Hoe heet zo'n relais?

Met het monteren van trekhaken kom ik ze wel eens tegen.

Relais die schakelen als de motor loopt. In ruststand staan ze uit en bij een lopende motor schakelt ie in.

Hoe heet zo'n relais? Het werkt dus met een spanningsverschil

Ik wil dit gebruiken om een dagrijverlichting systeem te maken, de verlichting via het contact schakelen vind ik geen goede optie.

Arco

Special Member

Toch meestal een gewoon autorelais wat via het kontaktslot is geschakeld:

https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1433306_LB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400[/ing]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Misschien zie ik het te simpel, maar de basistechniek van een relais is toch altijd dat deze aantrekt als er spanning op staat?
In het geval van een auto sluit je dit relais aan op een geschakelde 12VDC zodat er pas spanning op de relais spoel komt als je het contact aanzet.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat werd hier reeds te pas en te onpas besproken. De meest courante toepassing is, bv. in kampeervoertuigen, het parallel schakelen van een woonbatterij aan de startbatterij, enkel als de motor draait (en dus niet als het contact aan staat).
Er is geen bijzondere naam voor het relais want het is een heel gewoon standaardexemplaar; zoals afgebeeld, inderdaad. De aloude oplossing was om het relais te schakelen met de D+ aansluiting van dynamo/alternator, dat is degene die het laadcontrolelampje bedient. Heeft dus niets te maken met spanningsverschil. Moderner is om geen relais te gebruiken maar wel een zgn. diodescheider. Ik weet niet hoe dat precies werkt, maar vermoed dat hier wel op spanningen gelet wordt. Of dit ook in uw toepassing kan/zal werken durf ik al helemaal niet te zeggen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 13 augustus 2020 10:02:23 schreef MulderD:
[...]

Ik wil dit gebruiken om een dagrijverlichting systeem te maken, de verlichting via het contact schakelen vind ik geen goede optie.

Bij een aangekocht systeem, met E goedkeuring, gaan normaal de nodige materialen worden meegeleverd en een handleiding. Zelfbouw? Dan ben je buiten de lijnen aan het kleuren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hij had wel om een benaming gevraagd he, niet om opgestoken wijsvingertjes ;)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pietplof

Golden Member

Wij zijn ijzersterk in het hanteren van wijsvingertjes, het uiten van corrigerende teksten, waarnemen van miniscule splintertjes in andermans kijkertjes en wat dies meer zij.

festina lente
Shiptronic

Overleden

Bij een moderne auto is dat simpel, loopt via de CAN-Bus, daar worden ook de verlichting en richting signalen afgehaald.

Om zelf te maken, zoek de draad op die de benzine pomp voed, die heeft ook alleen spanning als de motor loopt.

Je kan een relais aansluiten op de D+ van de dynamo( moet het geen CANbus dynamo zijn)

Olie druk lampje kan je ook gebruiken, lampje uit = olie druk dus motor loopt.

Of een veiligheidsrelais van een LPG installatie gebruiken, die moet je aansluiten op de pulsen van de bobine, na elke puls blijft er nog tijdje spanning opstaan.

Welk merk type en bouwjaar auto hebben we het over? dan kan ik evt een specifieker antwoord geven.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 13 augustus 2020 17:06:13 (70%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Bij een moderne auto is dat simpel, loopt via de CAN-Bus

Wat jij "simpel" noemt... Voor mij is een relais van D+ naar massa simpeler - maar ieders haar/zijn meug, uiteraard.

Welk merk type en bouwjaar auto hebben we het over?

Dat is natuurlijk de allereerste vraag, het blijft lastig dat we keer op keer moeten vragen om voldoende informatie om optimaal te kunnen helpen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Met de zoekterm "autorelais" kom je al een end ;)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Een AFC module

Automatic Frequency Control, dat gaat toch over FM-ontvangst? Wat is het verband?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

Moderner is om geen relais te gebruiken maar wel een zgn. diodescheider. Ik weet niet hoe dat precies werkt,

Het is precies andersom een diodescheider is gewoon energie weggooien en is de meest eenvoudige oplossing. Hoe het werkt het is gewoon een diode de laadstroom vanaf de dynamo kan maar 1 kant op en je verlies ca 1V over de diode.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Moderne scheiders gebruiken een mosfet, dan is je Vf verwaarloosbaar.

EricP

mét CE

Wat gooi je aan energie weg? Of doel je op de klassieke 1V spanningsval?

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb voor mijn camper een z.g.n. scheidingsrelais gekocht voor 150A, om de tweede accu parallel aan de startaccu te verbinden, zodra de motor draait (D+ aansluiting).
Voor dagrijverlichting zijn de relais als op de foto van TS voldoende. Die zijn speciaal ontwikkeld om in het milieu onder de motorkap te functioneren.

