Mogelijk Ni-mh batterijen als accu in brommer?

Je moet een 7 of 8 volt regelaar hebben. Of 9 met nog een diode in serie.

De hogere spanning moet om er stroom 'in te duwen'. Die stroom wordt wat tegengewerkt door de weerstand zodat de batterijen niet te snel opladen.

De schottky diode zorgt ervoor dat de batterijen geen stroom gaan leveren als er al spanning is.

Ik zou wel een temperatuurzekering van iets van 45 graden tussen de cellen opnemen, als de brommert in de zon staat kan de temperatuur flink oplopen, ga je dan laden, dat is dat niet goed voor de cellen.
Misschien mag de temperatuur hoger, zelf even nazien.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
maartenbakker

Golden Member

Voor gebruik met een 6V loodaccu is een 7V regelaar standaard, wat dat betreft zou een "6V regelaar" dus moeten kunnen. Alleen bij nader inzien duurt het laatste stukje opladen met de gegeven weerstandswaarden relatief lang omdat de accuspanning van 5 NiMH cellen tijdens het laden richting 1,4V stijgt. Je hebt dus een kleinere weerstand nodig of een spanningsregelaar die 8 of 9 volt levert in combinatie met een daarvoor berekende weerstand. Uit de losse pols zou ik hem niet hoger nemen dan 2,2 of 3,3 ohm bij een spanningsregelaaar die 7V geeft. De stroom neemt door het kleine spanningsverschil vanzelf af naarmate de accu voller raakt dus dan kun je ook veilig een langere rit maken (voor de zekerheid anders even meten hoeveel spanning er bij een lange rit over de weerstand valt).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Bij stationair toerental rond de 2/3 volt en bij volgas 23/24 volt.

Hoe reken ik dit uit, r=u2/p gaat hier niet op lijkt me?

De spanningsrwegelaar is defect of is niet aanwezig

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 13 augustus 2020 11:50:27 schreef K7Jz:
Je moet een 7 of 8 volt regelaar hebben. Of 9 met nog een diode in serie.

De hogere spanning moet om er stroom 'in te duwen'. Die stroom wordt wat tegengewerkt door de weerstand zodat de batterijen niet te snel opladen.

De schottky diode zorgt ervoor dat de batterijen geen stroom gaan leveren als er al spanning is.

Duidelijk, bedankt :)

Op 13 augustus 2020 13:07:02 schreef maartenbakker:
Voor gebruik met een 6V loodaccu is een 7V regelaar standaard, wat dat betreft zou een "6V regelaar" dus moeten kunnen. Alleen bij nader inzien duurt het laatste stukje opladen met de gegeven weerstandswaarden relatief lang omdat de accuspanning van 5 NiMH cellen tijdens het laden richting 1,4V stijgt. Je hebt dus een kleinere weerstand nodig of een spanningsregelaar die 8 of 9 volt levert in combinatie met een daarvoor berekende weerstand. Uit de losse pols zou ik hem niet hoger nemen dan 2,2 of 3,3 ohm bij een spanningsregelaaar die 7V geeft. De stroom neemt door het kleine spanningsverschil vanzelf af naarmate de accu voller raakt dus dan kun je ook veilig een langere rit maken (voor de zekerheid anders even meten hoeveel spanning er bij een lange rit over de weerstand valt).

Ok bedankt.
Een weerstand en diode vinden blijkt nog lastig, alle "kleine" electronica zaken zijn opgedoekt hier in de buurt (Hoeksche Waard e.o.) of kunnen/willen mij niet helpen, wordt online bestellen denk ik.
Ook een goede spanningsregelaar is lastig, 2 zaken langs geweest en beiden kunnen er 1 bestellen (van een o.a. Kreidler) maar kunnen niet garanderen dat het werkt (maar kan het me niet voorstellen dat het niet zou werken..). Ook zit er geen aansluitschema bij de regelaars, dus welk contact wat is wordt dan gokken...
https://www.50ccscooterparts.nl/spanningsregelaar-6v-electrische-ontst…

Op 13 augustus 2020 17:34:24 schreef benleentje:
[...]De spanningsrwegelaar is defect of is niet aanwezig

Er zit standaard geen spanningsregelaar op deze bromfiets.