.
Maar dat was met 4 losse diode's.Dit schema heb ik aangehouden:

Nu wil ik een 20A (overkill) gelijkrichterblok ervoor gebruiken, maar hoe weet ik nou waar ik de aftakking (groene pijl) van de condensatoren op zo'n blok op moet aansluiten ??

Dus mijn vraag is of het wat uitmaakt zoals Fig-B ??

vergeten

Golden Member

Omdat je een wisselspanningspoot aansluit op de middenaftakking tussen de elco's, zal het resultaat van A en B gelijk zijn, ofwel geen verschil.
de "overkill" van de gelijkrichter is geen enkel probleem.

Alleen kan je op deze manier (verdubbeling) niet dezelfde stroom afnemen.

Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkrichter maar die heb je geloof ik al ontdekt :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 12 augustus 2020 23:02:51 (44%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

@TS,
Twee diodes van de brug zijn feitelijk overbodig, dus je kunt de verdubbelingsschakeling maken met twee losse dioden.
De overbodige diodes zijn de twee diodes die geknoopt zijn aan het knooppunt van de twee condensatoren en wisselspanningaansluiting.
In figuur A zijn het de twee onderste dioden en in figuur B de twee bovenste dioden.

ik dacht ook al dat het kon want zo te zien is onder en boven gelijk, maar ja,,, het heeft ook wel eens gefikt. dus vraag het maar effe.

KGE

Golden Member

Je kunt evt. de beide wisselaansluitingen van de brug aan elkaar knopen en dat punt aan één kant van de trafo aansluiten en de ander kant van de de trafo aan het midden van de elco's
De diodes staan dan parallel en je zou er theoretisch meer stroom door kunnen laten gaan.

vergeten

Golden Member

Op 13 augustus 2020 00:47:35 schreef ZaaZooZie:
ik dacht ook al dat het kon want zo te zien is onder en boven gelijk, maar ja,,, het heeft ook wel eens gefikt. dus vraag het maar effe.

Dat moet dan een andere oorzaak hebben gehad, dit werkt gewoon.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.