Die diode-scheiders en FET-scheiders zijn in het algemeen gecompenseerd voor die spanningsval.

Ship, weet jij de techniek daarvoor nog? Ik ben het even kwijt.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 13 augustus 2020 23:07:33 (20%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een scheidingsrelais ken ik wel, die werkt dan met een extra draadje naar de dynamo.

Wat er bij de trekhaaksetjes geleverd werd was echt een relais die enkel een inkomende + moet hebben. Dat relais merkt ineens een hoger voltage (14v) en schakelt in.

Zonder extra aansluitingen.

Ik zal eens informeren bij de automaterialen zaak over een uitbereidingsset van een 13 polige unit. Ik geloof dat ze daar in zitten.

Op 13 augustus 2020 12:24:39 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Bij een aangekocht systeem, met E goedkeuring, gaan normaal de nodige materialen worden meegeleverd en een handleiding. Zelfbouw? Dan ben je buiten de lijnen aan het kleuren.

Tegenwoordig moeten wij apk-keurmeesters de mistlampen ook afstellen, als daar dan toevallig een dagrijlamp in zit en hij wordt netjes geschakeld zoals het hoort......is er geen probleem en mag een politie daar ook niets mee doen. Over verblinding is er dan immers geen sprake meer.

Op 13 augustus 2020 17:41:33 schreef RES:
Een AFC module (?)

even gegoogled, maar nee dat is hem ook niet.
Dit is de regeleenheid waar de verlichting binnenkomt en verder gaat naar de trekhaak

Ik heb ze een enkele keer bij een +15 uitbreiding set gehad

[Bericht gewijzigd door MulderD op zondag 16 augustus 2020 20:07:11 (11%)

benleentje

Golden Member

Dat relais merkt ineens een hoger voltage (14v) en schakelt in.

Een normaal relais kan dat niet, daar zet je spanning op en het schakelt simpel en effectief. Het kan wel een elektronisch relais zijn met een stukje elektronica in de relais die de spanning meet en dan inschakelt. Maar daar zit dan ook bijna altijd een potmeter om de schakelspanning in te kunnen stellen.

Maar hoe heb je geconstateerd dat het bij 14V schakelt. Heb je de spanning op de relais spoel continu gemeten en dat het bij 11V niets deed en bij 14V ineens wel?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Jinny

Golden Member

Op 16 augustus 2020 20:04:54 schreef MulderD:
[...]

Tegenwoordig moeten wij apk-keurmeesters de mistlampen ook afstellen, als daar dan toevallig een dagrijlamp in zit en hij wordt netjes geschakeld zoals het hoort......is er geen probleem en mag een politie daar ook niets mee doen. Over verblinding is er dan immers geen sprake meer.

Wow, in mijn tijd als keurmeesteres was dat niet een onderdeel van de keuring.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 16 augustus 2020 20:34:20 schreef benleentje:
[...]Een normaal relais kan dat niet, daar zet je spanning op en het schakelt simpel en effectief. Het kan wel een elektronisch relais zijn met een stukje elektronica in de relais die de spanning meet en dan inschakelt. Maar daar zit dan ook bijna altijd een potmeter om de schakelspanning in te kunnen stellen.

Maar hoe heb je geconstateerd dat het bij 14V schakelt. Heb je de spanning op de relais spoel continu gemeten en dat het bij 11V niets deed en bij 14V ineens wel?

Simpel door de motor te starten, aangezien hij op de contstante plus aangesloten is ga ik er vanuit dat daar 14v op komt.
Het dingetje klikt dan in en vervolgens is er spanning op de +15 draad.

Op 16 augustus 2020 22:17:53 schreef Jinny:
[...]

Wow, in mijn tijd als keurmeesteres was dat niet een onderdeel van de keuring.

Er veranderd iedere keer wel wat, en soms gaan ze terug naar oude regels terwijl je net de nieuwe regels in je hoofd hebt zitten

Ze worden inderdaad vaak in campers gebruikt.

Zoiets?

Zo'n gek ding in een camper in Australië gehad en die schakelde nooit in: bleek de spanning van de dynamo nooit hoger dan 13,2V te komen... (Een beetje nerd neemt zijn multimeter mee naar de andere kant van de wereld) Kort gesloten met een dollarmunt maar 13,2V heb je dan nog steeds weinig aan...

(Ik zou een boek kunnen schrijven over de bagger die je daar aan campers door zéééééér gerenommeerde bedrijven meekrijgt voor prijzen van >200 euro PER DAG. )